Vart hittar man hojkompisar i Stockholm

krapnixfootball

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2023
Hoj
2022, Yamaha R3
Jag har nyss fått min mc och vill få mc vänner, för inga av mina vänner har en mc så jag känner bara ensam när det gäller mc. Vart ska jag hitta nya vänner? Finns det nån facebook grupp eller? Jag bor i Stockholm :) och e 18

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har nyss fått min mc och vill få mc vänner, för inga av mina vänner har en mc så jag känner bara ensam när det gäller mc. Vart ska jag hitta nya vänner? Finns det nån facebook grupp eller? Jag bor i Stockholm :) och e 18

Grattis till hojen och kortet och välkommen till forumet. Kul med lite yngre återväxt!
Ett bra sätt att träffa andra MC-förare under både roliga och lärorika former kan ju vara att gå en SMC-kurs på storbana. Visserligen en bit att åka, men grymt kul och särskilt nu i början med färskt kort kommer det ge dig en enorm utveckling så körningen på vanliga vägar blir både roligare och mer avslappnad efteråt.

Gruppkörningar brukade kunna vara bra sätt att bekanta sig med folk. Sen hur det ser ut med sådant nuförtiden är jag lite mera osäker på :va
Enligt nyhetsrapporteringen från Stockholm verkar det mest vara mopeder som lockar till gruppkörning numera

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
? Min grupp jag nu haft i många år. "MC-turer runt Stockholm" på FB ett förslag. En av de mest aktiva grupperna. Vi gör massa olika turer med skön gemenskap, sevärdheter och upplevelser. Bild från vår årliga Ålandstur ? Jag med svensk "hjälm"...

FB_IMG_1686472470181.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
? Min grupp jag nu haft i många år. "MC-turer runt Stockholm" på FB ett förslag. En av de mest aktiva grupperna. Vi gör massa olika turer med skön gemenskap, sevärdheter och upplevelser. Bild från vår årliga Ålandstur ? Jag med svensk "hjälm"...
Bra där, äntligen en ny aktiv medlem, och det tar 20 minuter innan han uppmanas att söka sig härifrån. Det är nog helt rätt sätt att få forumet att överleva.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

View attachment 485254
Drömsällskapet för varje 18åring.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Bra där, äntligen en ny aktiv medlem, och det tar 20 minuter innan han uppmanas att söka sig härifrån. Det är nog helt rätt sätt att få forumet att överleva.
Tja, här finns tyvärr inte många är min erfarenhet som åker på turer ihop. Detta är ett forum som jag uppskattar då det finns mycket kunskap om MC men inget fora för de som vill åka ihop ?
Drömsällskapet för varje 18åring.
Jupp, du anar inte hur många "youngsters" som finns med och trivs i sällskapet. Även de som har "skitrakor" som jag tycker ska uppmuntras och tas om hand om när dessa funnit detta fantastiska intresse ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jupp, du anar inte hur många "youngsters" som finns med och trivs i sällskapet. Även de som har "skitrakor" som jag tycker ska uppmuntras och tas om hand om när dessa funnit detta fantastiska intresse ?
Helt rätt, jag anar inget. På bilden var det nämligen bara pensionärer.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hur fan kan det gå ättika i en sådan här tråd? Skämmes!

@krapnixfootball
Att hitta kompisar i ett segment som är helt nytt för en är inte alldeles lätt.

Häng inte upp dig alltför mycket på åldern. Motorcyklister är helt enkelt gamla. På ytan. På körkortet.
Själva bryr vi oss inte så mycket om ålder.
Vi tror att andra gör det. Förmodligen är det fel.

Det vi har är ett gemensamt intresse.
Det är hojarna som är kittet i umgänget

Förr var kontaktskapandet så mycket enklare. Stockholmare åkte ner till Sveavägen och Mc Donalds, Göteborgare ställde sig utanför Mac Sweden(!) sedermera Clock på Avenyn och umgicks.
Klarrt!
Jag träffade det som skulle bli min fru på det viset.

Kontaktskapandet då, på den tiden var en serie med koncentriska sfärer som gick in i varandra:

Man stod och tjötade.
Man fick tips om en MC-träff.
Man åkte dit - tillsammans, med en gemensam startplats/tid.
Man träffade fler människor.
Man hörde om andra resmål, längre bort.
Man hakade på gruppkörningar i närområdet.
Hade man hunnit in i umgänget redan första säsongen så blev man bjuden på hemmafester off-season.
Man åkte utomlands tillsammans. Norge, Medelhavet eller vadsomhelst däremellan.

Så var det då, och det skapade band för livet.

Hur det funkar nu vetefan.
Och - vem är jag att ge råd? Jag är bara en tangentbordsriddare som inte gillar folk irl. Mitt umgänge med andra motorcyklister inskränker sig till att höja handen till hälsning när vi möts.
Bra så.

Föreningslivet? Finns det fortfarande...?
Det var den klassiska ingången till umgänge förr.

Det jag ser som skapat de kraftigaste banden mellan folk är gemensamma långresor och racing.

Att tillbringa en helg i depå och på bana eller ett par veckor under resa skapar otroliga gemensamma minnen.
Ja, och aversioner - det skall man inte blunda för.

Det här är nog bästa tipset hittills - från ett västkustperspektiv, men behöver broderas:

Rosenhill, söder om stan.

Rosenhill, i slutet av Bulten - vid 225an.

Klassiskt hojfik där posörer möter aktörer.
Om det är som på den gamla tiden så behöver du inte söka kontakt själv. Du kommer bli tilltalad och uppsugen i någon av sfärerna efter några besök.

Om du blir uppbjuden till dans skall du noga överväga om det är rätt sällskap för dig och din hoj. Det är ohyggligt lätt att dras med upp i tempo på gruppkörningar och hamna utanför det man egentligen klarar av.

Hellre släppa av och komma igen en annan dag, än att klota, skrota och få säsongen förstörd.

Välkommen in i gemenskapen!

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hur fan kan det gå ättika i en sådan här tråd? Skämmes!

@krapnixfootball
Att hitta kompisar i ett segment som är helt nytt för en är inte alldeles lätt.

Häng inte upp dig alltför mycket på åldern. Motorcyklister är helt enkelt gamla. På ytan. På körkortet.
Själva bryr vi oss inte så mycket om ålder.
Vi tror att andra gör det. Förmodligen är det fel.

Det vi har är ett gemensamt intresse.
Det är hojarna som är kittet i umgänget

Förr var kontaktskapandet så mycket enklare. Stockholmare åkte ner till Sveavägen och Mc Donalds, Göteborgare ställde sig utanför Mac Sweden(!) sedermera Clock på Avenyn och umgicks.
Klarrt!
Jag träffade det som skulle bli min fru på det viset.

Kontaktskapandet då, på den tiden var en serie med koncentriska sfärer som gick in i varandra:

Man stod och tjötade.
Man fick tips om en MC-träff.
Man åkte dit - tillsammans, med en gemensam startplats/tid.
Man träffade fler människor.
Man hörde om andra resmål, längre bort.
Man hakade på gruppkörningar i närområdet.
Hade man hunnit in i umgänget redan första säsongen så blev man bjuden på hemmafester off-season.
Man åkte utomlands tillsammans. Norge, Medelhavet eller vadsomhelst däremellan.

Så var det då, och det skapade band för livet.

Hur det funkar nu vetefan.
Och - vem är jag att ge råd? Jag är bara en tangentbordsriddare som inte gillar folk irl. Mitt umgänge med andra motorcyklister inskränker sig till att höja handen till hälsning när vi möts.
Bra så.

Föreningslivet? Finns det fortfarande...?
Det var den klassiska ingången till umgänge förr.

Det jag ser som skapat de kraftigaste banden mellan folk är gemensamma långresor och racing.

Att tillbringa en helg i depå och på bana eller ett par veckor under resa skapar otroliga gemensamma minnen.
Ja, och aversioner - det skall man inte blunda för.

Det här är nog bästa tipset hittills - från ett västkustperspektiv, men behöver broderas:

Rosenhill, i slutet av Bulten - vid 225an.

Klassiskt hojfik där posörer möter aktörer.
Om det är som på den gamla tiden så behöver du inte söka kontakt själv. Du kommer bli tilltalad och uppsugen i någon av sfärerna efter några besök.

Om du blir uppbjuden till dans skall du noga överväga om det är rätt sällskap för dig och din hoj. Det är ohyggligt lätt att dras med upp i tempo på gruppkörningar och hamna utanför det man egentligen klarar av.

Hellre släppa av och komma igen en annan dag, än att klota, skrota och få säsongen förstörd.

Välkommen in i gemenskapen!
Härligt skrivet! ??

Motorcycle-Sometimes-I-look-back-at-my-life-and-Im-seriously-impressed-Im-still-alive-poster.jpg

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Välkommen till världen som biker.

När jag var ny för 12 år sedan kände jag ingen som körde hoj. Jag skulle tipsa om att gå på knixkörning. Kolla på smc hemsida. Stockholm så har du i uppsala, södertälje och eskilstuna. Jag själv har tyckt bäst om eskilstunas knix. Alltså det är lite teori varvat med körning på gokartbana. Det är jättekul och billigt och man träffar massa vanligt hojfolk i precis alla åldrar, jag har tex haft med min dotter som passagerare på en knix ochvden äldsta jag mött där är pensionär. Också många som både övningskör samt precis tagit sitt körkort. Kostar några hundralappar. Men så kul och jag har lärt känna många den vägen.

Ett annat tips, om än lite off season är att spana efter den sporthojsfest som Pippi har anordnat (mitt i vintern) som är väldigt trevligt och också ett sätt att få nya kontakter. Man käkar mat o pratar.

Själv har jag min hoj i ett dedikerat hojgarage med över 30 hojplatser och där är förstås ypperligt att träffa nya kontakter men har ju inte alla förstås. Annars tycker jag hojkollektivet är väldigt tillåtande, tex möter jag nån på macken när jag tankar som kommer med hoj så slänger man några ord och får tips på vägar och ibland kanske tom en tur ihop.

Sen finns ett gäng surgubbar här tyvärr på forumet nu för tiden. Du lär dig snabbt deras nick och så vet du vilka du kan ignorera. Merparten är skittrevliga.

Bästa tipset, kör några knix i sommar!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Välkommen till världen som biker.
...
Sen finns ett gäng surgubbar här tyvärr på forumet nu för tiden. Du lär dig snabbt deras nick och så vet du vilka du kan ignorera. Merparten är skittrevliga.

Välkommen till SportHoj som det hette förr! :tummenupp

Som du kanske förstått så är det inte så mycket motorcykelkörning här. Men häng på Peter när han lägger ut något här, även om det också läggs ut på AnsiktsBoken.

Ett bra inlägg lägger du här https://www.sporthoj.com/forum/forums/jag-är-ny-forumet.42/ så underlättar det för dig också.

Läs det du tycker är intressant och skippa resten. :tummenupp För det är såååå träligt med surgubbar som läser allt och uppmanar andra forummedlemmar att sluta skriva det de inte gillar. :huvet

Ett tips för dig kan vara att lägga upp en tråd här där du talar om när du kommer att fika vid Rosenhill. Då kan de av oss som passerar där hyfsat ofta försöka ta oss förbi och hälsa.:tummenupp

Jag kan inte lova att jag dyker förbi även om det är under en Tammer dit. Mest för att jag kör mer motorcykel än tillbringar tid här. Men så har jag kört i mer än 40 år och även lärt mig att uppskatta att köra själv eller med någon kamrat som kör lika illa... ;)

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Köp en Ducati. Ducatiklubben sthlm är väldigt aktiv med riktigt roligt folk.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Å ena sidan. Sorry, du missade sporthojvågen med ca 15 år. Vi hade jävligt kul och brydde oss rätt lite om vad omgivningen tyckte. Nu är det mer ordnade former och snittåldern är högre.

Å andra sidan. Som 17-åring söder och Stockholm gick jag och en kompis med i Huddinge MCK, där snittåldern låg runt 40. Vi hängde på klubbhuset, körde onsdagsrundor med obligatoriskt besök på Slingerbulten, hälsade på Rapido (annan klubb som nämnts ovan) ibland. Senare den sommaren började vi hänga med på MC-träffar runtom i Sverige. Snittåldern var fortfarande runt 40 men det var stora fester, liveband och riktigt roligt. Ryktet spreds snabbt om två killar med "fjun på hakan" som luktade 2-takt. Alla fattade att vi knappt hade råd med bensinen så jag tror inte vi betalade för en öl hela den sommaren, det var high-fives och "fan va kul att ni är här". Det cementerade ett MC-intresse som följt mig hela livet, även om jag numer till 90% håller mig på banor i olika former.

Min slutsats, skit i åldersfrågan. Är du nybörjare kan jag lova att det går fort nog med "Bosse som är 40 och jobbar på bank". Vartefter du börjar få en kontaktnät så hittar du snart vänner, vare sig du vill köra touring i Europa eller prata varvtider från Mantorp.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka