Varningsblinkar du vid poliskontroller?

Varningsblinkar du vid poliskontroller?

• Antal röstningar
    0

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För mig så får gärna 1000 personer betala böter i en kontroll för att ha kört 10 km/h för fort om det betyder att en människa överlever för att fylleköraren som annars skulle krockat med denna också åkte fast i kontrollen.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Brukar ibland uppmärksamma mötande hojbröder på en laserkontroll, med undantag från kromslädepiloter. Dom brukar vara så rädd att få flugor i skägget att dem kör långt under hastighetsbegränsningen ändå.

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
inget ljus alls tänt.
Nyare bilar har sensorer som mäter hur ljust det är när du kör, enligt den nya lagem on belysning behöver du inte ha halvljuset på hela tiden, bara bakljusen behöver lysa under färd på dagen.:fakta

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Nyare bilar har sensorer som mäter hur ljust det är när du kör, enligt den nya lagem on belysning behöver du inte ha halvljuset på hela tiden, bara bakljusen behöver lysa under färd på dagen.:fakta

Well, fundera en liten stund på det där, du kanske vill revidera ditt svar sen..... "bara bakljusen......" :smasha

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Jag gör det ibland (vilket naturligvis skulle varit med som val :rodnar ).
Om jag tycker polisen står på ett ställe bara för att "tjäna pengar".
Inte om de står vid skolor, 50 vägar eller vid olycksdrabbade sträckor.

Rätt uppfattat, polisens främsta uppgift är att tjäna pengar åt staten :rolleyes:

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Vet inte. Har inte sett en poliskontroll på många år. Egentligen är det i sig helsjukt med tanke på hur mycket jag faktiskt kör. :va

Var brukar de hålla till egentligen?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Det står vid 70sträckan ut ur samhället i morgonrusningen för att plocka folk som är lite ivriga och går upp i 70 strax innan skyltarna...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Fel, det nya bilar ska ha är DRL, det vill säga Daytime Running Light.
Det innebär att endast varselljus fram behövs under dygnets ljusa timmar, inte bakljus.

De bilar som har regnsensor har också en ljussensor inbyggt vilket tänder övrig belysning när det skymmer, OM ljusomkopplaren står på "Auto"

Vissa bilar har inte ett autoläge, där får man tänka själv och det är därför så många kör utan baklyktor på nätterna.

Alltså, tänka själv :fakta

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Risken att man varnar ett fyllo är så extremt jävla liten att man inte ens kan räkna på det :D
Lär dom ut att man inte ska varna pga det kan vara rattfyllon på trafikskolorna nuförtiden? Kan inte komma på någon annan förklaring på vart det där kommer ifrån så måste vara nåt sånt..

Hursomhelst, orkar inte varna vid blåskontroll men vid laser alltid.. har själv aldrig fått (eller, behövt betala) fortkörningsböter och det tackar jag alla medtrafikanter för :tummenupp

En gång var det faktiskt en tant som gick på trottoaren som rädda mig, hon varnade för en laserkontroll längre fram genom att göra V tecknet och "sakta ner" rörelsen - hon måste varit gammal hojåkare :)

En liten tanke till dej, typ varje gång du ser en taxi i trafiken, lika ofta ser du en som kör påverkad statistiskt sett... Det behöver inte vara 2 promille i idioten som kör för att det ska vara farligt....

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
En liten tanke till dej, typ varje gång du ser en taxi i trafiken, lika ofta ser du en som kör påverkad statistiskt sett... Det behöver inte vara 2 promille i idioten som kör för att det ska vara farligt....
Nja, ungefär samma antal kör rattfulla varje dag som det finns inregistrerade taxibilar. Statiskt sätt blir det lite fel o jämföra med hur ofta man ser en taxi.
Fast klart, hög siffra är det i vilket fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror ni att ett rattfyllo skulle uppfatta varningen?

Jag oroar mig då inte för att jag av misstag ska råka varna ett rattfyllo, dels är dom inte så många och framför allt tror jag inte dom uppfattar varningen.

Inte ens alla nyktra förare uppfattar ju ens att de blir varnade.

jetson

Guest

Fast den jämförelsen är lite löjlig pga taxiförare spenderar så mycket mer tid i trafiken. Iofs kan det vara så att alla taxiförare kör fulla.. man kan tro det i Stockholm iaf :D

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Vad är det ni säger ...är alla Taxigubbar fulla när de kör ??

Ja då ska di Fan inte klaga på en annan när man hoppar in och spyr ner i frisklufts utblåset!!!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför är svenska polisen bara intresserade av bakfyllor? :va

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Där man minst anar det.....

Tycker de står där man mest anar det. De har vissa favoställen som de alltid använder. Dock är det ju inte lätt att veta om det är en väg man inte kör på så ofta.

I övrigt tycker jag faktiskt det är rätt sällan de har hastighetskontroller vilket i och för sig vaggar in en i falsk säkerhet. Så mycket man har kört genom åren, i princip alltid för fort, och jag tror bara jag har fyra fortkörningar, kanske någon mer.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM