Varva mycket... Varvstopp?

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Hejsan!
Folk säger att det sitter varvstopp i cdi boxen... Om man byter till ostrypt cdi så sitter det fortfarande ett stopp, men högre upp bara... Hur får man bort varvstoppet helt? Mao om man vrider på gasen så varvar motorn sönder!

Seriösa svar tack.
//R

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Rf va snackar du om? det finns alltid ett max varv på en motor. Om du mennar även med belastning så har det med drevningen och kraften att göra.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Jag menar inte med belastning. Men om man inte har något varvstopp utan bara varvar tills motorn inte hinner tända längre... Vad ska man då göra för att få den att varva mer?

EDIT Kanske man kan korta av vevstaken och sänka cylindern därefter?

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Jag menar inte med belastning. Men om man inte har något varvstopp utan bara varvar tills motorn inte hinner tända längre... Vad ska man då göra för att få den att varva mer?

Byta tändning förslagsvis. :kocko

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
RF_Racing skrev:

Dude! Du har inte alla indianer i kanoten va...? Man kortar inte av vevstaken bara sådär...

Dessutom, orka varva så mycket...det gör ju bara att de pajjar...

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
zpeppy skrev:
Dude! Du har inte alla indianer i kanoten va...? Man kortar inte av vevstaken bara sådär...

Dessutom, orka varva så mycket...det gör ju bara att de pajjar...

Nej men byta till en kortare... Det är typ som ett projekt, att få en motor på högre rpm.

prulle skrev:
Byta tändning förslagsvis. :kocko
Till vilken :fatta! ?

flexbert skrev:
Varför ska du varva så mycket? :va

Tävling... Och då är det inte ett race utan jag och en kompis tävlar mot 2st i finland om vem som kan få en likadan motor att varva mest.

EDIT, Vad krävs för att få högre varv? annan tändning? Kortare vevstake? Mer?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Nej men byta till en kortare... Det är typ som ett projekt, att få en motor på högre rpm.

Till vilken :fatta! ?

Tävling... Och då är det inte ett race utan jag och en kompis tävlar mot 2st i finland om vem som kan få en likadan motor att varva mest.

EDIT, Vad krävs för att få högre varv? annan tändning? Kortare vevstake? Mer?

Sänk kompet då. Du ska ju yydligen inte kunna använda det till nått ändå. Se kan du bytta till förslagsvis motorsågständning eller trimmer tändning dom varvar ju satan. Vad är det för motor?

Smart tävling.. Som nån sa tidigare du har nog inte alla bärsen i flaket..

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
prulle skrev:
Sänk kompet då. Du ska ju yydligen inte kunna använda det till nått ändå. Se kan du bytta till förslagsvis motorsågständning eller trimmer tändning dom varvar ju satan. Vad är det för motor?

Smart tävling.. Som nån sa tidigare du har nog inte alla bärsen i flaket..

Vad spelar det för roll om det är en vettig tävling eller ej? :fatta!

Men det andra låter vettigt! Kan du föklara vad som händer då du sänker kompet? Alltså vad gör att den varvar mer då? Mindre motstånd?

Sen varför motorsågständning? vad kan de som inte andra kan?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
RF_Racing skrev:
Vad spelar det för roll om det är en vettig tävling eller ej? :fatta!

Men det andra låter vettigt! Kan du föklara vad som händer då du sänker kompet? Alltså vad gör att den varvar mer då? Mindre motstånd?

Sen varför motorsågständning? vad kan de som inte andra kan?

Motorsågar går på mkt högre varv :fakta

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Jo visst.. Men vad är skillnaden i uppbyggnaden? Tänder den tidigare, fortare? Vad kan den som en annan inte kan?

Din motor är konstruerad för att varva cirkus 10-12000 rpm en motorsåg varvar ca 20 000 Vilken tändning tror du tänder oftast? Sänk kompet genom att ta lägga på 3-11 toppackningar eller gör ett jack i packningen.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
prulle skrev:
Din motor är konstruerad för att varva cirkus 10-12000 rpm en motorsåg varvar ca 20 000 Vilken tändning tror du tänder oftast? Sänk kompet genom att ta lägga på 3-11 toppackningar eller gör ett jack i packningen.

Men vadå... Den tänder fortfarande på varje varv? Varför hinner en motorsåg varva mer? Blir nog att införskaffa en sådann... Vad tjänar jag på att göra ett jack i packningen :3freak , Och det där med kompsänkning har det med att göra att det blir lägre motstånd då?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Men vadå... Den tänder fortfarande på varje varv? Varför hinner en motorsåg varva mer? Blir nog att införskaffa en sådann... Vad tjänar jag på att göra ett jack i packningen :3freak , Och det där med kompsänkning har det med att göra att det blir lägre motstånd då?
Därför den är byggd för det? varför är inte månen av ost?
Inget=komp lika med inget motstånd för kolven=varavar mer men ingen effekt.

Solid snake

Guest
Du verkar inte veta vad du sysslar med, du ska nog ta och skita i det helt.

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
Solid snake skrev:
Du verkar inte veta vad du sysslar med, du ska nog ta och skita i det helt.

Vadå FÅR jag inte för dig eller? Beror det på brist på kunskap? Forum är till för bla att fråga saker och lära sig.

prulle skrev:
Därför den är byggd för det? varför är inte månen av ost?
Inget=komp lika med inget motstånd för kolven=varavar mer men ingen effekt.

Jo men visst den är byggd för det... Men hinner inte en vanlig tändning med? Är det därför jag behöver det? Isåfall så finns det vell tändsystem som klarar av att tända snabbare än motorsågars?

Varför jacka packningen :3freak

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
RF_Racing skrev:
Vadå FÅR jag inte för dig eller? Beror det på brist på kunskap? Forum är till för bla att fråga saker och lära sig.

För första gången någonsin håller jag med Ss nu. Om du inte fattar att en motor varvar mer utan komp eller att en tändning konstruerad för 20000 rpm varvar mer än en konstruerad för 12 000 rpm. Så ska du söka hjälp för det först, eller dom kanske har dragit in bredband på psykhemmet nu?!

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457