Vart går våra licenspengar?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Här kommer en fråga som kanske varit uppe förut, då ber jag om ursäkt eftersom jag inte varit med i branschen tillräckligt länge.

Men våra licenspengar, vart går dom egentligen?
Jag drog iväg ett mail till SVEMO och frågade. Det var den 2 november och jag har ännu inte fått svar.
Dom borde ju kunna svara på det, något slags papper finns det ju säkert med in och utgifter. Det har man väl rätt att få veta?

Varför jag undrar är ju dels för det här med IB tidningen. Samt deras försäkring som jag egentligen inte behöver då jag har en egen personförsäkring. Samt ifall några pengar går till reklam och PR för sporten.

Nåväl, nyfiken som vanligt..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Maila gun-britt.soderman@svemo.se hon är ekonomichef och fråga efter senaste årsredovisningen.
Har letat runt på hemsidan men hittar bara en massa protokoll som refererar till budgeten och inget där budgeten återfinns
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Bikerbitch skrev:
Det var den damen jag mailade.
Tycker man borde ha rätt att få veta var nånstans pengarna går.

Absolut enl lag skall årsredovisning lämnas ut tror nästan att där även är en snäv tidsram fastställd. Skicka ett nytt mail eller ring henne
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Svemo är inte något börsnoterat bolag och har därför troligen inte kravet på sig att omgående lämna ut årsredovisningar.
Jag fick lära mig på licenskursen om hur förbundet fungerar. Det borde ni andra som har licens också fått lära er.
Enligt Motorkalendern (sid 23) så presenteras och granskas räkenskaperna inför varje Förbundsmöte. Dessa håll i april varje jämnt år.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
6008pro skrev:
Jag fick lära mig på licenskursen om hur förbundet fungerar. Det borde ni andra som har licens också fått lära er.

Hur SVEMO fungerar har väl inget med ursprungsfrågan att göra.
Vart gör de av mina pengar som jag betalar för licensen varje år?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
6008pro skrev:
Svemo är inte något börsnoterat bolag och har därför troligen inte kravet på sig att omgående lämna ut årsredovisningar.
Jag fick lära mig på licenskursen om hur förbundet fungerar. Det borde ni andra som har licens också fått lära er.
Enligt Motorkalendern (sid 23) så presenteras och granskas räkenskaperna inför varje Förbundsmöte. Dessa håll i april varje jämnt år.

Arsch, vi lämnar tillomed ut bokslut och redovisningar i klubben som vi har. Allt för att medlemmarna skall få se vart pengarna går.

På teorikursen minns jag inte att jag fick veta vart mina licenspengar skulle gå, men jag kan ha missat det. Nåväl, ett svar ifrån ekonomichefen borde iallafall dyka upp tycker jag..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
6008pro skrev:
Svemo är inte något börsnoterat bolag och har därför troligen inte kravet på sig att omgående lämna ut årsredovisningar.
Jag fick lära mig på licenskursen om hur förbundet fungerar. Det borde ni andra som har licens också fått lära er.
Enligt Motorkalendern (sid 23) så presenteras och granskas räkenskaperna inför varje Förbundsmöte. Dessa håll i april varje jämnt år.

Har inget med saken att göra alla former av föreningar/företag måste lämna ut
årsredovisning till sina medlemmar/delägare samt i många fall även till utomsående.
Tror dock inte att avsaknaden av savr från SVEMO beror på att de inte vill lämna ut något utan snarare på lat kanslipersonal.

6008pro skrev:
Årsredovisningen får du lik förbenat inte mer än en gång vart annat år.

Varför inte?
Mig veterligen upprättas årsredovisning varje år.
(undantagsfall var 18de månad om bolaget har förlängd första räkenskapsår men det är kanppast fallet med SVEMO)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ursäkta jag blandar mig i, men jag tror inte att ni får svar på frågan genom att läsa årsredovisningen. Den kommer troligen att visa intäkter och utgifter, men inte vilka intäkter (licenspengarna i RR-sektionen alltså) som går till vilka utgifter.

RR-sektionens budget kan däremot visa hur de har tänkt för att bestämma licensavgiften.

Hursomhelst så borde de kunna svara på frågan från de egna medlemmarna utan dröjsmål.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Licenspengarna går till


- Olycksfallsförsäkringen (har du även en egen så får du alltså ut 2 gånger pengar för ev olycka)
- Kalendern
- Tidningen
- "Kollektivet" Svemo som är tex utveckling av regelverk, adm.kostnader, utredningar, och allt för att ni ska kunna få licensen och sedan även kunna tävla osv
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Mycket av pengarna går till en dyr försäkring som är rätt så dålig men det som är anmärkningsvärt där är att pamparna på svemo har en bra pensionsförsäkring på samma bolag dock inte dom som jobbar idiellt på rr sektionen sköld lodnert nordgren mm dett är bara något jag hört och inget jag själv granskat eller kollat upp nogrannare.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Liwa1 skrev:
Licenspengarna går till


- Olycksfallsförsäkringen (har du även en egen så får du alltså ut 2 gånger pengar för ev olycka)
- Kalendern
- Tidningen
- "Kollektivet" Svemo som är tex utveckling av regelverk, adm.kostnader, utredningar, och allt för att ni ska kunna få licensen och sedan även kunna tävla osv

Alla vet ju att tidningen inte är någon höjdare. Står inte mycket om RR.
Undrar hur mycket pengar som läggs på reklam för sporten. Det är synd att pengarna inte går till såna grejer med tanke på hur många som betalar licensen på 2400:-
Det läggs säkert en halv mille från oss som kör RR till SVEMO.

Gustav O skrev:
Det snabbaste sättet att få svar är som vanligt att ringa, inte maila.

Jag tänkte jag skulle maila först. Men eftersom man inte fått svar på två veckor kan det vara läge att ringa.
Eller det kanske bara jag som undrar vart pengarna går? Isåfall känns det lite tröstlöst att ifrågasätta om resten är nöjda.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bikerbitch skrev:
Jag tänkte jag skulle maila först. Men eftersom man inte fått svar på två veckor kan det vara läge att ringa.
Eller det kanske bara jag som undrar vart pengarna går? Isåfall känns det lite tröstlöst att ifrågasätta om resten är nöjda.
Ring du och så redovisar du här.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Bikerbitch skrev:
Eller det kanske bara jag som undrar vart pengarna går? Isåfall känns det lite tröstlöst att ifrågasätta om resten är nöjda.

Nejdå, jag vill också veta. Ge inte upp, påråmbara!
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Bikerbitch skrev:
Alla vet ju att tidningen inte är någon höjdare. Står inte mycket om RR.
Undrar hur mycket pengar som läggs på reklam för sporten. Det är synd att pengarna inte går till såna grejer med tanke på hur många som betalar licensen på 2400:-
Det läggs säkert en halv mille från oss som kör RR till SVEMO.



Jag tänkte jag skulle maila först. Men eftersom man inte fått svar på två veckor kan det vara läge att ringa.
Eller det kanske bara jag som undrar vart pengarna går? Isåfall känns det lite tröstlöst att ifrågasätta om resten är nöjda.


Jag har ringt och pratat med dom. Att tidningen inte innehåller mycket RR är en helt annan fråga än vad pengarna går till.

Det går som jag skrev till Kollektivet Svemo, då bland annat så ingår det för reklam med mera. Det var under osv som jag skrev.


Om flera är missnöjda med tidningen så bör man skriva eller vara med på årsmötet för atttrycka på att pengarna bör gå till annat än den tidningen.

Försäkringen är kanske kass ur en del vinklar men alla kan inte personligen teckna en försäkring som innehåller ersättning vid (högrisk idrotter/sporter)
då dom kanske inte kvalificeras in för attteckna en sådan försäkring privat. Då skulle den personen som tävlar stå utan om inte Svemo hade en i licensen.

/Liwa1
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Liwa1 skrev:
Jag har ringt och pratat med dom. Att tidningen inte innehåller mycket RR är en helt annan fråga än vad pengarna går till.
Det går som jag skrev till Kollektivet Svemo, då bland annat så ingår det för reklam med mera. Det var under osv som jag skrev.
/Liwa1

Bra att du ringde! :tummenupp Var dom positiva till att du ringde eller negativa?
Hörde du dig för vad för slags reklam Svemo gör inför RR tävlingar?
Vem pratade du med på Svemo, ekonomichefen?
 

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600 RR
Bra fråga!!!

En annan fundering är ju varför RR-licensen är så ofantligt mycket dyrare än t.ex någon av licenserna för bilsport. Frågan har säkert ställts tusen ggr förut men jag har aldrig hört nåt bra svar. Om jag skulle skulle skaffa en försäkring för samma pris som licenspengen så skulle jag nog få en rätt häftig försäkring, eller vad tror ni? Men jag vet inte om jag tycker att IB är så jävla dålig, den funkar för mig iaf.

// Tommy
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
smell the smoke skrev:
En annan fundering är ju varför RR-licensen är så ofantligt mycket dyrare än t.ex någon av licenserna för bilsport. Frågan har säkert ställts tusen ggr förut men jag har aldrig hört nåt bra svar. Om jag skulle skulle skaffa en försäkring för samma pris som licenspengen så skulle jag nog få en rätt häftig försäkring, eller vad tror ni? Men jag vet inte om jag tycker att IB är så jävla dålig, den funkar för mig iaf.

// Tommy
Ett svar är att det är väldigt få som kör RR om du jämför med cross, bilsport etc.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top