Vart det 34% höjning av trafikförsäkringen

sandstream

Guest
Känns som jag varit på Pluto ett tag för plötsligt dyker det upp inlägg i olika trådar där man skriver att trafikförsäkringen kommer att höjas med 34%. Att den skulle höjas har jag inte missat men finns det någon som är insatt som kan förklara om det "bara" blir dessa 34%, samma för alla, kommer det mer osv?

Hittade den här infon hos Bike: http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=855

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
34% skatt på premien! AJ! Skaplig skattesats. Jag som tycker moms på 25% är saftigt. Så en 200% höjning (eller vad det nu blir) av trafikförsäkringspremien och sen 34 % skatt på den då eller? Härligt. :rolleyes:

Det bästa är väl ironin i att en höjning av premien var till för att sjukvårdskostnaderna inte skulle betalas med skattemedel och så höjer de skatten på försäkringen.

sandstream

Guest
Bananhjärna skrev:
Så en 200% höjning (eller vad det nu blir) av trafikförsäkringspremien och sen 34 % skatt på den då eller? Härligt. :rolleyes:
Det är just höjningen av premien jag undrar lite över, den verkar inte vara bestämd ännu, eller har jag missat något?

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Iår ska de ta ut skatt, 34% på 90% av trafikförsäkringsdelen från och med 1 juni, så fattade jag det. Sen ska väl det nya systemet träda i kraft 2008? Det är alltså en tillfällig grej.

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
Samme skrev:
2696199 Iår ska de ta ut skatt, 34% på 90% av trafikförsäkringsdelen från och med 1 juni, så fattade jag det. Sen ska väl det nya systemet träda i kraft 2008? Det är alltså en tillfällig grej.
Det låter i så fall mer rimligt. Vad är skattesatsen på trafikförsäkringen idag och vad kommer den bli from 2008, någon som vet?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Samme skrev:
2696199 Iår ska de ta ut skatt, 34% på 90% av trafikförsäkringsdelen från och med 1 juni, så fattade jag det. Sen ska väl det nya systemet träda i kraft 2008? Det är alltså en tillfällig grej.
Det finns väl inget beslut om den exakta skattesatsen utan det är väl vad folk har gissat att det ska vara 34%. Men det kan ju vara jag som är väck oxå, men kan nån isåfall ge en länk till en regeringssida så man själv kan läsa. Att bara lita blint på vad alla skriver på sh känns inte riktigt rätt i denna fråga.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sportarn skrev:
2696440 ...men kan nån isåfall ge en länk till en regeringssida så man själv kan läsa. Att bara lita blint på vad alla skriver på sh känns inte riktigt rätt i denna fråga.
Finns i första inlägget.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sportarn skrev:
2696968 Där står det att det är ett förslag ja, men det finns inget som är klart enligt bike så det var om det var något beslut taget ännu som jag undrade.
Läste inte så noga, bike länkar ju inte alls till rätt dokument. Här är det: http://www.regeringen.se/sb/d/6187/a/74048

Det finns inget beslut taget, och det finns inte heller någon regeringspropostion till riksdagen. Vad som finns är en promemoria som är ute på remiss.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
RedBaron skrev:
2697074 Läste inte så noga, bike länkar ju inte alls till rätt dokument. Här är det: http://www.regeringen.se/sb/d/6187/a/74048

Det finns inget beslut taget, och det finns inte heller någon regeringspropostion till riksdagen. Vad som finns är en promemoria som är ute på remiss.
Det var det jag trodde. Som sagt så finns det inget beslut taget så därför är det väl ganska onödigt att hålla på o tala om hur stora höjningarna blir innan det är klart. Det är ju inte ens klart när de ska införas heller eller om de ska införas, vilket det visserligen troligen blir.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
en sak är säker, detta måste motarbetas med alla medel INNAN det blir mer än ett förslag!

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Ni får ursäkta att jag är jävligt korkad här, men skulle inte moderaterna sänka skatterna?

Sänkt tomtskatt på Djursholm ska finansieras av gemene mans bilinnehav?

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Känns som jag varit på Pluto ett tag för plötsligt dyker det upp inlägg i olika trådar där man skriver att trafikförsäkringen kommer att höjas med 34%. Att den skulle höjas har jag inte missat men finns det någon som är insatt som kan förklara om det "bara" blir dessa 34%, samma för alla, kommer det mer osv?

Hittade den här infon hos Bike: http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=855

Alltså detta måste sluta med att folk kör utan försäkring! Eller vad tror ni?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Pratade med IF!

Pratade med IF idag angående deras Hondaförsäkring...

Vad jag förstod så kommer en skatt på 34% tas ut på trafikförsäkringspremien fr.o.m 1 juli 2007

Det skulle för mig som har en "billig" försäkring med en trafikpremie på 4200/år innebära att jag skulle få pytsa in 4200/2=2100, 2100x34%=714 spänn extra för det kvarvarande halvåret 2007!!!

Det här var min tolkning av hans tolkning av hur det troligtvis kommer att bli...

Angående premiehöjning så brukar det väl vara så att det pris man avtalat ej höjs under innevarande försäkringsperiod dvs. under det helår som hojen är försäkrad.

Så en höjning blir det ju men några 300% är det nog inte fråga om det här året iallafall...

Efter att ha skumläst promemorian lite verkar det även vara så att skatten är avdragsgill för försäkringsgivaren om detta betalas tillbaka till försäkringstagaren enl. 8 §

Alltså borde ca 30% av den inbetalda skatten gå att få tillbaka vid ett senare tillfälle...

Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Har pratat med länsförsäkringar idag och hos dom verkar inte något vara spikat... dock blev vi ganska oense gällande det försäkrings förslag som jag fått av dom.

Då jag tolkar texten som att det är en offert på 1 försäkring under 12mån.
det betyder att jag fått er erbjudande som innefattar 12mån med ett fast pris. om jag godtar den offerten, betalar in pengarna. Sedan tycker dom att dom har full rättighet att ge mig en extra räkning.... trotts att jag uppfyllt betalningskraven i offerten...

ska kolla detta med vår advokat på företaget under veckan, visst tror jag att han på försäkringsbolaget vet vad han pratar om, men det känns rätt så fel..

Största problemet är väll alla som kommer köra utan försäkring... man får väll sluta åka hoj och titta när dom som har råd att köra MC ska köra RR med silversked i munnen :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ni får ursäkta att jag är jävligt korkad här, men skulle inte moderaterna sänka skatterna?

Sänkt tomtskatt på Djursholm ska finansieras av gemene mans bilinnehav?

Mitt lönebesked kom idag och jag noterar en skattesänkning på 2800kr/mån eller 33600kr/år! :yoparty Tack Reinfeldt! :pannkyss

Det räcker till en hyffsad begg-hoj varje år! :tummenupp

Glenn_23

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda 929-rr
Tack Reinfeldt??? Det måste vara en av de sämsta som fått bestämma i sverige enligt mig...

Med försäkringen så är inget bestämt det ska fattas ett beslut på höjningen 2007-07-01 inte förän då vet man vad som ska hända.. Antar att att alla % siffror är gissningar..

Ja absolut det finns väll ingen som kan tycka att de är bra de här, så det får väll bli att inte försäkra pga att det är för dyrt.. Det är ju inte rimligt att betala så mycket för en försäkring det kostar ju redan för mycket..

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Info LÄNK

Här kan du även läsa SMC:s remiss svar till regeringen om trafikförsäkrings skatten som är föreslaget på 34%.

Du kan se att SMC har en hearing på MC Mässan i Älvsjö om trafikförsäkringsförslaget i stort.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Mitt lönebesked kom idag och jag noterar en skattesänkning på 2800kr/mån eller 33600kr/år! :yoparty Tack Reinfeldt! :pannkyss

Det räcker till en hyffsad begg-hoj varje år! :tummenupp

Vad blir premiehöjningen för alla dina fordon då?

Fick brev från Bilsport/MC om helförsäkring på 1383:-/år men dom reserverade sig för skattehöjningar.. lol.. reservera sig för sådant med en borgerlig regering?

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...