Vart det 34% höjning av trafikförsäkringen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Glöm inte avdragen med luftfakturor & andra luftslott dom gör för att kunna noltaxera, om vi nu ska bli sådana...

Men jag pratar om inkomst av tjänst & dess skatt & inte förvärvsinkomst & dess skatt... nu blandar du in kapitalinkomsten med & dess skatt...

Antalet högimkonsttagare som nolltaxerar är nog betydligt färre än antalet låginkomsttagare som jobbar svart! Nolltaxera kan du inte göra särskillt länge innan skattemyndigheten frågar vad du lever av!

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Antalet högimkonsttagare som nolltaxerar är nog betydligt färre än antalet låginkomsttagare som jobbar svart! Nolltaxera kan du inte göra särskillt länge innan skattemyndigheten frågar vad du lever av!

Skillnaden är att när en vanlig svensson jobbar extra kallas det svartarbete när en med höginkomst skor sig på systemet kallas det affärsidé.

Men ursprunget var & är fortfarande vem tror ni tjänar mest på det låginkomsttagaren eller höginkomsttagaren?

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Vad var det svar på?

Att det gäller inkomstskatten & vem tror du tjänar på det.. du, jag eller en som har snuskigt mycket pengar? Knappast brandmän som riskerar sina liv gång på gång t.ex..

Är tanken enbart att man skall sänka inkomstskatten så är det så mycket mer som kan börja bära sig själv.. vård, skola framförallt högskolan men vem vill betala den faktiska kostnaden som hela skolsystemet kostar som vi solidariskt i dag pröjsar för?

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Vad har försäkringsskatten med inkomst att göra? Rika har väl dessutom oftare dyrare bilar med högre försäkringar.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Vad har försäkringsskatten med inkomst att göra? Rika har väl dessutom oftare dyrare bilar med högre försäkringar.

Det har med det att göra att moderaterna klart & tydligt sagt att försäkringsskatten skall finansiera sänkningen av inkomstskatten..

Du ser ingen fara i att vi kan få en segregation på vilket fordon du har råd att köra eller inte?

Nu känner jag mig inte orolig med tanke på mina 1383:-/år i helförsäkring på bågen samt bilen jag har en toyota starlet -88 lär inte få någon brutal höjning & den kommer ändå att gå med enbart trafikföräkring hädanefter.

Last edited:

sandstream

Guest
Att det gäller inkomstskatten & vem tror du tjänar på det.. du, jag eller en som har snuskigt mycket pengar? Knappast brandmän som riskerar sina liv gång på gång t.ex..
Du får ursäkta men du slänger floskler omkring dig så man nästan blir tårögd av skratt :hihi
Vilket jävla sossedravel.

Har du blivit så hjärntvättad att du inte är med på att en höginkomsttagare betalar in fler faktiska kronor och mer i procent än låginkomsttagaren?
Brackorna du snackar om är så få att de inte ens är värda att lägga en tanke på och om du tror att alla som tjänar över 30.000:- månad bor på Östermalm är du nog bortom all hjälp.
Du har så rätt :tummenupp
Och du verkar ha noll koll på verkligheten :rolleyes:

Du ser ingen fara i att vi kan få en segregation på vilket fordon du har råd att köra eller inte?
Har du funderat på vad den eventuellt höjda trafikförsäkringen innebär i ren kostnad för en vanlig Svensson som kör en Volvo från 90-talet?
Lär inte bli många hundralappar per år så lägg ner martyrsnacket om segregation, det är ändå inte Svensson som kör Porsche idag.

Last edited:

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
2779959 Det har med det att göra att moderaterna klart & tydligt sagt att försäkringsskatten skall finansiera sänkningen av inkomstskatten..

Nu känner jag mig inte orolig med tanke på mina 1383:-/år i helförsäkring på bågen samt bilen jag har en toyota starlet -88 lär inte få någon brutal höjning & den kommer ändå att gå med enbart trafikföräkring hädanefter.
Jag har inte råd med en Ferrari trots att jag skulle vilja det. Nu var det inte det vi diskuterade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skillnaden är att när en vanlig svensson jobbar extra kallas det svartarbete när en med höginkomst skor sig på systemet kallas det affärsidé.

Men ursprunget var & är fortfarande vem tror ni tjänar mest på det låginkomsttagaren eller höginkomsttagaren?

"affärside"!Så f-n heller att nån på fullt alvar kallar det så! Skatteplanering kan det väl kallas ibland beroende på hur det utförs. Men sånt som luftfakturor som du pratade om är liksom svartarbete ett skattebrott. Visst kanske man kan kalla bägge för affärside, men det är som att kalla knarklangning för affärside.

Vem som tjänar mest på det? Vem har sagt att alla måste tjäna samma? Världen är inte rättvis! Hur rättvist är det att Stefan Persson betalar miljarder i skatt när du bara betalar 6 siffrigt i skatt?

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Du får ursäkta men du slänger floskler omkring dig så man nästan blir tårögd av skratt :hihi
Vilket jävla sossedravel.

Har du blivit så hjärntvättad att du inte är med på att en höginkomsttagare betalar in fler faktiska kronor och mer i procent än låginkomsttagaren?
Brackorna du snackar om är så få att de inte ens är värda att lägga en tanke på och om du tror att alla som tjänar över 30.000:- månad bor på Östermalm är du nog bortom all hjälp.
Och du verkar ha noll koll på verkligheten :rolleyes:

Har du funderat på vad den eventuellt höjda trafikförsäkringen innebär i ren kostnad för en vanlig Svensson som kör en Volvo från 90-talet?
Lär inte bli många hundralappar per år så lägg ner martyrsnacket om segregation, det är ändå inte Svensson som kör Porsche idag.

Behöver inte gå längre än till mitt jobb för att hitta personer som tjänar över 30.000:-, själv ligger jag på nästan 27.000:- som outbildad kollektivt anställd..

Och ja, där är en del som kör porschar där ja..

Last edited:

sandstream

Guest
Behöver inte gå längre än till mitt jobb för att hitta personer som tjänar över 30.000:-, själv ligger jag på nästan 27.000:- som outbildad kollektivt anställd..
Men då så, vad är det för höginkomsttagare du snackar om som skatteplanerar, kör med luftfakturor osv?

Du tjänar ju själv över snittet i Sverige (24.300:- 2005) så att ta din skatt som ett exempel för en låginkomsttagare (som jag trodde att du gjorde) fungerar inte så bra.

sandstream

Guest
Vem som tjänar mest på det? Vem har sagt att alla måste tjäna samma? Världen är inte rättvis! Hur rättvist är det att Stefan Persson betalar miljarder i skatt när du bara betalar 6 siffrigt i skatt?
Där har du en lysande poäng som sossarna/kommunisterna sällan talar om, att många av dem som är riktigt rika nästan oavsett hur lite skatt de betalar ändå betalar så oändligt mycket mer till staten/kommunerna än vad vi gör.

Varför ska folk hetsa upp sig när en Ericsson chef får 10 miljoner i lön, det ger ju massor av stålars till statskassan, dvs oss :)

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Men då så, vad är det för höginkomsttagare du snackar om som skatteplanerar, kör med luftfakturor osv?

Du tjänar ju själv över snittet i Sverige (24.300:- 2005) så att ta din skatt som ett exempel för en låginkomsttagare (som jag trodde att du gjorde) fungerar inte så bra.

Hmm är inte jag en medelinkomsttagare? hmm hmm kanske förslaget är bra ändå? :tungan

Men det viktigaste kvarstår dock för att komma ner på jorden.. vi vet egentligen inget ännu för inget är klubbat ännu..

@Two stroke man.. hmm kanske jag som har en lite sne uppfattning om vad man tjänar.. men men.. 2002 låg jag på ~360.000:- i årsinkomst iofs. hade jag 2 jobb då..

till statskassan, dvs oss :)

Där håller jag med dig, staten är vi skattebetalare & inga andra.

Last edited:

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=623890

"- Har man en bil som är förknippad med större risker, till exempel en motorcykel, eller är en mer oerfaren förare, företrädesvis yngre man, då blir det dyrare. Det tycker jag är klokt och rimligt, säger finansminister Anders Borg till TT."
:va

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...