vart köpa nitrometan?

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
tänkte fixxa till eget rejsbränsle.
mettis kan jag få hem via jobbet, men vart kan man köpa nitrometan på dunk??
va nere på lokala hobbyaffären för en tid sedan å dem skulla ha nått i stil med 150 spänn för ½liter.
å det känns onödigt dyrt.

:confused:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tag kontakt med något av Top Fuel teamen. Nitrometan i en Fiddy är inte att rekommendera. Inte för själva motorns skull, utan för din egen personliga säkerhet. Med sugmotor och vanliga förgasare är det dödfött att pyssla med nitrometan iom att det behövs 3 (TRE) ggr mer soppa än med bensin för att komma någorlunda "rätt".

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
nu har jag ju inte redigt fått nått vettigt svar.

pekpinnen kan ni använda hemma när ni pratar med era fruar, på mej biter den inte :huvet

visst men nu känner jag ingen som kör topfuelbil, å vet inte vart jag skulle stöta ihop med nån heller,

nån här på forumet borde ju ha köpt det tidigare eller vet vart det återförsäljs :confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
nu har jag ju inte redigt fått nått vettigt svar.

pekpinnen kan ni använda hemma när ni pratar med era fruar, på mej biter den inte :huvet

visst men nu känner jag ingen som kör topfuelbil, å vet inte vart jag skulle stöta ihop med nån heller,

nån här på forumet borde ju ha köpt det tidigare eller vet vart det återförsäljs :confused:

Brinks "pekpinnar" kan du nog dock spara pengar på att följa. :hihi

Motoroljan bli kontaminerad och korrossiv dessutom, så du bör byta den efter varje körning. Annars rostar kullager mm direkt, det gör även modellmotorer även på bara 10% kan jag intyga.

Men om du bara ska experimentera så kan du köpa nitrometan i modellflygbutiker. Tex Roffes Modellflyg om du bor i sthm. Det brukar kosta ca 100:-/liter eller ca 2100:- för 25 liter. Det är fö nästa samma priser som dragracefolket betalar tror jag, billigt är det inte :näsblod.

Mvh
Jörgen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vet du inte var man köper Nitro är du troligen inte kompetent nog att handha det, sen är det som Brink sa inte bara att hälla i och uppleva underverk.....

Men vill du absolut ha så kontakta de som säljer övrigt racebränsle typ VP

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro

Motoroljan bli kontaminerad och korrossiv dessutom, så du bör byta den efter varje körning. Annars rostar kullager mm direkt, det gör även modellmotorer även på bara 10% kan jag intyga.

Precis det tänkte jag också påpeka men du hann före.. Det medför en del olägenheter också att köra med nitro kan man säga.

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
ok, tanken är att testa det lite på fiddyn innan jag börjar tanka bilen med det.
håller koll på EGT å lambda så bör det va lungt
blir med mappningsbart tändsystem å troligen sprut om det inte funkar med å bestycka förgasaren.

ok, är det samma priser som gäller från hobbyaffären så kan jag lika gärna handla det därifrån. även om jag tycker det verkar orimligt att det skulle vara så. jag menar hobyaffären köper det ju å säljer med vinst, så rimligen så finns det ju å köpa på större mängder från en återförsäljare tidigare i ledet.
har kollat lite på sidor i staterna å där ligger priset på mellan 30-70kr litern. men sen trillkommer frakt å inte det lättaste att skicka en dunk högexplosivt bränsle med vanlig post :gnissla

metanol köper jag kemiskt renad via förra jobbet för drygt 20kr/litern, oljan tar jag via malmqvist & edling här i stan. troligen castrol R30 eller liknande vegitabilisk 2t olja.

stök för mettis ligger väll på ca 6.4 å för nitrometan 1.7 :yoparty
nu ligger jag på ca 22graders förtändning vid varvstopp på 9k med ca 14:1 i kompf.

lågfart å högfart idag är på 15/110 så går jag upp till 35 på lågfart å 300 på högfart så har jag nått att utgå från, lågfarten justeras med blandnålen å sen får jag byta ett steg i taget med högfarten tills jag får typ lambda 0.7 borde va lagom.

nu pratar jag om ganska moderat inblandning på kanske max 20% men mettisen i sej tillåter ju mycket bättre tändning så på med en 30 graders förtänding å varvstoppet flyttat till 13-14k istället så borde jag kunna passera 20hk gänsen
:D :yoparty

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Gött fan vad du ägde alla ovan precis :D
Jag brukar köpa nitro på everöds rc i tommelilla, kostar typ 300 för fem liter.
:tummenupp
Sen ska det tillläggas att hemförsäkringen hos dom flesta försäkringsbolag inte gäller ifall du har mer än EN liter nitro hemma.

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Hahaha... F-n vad det är jobbigt när folk vet vad dom gör... :D

Jag brukade köpa nitro och metanol från Christer Johansson när han höll på med dragracingen, men han har ju slutat köra på nitro så jag vet ingen just nu. För sök få fatt i nån som kör topfuel så fixar det sig säkert. Lycka till!

/#23

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok, tanken är att testa det lite på fiddyn innan jag börjar tanka bilen med det.
håller koll på EGT å lambda så bör det va lungt
blir med mappningsbart tändsystem å troligen sprut om det inte funkar med å bestycka förgasaren.

ok, är det samma priser som gäller från hobbyaffären så kan jag lika gärna handla det därifrån. även om jag tycker det verkar orimligt att det skulle vara så. jag menar hobyaffären köper det ju å säljer med vinst, så rimligen så finns det ju å köpa på större mängder från en återförsäljare tidigare i ledet.
har kollat lite på sidor i staterna å där ligger priset på mellan 30-70kr litern. men sen trillkommer frakt å inte det lättaste att skicka en dunk högexplosivt bränsle med vanlig post :gnissla

metanol köper jag kemiskt renad via förra jobbet för drygt 20kr/litern, oljan tar jag via malmqvist & edling här i stan. troligen castrol R30 eller liknande vegitabilisk 2t olja.

stök för mettis ligger väll på ca 6.4 å för nitrometan 1.7 :yoparty
nu ligger jag på ca 22graders förtändning vid varvstopp på 9k med ca 14:1 i kompf.

lågfart å högfart idag är på 15/110 så går jag upp till 35 på lågfart å 300 på högfart så har jag nått att utgå från, lågfarten justeras med blandnålen å sen får jag byta ett steg i taget med högfarten tills jag får typ lambda 0.7 borde va lagom.

nu pratar jag om ganska moderat inblandning på kanske max 20% men mettisen i sej tillåter ju mycket bättre tändning så på med en 30 graders förtänding å varvstoppet flyttat till 13-14k istället så borde jag kunna passera 20hk gänsen
:D :yoparty

Vad menar du med "Mettis"-> Metanol?
Låter spännande. Vore kul att få se en bromsning.
R30 R40 har jag erfarenhet av i trimmade tvåtaktare, beckar lätt igen kolvringsspåren så att det skär om inte motorn får gå med hög belastning. :näsblod

/J

Last edited:

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
Gött fan vad du ägde alla ovan precis :D
Jag brukar köpa nitro på everöds rc i tommelilla, kostar typ 300 för fem liter.
:tummenupp
Sen ska det tillläggas att hemförsäkringen hos dom flesta försäkringsbolag inte gäller ifall du har mer än EN liter nitro hemma.

nja, beror lite på hur man tolkar det hela

ADR reglerna tex tillåter att privatpersoner fraktar tex 100st 1litersflaskor med bränlse, iom den lilla mängden i varje flaska så går det som begränsad mängd, dock om man skulle ha en 10litersdunk lilggandes så räknas det inte som begränsad mängd å är därmed otillåten :tungan

men om man köper flera småflaskor så försvinner ju prisiden med å köpa större mängd å därmed få lägre pris.

PeterFZR1000

Åka fort...
Gick med
12 Aug 2006
Hoj
TSW Eagle 45
Du kan lika gärna använda Dynamex och svartkruts stubin! I Fiddyn smäller det om du blandar fel! Me men....I`ts youre life!!

Rignell

Guest
Kraftig suspensoar rekomenderas ifall det inte går som tänkt!
Ingen vill ha motordelar i det heligaste!

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92

........... oljan tar jag via malmqvist & edling här i stan. troligen castrol R30 eller liknande vegitabilisk 2t olja.........

Idag finns massor av bra Hel/delsyntetiska alternativ till castorbaserade
2t-oljor....kolla med "RedLine Oil" i Täby eller nån återförsäljare.
"RedLine" har en Helsyntetisk 2t olja framtagen till metanoldrivna snöskotrar,
jag har blandat mycket modellbränsle med den oljan, den ligger hästlängder
för castoroljorna.

KentW

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen

........... oljan tar jag via malmqvist & edling här i stan. troligen castrol R30 eller liknande vegitabilisk 2t olja.........

Idag finns massor av bra Hel/delsyntetiska alternativ till castorbaserade
2t-oljor....kolla med "RedLine Oil" i Täby eller nån återförsäljare.
"RedLine" har en Helsyntetisk 2t olja framtagen till metanoldrivna snöskotrar,
jag har blandat mycket modellbränsle med den oljan, den ligger hästlängder
för castoroljorna.

KentW

okok. det kan va bra å veta!!
jag får se om dem kan ordna fram det på malmqist

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Tänk på att många hårda plaster smälter i Nitro så provdoppa allt först, typ filter, flotör, tank, slangar, flotörnål och allt annat som är plast. Och blanda inte i glasklara enliters mått!

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
fiddy, annars volvo igen
det enda jag kan tänka mej skulle strula är soppaslangarna, det är silikonslang som gäller eller??

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...