Vartal! nu ska det redas ut!!

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda NSR 125
Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.
 
Last edited:

apriliars125!!!

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2006
Ort
luleå
Hoj
aprilia rs
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.

jag ligger på 7 på 90 väg
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.


4krpm? Fan, du ska ju åka på hojen, inte drutto omkring på tomgång:tungan

Runt 7krpm låter vettigare.
 

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda NSR 125
Okejj, jo jag tyckte det verkade lite konstigt när trafiklärarn sa det :S

Så det är bara att varva på och vara glad? :D

En sak till, det som gjorde att jag började prata varv med läraren var att när jag växlar ned så får jag ett för högt varv på motorn (ni vet hur det låter). Är det så enkelt att jag växlar ned för tidigt?
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
graan skrev:
2359875 Okejj, jo jag tyckte det verkade lite konstigt när trafiklärarn sa det :S

Så det är bara att varva på och vara glad? :D

En sak till, det som gjorde att jag började prata varv med läraren var att när jag växlar ned så får jag ett för högt varv på motorn (ni vet hur det låter). Är det så enkelt att jag växlar ned för tidigt?


En tvåtaktare ska varvas. Det där när du växlar ner kan vara att du växlar ner för tidigt. Det var någon här som sade att en om en tvåtaktare motorbromsas så är risken större att den skär pga av att smörjningen kommer med soppan, som inte blir tillräckligt vid motorbromsningen. Därför brukar jag undvika motorbromsning och att växla ner så den varvar mycket. Men jag kan inte svara på om det är rätt eller fel. Ss är en jäkel på tvåtaktare.
 

Solid snake

Guest
Jodå visst stämmer det med motorbromsen, den skär bra mycket lättare om man motorbromsar, själv brukade jag hålla lite gas på min när jag "motorbromsade" för att den skulle få smörjning, och det funkade klockrent.

Samma med nerförsbackar, motorbromsar man då så förtjänar man att den skär.

Edit: några 7k rpm brukade jag inte ligga på i 70, risken att den ska skära är för stor om man kör så längre sträckor, bättre att variera varvtal.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Solid snake skrev:
2360256 Jodå visst stämmer det med motorbromsen, den skär bra mycket lättare om man motorbromsar, själv brukade jag hålla lite gas på min när jag "motorbromsade" för att den skulle få smörjning, och det funkade klockrent.

Samma med nerförsbackar, motorbromsar man då så förtjänar man att den skär.

Edit: några 7k rpm brukade jag inte ligga på i 70, risken att den ska skära är för stor om man kör så längre sträckor, bättre att variera varvtal.


Tack för infon.:tummenupp
 

Solid snake

Guest
graan skrev:
2360391 Solid snake: 6k borde väll funka i 70? eller ska det till och med 5k?
Båda funkar väl, men över 7k är ungefär som att köra och hålla full gas hela tiden tycker jag.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Solid snake skrev:
2360443 Båda funkar väl, men över 7k är ungefär som att köra och hålla full gas hela tiden tycker jag.

Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
nissepelle skrev:
2362718 Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?

Arg?:va :confused:

Han undrade en sak, och ingen visste riktigt hur det var, någon sa att Solid var en jäkel på 2t, och uppenbarligen så visste Solid mer än oss andra, så visst kan man kalla honom för "den kunniga" :confused: :confused:
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
HannesH skrev:
2362741 Arg?:va :confused:

Han undrade en sak, och ingen visste riktigt hur det var, någon sa att Solid var en jäkel på 2t, och uppenbarligen så visste Solid mer än oss andra, så visst kan man kalla honom för "den kunniga" :confused: :confused:

Solid vet inte ett skit :hihi
 

Solid snake

Guest
nissepelle skrev:
2362718 Ska du föreställa den kunniga inom tvåtakt på det här stället eller?
Bevisa att du kan mer än mig då Mr-jag-är-född-1990-och-kör-moped.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
graan skrev:
2359796 Har hört många olika uppgifter på detta tidigare så nu vill jag fråga experterna ;)

vilket vartal ska man ligga på när man kör normalt på en 70 resp 90 väg?

Min Honda verkstad säger att eftersom att det är en sporthoj så ska jag ligga på ca 7k varv och varva ur den då och då på 9-10k annars dränks den helt och måste monteras ned (har hänt).

Min lärare på trafikskolan säger att man typ ska ligga på 4k, och att det kan vara fel bestyckning på min om ja måste ligga på 7k. Han tycker att jag borde bestycka om den.

Så nu, ni sporthojjsåkare hur fan ligger det till igentligen?

Hojjen är som ni kanske vet en NSR, kan också tilläga att den är avstrypt + nån sorts effektpipa.

Med samma drevning kan du inte få ner cruisvarvtalen oavsett bestyckning

7k rpm, snackar du 70-väg eller 90-väg då? 4-5k på 70-väg och 6-7k på 90-väg är rimligt på en 125cc tvåtaktare
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
På 90 väg ligger du bara på 6:an? Vafan min rs går i 90 på 7k varv på sexan så det är ju inget svårt val? Men när kör man i 90? :tuttar
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top