"Varvstopp" vid 4k hojen går skit. Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Honda NS125 2t
Hänvisar till föregående händelser Här

Märkte att hojen gått med choke hela dagen igår (hängt sig) så vi började med att rätta till det. Efter det så monterade vi ihop hojen och hoppades på det bästa. Men den varvade nu bara 4k varv.. sen blir det stopp. Ingen stabil tomgång heller.
Hojen gick jättebra igår sålänge det kom bensin. När väl filtret började knasa så gick den hackigt..
Hojen ryker väldigt mycket och stiftet var surt. Men nu utan choke så borde det ju komma mindre bränsle än igår och då gick den ju bra.
Kan tillägga att vi har tvättat tanken med vatten och sjölt ur den många ggr.. Försökt torka så gott det gick.
Vi har nyligen drenerat förgasaren från bensin men utan resultat.

Fråga nr1: Hur beter sig hojen om det är vatten i bensinen. Något med "varvstoppet" att göra?.
Fråga nr2: har ingen.. bara undrar om någon kan gissa sig till felet. Vore tacksamt.

Försökt att höja nålen så att den får mer bensin men karaktären är EXAKT densamma som när nålen var i motsatt position. Har i övrigt kört med nålen längst ner igår och det gick fint fram tills tanken började knasa.
Huvudmunstycket jag valt har jag tagit helt ur luften. Original är 110 och nu sitter det 125 i storlek. Trodde jag skulle passa fint med öppet filter och effektblås.
Om man stänger av bensinkranen så blir den illvarvig efter ett tag och då går det fint att gasa upp den i typ 11k utan problem.. frågan är om den har nån ork över huvudtaget där.

Tacksam för all hjälp.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
philsson skrev:
Huvudmunstycket jag valt har jag tagit helt ur luften. Original är 110 och nu sitter det 125 i storlek.

Areaskillnaden från 110 till 125 är 23% (inte 12%, eftersom det är area man räknar på).

Dvs, hoppet i munstyckesstorleken är VÅLDSAMT stort.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Areaskillnaden från 110 till 125 är 23% (inte 12%, eftersom det är area man räknar på).

Dvs, hoppet i munstyckesstorleken är VÅLDSAMT stort.
Ajdå.. då är det "lite" fel då enligt beräkningarna..
Frågan jag och NSR_martin.. ställer oss är varför den gick så bra igår?.. och desutom med choken indragen..
Provat att köra med choke indrage idag också men de gick bara sämre.
Sen tänkte jag fråga dig lite snällt.. vad tror du är lämpligt att köra med för munstycke.. har ett 108 hemma men känslan av att den kommer gå för magert.. i övrigt sitter jag 7 mil hämmifrån nu med motorproblem. :huvet
Sitter i luren nu och kollar med verkstaden om dom har munstycken inne.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du kanske har fått ner tanktätningsgegga i förgasaren?

EDIT: Nånting kanske hindrar nålen i flottörhuset att stänga
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
Du kanske har fått ner tanktätningsgegga i förgasaren?

EDIT: Nånting kanske hindrar nålen i flottörhuset att stänga
Har dubbla filter.. Desutom så har vi rengjort förgasaren och tittat till allting .. så den ska funka korrekt.. :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
115? Lagom mellansteg. Du lär ivfsh justera in fullgasbestyckningen med hjälp av tändstiftsfärgen.

philsson skrev:
Ajdå.. då är det "lite" fel då enligt beräkningarna..
Frågan jag och NSR_martin.. ställer oss är varför den gick så bra igår?.. och desutom med choken indragen..
Provat att köra med choke indrage idag också men de gick bara sämre.
Sen tänkte jag fråga dig lite snällt.. vad tror du är lämpligt att köra med för munstycke.. har ett 108 hemma men känslan av att den kommer gå för magert.. i övrigt sitter jag 7 mil hämmifrån nu med motorproblem. :huvet
Sitter i luren nu och kollar med verkstaden om dom har munstycken inne.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Eftersom jag inte har tillgång till mindre munstycke så har jag rengjort förgasaren och provat lite småsaker som kolla om choken satt i eller liknande men det var inget sådant..
Tomgången finns inte längre och varvet går inte upp mer än till 2k varv.
2Kvarv!!!! det kan väl inte bli SÅÅ fel med fel munstycke.. den gick endå att varva 10k påvägen hit till jkpg. gick bra ca 15 mil innan den började såhär.. Kan det vara sot tros?. Har torska på ideer.. desperat.. :4skrika
Tanken slog mig om de var elfel men eftersom den går upp i varv när man stänger av bensinkranen så uteslöt jag det.

Måste vara något annat.. kan inte bara bero på munstycket.. :huvet
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Vet inte om det är till någon hjälp men den har varit extremt lättstartad.
Min erfarenhet av sura motorer är att dom brukar vara segstartade.
Nu ska toppen rivas och se om den har sotat. Med tanke på att den varvar mindre och mindre.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
men fatta att det helt garanterat inte är munstycket... det är säkert nått mindre problem som vatten .. testa med k- sprit lr nått... 110 - 125 är inget problem... inte enligt mig och alla experiment jag gjort..

sen var det väll inte det smartaste att skölja tanken med vatten:D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Hojen har varvat mindre och mindre.. så jag misstänkte sotning.. Rev cylindern men såg inget märkvärdigt.. kolven var lite svart men inte så märkvärdigt som sagt..
Rengjorde även förgasaren.. gick igenom precis varenda tänkbara kanal.
Kollade flotörnålen och den gick jättefint och tätade hur bra somhällst..
Efter monteringen så varvade hojen inte mer än 1500 varv.. tillslut låg den på 1k varv.. som sagt sjunker varvtalet hela tiden. till slut gick det knappt att ha igång den.
Startar som sagt jättelätt.. hittils.. men som varvtalet sjunker så lär den väl inte göra det snart..
Imorn ska avgassystemet sotas.. det är det enda jag har kvar att tänka på.. sen får jag ge upp tills jag får några förslag på vad det kan vara..
detta känns riktigt surt.. :huvet Måste verkligen ha igång hojen!.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Grundläggande..

Skuren?

Otät packboxar vev (borde iofs. rusa i varv då...)..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
<micke> skrev:
Grundläggande..

Skuren?

Otät packboxar vev (borde iofs. rusa i varv då...)..
hade som sagt isär toppen idag.. kolven såg jättefin ut!.. ringarna också.. och sen är det världens komp i den.. knappt så att den går att rulla :p ok .. lite överdrivet kanske men grymt bra komp är det i af..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Så betedde sig mina gamla Kawa-900 när fjäderstålet till brytarspetsarna hade tappat spänsten. Fast då lade min av vid 8000 varv istället för 11000. Vad för slags tändsystem sitter det på din hoj?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Så betedde sig mina gamla Kawa-900 när fjäderstålet till brytarspetsarna hade tappat spänsten. Fast då lade min av vid 8000 varv istället för 11000. Vad för slags tändsystem sitter det på din hoj?
Jag vet faktiskt inte.. troligen är det elektroniska pulsgivare.. har jag altid trott.. men vem vet..
Tycker det är lustigt som sagt om det vore nåt med elsystemet.. eftersom den varvar 11k fint efter en stund när man stängt av bränslekranen.. men den går bra typ 5sek innan den slocknar..så man hinner ju inte prova så mycket..
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har du kollat så det kommer ner tillräkligt med soppa till förgasaren? Det kanske är stopp i något av dina två bensinfilter.
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Men om den går bra när du stryper soppatillförseln, så betyder ju det att den går på tok för fett... Kolla stiftet, är det igensotat eller tillochmed blött av soppa, byt till mindre munstycke, för bövelen!! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
ola_sandin skrev:
Har du kollat så det kommer ner tillräkligt med soppa till förgasaren? Det kanske är stopp i något av dina två bensinfilter.
Kollat det mer en en gång.. haft isär minst 5ggr eftersom det har varit det mest mistänkta från början.. (var igensatt och så.. så allt började).
Men det rinner helt problemfritt har vi konstaterat.. silat all bensin.. sköljt ur tanken osv.. allt ska vara tipptopp.. Det är väl om vattnet som var i tanken inte riktigt är borta än.. men det spär väl inte ut med bensin.. tycker det är konstigt att den ska gå så dåligt isf.. borde gå eller inte liksom..
Zana skrev:
Men om den går bra när du stryper soppatillförseln, så betyder ju det att den går på tok för fett... Kolla stiftet, är det igensotat eller tillochmed blött av soppa, byt till mindre munstycke, för bövelen!! :)
Stiftet blir blött JA men hojen startar skitlätt endå.. stryper jag soppatillförseln så kör hojen bara slut på det som är i förgasaren.. blir ingen skillnad på gången.. sen när den är slut så varvar den upp och dör.
Tycker det är konstigt om det vore munstycket eftersom den funkat fint i 22mil och nu går den inte ens på 1k varv..
Desutom gått ner.. först idag så gick den på 5k.. sen 4, 3, 2 och nu till sist så går den bara på 1k.. känns helskumt...
Mindre munstycke har jag inte möjlighet att prova tyvär... MC verkstäderna hade inget hemma.. men som sagt.. hojen har gått som en dröm med det jag har nu så jag förstår inte hur de bara kan vända såhär. :3freak
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
antingen för mycket soppa eller för lite luft.
flödar den?? flottören,,, kolla.
choken grejade du med....kolla den igen.
luftfiltret,,, har du glömt en trasa där?? Kolla.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
enhjuling skrev:
antingen för mycket soppa eller för lite luft.
flödar den?? flottören,,, kolla.
choken grejade du med....kolla den igen.
luftfiltret,,, har du glömt en trasa där?? Kolla.
Flotörnålen har jag kollat flera ggr och den stänger jättefint.. förgasaren suger in bränsle när man tömt den och sen slutar den stabilt när den är full. som det ska..
Choken har jag tittat till också.. det har varit en misstänkt.. det lustiga är att den har vart i under dom 22 milen hojen har gått.. även provat nu med att starta hojen med choke men den dör bara mer.. eller om man nu kan säga det så av choken.. det känns garanterat som att hojen får för mycket bränsle.. men frågan är.. varför nu och inte innan?.. inte gjort nåt med förgasaren.. :huvet
Öppet filter i övrigt så luft ska den väl få?. :confused: Vet inte om det går att ge den mer luft.. :va
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
jag vet inte hur pass torr du fick tanken efter sköljningen men om det är lite vatten kvar har det antaglien lagt sig under bensinen (tyngre) och är det enda som kommer i nu? bara en fundering...
Testa att vrida på bräsnlekranen med slangen ur och få ut lite i nån kopp eller så och kolla om det finns vattenfläckar.

Men som sagt, det är ju bara en fundering.. och så har du antagligen redan kollat det här :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top