Varningsblinkers trots Biltemarelä och motstånd...

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Björklinge... ja, jag vet.
Halloj!

Bytte till mig en -97 Daytona T595 nyss som det satt lastoberoende blinkrelä och LED-blinkers från Biltema på. Alla fyra blinkersen blinkar oavsett vilket håll man försöker blinka åt. Varningsblinkerseffekten trodde jag kunde avhjälpas med motstånd från Biltema (enligt andra trådar jag läst), men effekten kvarstår trots 4 motstånd (också Biltema). Har jag kopplat något fel (parallellt med blinkersen som det står på förpackningarna) eller är det bara att kasta sk**en och köpa dyra finblinkers istället? Eller löda dioder... Eller...?

Tacksam för svar...

m.v.h Morgan (Morgue)
 
Har du kopplat motstånden parallellt gentemot varandra också? I så fall kan det vara där problemet uppstår då detta får effekten att resistansen (motståndet) halveras.
Motstånden ska alltså vara seriekoppplade med varandra om man ska använda fler än ett, och sedan ska dessa vara parallellkopplade med blinkersen.
 
Nu blev det krångligt:va

Så här då... Två tåtar till varje blinkers har jag och på varje par ett motstånd. Kan jag ha "polvänt" motståndet eller är det samma motstånd oavsett vilket "håll" man vänder det åt?
 
Motstånden ska dra den ström som LED-blinkers inte drar.
Motstånden ska alltså kopplas parallellt med LED-blinkers.
Har man 4 LED-blinkers behövs alltså 4 motstånd.
Två motstånd kopplas parallellt och kopplas sedan parallellt med vänsterblinkers.
Två motstånd kopplas parallellt och kopplas sedan parallellt med högerblinkers.
Se skiss. Den vanliga orsaken till att alla 4 LED blinkar samtidigt är att LED-blinkers drar så lite ström så "fel" sida utan problem matas via blinklampan på instrumentpanelen.
Med motstånd som drar ström parallellt med LED försvinner normalt det här problemet.
 

Bifogat

  • Motstånd-LED-blinkers-130504.jpg
    Motstånd-LED-blinkers-130504.jpg
    34.2 KB · Visningar: 347
Motstånden ska dra den ström som LED-blinkers inte drar.
Motstånden ska alltså kopplas parallellt med LED-blinkers.
Har man 4 LED-blinkers behövs alltså 4 motstånd.
Två motstånd kopplas parallellt och kopplas sedan parallellt med vänsterblinkers.
Två motstånd kopplas parallellt och kopplas sedan parallellt med högerblinkers.
Se skiss. Den vanliga orsaken till att alla 4 LED blinkar samtidigt är att LED-blinkers drar så lite ström så "fel" sida utan problem matas via blinklampan på instrumentpanelen.
Med motstånd som drar ström parallellt med LED försvinner normalt det här problemet.

Fast det är ju precis på det där sättet man inte ska koppla om man använder två motstånd för att få ökad resistans. Kopplar man resistorer i serie så fördubblas resistansen, men kopplar man dem parallellt så halveras resistansen. (I det hypotetiska fallet där de båda har samma värde.)

Om man bara ska byta ut den ena blinkaren så funkar det utmärkt att parallellkoppla resistorn med blinkarna. Men om man sedan ska byta ut den andra blinkaren också så måste man antingen byta ut resistorn mot en som har dubbelt så hög resistans eller montera ytterligare en resistor i serie med den första resistorn. Ungefär så här:
Motstånd-LED-blinkers-130504.jpg

Kortfattat alltså:
2 st seriekopplade resistorer x10 ohm = 20 ohm
2 st parallellkopplade resistorer x10 ohm = 5 ohm
 
Problemet med "varningsblinkereffekt" lär ju vara på grund av felkopplad blinkrelä och inte ha och göra med motstånden. Motsånden ska inte behövas med lastoberoende relän. Vad gäller koppling av eventuela motstånd håller jag med Denåterfödde då de inte är resistansen man vill öka utan lasten.
:tummenupp
 
På min förra hoj hade jag samma problem efter inkoppling av Biltemarelä och LED-blinkers. I panik inför besiktning kopplade jag bara ut indikatorlampan så funkade det, så min plan var att göra samma lika på denna som en quickfix. Jag läste om detta på ett engelskt forum och hittade jättefina bilder och instruktioner på hur man kopplar osv. Jag har redan köpt dioderna som blev liggande i en låda för jag lyckades inte komma in i instrumentet... Därav trippen till Biltema för plan B som var att montera motstånden i stället, som alltså inte heller löste problemet. Någon som har trajja som antingen har erfarenhet av eventuella risker för felkoppling vid byte av blinkrelä så jag har något att leta vidare på där, alternativt vet hur man bryter sig in i instrumentet... (Jag har hittat 5 skruvar som jag lossat och "locket" sitter som berget i alla fall och jag vågar inte bryta hårdare.)
 
Fast det är ju precis på det där sättet man inte ska koppla om man använder två motstånd för att få ökad resistans. Kopplar man resistorer i serie så fördubblas resistansen, men kopplar man dem parallellt så halveras resistansen. (I det hypotetiska fallet där de båda har samma värde.)

Om man bara ska byta ut den ena blinkaren så funkar det utmärkt att parallellkoppla resistorn med blinkarna. Men om man sedan ska byta ut den andra blinkaren också så måste man antingen byta ut resistorn mot en som har dubbelt så hög resistans eller montera ytterligare en resistor i serie med den första resistorn. Ungefär så här:
View attachment 384512

Kortfattat alltså:
2 st seriekopplade resistorer x10 ohm = 20 ohm
2 st parallellkopplade resistorer x10 ohm = 5 ohm

Nu är du allt ute och cyklar, du använder ju motstånden för att fake'a strömmen en normalt fungerande glödlampa drar (och lura felindikeringen på relät). 2 lampor drar mer ström än en lampa inte tvärtom. Byter du båda blinkersen behöver du altså 2 motstånd paralellt eller 1 motstånd med mindre resistans
 
Jag får för mig att du bytt plus och minus någonstans då det blöder igenom.

Du ska ha "egen" plus som ger ljus, delar jorden.

Kolla igenom hur du kopplat och provmät vad du har på tåtarna.
 
LED-blinkers fungerar väl inte skitbra om man polvänt? :P

det är normalt sett Plus som man matar genom relät, i alla fall på min hoj.. fick dra en extra kabel bara för att jorda det lastoberoende biltemarelät som av någon anledning behövde jord till skillnad från originalrelät...

Jag får för mig att du bytt plus och minus någonstans då det blöder igenom.

Du ska ha "egen" plus som ger ljus, delar jorden.

Kolla igenom hur du kopplat och provmät vad du har på tåtarna.
 
Last edited:
Körde fultema på min gamla XJ, 4 motstånd för led blinkersen, och har för mig att jag hade liknande strul och att det var pga jag slarvat och vänt på något. Var iofs ett par år sedan, så minnet sviker vad det var jag gjort.
 
Körde fultema på min gamla XJ, 4 motstånd för led blinkersen, och har för mig att jag hade liknande strul och att det var pga jag slarvat och vänt på något. Var iofs ett par år sedan, så minnet sviker vad det var jag gjort.

Ja det kan ju bli fel på relät kanske, om man kollar fel när man kopplar in det. :P
 
Fast det är ju precis på det där sättet man inte ska koppla om man använder två motstånd för att få ökad resistans. Kopplar man resistorer i serie så fördubblas resistansen, men kopplar man dem parallellt så halveras resistansen. (I det hypotetiska fallet där de båda har samma värde.)

Om man bara ska byta ut den ena blinkaren så funkar det utmärkt att parallellkoppla resistorn med blinkarna. Men om man sedan ska byta ut den andra blinkaren också så måste man antingen byta ut resistorn mot en som har dubbelt så hög resistans eller montera ytterligare en resistor i serie med den första resistorn. Ungefär så här:
View attachment 384512

Kortfattat alltså:
2 st seriekopplade resistorer x10 ohm = 20 ohm
2 st parallellkopplade resistorer x10 ohm = 5 ohm

Det där är nog ingen bra lösning.
Resistorn i serie med led-lamporna kommer att göra att spänningen över led-lamporna sjunker samt lyser sämre eller inte alls beroende på resistans. Sen vet jag inte varför man har ritat tre lampor i serie? Är det tre 4 volts led-lampor eller?
 
Men för att det skall blinka vill man minska motståndet och alltså koppla dom parallellt.

TS har ju dock ett lastoberoende relä så motstånd ska inte användas.

Det kan ju bara så att det är just att det sitter motstånd som ger problemet. Andra möjliga orsaker är felkopplat eller trasigt relä.
 
Sen vet jag inte varför man har ritat tre lampor i serie? Är det tre 4 volts led-lampor eller?
Det var bara ett försök illustrera att i LED-blinkers ingår (i varje fall i mina) flera LED och behöver de tex 3 Volt för att tända kan det vara lagom med 3st i serie och ett motstånd i serie med LED en för att klara spänningsvariationer mellan tex 12V och 15Volt. Men hur många LED som lämpligen seriekopplas beror ju på använda LED. :)
Och varje blinker kan ju bestå av flera kedjor med parallella LED och motstånd.
 
Det kan ju bara så att det är just att det sitter motstånd som ger problemet. Andra möjliga orsaker är felkopplat eller trasigt relä.

Felet var där innan motstånden. Har inte kollat om det är något fel på själva Biltema relät, men jag ska prova och mäta upp det i morgon kväll för jag måste nog fixa lite kabel, kontakter och en multimeter om det ska bli nån vettig felsökning...
 
Nu är du allt ute och cyklar, du använder ju motstånden för att fake'a strömmen en normalt fungerande glödlampa drar (och lura felindikeringen på relät). 2 lampor drar mer ström än en lampa inte tvärtom. Byter du båda blinkersen behöver du altså 2 motstånd paralellt eller 1 motstånd med mindre resistans

Visst är det så, men 1 glödlampa (originalblinkers) tillsammans med 1 LED drar mer ström än 2 LED. Alltså tänker jag att man rimligen borde behöva mer motstånd än om man byter ut båda glödljusblinkarna till LED än om man bara byter en av dem.

Nu kan det fortfarande vara så att jag är ute och cyklar, men jag har aldrig haft problem att fixa styrningen till eftermarknadsblinkare vare sig på mina, eller på mina vänners, hojar.
Men du får gärna förklara vidare om du tycker att jag har fel, för som det är nu så är jag inte helt övertygad om att jag har det. Men med det sagt så är det klart att möjlighet finns att jag har fel, någon gång ska väl vara den första :hihi.
 
Det där är nog ingen bra lösning.
Resistorn i serie med led-lamporna kommer att göra att spänningen över led-lamporna sjunker samt lyser sämre eller inte alls beroende på resistans. Sen vet jag inte varför man har ritat tre lampor i serie? Är det tre 4 volts led-lampor eller?

Resistorn i serie var där redan innan jag ändrade på ritningen, jag gjorde bara om konfigurationerna på de två resistorerna till vänster om dioderna.
 
Visst är det så, men 1 glödlampa (originalblinkers) tillsammans med 1 LED drar mer ström än 2 LED. Alltså tänker jag att man rimligen borde behöva mer motstånd än om man byter ut båda glödljusblinkarna till LED än om man bara byter en av dem.

Nu kan det fortfarande vara så att jag är ute och cyklar, men jag har aldrig haft problem att fixa styrningen till eftermarknadsblinkare vare sig på mina, eller på mina vänners, hojar.
Men du får gärna förklara vidare om du tycker att jag har fel, för som det är nu så är jag inte helt övertygad om att jag har det. Men med det sagt så är det klart att möjlighet finns att jag har fel, någon gång ska väl vara den första :hihi.


ju högre resistans ju lägre ström, har du dubbelt så hög resistans halverar du strömmen.
vet inte hur jag ska förklara mer noggrannt men som sagt, du tänker helt tvärtom. Lägger du mer motstånd i serie ökar resistansen och då MINSKAR strömmen, lägger du motstånd paralellt minskar resistansen och strömmen ökar.

ohms lag säger U=I*R (där U=spännign I=ström och R=resistans) vilket är samma sak som I=U/R. säg att du har ca 13V på en hoj, så I=13/R. Har du då 1 ohm får du 13A, 2ohm får du 7.5A, 3ohm 4.34A osv osv
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top