Varningsblinkar du vid poliskontroller?

Varningsblinkar du vid poliskontroller?


  • Antal röstningar
    0

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag gör det ibland (vilket naturligvis skulle varit med som val :rodnar ).
Om jag tycker polisen står på ett ställe bara för att "tjäna pengar".
Inte om de står vid skolor, 50 vägar eller vid olycksdrabbade sträckor.

Råkade ut för att jag trodde jag var på en 70 väg och låg i 70. mitt ute i ingenstans. brett och fint 2 filigt.
Inga andra trafikanter. inga övergågnställen. En buske längre bort. i busken glimmar något gulaktigt. försent...

Efter busken 100m svag höger. Där stod dem och veva in oss. typ varannan bil. Jisses vad stämmningen var på topp. 1800 pix om jag inte minns fel.

Frågan är väl egentligen varför det var 50 på sträckan och varför jag missat skylten...
Skylten fick jag svar på när jag körde sträckan igen. Den satt inte jättetydligt och bara på höger sida. precis där vill jag minnas att jag haft en bil till höger om mig...
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Varnar vid fart och till motorcyklister.
Däremot har det aldrig hänt än... Men jag kommer göra det när det väl händer :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Frågan är väl egentligen varför det var 50 på sträckan och varför jag missat skylten...
Skylten fick jag svar på när jag körde sträckan igen. Den satt inte jättetydligt och bara på höger sida. precis där vill jag minnas att jag haft en bil till höger om mig...

Trist. :(

Måste det inte finnas en skylt på var sida vid hastighetsbyte? :va
 

Smagatusk

Guest
som när man vänster-höger-vänster-blinkar för att tacka någon som låter en köra om.

Det går fan inte på moderna bilar. Blir ju 3 vänster - 5 höger - 12 vänster - 7 höger innan man får stopp på fanskapet. Folk bakom tror man är full.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det går fan inte på moderna bilar. Blir ju 3 vänster - 5 höger - 12 vänster - 7 höger innan man får stopp på fanskapet. Folk bakom tror man är full.

Haha det får mig att tänka på en polares föräldrar som hade nån Peugeot 307 typ. När spaken slog tillbaka automatiskt efter man svängt klart så fick den sån fart att den hoppade vidare åt andra hållet :rofl
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tycker de står där man mest anar det. De har vissa favoställen som de alltid använder. Dock är det ju inte lätt att veta om det är en väg man inte kör på så ofta.

I övrigt tycker jag faktiskt det är rätt sällan de har hastighetskontroller vilket i och för sig vaggar in en i falsk säkerhet. Så mycket man har kört genom åren, i princip alltid för fort, och jag tror bara jag har fyra fortkörningar, kanske någon mer.

Håller med om det. Polisens beteende är så förutsebart att jag tror att de värsta alkoholisterna med förmåga att hålla sig på en lagom nivå kan köra år ut och år in utan att riskera att åka fast i en nykterhetskontroll. Polisen sätter oftast upp kontroller när folk är på väg hem och till jobbet, storhelger och semestertider samt när det sker särskilda lokala arrangemang. Man gör det allt för sällan för att det ska få någon effekt på trafikanterna. Vid några av ovan nämnda arrangemang ökar risken för att åka fast. Håller man sig bara i skinnet dessa fåtal dagar på ett år är det i princip fritt fram att köra som man behagar inom rimliga gränser. Kör man safe är det bara att hålla sig inom körkortsgränserna. Polisen verkar mest nöjd med att man kan slå sig på bröstet att man uppfyller sin kvot. Något trafiksäkerhetsförebyggande gör man knappast genom att sätta upp en kontroll på förutsebara ställen där man som ertappad bara får bekräftat den cyniska bild man redan haft. De fåtal gånger jag åkt fast har jag nästan haft lust att be om ett häfte och förskottsbetalning. Vad beträffar mig hade det varit bättre om man trafikerade vägarna med målade bilar. Det har större effekt på trafikrytm och beteende än kontrollerna.

Frågan om jag varningsblinkar? Det händer ibland, ibland inte. Beror lite på väg och situation.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Lite komiskt när de har fartkontroll istället för vanlig körkort och alko check. Om nu rattfyllot passerar länsman i laglig hastighet så kan denne åka vidare.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Därför att det ligger på dagtid och är en ganska vanlig miss bland folk.

Bästa sättet att bli av med 90% av alla "rattfyllon" vore nog att höja gränsen till 0.3-0.4 ..

Sen varför grov rattfylla ?
Ha ett brott istället.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Vet inte. Har inte sett en poliskontroll på många år. Egentligen är det i sig helsjukt med tanke på hur mycket jag faktiskt kör. :va

Var brukar de hålla till egentligen?

Tror inte jag har sett en poliskontroll varje år ens. Har alkoblåst 2 gånger på väg från färja och vid ett annat tillfälle två gånger på samma dag.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bästa sättet att bli av med 90% av alla "rattfyllon" vore nog att höja gränsen till 0.3-0.4 ..

Sen varför grov rattfylla ?
Ha ett brott istället.

Ja, man kan ifrågasätta vad det är dom vill uppnå, mindre alkisar i trafiken, eller hög statistik.

Eller ja, ifrågasätta och ifrågasätta, svaret är nog givet......
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bästa sättet att bli av med 90% av alla "rattfyllon" vore nog att höja gränsen till 0.3-0.4 ..

Sen varför grov rattfylla ?
Ha ett brott istället.

Naturligtvis skall man vara helnykter när man kör.
Men:
I Sverige jämställs rattonykterhet med barnvåldtäkt i allmänhetens ögon.
Men jag tror faktiskt att 0,2 promille i blodet inte är ett skit farligare än att köra trött eller sjuk.
Rimliga gränser, många kontroller, färre hastighetskontroller och mer information om faran med ouppmärksamhet/trötthet, så återfår jag respekten för trafiksäkerhetsarbetet.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
[
Naturligtvis skall man vara helnykter när man kör.
Men:
I Sverige jämställs rattonykterhet med barnvåldtäkt i allmänhetens ögon.
Men jag tror faktiskt att 0,2 promille i blodet inte är ett skit farligare än att köra trött eller sjuk.
Rimliga gränser, många kontroller, färre hastighetskontroller och mer information om faran med ouppmärksamhet/trötthet, så återfår jag respekten för trafiksäkerhetsarbetet.
Har funnits lite tester med div reaktion/koncentrationstester. Resultaten av att vara vaken ett dygn motsvarade 0,5-1,0prom. Givetvis väldigt svårt att få fram ett någorlunda resultat då vi alla påverkas olika mycket av både trötthet o alkohol.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top