Vart kan man köpa denna skruv?

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
Denna skruvhuvud är lite rund inuti, tänkte byta ut den men vad heter den och var kan man köpa den?

Är till Kawasaki Er6-n 2006 ABS, vid fram däcket.

Tack på förhand

Bifogat

• IMG_20210824_185810.jpg
    IMG_20210824_185810.jpg
    2.6 MB · Visningar: 101

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Hos din närmaste Kawasakihandlare som säljer delar eller på nätet. Artnr 92151-1357 Dimension M10x40

Kostar ca 40 spänn . Kawasaki har väldigt bra katalog online just för att söka delar. https://parts.kawasaki.eu/

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Till mina hojar köper jag originaldelar. Det kan vara speciell färg eller ytbehandling på t ex skruvarna. Antagligen ingen påverkan på funktion men man vill ju så klart att allting ser enhetligt ut och inte som streetfighterbygge med Biltema lysen och lite jobb kvar. Det blir inte jag fattig för.

Men länka gärna till en järnaffär med gratisfrakt :)

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Och hos din järnaffär kostar den 40 öre.
Enda problemet är ju att det inte finns några järnaffärer längre.

onTopic så tycker jag för övrigt inte att det är så självklart att rätt skruv skulle finnas i lager i en vanlig butik. Just denna kanske, men ofta är det rätt otypisk längd på skruvarna på en motorcykel, med särskilda skruvhuvuden som inte finns som standard, eller längden på en ogängad del av skruven som är special etc. Min erfarenhet är att det oftare än inte är så. I synnerhet om man vill ha identiskt utseende.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

onTopic så tycker jag för övrigt inte att det är så självklart att rätt skruv skulle finnas i lager i en vanlig butik. Just denna kanske, men ofta är det rätt otypisk längd på skruvarna på en motorcykel, med särskilda skruvhuvuden som inte finns som standard, eller längden på en ogängad del av skruven som är special etc. Min erfarenhet är att det oftare än inte är så. I synnerhet om man vill ha identiskt utseende.
För några år sedan behövde jag en kåpskruv till en FJR, ett av dom större motorcykelvaruhusen i stan hade inte hemma, och jag skulle behöva betala den i förskott :huvet Då åkte jag till en mindre firma, som visserligen heller inte hade hemma, men kom på att det nog var bra att ha, så han beställde några att ha på hyllan i samma veva :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Till och med i mitt lilla samhälle finns det minst 3 ställen där jag han handla skruv. Coop Bygg och XXL är två av dem som finns på fler platser i landet. Den tredje tillhör nog ingen kedja.

Det handlar här om en helt vanlig insexskruv av standardformat och som dessutom knappast är av bättre kvalitet som Japansk originaldel.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Biltema har hyfsat skruvsortiment, fast inte styckevis.

Vad väljer ni för ytbehandling? Som denna sitter borde det vara antingen en varmförzinkad eller rostfri skruv, blankförzinkat är ju bara bra innan de monteras i princip, om de ska användas utomhus.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Till och med i mitt lilla samhälle finns det minst 3 ställen där jag han handla skruv. Coop Bygg och XXL är två av dem som finns på fler platser i landet. Den tredje tillhör nog ingen kedja.

Det handlar här om en helt vanlig insexskruv av standardformat och som dessutom knappast är av bättre kvalitet som Japansk originaldel.

Ok, då har de bättre tillgång än vad jag hittar här i Malmö. Har letat skruv på både Swedol och liknande, och även bauhaus. Väldigt ofta finns det skruv som är nästan rätt, men alltid något som är annorlunda så det inte funkar. Nu tycker jag förvisso också att utseendet är viktigt, vill att alla skruvar av samma sort ska se likadana ut på hojen.

Typ som skruvarna på TS bromsskivor (även om det nu inte var de han ville byta), försänkt skruv med lätt rundat huvud. Jag har letat efter sådana men inte hittat alls.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, då har de bättre tillgång än vad jag hittar här i Malmö. Har letat skruv på både Swedol och liknande, och även bauhaus. Väldigt ofta finns det skruv som är nästan rätt, men alltid något som är annorlunda så det inte funkar. Nu tycker jag förvisso också att utseendet är viktigt, vill att alla skruvar av samma sort ska se likadana ut på hojen.

Typ som skruvarna på TS bromsskivor (även om det nu inte var de han ville byta), försänkt skruv med lätt rundat huvud. Jag har letat efter sådana men inte hittat alls.

TS frågade väl ändå efter den skruv som klämmer fast hjulaxeln, det är en vanlig insex.

Skruvarna till bromsskivan hör ju inte till det sortiment som en vanlig järnaffär har hemma.
Den sortens skruv med låg insexskalle finns däremot som eftermarknadsdel, jag tror rent av att t.o.m. Biltema sålde påse med såna skruvar.

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Hoj
Enfield India
Hej,
Denna skruvhuvud är lite rund inuti, tänkte byta ut den men vad heter den och var kan man köpa den?

Är till Kawasaki Er6-n 2006 ABS, vid fram däcket.

Tack på förhand
En sak att tänka på är att FRÅGA.
"-Ok, ni har ingen sån, vet du var jag kan få tag i..." brukar vara ett bra sätt att komma vidare i jakten. Ja, det kan ta någon timma, men samtidigt får du besöka lite platser och företag du inte ens visste fanns...och nästa gång vet du direkt vart du ska vända dig!

-Firmor som reparerar och säljer reservdelar till lantbruksmaskiner / skogsmaskiner / lastbilar har ofta skruvsortiment.
-Företag som pysslar med industriförnödenheter och allmänna maskinreparationer.
-Swedol, Bauhaus, Mekonomen osv. har också grejor.
-Eller din lokala byggvaruhandlare.

Men viktigast av allt: FRÅGA!!

Fundera över vad som finns i ett industriområde nära dig, ta med skruven, knalla in och fråga helt enkelt. Väldigt sällan man blir utsparkad, det är min erfarenhet iallafall. :)

För egen del skulle jag för någon vecka sedan få fatt i försänkt 1/4" UNC, 2" långa.
Lite så där lagom halv-udda kan man tänka.
Knallar in på Valles Maskinservice i Mjölby.
2 minuter senare och 22:- fattigare knallade jag ut med 4 skruv i handen.
Snabbt, enkelt och lokalt.

Samma sak när grabben behövde en M22x1,5 mutter. 4 minuter och 17:- senare hade han den.

Lokala reparations-firmor finns lite överallt.
Vårda din relation till dom.
Rätt som det är behöver du få ett avgassystem till en K1100LT (rostfritt) svetsat, det löser en sån där firma också. Ovärderligt!

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Om det är en japansk M10 så har den 1,25 i stigning, standard på svensk M10 är 1,5 så det kan nog bli lite knepigt att hitta den om du inte bor i Mjölby. Valles verkar ha grejor.
Om det bara gäller en skruv så ring Kawasaki så bör de kunna få hem den. Borde vara deras skyldighet att kunna bistå med reservdelar.

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
För mig som håller på med Veteranmotorcyklar motorcyklar, är det väldigt irriterande när någon bytt ut skruvar.
Och varit i elsystemet och klippt och skarvat.
Sälj Motorcykeln om det är för dyrt att köpa riktiga delar.
Köp delarna hos din lokala handlare, så finns han kvar när du behöver något akut.
Du kan även fråga om olika saker, svårt att gör hos en näthandlare.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
TS frågade väl ändå efter den skruv som klämmer fast hjulaxeln, det är en vanlig insex.

Skruvarna till bromsskivan hör ju inte till det sortiment som en vanlig järnaffär har hemma.
Den sortens skruv med låg insexskalle finns däremot som eftermarknadsdel, jag tror rent av att t.o.m. Biltema sålde påse med såna skruvar.

Jo, jag menade generellt. En sån skruv som ts visar bild på kan nog hitta t.om. på Biltema (möjligen inte exakt rätt längd), men i allmänhet tycker jag inte det är så lätt att att hitta alla gånger.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ligger nära XLmoto i storstaden.
Enl uppgift ska de ha allt i skruvväg.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS