Vart hittar jag ett svartjobb?

kattcalle

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
Skurk
På ett år ja, uppdelat i två perioder. Under sommar/höst är det 50t, sen vinter/vår är det 50t till. 50t före skatt är inte så svårt att komma upp i på tre månaders sommarjobb...

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Men ditt argument att akademiker behövs och därför behöver vi "fri" utbildning håller inte, vi skulle kunna tillgodose behovet även om utbildningen kostade pengar.

Okej och du har som vanligt konkreta fakta att stödja dina teser med?

Nedan listas lite lösa fakta och påståenden om ingenjörsbristen i Sverige.
Enbart en snabb googlesökning därav lite blandade datum var vänlig ha överseende med detta.

"Katastrofal Ingenjörsbrist"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.94172

"Ingenjörsbrist hotar export"
http://www.metro.se/se/article/2007/05/14/14/4711-48/index.xml

"ingenjörsbrist värre än väntat"
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article216852.ece

"Ingenjörsbrist pressar Siemens"
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article73988.ece

Seså, lista nu det du argumenterat för.
Exempel på rubriker angående detta kan vara:
"CSN slopas - Pappa betalar åt alla"
"Studenter kastar pengar från balkong"
"KTHs samlade studenter bjuder alla på rysk kaviar och skumpa ty de har arbetat JäTiDuKtiGT i ABdOOLLahs kiosk och är nu listade som Sveriges rikaste ekonomiska förening"
"Akademiker får betala för sig själva, för det finns inget behov"

Last edited:

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Hoj
VFR 800 ABS -02
På ett år ja, uppdelat i två perioder. Under sommar/höst är det 50t, sen vinter/vår är det 50t till. 50t före skatt är inte så svårt att komma upp i på tre månaders sommarjobb...
Kan väl bara tala för min egen arbetsplats, men de har då inget problem med att senarelägga löneutbetalningar om man ber om det. Har man dessutom ett bra sommarjobb så kanske man kan behålla anställningen så slipper du bli nyanställd och få det där 1-månadersgapet i inkomsten som gör att du får problem senare ... Se mina uträkningar på sidan 4 - enligt dem så borde det inte vara några stora problem att komma upp i en snittinkomst (bidrag/lån+lön) runt 10 lakan per månad även om man inte maxar båda perioderna. Dessutom tjänar du 33 öre per intjänad krona då du jobbar kontra att få lån.

(Detta är inte riktat direkt till dig jag citerade ovan)
Jag tror det handlar om dålig ekonomisk planering för att vara ärlig - man jobbar och super upp pengarna (eller reser, eller köper saker etc etc) man jobbat ihop och sen grinar man när man bara har 7500 resten av året. Men det kan bara vara jag!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Okej och du har som vanligt konkreta fakta att stödja dina teser med?

Nedan listas lite lösa fakta och påståenden om ingenjörsbristen i Sverige.
Enbart en snabb googlesökning därav lite blandade datum var vänlig ha överseende med detta.

"Katastrofal Ingenjörsbrist"
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.94172

"Ingenjörsbrist hotar export"
http://www.metro.se/se/article/2007/05/14/14/4711-48/index.xml

"ingenjörsbrist värre än väntat"
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article216852.ece

"Ingenjörsbrist pressar Siemens"
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article73988.ece

Seså, lista nu det du argumenterat för.
Exempel på rubriker angående detta kan vara:
"CSN slopas - Pappa betalar åt alla"
"Studenter kastar pengar från balkong"
"KTHs samlade studenter bjuder alla på rysk kaviar och skumpa ty de har arbetat JäTiDuKtiGT i ABdOOLLahs kiosk och är nu listade som Sveriges rikaste ekonomiska förening"
"Akademiker får betala för sig själva, för det finns inget behov"

Jag vet inte vad det är du argumenterar för eller emot, och är faktiskt fundersam på om du själv vet det.
Vad jag skrivit är:

• Man ska inte få utbilda sig på allmänhetens bekostnad till vad knasigt som helst
  • CSN-lån och/eller -bidrag är finansierat helt eller delvis med offentliga medel
  • Jag tycker det är bra att subventionerade lån och/eller bidrag reserveras til ldem som behöver dem

Detta har ingenting med en säkert verklig ingengörsbrist att göra.

Om vi nu går från dina feltolkningar tillbaka till verkligheten så skulle jag vilja göra en djupdykning i Stockholms Universitets Humaniora-utbildningar, håll i er nu för jag skojar inte ens, det här går skattepengar till, några axplock:

• Kandidatprogram i filosofi och lingvistik
  • Kandidatprogram i filosofi och psykologi
  • Kulturvetarlinjen, kandidatprogram
  • Kandidatprogram i mellanöstern- och nordafrikastudier
  • Masterprogram i Antikens kultur och samhällsliv
  • International Master’s Programme in Cinema Studies
  • Masterprogram i dansvetenskap
  • Sexualitetens kulturhistoria
  • Sjukdom och berättande
  • Kläder, kropp och identitet I
  • Kläder, kropp och identitet II
  • Den japanska filmens kulturhistoria
  • Rörliga bilder i genusperspektiv
  • Postkoloniala perspektiv på audiovisuella media
  • Män och maskuliniteter
  • Homosexualitetens kultur, politik och historia
  • Afrikas historia II – kolonialism och modernitet i Afrika under 1800–1900-talen
  • Den internationella kvinnorörelsen 1750–1950
  • Populärmusik och politik
  • Idrotten i det moderna samhället
  • Visuell och materiell kultur
  • Teatervetenskap I, dansinriktning
  • Performativitet, genus och kropp på scen
  • Teateraktivism – genus, feminism och queer
  • Konstpedagogik I-IV
  • Etik och värdegrund
  • Kultur och politik i slaviska länder II
  • Polsk kultur- och idéhistoria

Efter att räknat upp dessa högst verkliga utbildningar så slås man av att detta är ett sådant tillfälle då verkligheten överträffar dikten, inte ens under mina mest kreativa stunder skulle jag kunnat raljera ihop 10% av detta dravel av ofantliga mått.

JAG VILL INTE BETALA FÖR ATT NÅGON VILL LÄSA OM JAPANSK FILMHISTORIA OCH DET HAR NOLL, NULL, ZERO, NADA, SAMHÄLLSINTRESSE ATT FOLK GÖR SÅ.

http://www.su.se/content/1/c4/62/67/Humaniora.pdf

Dominator-Rocks

Guest
I Mörkaste Afrika, Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha hi hi hi hi hi ha ha ha ha ha!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Där rök mitt förtroende för svensk utbildning för all framtid. Odiskutabelt.

Vad i helv...? :mad:

Det är ju svårt att rangordna men personligen tycker jag Postkoloniala perspektiv på audiovisuella media klår vilken dreja-kurs på Medborgarinstitutet som helst.

Hur i helvete kunde vänstern ta total kontroll över allt i det här jävla landet? :4skrika

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Fan, jag som tänkte läsa någon humanistisk kurs i höst! Hatar ni mig nu!? :(

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag vet inte vad det är du argumenterar för eller emot, och är faktiskt fundersam på om du själv vet det.
Vad jag skrivit är:

• Man ska inte få utbilda sig på allmänhetens bekostnad till vad knasigt som helst
  • CSN-lån och/eller -bidrag är finansierat helt eller delvis med offentliga medel
  • Jag tycker det är bra att subventionerade lån och/eller bidrag reserveras til ldem som behöver dem

Detta har ingenting med en säkert verklig ingengörsbrist att göra.

Om vi nu går från dina feltolkningar tillbaka till verkligheten så skulle jag vilja göra en djupdykning i Stockholms Universitets Humaniora-utbildningar, håll i er nu för jag skojar inte ens, det här går skattepengar till, några axplock:

• Kandidatprogram i filosofi och lingvistik
  • Kandidatprogram i filosofi och psykologi
  • Kulturvetarlinjen, kandidatprogram
  • Kandidatprogram i mellanöstern- och nordafrikastudier
  • Masterprogram i Antikens kultur och samhällsliv
  • International Master’s Programme in Cinema Studies
  • Masterprogram i dansvetenskap
  • Sexualitetens kulturhistoria
  • Sjukdom och berättande
  • Kläder, kropp och identitet I
  • Kläder, kropp och identitet II
  • Den japanska filmens kulturhistoria
  • Rörliga bilder i genusperspektiv
  • Postkoloniala perspektiv på audiovisuella media
  • Män och maskuliniteter
  • Homosexualitetens kultur, politik och historia
  • Afrikas historia II – kolonialism och modernitet i Afrika under 1800–1900-talen
  • Den internationella kvinnorörelsen 1750–1950
  • Populärmusik och politik
  • Idrotten i det moderna samhället
  • Visuell och materiell kultur
  • Teatervetenskap I, dansinriktning
  • Performativitet, genus och kropp på scen
  • Teateraktivism – genus, feminism och queer
  • Konstpedagogik I-IV
  • Etik och värdegrund
  • Kultur och politik i slaviska länder II
  • Polsk kultur- och idéhistoria

Efter att räknat upp dessa högst verkliga utbildningar så slås man av att detta är ett sådant tillfälle då verkligheten överträffar dikten, inte ens under mina mest kreativa stunder skulle jag kunnat raljera ihop 10% av detta dravel av ofantliga mått.

JAG VILL INTE BETALA FÖR ATT NÅGON VILL LÄSA OM JAPANSK FILMHISTORIA OCH DET HAR NOLL, NULL, ZERO, NADA, SAMHÄLLSINTRESSE ATT FOLK GÖR SÅ.

http://www.su.se/content/1/c4/62/67/Humaniora.pdf

Fan dig skulle jag vilja se i verkligheten.

Dina hyperironiska provokativa drivningar är riktigt roliga många gånger men sen när ett sånthär inlägg bara dyker upp så inser man att du faktiskt antingen borde gå i terapi för din torgskräck, Dra upp persiennerna panta alla joltkolaburkar och inse att det finns ett liv utanför ditt pojkrum.

Fattar du poängen?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hoppla det gick snabbt, har du ensamrätt på spydigheter då:confused:

Förutom det jag skrev i din gästbok har jag inte varit särskilt spydig mot dig.
Tyvärr, du verkar behöva lära dig ett och annat om hut.

Fan, jag som tänkte läsa någon humanistisk kurs i höst! Hatar ni mig nu!? :(

Inte hatar direkt, nej. Men man blir ju förbannad. :mad:

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Stärkelse har man när man stryker, du tänker på sköljmedel.

Jag stryker i samband med att jag tvättar, du kan ju inte gå omkring med skrynkliga kallingar tex :näsblod

Biturbo, det lät inte som det först men sen såg jag att mitt påstående var irrelevant till den dåvarande diskussionen.
Men jag måste faktiskt säga att jag inte är avundsjuk på studenterna, hade det varit lite lättare att jobba samtidigt som man pluggade så hade jag nog gjort det. Men nu är jag så pengakåt så ett par år i skolbänken är inget som lockar direkt...

Dominator-Rocks

Guest
Lite tryckt stämmning nu!

Vi lättar upp den lite med Bee Gees!

[YOUTUBE-ID]5rKo7Tf5YBQ[/YOUTUBE-ID]

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lite tryckt stämmning nu!

Vi lättar upp den lite med Bee Gees!

[YOUTUBE-ID]5rKo7Tf5YBQ[/YOUTUBE-ID]

Bra initiativ men jag kolla på en doku om evangeliker i Virginia och jag har en känsla av att de här evangelikerna inte skulel gilla BG's orkester.
Sjutk bra doku annars, går på ettan nu, har gått förr.

Redigt folk det där. :banana

IronMike

Guest
Vafalls, det går inte att quota... nåja, om du läser detta...

Hela stan är full av en bransch som jobbar där ingen annan ser: Stockholms tak!! Det rör sig om enklare jobb där ingen utbildning är needed. Måla, byta takpannor, enklare plåtjobb osv. Stockholm är stort, och taken kräver minst lika mkt underhåll som fasader och gator som syns...men eftersom taken aldrig skådas av den gemene mannen, så förekommer där i princip väldigt mkt svartjobb. Bra pröjs också.

Blev själv nyligen erbjuden ett extrakneg... Du kan väl dra ett pm om det finns intresse. Inget för folk som är höjdrädda dock.

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Man får ju - vad jag har förstått - tjäna 100k på ett år. Det borde väl räcka att försörja en student över sommaren?
Det som ställer till en aning är att man får bara tjäna 50k per halvår, och med det jobbet jag har nu så är lönen förskjuten en månad vilket innebär att man på en sommar lätt kommer över sina 50 för halvår 2 och således inte kan få fulla lån även om man behöver det.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Vad jag skrivit är:blablabla

Oj vad mycket du skriver, men ack så lite innehåll :D

Vet du själv vad du har skrivit?
Jag svarade bara på ditt enfaldiga påstående som var:
Citat:
Inskickat av Markus Läs Inlägg
Men ditt argument att akademiker behövs och därför behöver vi "fri" utbildning håller inte, vi skulle kunna tillgodose behovet även om utbildningen kostade pengar.

Seså, vart har du fakta att styrka DETTA påstående med?
Puss Puss :)
mvh
/Min pappa är starkare än din :va

ps. I övrigt kan jag hålla med dig om att det genomgående skall vara en hög klass på utbildningarna som är sub-vent-i-onerade ds.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Oj vad mycket du skriver, men ack så lite innehåll :D

Vet du själv vad du har skrivit?
Jag svarade bara på ditt enfaldiga påstående som var:
Citat:
Inskickat av Markus Läs Inlägg

Seså, vart har du fakta att styrka DETTA påstående med?
Puss Puss :)
mvh
/Min pappa är starkare än din :va

ps. I övrigt kan jag hålla med dig om att det genomgående skall vara en hög klass på utbildningarna som är sub-vent-i-onerade ds.

Mycket förolämpningar i den här tråden, det är kul. :)
I stora delar av världen styr tillgång och efterfrågan antalet utbildade inom varje yrkeskategori, det fungerar utmärkt. Det har sina nackdelar som jag tidigare konstaterat, bl.a. att vem som helst inte får skaffa sigg en utbildning vilket jag tycker är synd.

Men du kan inte på allvar hävda att det är ett stort samhällsproblem i länder som UK eller US att man får bidra till sin utbildning, de fyller mer än väl sin kvot med duktiga ingengörer och ekonomer.

Men som sagt så tycker jag fri utbildning är bra men inte på det sätt den bedrivs för tillfället.

Och för att undvika att en bra tråd utmynnar i konsensus så kör jag några random oförskämdheter:

1. Jävla bidragstagare
  2. Samhällsparasit
  3. Du är kreti och kompis med pleti
  4. Dra helvet

Om du fortfarande är missnöjd med min förklaring så råder jag dig att backa bandet och först motivera för mig varför fri utbildning löser stora problem, samtidigt kan du tala om vilekt samhälle som över huvud taget lyckats lösa sina fördelningsproblem, var finns detta socialdemokratiska paradis?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept