En DT125 från 84 har maxeffekten 16 hk vid 7000 rpm så Hangmans "varvstopp" vid 8500 rpm är ganska naturlig men det beror inte på boxen utan på portningen och avgassystemet.
Funderar på om någon tidigare ägare monterat en 170cc cylinder på Hangmans hoj, en sån kan nog med rätt drevning göra 145km/h vid 7800rpm och medvind.
Har själv haft en -82 DT125 för 20 år sedan med 170cc cylinder och ytterligare lite hemmafilat. Min mätare visade helt fel hastighet men jag vet att jag accade ifrån kompisarna med orginal RD125 och höll ungefär jämt i toppfart så toppfarten låg nog runt 140km/h. För det var ju vad en RD125 gjorde.(enligt hastighetsmätaren)
Den enda kompisen med TZR125 passerade mig på 402 meterslinjen med sådan hastighet att det kändes som ett möte och TZR125 gick väl nästan 160km/h om jag minns rätt.
Läs hela tråden...
allvarligt