Hur fan kan det gå ättika i en sådan här tråd? Skämmes!
@krapnixfootball
Att hitta kompisar i ett segment som är helt nytt för en är inte alldeles lätt.
Häng inte upp dig alltför mycket på åldern. Motorcyklister
är helt enkelt gamla. På ytan. På körkortet.
Själva bryr vi oss inte så mycket om ålder.
Vi tror att andra gör det. Förmodligen är det fel.
Det vi har är ett gemensamt intresse.
Det är hojarna som är kittet i umgänget
Förr var kontaktskapandet så mycket enklare. Stockholmare åkte ner till Sveavägen och Mc Donalds, Göteborgare ställde sig utanför Mac Sweden(!) sedermera Clock på Avenyn och umgicks.
Klarrt!
Jag träffade det som skulle bli min fru på det viset.
Kontaktskapandet då, på den tiden var en serie med koncentriska sfärer som gick in i varandra:
Man stod och tjötade.
Man fick tips om en MC-träff.
Man åkte dit - tillsammans, med en gemensam startplats/tid.
Man träffade fler människor.
Man hörde om andra resmål, längre bort.
Man hakade på gruppkörningar i närområdet.
Hade man hunnit in i umgänget redan första säsongen så blev man bjuden på hemmafester off-season.
Man åkte utomlands tillsammans. Norge, Medelhavet eller vadsomhelst däremellan.
Så var det då, och det skapade band för livet.
Hur det funkar nu vetefan.
Och - vem är jag att ge råd? Jag är bara en tangentbordsriddare som inte gillar folk irl. Mitt umgänge med andra motorcyklister inskränker sig till att höja handen till hälsning när vi möts.
Bra så.
Föreningslivet? Finns det fortfarande...?
Det var den klassiska ingången till umgänge förr.
Det jag ser som skapat de kraftigaste banden mellan folk är gemensamma långresor och racing.
Att tillbringa en helg i depå och på bana eller ett par veckor under resa skapar otroliga gemensamma minnen.
Ja, och aversioner - det skall man inte blunda för.
Det här är nog bästa tipset hittills - från ett västkustperspektiv, men behöver broderas:
Rosenhill, i slutet av Bulten - vid 225an.
Klassiskt hojfik där posörer möter aktörer.
Om det är som på den gamla tiden så behöver du inte söka kontakt själv. Du kommer bli tilltalad och uppsugen i någon av sfärerna efter några besök.
Om du blir uppbjuden till dans skall du noga överväga om det är rätt sällskap för dig och din hoj. Det är ohyggligt lätt att dras med upp i tempo på gruppkörningar och hamna utanför det man egentligen klarar av.
Hellre släppa av och komma igen en annan dag, än att klota, skrota och få säsongen förstörd.
Välkommen in i gemenskapen!