Vart är återväxten?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du tog då till åttiotals värsting! köpte TR1 81 tror det var ca 21000k

"minnet"

dom flesta kostade mellan 20-30k

Åsså var det ju vanligt att man började lite försiktigt och uppgraderade efter hand. Som för egen del; två beg 125, en beg 250, en beg 500, en dito 850 och sedan, efter åtta år med billigare alternativ, en drös nya cyklar.
Likadant med utrustning - började inte med komplett state of the art utan köpte på sig efterhand som ekonomin tillät.
 

hellride

vtr.nu regerar!!!!!!!!!!!!!!!
Gick med
6 Jun 2009
Ort
Molkom
Hoj
VTR-F 1000 Snart, snart...
Man måste ju tänka på vad folk tjänade på 80-talet kontra idag.
Tror inte det var så mkt billigare förr om man ska jämföra...
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Ja i mina kretsar pratas det mycket om div. drömmar om mc-kort och andra snabba fordon. Närmsta någon kommit hittils är väl en halvsunkig nissan från tidigt nittiotal. Den fan tar man på sexan fån noll.:arsele
En kille i min närmaste bekantskap har lätt kort. Men ingen hoj.

Jag har haft många oförglömliga ögonblick med min snart 15-åriga suzuki. Gav 23000:- för den. Försäkringen går på 5800:-/år enbart trafik.
Har väl varit 80/20-köra/skruva än så länge men har en helvetes massa å göra i vinter känner jag. Pengarna bara rinner iväg. Känner mig tveksam till om jag kommer att ha råd med en säsong till. Hatar att vara student...:mad:

Men det var kul så länge skiten varade!:tummenupp
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
En kompis till brorsan mejlade just att han klarat uppkörning och allt. Han är iofs 35-årig tvåbarnsfarsa, så det är kanske inte precis återväxt. Men hans farsa är en touringgubbe med XJ900 som mest står under ett kapell.

Det är färre kidz som tar bilkort som måste anses vara prio ett, såklart blir det färre unga med mc-kort. På gott och ont.
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Precis, tack vare att det är så lätt att låna idag, konsumtionssamhället är ju skickligt framdrivet av att varuproducenter ihop med banker och låneinstitut vill att befolkningen ska vara rejält belånad. I takt med lånekulturen så har också normen för vad man ska ha för att vara nöjd höjts.

När jag var 18-22 så var det inte många i den åldern som hade de senaste värstingsporthojarna. Vi yngre åkte ofta på gamla RD 350 och sånt. Idag är det ju helt andra krav om man inte ska bli betraktad som en mupp bland yngre. Ska en 15-åring åka moppe till skolan är det ingen gammal kompakt man köpt för egna pengar direkt. Det ska va en ny eu-moppe för minst 25 loppor, som ser ut som en R1:a, "sån som alla andra har"

Så det är ju naturligt att de yngre som ännu inte får låna inte ser det som lönt att skaffa sporthoj om man ändå INTE kan skaffa minst 09:ans gixxer, puckelställ och Arai.



:D Jag menar inte att alla ska åka på egenhändigt byggda eller renoverade hojar. Det är nog bäst om vi som har den böjelsen ägnar oss åt det.


Jörgen.. jag körde också RD på 80-talet men nu har jag R1:a. puckelställ och Arai.. men jag har läsglasögon och kan inte köra bakhjul så det är väl rätt okej ändå :D
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Hela hojkulturen känns idag lånebaserad. Ska man köpa en ny hoj så får man inte frågan hur man vill betala, utan hur man vill lägga upp lånet. Butikernas hojsäljare är lika mycket kreditbolagens lånehajar som de är försäljare av motorcyklar.

Och vad spelar priset för roll egentligen när när tiotusen kronor hit eller dit bara gör en hundring i skillnad på månadskostnaden?

Ganska så talande för det är väl att jag just var inne på harley.se och tänkte finna några exempel eftersom de tidigare haft både priser och förmånliga "månadskostnader". Men där fanns det inga priser på hojarna. Det fanns bara en flik för "finansiering". Som för tillfället dessutom var ur funktion.

För övrigt så hade de inga effektuppgifter på sina hojar heller.

Dom flesta som vill ha en ny hoj tar ju hjälp av banken om inte pengarna räcker.Har väl ingen betydelse tycker jag,98% av alla som köper en ny bil gör detsamma.Man ska ha kul så länge man lever-En tusenlapp i månaden spelar väl ingen roll om man vill ha en ny hoj,finns ju många som super upp det varje helg eller står och slår med klubba på en dum boll:confused:.Det är ju upp till var och en.Det är väl bättre att bränna pengarna på det som är kul än att samla dom på hög och det blir tjafs om dom när man dör:)
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top