Vart det 34% höjning av trafikförsäkringen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad blir premiehöjningen för alla dina fordon då?

Fick brev från Bilsport/MC om helförsäkring på 1383:-/år men dom reserverade sig för skattehöjningar.. lol.. reservera sig för sådant med en borgerlig regering?

Har inte fått någon höjning ännu...

Förresten så misstänker jag att min skattesänkning ovan inte är helt korrekt för det verkar som att andra fått mycket mindre... Jag kanske får betala lite restskatt nästa år som omväxling.

Nicotin

Guest
Hmm inte helt fel sänkning..

Skrapade ihop 2122kr/mån i sänkning...
Facket gick upp med 289kr/mån men å andra sidan är det fritt att vara med där..
Bil har jag men dock tjänstebil så den ökar inte ngt..

Så på ngt djävla vänster ska man klara av en duktig höjning på hojen..

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Då jag tolkar texten som att det är en offert på 1 försäkring under 12mån. det betyder att jag fått er erbjudande som innefattar 12mån med ett fast pris. om jag godtar den offerten, betalar in pengarna. Sedan tycker dom att dom har full rättighet att ge mig en extra räkning.... trotts att jag uppfyllt betalningskraven i offerten...
Så är det med skatter, du vet inte i förväg vad du kommer att få betala, utan är helt utelämnad till politikernas nycker. Var glad att de inte tar ut en avgift retroaktivt för förra året också... Det var ju samma sak med vägskatten för ett par år sedan, plötsligt dök det upp en tilläggsräkning mitt under innevarande år. Försäkringsbolaget får naturligtvis inte lägga till extra avgifter på eget bevåg, det är ju ett företag som måste agera renhårigt mot sina kunder, staten däremot får blåsa folk hur som helst. Ett skäl så gott som något att privatisera saker i möjligaste mån.

Största problemet är väll alla som kommer köra utan försäkring... man får väll sluta åka hoj och titta när dom som har råd att köra MC ska köra RR med silversked i munnen :)
Jag betalar ca 25000 om året i försäkring, inte speciellt troligt att jag börjar börjar köra oförsäkrat för att premien höjs med några hundra, speciellt som inkomstskatten samtidigt sänks med flera tusen om året.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Har inte fått någon höjning ännu...

Förresten så misstänker jag att min skattesänkning ovan inte är helt korrekt för det verkar som att andra fått mycket mindre... Jag kanske får betala lite restskatt nästa år som omväxling.

Kan bli lite trist om skattesänkningen är för hög.. kanske bäst att räkna på det? .. fick själv 900-1000:- i skattesänkning (nu tjänar jag iofs. inte mer än 26600:-/mån som outbildad kollektivt anställd) samt en höjning av hem-pc´n på 200:-/mån. samt a-kasse höjning på 251:-/mån....

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Har pratat med länsförsäkringar idag och hos dom verkar inte något vara spikat... dock blev vi ganska oense gällande det försäkrings förslag som jag fått av dom.

Då jag tolkar texten som att det är en offert på 1 försäkring under 12mån.
det betyder att jag fått er erbjudande som innefattar 12mån med ett fast pris. om jag godtar den offerten, betalar in pengarna. Sedan tycker dom att dom har full rättighet att ge mig en extra räkning.... trotts att jag uppfyllt betalningskraven i offerten...

ska kolla detta med vår advokat på företaget under veckan, visst tror jag att han på försäkringsbolaget vet vad han pratar om, men det känns rätt så fel..

Största problemet är väll alla som kommer köra utan försäkring... man får väll sluta åka hoj och titta när dom som har råd att köra MC ska köra RR med silversked i munnen :)

Halloj!
Jag har gjort så, och till mig sa de att de inte kan höja premien om man bundit upp sig på ett år.
Däremot så kan de inte rå för vad regeringen beslutar, dvs ev skattehöjning. Den kommer ju i vilket bolag man än har för det är ju inte fb som betämmer om det. Verkar som det bara är att gilla läget och vänta på smällen...
Hoppas jag fattat rätt, eller kanske inte:va

Kan bli lite trist om skattesänkningen är för hög.. kanske bäst att räkna på det? .. fick själv 900-1000:- i skattesänkning (nu tjänar jag iofs. inte mer än 26600:-/mån som outbildad kollektivt anställd) samt en höjning av hem-pc´n på 200:-/mån. samt a-kasse höjning på 251:-/mån....

Gnäll inte! Du har fortfarande 10´ mer än mig...:mad:

Last edited:

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Det blir ett skatteuttag på trafikförsäkringen i år med 34% men det är inte klubbat först i slutet på Mars. Försbolagen ska vara klara med allt detta och administrera denna skatt till staten 070701. Vilket iof jag tycker är konstigt, varför inte ta in den skatten med skatten från vv? Detta lär ju kosta en del för bolagen som måste få in mer premier? Nåja själva skatten är väl överkomlig, se mitt exempel nedan.

Hmmm om vi börjar med detta året så blir det så här för mig iaf.

Höjning av A-kassa 200:-/ mån

Höjning snus 5:-/ dosa. 1 rulle mån/ 50:-

Skatt på trafikförsäkringen 34%

Volvo 850 T5 -96 80:-/ mån

Yamaha R1 -03 163:-/mån

Alltså per månad 493:-, per år 5816:- mindre på kontot för snus, leksaker och A-kassa

Mindre skatt på lönen!

908:-/mån lön +, 10800:- år alltså kvar efter höjda avgifter 5080:-/ år Plus 415:- / mån

När privatiseringen kommer 2008 då får man kanske lägga hobbyn på hyllan...

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det blir ett skatteuttag på trafikförsäkringen i år med 34% men det är inte klubbat först i slutet på Mars. Försbolagen ska vara klara med allt detta och administrera denna skatt till staten 070701. Vilket iof jag tycker är konstigt, varför inte ta in den skatten med skatten från vv? Detta lär ju kosta en del för bolagen som måste få in mer premier? Nåja själva skatten är väl överkomlig, se mitt exempel nedan.

Hmmm om vi börjar med detta året så blir det så här för mig iaf.

Höjning av A-kassa 200:-/ mån

Höjning snus 5:-/ dosa. 1 rulle mån/ 50:-

Skatt på trafikförsäkringen 34%

Volvo 850 T5 -96 80:-/ mån

Yamaha R1 -03 163:-/mån

Alltså per månad 493:-, per år 5816:- mindre på kontot för snus, leksaker och A-kassa

Mindre skatt på lönen!

908:-/mån lön +, 10800:- år alltså kvar efter höjda avgifter 5080:-/ år Plus 415:- / mån

När privatiseringen kommer 2008 då får man kanske lägga hobbyn på hyllan...

34% kan jag leva med.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
När höjningen blir verklighet och vi förutsätter 34% över hela linjen, innebär det 567 kronor per år för mig. Det blir till att sälja moppen då...

Ingen höjning i år i alla fall. Min premie kom idag. 6500 kr, 1/1.

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
och dom som betalar 25 000 kr+ lär en 34% skatt bli rolig:yoparty :tungan

Det hela börjar bara bli patetiskt..

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad trött jag blir på sossar och kommunister som tror att allt kan vara gratis. Varför ska de som inte kör mc betala för oss?

Varför tror ni Alliansen sänker skatten. Jo för att man ska själv kunna välja vad man vill betala för.

:tummenupp

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Vad trött jag blir på sossar och kommunister som tror att allt kan vara gratis. Varför ska de som inte kör mc betala för oss?

Varför tror ni Alliansen sänker skatten. Jo för att man ska själv kunna välja vad man vill betala för.

Visst!

- Vissa fordon och vissa förare kommer antagligen att få så höga premier att de inte vill fortsätta att köra motorcykel, och det är precis det som är meningen; vi tycker att dem skall bort från vägarna.

- På detta sätt sparar staten pengar och det är ingen hemlighet att detta är en av de faktorer som gör det möjligt att sänka bland annat inkomsskatten, inflikar Mikael Sandström, förtroendevald riksdagsledamot och moderat.

www.bike.se/content/1591/

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Film/hearing.mov

Last edited:

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Varför ska de som inte kör mc betala för oss?

Det där har väl ältats om och om igen i mängder av trådar. Jag kan leva med att de inte ska betala för mig, men då ska inte jag betala för dem (det finns mängder av saker som jag inte sysslar med eller använder, men som betalas av min skatt)

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

De gör det för att det går och är lätt att kontrollera och administrera.
Vill du betala för att arbeta? De tar ju ut skatt på det med...

Varför beskattar de inte många andra riskfyllda aktiviteter? Antagligen för att det inte går att göra på ett enkelt sätt.

...Hemhjälp ska man visst inte behöva betala för utan det ska subventionas.
M a o resonemanget om sossefasoner håller inte.

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Är också ganska trött på denna debatt och dessa % hit och dit...

Hur många är det som vet varför man höjer....???kolla upp det innan alla gnäller.

Så kanske många förstår höjningen.

Tycker inte heller att det är kul att betala mera skatt men jag förstår varför dom höjer.

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Känns som jag varit på Pluto ett tag för plötsligt dyker det upp inlägg i olika trådar där man skriver att trafikförsäkringen kommer att höjas med 34%. Att den skulle höjas har jag inte missat men finns det någon som är insatt som kan förklara om det "bara" blir dessa 34%, samma för alla, kommer det mer osv?

Hittade den här infon hos Bike: http://www.bike.se/nyheter/visa.php?id=855

detta förslag har mött hårt motstånd i riksdagen, därmed inget bestämt ännu och ser inte ut att bli bestämt inom närmaste framtiden...

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Är också ganska trött på denna debatt och dessa % hit och dit...

Hur många är det som vet varför man höjer....???kolla upp det innan alla gnäller.

Så kanske många förstår höjningen.

Tycker inte heller att det är kul att betala mera skatt men jag förstår varför dom höjer.

Dom höjer för att minska inkomstskatten.. vem tror du tjänar på det, låg- eller höginkomsttagarna?

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Dom höjer för att minska inkomstskatten.. vem tror du tjänar på det, låg- eller höginkomsttagarna?

Nej,

Staten suventionerar trafikförsäkringen med ett slags "bidrag" vid olyckor. För att försäkringsbolagen inte betalar 100% av ersättningen.

Så man kan säga groft att alla som inte kör hoj betalar för vårat mc åkande desamma gäller bilar. Så de som inte har bil betalar för dom som har.

Jag skulle inte vilja betala skatt för att andra ska ha t.ex en billigare båtförsäkring. De flesta mc och båt förarna nöjesåker trots allt.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Nej,

Staten suventionerar trafikförsäkringen med ett slags "bidrag" vid olyckor. För att försäkringsbolagen inte betalar 100% av ersättningen.

Så man kan säga groft att alla som inte kör hoj betalar för vårat mc åkande desamma gäller bilar. Så de som inte har bil betalar för dom som har.

Jag skulle inte vilja betala skatt för att andra ska ha t.ex en billigare båtförsäkring. De flesta mc och båt förarna nöjesåker trots allt.

- Vissa fordon och vissa förare kommer antagligen att få så höga premier att de inte vill fortsätta att köra motorcykel, och det är precis det som är meningen; vi tycker att dem skall bort från vägarna.

- På detta sätt sparar staten pengar och det är ingen hemlighet att detta är en av de faktorer som gör det möjligt att sänka bland annat inkomsskatten, inflikar Mikael Sandström, förtroendevald riksdagsledamot och moderat.

www.bike.se/content/1591/

http://www.svmc.se/upload/MC-Folket/Film/hearing.mov

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Men du... Vad sägs om all trafikrelaterad skatt vi redan betalar?

Såvitt jag vet så är det en piss i havet som går tillbaks till trafikrelaterat, så jag tror nog att det redan finns pengar o täcka upp med "EGENTLIGEN"

ytterligare en form av dubbelbeskattning för oss fordonsägare, säger jag...

mvh

Mattias

Nej,

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...