Vart hittar jag ett svartjobb?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag skulle vilja påstå att folk i Sverige är bortskämda och trots att allt de har idag är pga gråsossarnas "solidaritet" och de höga skatterna så tänker alla bara på sig själv i slutändan och svartjobbar, smiter och fuskar så gott det går. Trots/på grund av systemet med alla dess skatter så röstar man på Socialkommunisterna för att man vet att "skattepengarna finns där" och att man, själv, inte behöver prestera något men ändå ha det bra.

Folk i de flesta andra länder är överlyckliga för att de överhuvudtaget KAN studera. De tar egna lån och många jobbar både ett och två jobb för att öht klara av studierna. I de fattiga länderna är det hjälporganisationer som går in och ger folk en chans att komma ur sitt träsk och de studerar flitigt som fan!

Men inte här.. I det härliga sverige.. Fy fan. Man blir illamående..

Det här landet och dess folk suger otroligt fett och jag önskar att vi fick det riktigt djävla fattigt igen så folk fick lära sig lite ödmjukhet och att inte ta för givet att "pappa staten" leker curling pappa..

Det där håller jag iofs med om. Problemet är ju just det att man vet hur bra man har det..

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fattar du dåligt eller?
Lånet är subventionerat. Det betyder att någon stödjer det, i det här fallet staten.
För att allehanda drägg ska få sig en utbildning.
Eller så kan ni gå till SEB era jävla Fjällräven-kommunister, kolal om de vill låna ut till er. Nej just det, det gör de inte.
Så ni ska vara jävligt tacksamma att skattemedel används som säkerhet till era hemslöjdslån, era jävla samhällparasiter.

Jo jag fattar lite dåligt! Varför måste jag betala tillbaka ett subventionerat lån då? Det skiljer inget på mitt csn lån mot mitt banklån i upplägg. Jag betalar amortering och ränta på båda.

Du får gärna rita och förklara Markus :arsele

Vad du missar är att universiten är betalda av skattebetalarna och vi betalar inget för att studera i sverige men det förbisåg du din Kommunist!

Folk i de flesta andra länder är överlyckliga för att de överhuvudtaget KAN studera. De tar egna lån och många jobbar både ett och två jobb för att öht klara av studierna. I de fattiga länderna är det hjälporganisationer som går in och ger folk en chans att komma ur sitt träsk och de studerar flitigt som fan!

Var vill du komma egentligen? Är det bättre att tillsätta hjälporganisationer i sverige så våra studenter får studera gratis istället för att de lånar pengar som de, efter avslutade studier, betalar av på restan av sitt arbetsföra liv?

Varje lån i sverige är individuellt. Men du kanske går och tror att sveriges studenter lånar kollektivt? :rolleyes:

Haha - vad menar du?
Får jag inte dissa svartjobb för att jag kör motorcykel, eller vad menar du?

Du får dissa vad du vill :pannkyss

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo jag fattar lite dåligt! Varför måste jag betala tillbaka ett subventionerat lån då? Det skiljer inget på mitt csn lån mot mitt banklån i upplägg. Jag betalar amortering och ränta på båda.

Jaha, men vad finns då CSN till om inte för att hålla kreti och pleti under armarna? Att du måste betala tillbaka det har inget med subventionen att göra, det är tydligt att du spenderar dina CSN-dagar på hemslöjd eller konstvetenskap.
Vad du missar är att universiten är betalda av skattebetalarna och vi betalar inget för att studera i sverige men det förbisåg du din Kommunist!

Du är ju mer än hälsosamt okunnig hör jag.

Om du är en produkt av fri utbildning så kommer jag tycka ännu sämre om idén i fortsättningen.

Fan va alla är bittra/avunsjuka för att nån vill/orkar göra nått med sitt liv.

Du har ju verkligen missat poängen.
Att folk vill arbeta är bra.
Att folk samtidigt vill ha bidrag i endera formen är dåligt.
Det är alltså kombinationen som är dålig.
Och för att förtydliga ytterligare:
1. Arbeta - bra
2. Studiebidrag/-lån utan arbete - inte bra men acceptabelt under rådande omständigheter
3. Arbeta och bidrag - parasit-stil

Last edited:

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
KTM 625 -06
Tycker också att man borde få tjäna precis hur mycket man vill...

Naturligtvis ska man inte ha något rent bidrag om man tjänar pengar, men låna borde man ju få göra precis hur mycket man vill.. Ser ju hellre att statens pengar lånas ut till landets egen befolkning än till något jävla U-land för att köpa AK47-or till att skjuta barn och FN-soldater... Pengarna kommer ju iaf tillbaka med tanke på att CSN lägger 95% av alla sina resurser på just inkasso :D är det nåt de kan så är det att jaga folk som inte betalar... Betala ut är de sämre på..

Själv läser jag på högskola 50% på distans SAMTIDIGT som jag jobbar 100% + övertid. Alltså gör jag alla bidragstagande parasitjävlar en tredubbel tjänst och inte fan får jag något extra för det... Tur att man klarar sig utan lån iaf.

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Idogt letande efter att få inflika missunsamhet. Jante lurar fan i var tråd. Jag har absolut ingenting emot att betala för att unga människor ska få vältra sig i livsenergi en stund och göra tappra försök att nå sina drömmar.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Var vill du komma egentligen? Är det bättre att tillsätta hjälporganisationer i sverige så våra studenter får studera gratis istället för att de lånar pengar som de, efter avslutade studier, betalar av på restan av sitt arbetsföra liv?

Varje lån i sverige är individuellt. Men du kanske går och tror att sveriges studenter lånar kollektivt? :rolleyes:

Ja det vore väl något? Att det kom in en oraganisation som försåg studenterna med boende, mat och studier. Det innebar ju att man kunde ta ännu mindre ansvar för sitt liv och utbildning. Härligt! Det kommer säkert i sossarnas nästa valkampanj.

Det jag menade var. Du får studera gratis på grund av skattepengar. Du får låna pengar förmånligt på grund av skattepengar. Du får studiebidrag i form av skattepengar. Men när det kommer till att bidra till skattekistan så tycker du att du inte behöver göra det. Solidariskt så det förslår.

Sen vet du ju, förhoppningsvis, att Privata lån och lån av CSN ju knappast är samma sak, eller hur?

Idogt letande efter att få inflika missunsamhet. Jante lurar fan i var tråd. Jag har absolut ingenting emot att betala för att unga människor ska få vältra sig i livsenergi en stund och göra tappra försök att nå sina drömmar.

Jag också göra allt det där! Kan du sätta in lite pengar på mitt konto?

Last edited:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
Matte.

Tar lite från tråden.

Fullt lån & bidrag = 7500kr/månad, 10 månader om året.
Inkomst: 75 000/år

Arbete (vitt) = 102 000/år. Pratar man med sin arbetsgivare så har iaf inte jag någonsin hört om en arbetsgivare som inte kan "senarelägga" lön för att man ska slippa möta CSN-taket. Förståelsen brukar vara stor, så för detta exempel använder vi maxbelopp.
Inkomst: 102 000/år
Efter skatt (som jag räknade som 33% - lägre i verkligheten men vi vill ha ett överslag med marginal): 68 340/år

Total summa, inkomster: 143 340kr
Tillgångar/månad i snitt: 11 945/månad

Bostad (här räknar jag på 12-månadershyra, de flesta studentbostäder har 10-månaders men folk kommer gråta om jag räknar med det): 3500/månad
Studentlitteratur (troligtvis mindre, men ännu en gång i överkant ...): 2000/månad
Övriga räkningar (igen, troligtvis i stor överkant med tanke på att man oftast inte betalar el/vatten etc i studentlägenhet samt att det inte kostar såhär mycket): 2000/månad
Mat: 2000/månad

Summa utgifter/månad: 9500kr
Över för roligheter: 2445kr

Ser inte ut som en så jäkla dålig kalkyl va? Frågar du mig så låter det som man kan leva ganska gott på att jobba vitt trots att man pluggar.

Tänk dessutom på att CSN-lånet minskar med 1 krona för varje 2 kronor ni tjänar, så om ni istället för att slösa bort alla pengar ni tjänar väljer att spara dem så kommer ni ändå ha mer pengar i slutändan om ni jobbat, även efter skatt. Food for thought ...

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Jag också göra allt det där! Kan du sätta in lite pengar på mitt konto?
Absolut! Nån mer som vill leka lite? Fast det blir ju en jävla massa pappersarbete för mig om jag ska sätta in lite till varenda en som vill plugga, får ju knappt nån tid över till mina lins-långkok och sitarlektioner och vävkurser. Skulle man inte kunna lösa det på något smidigare sätt, typ att det dras automatisk från min lön, och alla andras också som vill hjälpa till att göra Sverige till landet med den lyckligaste befolkningen? Fan det är ju en ganska bra idé, skatt kan vi kalla det, och så administreras det i en jättebunker av några tjocka gråa i tweed. Det är ju kalas!

/perris

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Men Duckie och hennes sossekompisar kanske tycker det vore bra och framför allt RÄTTVIST?

Antingen uttrycker jag mig åt helvete skevt eller så är du totalt inkompetent att tolka skriven text.
Mycket har jag kallats i syfte att häckla mig, men sosse var nog fan det värsta!

:mad:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tycka vad man tycka vill, men det går fan inte att ha en moderatregering som snackar om att arbete ska premieras men samtidigt ha kvar detta system utvecklat av vänsterpacket som hatar pengar.

Du pluggar uppenbarligen inte till statsvetare, historiker eller något annat där politik och samhälle kan tänkas hamna på kursplanen.

Det är frEkCt att du kallar folk sossar när de ifrågasätter möjligheten att kombinera jobb med bidrag.

Min fråga:
Vilket politiskt block brukar vara snabbast med att dra in bidrag för de som tjänar pengar på något annat håll?

Det röda vänsterblocket där man återfinner bl.a. sossarna eller de blå, högerblocket där man finner moderater och andra borgare.

Tänk efter vad du ska svara och tänk därefter på hur du får ihop duckies argumentation med ditt svar och vad du kallade henne och hennes kompisar...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jaha, men vad finns då CSN till om inte för att hålla kreti och pleti under armarna? Att du måste betala tillbaka det har inget med subventionen att göra, det är tydligt att du spenderar dina CSN-dagar på hemslöjd eller konstvetenskap.

Du är ju mer än hälsosamt okunnig hör jag.
Om du är en produkt av fri utbildning så kommer jag tycka ännu sämre om idén i fortsättningen.

Haha ja du uttrycker dej som du har förstånd till :D
Enda egentliga skillnaden på CSN och banken är att man faktiskt får låna en slant utan säkerhet. Men du tycker kanske att sämre bemedlade inte ska få chansen att studera? :mad:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja det vore väl något? Att det kom in en oraganisation som försåg studenterna med boende, mat och studier. Det innebar ju att man kunde ta ännu mindre ansvar för sitt liv och utbildning. Härligt! Det kommer säkert i sossarnas nästa valkampanj.

Det jag menade var. Du får studera gratis på grund av skattepengar. Du får låna pengar förmånligt på grund av skattepengar. Du får studiebidrag i form av skattepengar. Men när det kommer till att bidra till skattekistan så tycker du att du inte behöver göra det. Solidariskt så det förslår.

Sen vet du ju, förhoppningsvis, att Privata lån och lån av CSN ju knappast är samma sak, eller hur?

Självklart är det inte samma sak men största skillnaden är att csn lån är ett enda blanco lån. Återbetalningstiden är 25 år.

Ärligt talat känns det som att man silar mygg och sväljer elefanter när man hoppar på folk som tar csn lån medan man inte har några som helst problem att betala skatt för fri utbildning ända upp på universitetsnivå!

Vaddå? Ger banken oxå ut en gratis tusenlapp per två lånade? :va
ViKken bank har du? Den vill jag oxå ha!

Är det bidragsdelen du stör dej på? Säg det då ditt :arsele jag pratar om lånedelen :mad:

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha ja du uttrycker dej som du har förstånd till :D
Enda egentliga skillnaden på CSN och banken är att man faktiskt får låna en slant utan säkerhet. Men du tycker kanske att sämre bemedlade inte ska få chansen att studera? :mad:

Ja, och om man får låna utan säkerhet så betyder det väl att en del av det utlånade kapitalet inte kommer till rätta, vilket skattepengar går till att subventionera. Förstår du? För det är väl inte så att kreditprövningen som bankerna gör (ivrigt påhejade av sossar under decennier) är nonsens?
Dessutom tror jag att räntan är betydligt lägre än om du tar ett blancolån på SEB men det vet jag egentligen inte så det låter jag vara osagt. Skulle förvåna mig om det inte var så. Vidare vet jag att inte alla betalar tillbaka och att man beslutat att t.ex. inte driva in skulder från de som flyttat utomlands. Allt detta sammantaget ger säkerligen en hyfsad kostnad för skattebetalarna.

Och om sämre bemedlade ska få studera tycker jag egentligen är en bra princip men det har gått överstyr i Sverige. Men som ett enkelt svar på en enkelt ställd fråga så svarar jag alltså att jag visst tycker vissa offentliga medel kan satsas på de som inte kan bekosta sin utbildning själva. Sedan att inte vem som helst borde få studera till vad som helst för mina skattepengar är en annan femma.

Mycket har jag kallats i syfte att häckla mig, men sosse var nog fan det värsta!

:mad:

Någon kretin kallade mig kommunist så vi har nog ett särdeles korkat motståndarlag idag. :lol

Last edited:

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Vilket är bättre då?
Att trådskaparen fixar svartjobb eller att han sitter på sitt :arsele och dricker öl hela sommaren?
För han ville ju helst inte jobba vitt och bad om råd hur han skulle göra.

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Jag har ett jobb åt dig.

Gratis boende och mat.
Arbetsuppgifter: Städa lägenheten, diska, tvätta och laga mat.:arsele

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag jobbar vitt och betalar skatt men brukar väldigt ofta betala folk svart för att på så vis minska min egen kostnad samt att de gärna tar emot svart.
Nu snackar vi tex service på bilen, senast skulle det ha kostat 1600:- med kvitto men jag förhandlade ner det till 900:- svart. Kan tyckas som en dålig affär för honom men det beror ju på hur hans balansräkning ser ut för tillfället...
Jag har även bistått med hjälp av byggnation av ett badrum och då har jag anlitat hantverkare svart för detta ändamål när det har kommit till de saker det krävdes hjälp. Istället för att pynta 300-350:-/timme så blev det avsevärt billigare.
Jag skäms inte ett jävla dugg! Jag skor mig själv och min famlijd och dess leverne och ser till dess bästa, då är detta vägen att gå.
För att dra en dålig parallell; Jag anser att staten ska sänka bensinskatten men när de inte gör det så finansierar jag hellre min plånbok med svarta stålar så man har råd att tanka utan att använda alla surt injobbade kronor som ligger där. Inget försvar, men det funkar för mig iaf.

Just ja, glömde påpeka att jag ej har någon moral (om man jämför med många här tydligen, har ni stärkelse när ni tvättar också?) för övrigt men det kanske inte var något nytt?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept