Vart hittar jag ett svartjobb?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Är det? Jag fattade det som att studiebidraget minskas/bortfaller helt om man tjänar över en viss summa. Kanske lånet påverkas också, det har jag ingen aning om.
Sen är väl ett studielån sanktionerat av staten (skattebetalarna) en viss förmån också, som jag heller inte har lust att sponsra för folk som uppenbarligen inte behöver det, och som tänker köpa hoj för pengarna istället för att använda det som det är tänkt.

Vad pratar du om egentligen? Studielånet ska betalas tillbaka till fullo numera med ränta dessutom så det är inte mycket som skiljer från vanliga banklån.

Svartjobb är en självklarhet när man pluggar.

Sen kanske man inte ska sitta och prata om skattebetalarnas bekostnad när man själv tillhör en högriskgrupp som, med några undantag, mer eller mindre garanterat kommer kosta skattebetalarna pengar under sin karriär!

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Vad är du bra på? vad är du intresserad av? Finns alltid folk som behöver hjälp. Flyttbranchen har jag hört vimlar av svartjobb. Mycket helg och -kvällsjobb.

Jag skulle kollat på flashback forum istället, kan tänka mig att det är ett lite mer liberalt forum för just denna fråga :)

Att moralkakorna skulle hagla var här var jag ganska beredd på =), men hur fan gör man? hur PK är det att leta jobb på ams och sedan maila och fråga om dom behöver svartjobbare?
Såg att det fanns någon svartjobbsförmedling förut , men den hade dom lagt ner..

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Gå in till lokala fiken osv och hör efter om de behöver hjälp. Ta en sväng i industriområdena och se om det behövs ett par armar på nåt lager.

Annars är ju prostitution ett alternativ. Du kan jobba nästan vart som helst, det är svart och får du jackpot kan du utpressa nån på ännu mer stålar!:tummenupp

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Båda minskas.. sen så finns det nog inte en student i sverige som använder lånet för att betala annat än nödvändigheter.

bidrag + max lån = 7500kr 10 månader om året..
hyra + räkningar och mat = 6-7000kr 12 månader om året..
vilket lämnar mig ca 3000kr om året till nya kalsonger..
ajuste, jag ska ha ett liv också, det kostar pengar.. fast det får jag jobba ihop till.. fast inte hur mycket som helst... logiskt och jättesmart..

Du får väl tjäna en slant också? Det är väl inte nolltolerans som gäller?
500000 nämner du i tidigare inlägg - det betyder då 53000:- att köpa kalsonger för per år.

Vad pratar du om egentligen? Studielånet ska betalas tillbaka till fullo numera med ränta dessutom så det är inte mycket som skiljer från vanliga banklån.

Svartjobb är en självklarhet när man pluggar.

Sen kanske man inte ska sitta och prata om skattebetalarnas bekostnad när man själv tillhör en högriskgrupp som, med några undantag, mer eller mindre garanterat kommer kosta skattebetalarna pengar under sin karriär!

Haha - vad menar du?
Får jag inte dissa svartjobb för att jag kör motorcykel, eller vad menar du?

Last edited:

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
500000 nämner du i tidigare inlägg - det betyder då 53000:- att köpa kalsonger för per år.

nej, Han har räkningar att betala 12 mån per år. Man får bara CSN 10. det beror helt på hur mcket du klarar att arbeta under sommaren. jobbar du dessutom lite under terminerna så blir det inte så mycket kvar till sommaren. Ytterligare en faktor här är att när man sommarjobbar får man ofta inte sin första lön förrän slutet på juli. Vad ska man göra fram tills dess, då sista CSN utbetalningen är den minsta och man fortfarande har räkningar att betala?
För många är svartjobb eller soc enda alternativen nu för tiden.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
nej, Han har räkningar att betala 12 mån per år. Man får bara CSN 10. det beror helt på hur mcket du klarar att arbeta under sommaren. jobbar du dessutom lite under terminerna så blir det inte så mycket kvar till sommaren. Ytterligare en faktor här är att när man sommarjobbar får man ofta inte sin första lön förrän slutet på juli. Vad ska man göra fram tills dess, då sista CSN utbetalningen är den minsta och man fortfarande har räkningar att betala?
För många är svartjobb eller soc enda alternativen nu för tiden.

Det var hans egna uträkning
han tog upp csn 10 månader och sina utgifter under 12 månader.
jag lade till det han kan tjäna "vitt".

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(

Så enligt din logik ska studenter som inte har ett jobb, leva på 3000kr om året?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Så enligt din logik ska studenter som inte har ett jobb, leva på 3000kr om året?

Va?

De kan ju skaffa ett jobb och tjäna 50k om året utan att bidragen och lånen påverkas, enligt ett tidigare inlägg av dig.

edit: till och med 100k sägs det nu nedan

Hittar man inget jobb går väl det sociala in med socialbidrag etc.

Men jag tycker inte man kan "kräva" som student att kunna köpa en motorcykel för bidragspengarna, nej.

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
man får ju faktiskt tjäna ca 51000 kr per kalenderhalvår innan CSN blir sura
så du kan allt jobba en del utan att vara rädd

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Va?

De kan ju skaffa ett jobb och tjäna 50k om året utan att bidragen och lånen påverkas, enligt ett tidigare inlägg av dig.

edit: till och med 100k sägs det nu nedan

Hittar man inget jobb går väl det sociala in med socialbidrag etc.

Men jag tycker inte man kan "kräva" som student att kunna köpa en motorcykel för bidragspengarna, nej.

1. alla har inte ett jobb
2. alla har inte tid att jobba eftersom vi går i skolan, citat från min lärare i början av terminen "räkna med att ni kommer få lägga ner 50-60 timmar i veckan denna terminen" (observera att detta endast är tid i skolan och inte inkluderar tentaplugg osv.)
3. Du får inte socialbidrag när du studerar, det heter studiebidrag och det får jag redan
4.Jag kräver inget, jag tycket det bara är konstigt att jag inte får jobba (jo, jag får men det blir då för halva min lön 60kr i timmen nej, tack) bara för att jag är student.

man får ju faktiskt tjäna ca 51000 kr per kalenderhalvår innan CSN blir sura
så du kan allt jobba en del utan att vara rädd

Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag kommer komma upp i den summan på mitt sommarjobb och "kan" därför inte jobba på hösten.

Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag kommer komma upp i den summan på mitt sommarjobb och "kan" därför inte jobba på hösten.

Så kontentan är alltså att du vill svartjobba för att köpa motorcykel och iom att du gör på det sättet så är det vi skattebetalare som subventionerar den.

Det här landet och dess invånare... :dummer Inte alls märkligt att det ser ut som det gör..

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
AGE skrev:

trixa lite med löneutbetalningen då?
när jag sommarjobbade var det vanligt att vi körde en utbetalning i förväg för att "bokföra" den på första halvåret => du kan "lagligt" tjäna en slant till...

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Så kontentan är alltså att du vill svartjobba för att köpa motorcykel och iom att du gör på det sättet så är det vi skattebetalare som subventionerar den.

Det här landet och dess invånare... :dummer Inte alls märkligt att det ser ut som det gör..

inte nog med det...
jag har inget emot att jobba vitt, jag har möjligheten...
men jag måste tacka nej, så jag "hjälper inte till heller" som jag hade kunnat göra
sen kan jag tycka att det är rätt ointressant vad jag ska med pengarna till, visst hade jag inte klagat lite mycket om försäkringarna hade kostat en tiondel av vad dom gör idag, men nu är det ju inte så..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Men ta personen som försöker leva utan lån.

Du får totalt tjäna 92000kr per år alltså får du ut 61500kr.

61400kr/12mån ger 5125kr/ månad som man kan ta av dom inkänade pengarna. Utöver det får man 2520kr / månad i bidrag.

Alltså har man 7645kr/månad att leva på. Jag tyckte till och med det lät mycket men så kan man dra bort 1000kr/månad i litteratur. 6645kr/ månad kvar.

En lägenhet 1a kostar väll ca 3000kr/ månad.

Nu har man 3645kr / månad kvar.

Så ska man äta ~1500kr / månad

Nu har man kvar 2145kr

Hur som helst så har dom satt gränsen något i underkant tycker jag 2145kr/ månad är inte mycket pengar om dom skall täcka kläder, busskort, hemförsäkring, tv-licens, bredband, telefon, osv

Ett smart sätt är ju om du kan fixa anställning och ta ut lönen genom någon annan. Har hört folk som gör så.

Men lever man på maxlån, studiebidrag och tjäner 92000kr/år så har man ju faktiskt 12645kr/ månad i handen. Bränner man dom och är student då bör man nog släppa sarjen och komma in i levnadstandarden en student har.

Last edited:

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
trixa lite med löneutbetalningen då?
när jag sommarjobbade var det vanligt att vi körde en utbetalning i förväg för att "bokföra" den på första halvåret => du kan "lagligt" tjäna en slant till...

Har redan undersökt den möjligheten och den finns tyvärr inte, men då trycker jag bara iväg "det olagliga" på någon annan.

Ett smart sätt är ju om du kan fixa anställning och ta ut lönen genom någon annan. Har hört folk som gör så.

Låter intressant, har du mer info, pma om du inte vill skriva här.

Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
1. alla har inte ett jobb
2. alla har inte tid att jobba eftersom vi går i skolan, citat från min lärare i början av terminen "räkna med att ni kommer få lägga ner 50-60 timmar i veckan denna terminen" (observera att detta endast är tid i skolan och inte inkluderar tentaplugg osv.)
3. Du får inte socialbidrag när du studerar, det heter studiebidrag och det får jag redan
4.Jag kräver inget, jag tycket det bara är konstigt att jag inte får jobba (jo, jag får men det blir då för halva min lön 60kr i timmen nej, tack) bara för att jag är student.

Men nu pratar vi ju om dig - inte studenter generellt.
Du kan vad jag har förstått tjäna 100k per år utan att dina bidrag eller lån minskas, men det vill du inte utan du föredrar att jobba svart.
Har jag uppfattat dig korrekt?

Okej - du tjänar alltså 100k + bidrag + lån - och det är inte nog?

Då kan du alltså välja mellan att jobba svart (och på så sätt blåsa alla andra skattebetalare) elelr att fortsätta jobba vitt och på så sätt få minskat bidrag?

Seriöst - det verkar inte gå nån nöd på dig.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Har redan undersökt den möjligheten och den finns tyvärr inte, men då trycker jag bara iväg "det olagliga" på någon annan.

Låter intressant, har du mer info, pma om du inte vill skriva här.

Inte mer komplicerat än vad det låter. Vet folk som kör taxi och skriver timmar på sin arbetsgivare som sen betalar dom pengarna i handen istället för deras synliga summa intjänade pengar blir för stor. Man är ju inte taskig emot skatteverket utan bara tänjer ju på gränserna hos csn då:)

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Men lever man på maxlån, studiebidrag och tjäner 92000kr/år så har man ju faktiskt 12645kr/ månad i handen. Bränner man dom och är student då bör man nog släppa sarjen och komma in i levnadstandarden en student har.

Exakt min tanke.

Jag är gärna med och stödjer de som har det svårt (på riktigt!!!11) med mina skattepengar - men jag har fan ingen lust att sponsra nån med förutsättningarna enligt ovan.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Men nu pratar vi ju om dig - inte studenter generellt.
Du kan vad jag har förstått tjäna 100k per år utan att dina bidrag eller lån minskas, men det vill du inte utan du föredrar att jobba svart.
Har jag uppfattat dig korrekt?

Okej - du tjänar alltså 100k + bidrag + lån - och det är inte nog?

Då kan du alltså välja mellan att jobba svart (och på så sätt blåsa alla andra skattebetalare) elelr att fortsätta jobba vitt och på så sätt få minskat bidrag?

Seriöst - det verkar inte gå nån nöd på dig.

Nej, det har du inte... jag har aldrig pratat om mig utan endast tagit mig som exempel för att visa hur lite pengar en genomsnittsstudent har, för du verkar tro att vi lever i lyx och överflöd.
Jag jobbar hemskt gärna vitt, jag har ett jobb som jag kan jobba på men måste tacka nej, för att jag inte ska tjäna "förmycket".
"Förmycket" innan dom börjar dra från mitt lån, ett lån som jag som med alla andra lån måste betala tillbaka varenda krona.
Det tycker jag är väldigt konstigt och det är det enda och inget annat jag har sagt. Sen vad jag väljer att göra med mina pengar och hur mycket jag tjänar är helt ointressant för detta sammanhang.

Dessutom så handlade tråden om vart det finns och hur man får ett svartjobb och inget annat...
Är du intresserad av att starta en "jag är bitter för att folk arbetar svart tråd" så får du hemskt gärna göra detta.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Exakt min tanke.

Jag är gärna med och stödjer de som har det svårt (på riktigt!!!11) med mina skattepengar - men jag har fan ingen lust att sponsra nån med förutsättningarna enligt ovan.

Men den utan låndelen har dom inte gjort det lätt för:näsblod

Räknade lite fel, man får ju bara lån+bidrag 10 månader.

Tror inte du finner någon som vill erbjuda dig ett svart jobb på nätet. Hör med sånna som är företagare som du känner istället.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024