"Varvstopp" vid 4k hojen går skit. Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
Typ, ta bort luftfiltret så du ser förg-öppningen eller genom filtret med en sportflaska så det kommer droppvis med ökande flöde för att se om han tar det.
Eller oxå kanske en dust med startgas fö att se om han varvar upp då.

Ökar han i varv med bensin-duttandet så e de j de han vill ha.
Även om han ökar med gasen så e de ju bränsle han vill ha. :confused:
har ingen tillgång till startgas för tillfället.. ligger hemma i garaget det också.. :D .. får ta och spruta in lite bensin då.. men jag tror inte det är de den vill ha eftersom den inte varvar upp på gas.. men när man gasar så kommer det ju även mer luft.. så vem vet.. nåt kanske det är.. får ser över det genom att spruta i som du säger.. skulle anta att den dör ..
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
philsson skrev:
har ingen tillgång till startgas för tillfället.. ligger hemma i garaget det också.. :D .. får ta och spruta in lite bensin då.. men jag tror inte det är de den vill ha eftersom den inte varvar upp på gas.. men när man gasar så kommer det ju även mer luft.. så vem vet.. nåt kanske det är.. får ser över det genom att spruta i som du säger.. skulle anta att den dör ..

Upp tidigt imån å jobba på.

Till slut kommer du på´t.
Bra ide de med att testa ny förga, går han hyfsat med annan så kan man ju utsluta allt annat......lite enklare.......kanske :)

LYCKA TILL
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
Upp tidigt imån å jobba på.

Till slut kommer du på´t.
Bra ide de med att testa ny förga, går han hyfsat med annan så kan man ju utsluta allt annat......lite enklare.......kanske :)

LYCKA TILL
jo det blir änklare.. men eftersom jag kan sååååå "mycket" om förgasare så blir det en jobbig felsökning.. kan ju inte nån nån annans hela livet.. tror Martin blir lite sur då.. :D
Nu ska det sovas så man orkar upp imorn.. hörs . kanske ses på vägarna.. får man ju hoppas på i af.
 

Performance

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Kawasaki GPZ500
philsson skrev:
jo det blir änklare.. men eftersom jag kan sååååå "mycket" om förgasare så blir det en jobbig felsökning.. kan ju inte nån nån annans hela livet.. tror Martin blir lite sur då.. :D
Nu ska det sovas så man orkar upp imorn.. hörs . kanske ses på vägarna.. får man ju hoppas på i af.

Kolla så kröken inte sotat igen och att du inte råkat slarva bort nålmunstycket i fuggen... Går det att ställa förtändningen på den där motorn genom att vrida tändplattan? Isåfall kan det ha gängat upp sig så gnistan kommer alldeles för sent. Lycka till!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
I min värld regerar orginalluftburkar, ...vet alldeles för många fall (2-taktare) som slutat i tragedi för att man velat öppna på insugssidan, ...även när det utförts av proffs.

Hade jag varit dig så hade jag satt på orginalburken och nåt snäpp större munstycke än orginal (..eller orginal för att prova lite kort, ...min 125:a skulle dock ha orginalbestyckning trots "effektblås").
Eftersom den gradvis sjunkit i varv & uppenbart gått KRAFTIGT fett är det inte osannolikt att piporna kan ha blivit rejält igengäggade med 2t-sörja.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
lokaliserat felet.

Vet inte om det bästa vore att starta en ny tråd men nu har jag upptäckt felet.
Vattnet i tanken är fixat med Ksprit och alla filter är rengjorda.
När vi för en gång skull skulle kolla det otänkbara felet av att den fick för mycket luft så togg vi bort det öppna filtret för att kunna täppa för insuget på förgasaren med handen. hojen gick vid detta tillfälle bara i 1k varv.. men när vi tog bort filtret så gick den upp i varv ( vi hade tejpat gasen i ett läge för att den skulle orka vara igång). vi släppte på tejpen och den hade jättefin tomgång och varvade normalt.. gick bra och den var stark också det lilla jag provade köra.. ( ville inte köra så mycket utan filter).
Filtret var ganska igensatt med bensin konstigt nog.
Det sprutade ut bensinångor från förgasarens insugsida!!!!,. Om man sätter handen för insuget på förgasaren så skvätter det en dimma med bensin på handen.. och man kan tillockmed se bensinmålnet spruta ut BAKÅT från förgasren.. Ska det verkligen kunna komma ut avgaser från förgasaren på insugssidan..
Vi kollade reed ventilerna men dom såg friska ut och vi fick dom att täta ordentligt.. monterade igen och provade men ingen skillnad.. :3freak Hojen gick SKITBRA! utan filtret men kasst när filtret satt på. Nu har jag tagit bort filtret för att rengöra.. ska prova om den går rent med nytvättat filter.. men borde den verkligen spotta ut avgaser den vägen.. fattar NADA INGET!.. tycker den borde suga istället och inte se ut som ett extra utblås.. Hojen lär ju förbruka en hel den onödig bensin + att jag lär få rengöra filtret med jämna mellanrum.. :4skrika

Såhär antar jag att det inte ska vara.. men vad kan det bero på om inte reed ventilerna?.. Tänkt klippa ut egna i kolfiber imorgon och montera se vad som händer. får bli biltema se om dom har..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
UrbanTiger skrev:
Det är inget konstigt att det spottar och fräser i förgasarintaget. Du har alltså ett filter skruvat direkt på förgasaren. Bensin och olja vetkar täppa till filtret för dig. Har du orginalburk att montera ? Eller om du skulle prova att göra en adapter mellan filter och förgasare så du får undan filtret från sprutet.
Det är ingen nackdel att ha lite volym mellan filter och förgasare heller.

Jahaja.. du menar alltså att det bränslet som sprutar in i filtret sugs in igen sen.. men i mitt fall så fastnar det i filtret innan det hinner tillbaks.. borde kanske skaffa mig ett mellangummi för att undvika detta.. äntligen förstår man lite mer.. :Bugar
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
UrbanTiger skrev:
Precis.... det är nog tjuven i dramat.
Nu har jag skurit till en fin distans av en läskflaska på nästan 1 dm.. och monterat mellan filtret och förgasaren.. men hon är nog lite för sent för att en provtur.. :D får ta det imorn...
Rengjort filtret som sagt.. nu går det fint.. :tummenupp få se hur hon går imorn.. tack så jättemycket om det nu skulle vara så att hon går fint.. vilket jag hoppas.. :rolleyes:
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
philsson skrev:
... läskflaska på nästan 1 dm.. ...
Alla metoder är bra :tummenupp utom dom dåliga men som flera påpekat ovan så är antagligen en originalluftburk bäst av allt. Men testa med drickaflaskan till att börja med.
Och soppadimma ur fuggen är som sagt helt normalt, framförallt på låga varvtal.

Ett tips till nästa gång du misstänker tjuvluft och inte har startgas tillgängligt:
En pensel med ren bensin kan göra samma nytta men håll undan burken med bensin och krama brandsläckaren. Den är din bästa vän.


I övrigt vill jag ställa en fråga till alla wannabemekare här ovan som föreslår att motorn ska ha mer soppa:
Hur tänker ni? Grabben stänger av soppakranen med resultat att motorn börjar varva bättre och ni föreslår att motorn går för magert? Vem som helst greppar att motorn går för fett och ändå föreslår ni att den ska gå ännu fetare!
Hjälpa eller stjälpa?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban_C skrev:
Alla metoder är bra :tummenupp utom dom dåliga men som flera påpekat ovan så är antagligen en originalluftburk bäst av allt. Men testa med drickaflaskan till att börja med.
Och soppadimma ur fuggen är som sagt helt normalt, framförallt på låga varvtal.

Ett tips till nästa gång du misstänker tjuvluft och inte har startgas tillgängligt:
En pensel med ren bensin kan göra samma nytta men håll undan burken med bensin och krama brandsläckaren. Den är din bästa vän.


I övrigt vill jag ställa en fråga till alla wannabemekare här ovan som föreslår att motorn ska ha mer soppa:
Hur tänker ni? Grabben stänger av soppakranen med resultat att motorn börjar varva bättre och ni föreslår att motorn går för magert? Vem som helst greppar att motorn går för fett och ändå föreslår ni att den ska gå ännu fetare!
Hjälpa eller stjälpa?
hehe.. :) Ville ha öppet framförallt för ljudets skull.. koolt ljud ju.. :näsblod men om det inte går bra så får jag ju skippa det.. sen var det för att den skulle få tillräckligt med luft.. men det kanske den får med originalet ifs.. men det känns inte så :va Det är väldigt litet luftintag på luftburken.
Ut och testa imorn då.. :tummenupp se om det går bra..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Med 125 i storlek på huvudmunstycket mot 110 original finns det en anledningen till varför den går bättre utan luftfilter.

Om du får ett reverserat flöde även på väldigt höga varvtal kan du ha en dålig reed-ventil och/eller dåliga kolvringar. Den inströmmande luften har ju en massa/vikt och över en viss luftflödeshastighet/varvtal så hinner inte massan i inluften att vända för att komma ut genom förgasaren bakvägen - om nu inte det är något jätteknas på din motor.

philsson skrev:
Vet inte om det bästa vore att starta en ny tråd men nu har jag upptäckt felet.
Vattnet i tanken är fixat med Ksprit och alla filter är rengjorda.
När vi för en gång skull skulle kolla det otänkbara felet av att den fick för mycket luft så togg vi bort det öppna filtret för att kunna täppa för insuget på förgasaren med handen. hojen gick vid detta tillfälle bara i 1k varv.. men när vi tog bort filtret så gick den upp i varv ( vi hade tejpat gasen i ett läge för att den skulle orka vara igång). vi släppte på tejpen och den hade jättefin tomgång och varvade normalt.. gick bra och den var stark också det lilla jag provade köra.. ( ville inte köra så mycket utan filter).
Filtret var ganska igensatt med bensin konstigt nog.
Det sprutade ut bensinångor från förgasarens insugsida!!!!,. Om man sätter handen för insuget på förgasaren så skvätter det en dimma med bensin på handen.. och man kan tillockmed se bensinmålnet spruta ut BAKÅT från förgasren.. Ska det verkligen kunna komma ut avgaser från förgasaren på insugssidan..
Vi kollade reed ventilerna men dom såg friska ut och vi fick dom att täta ordentligt.. monterade igen och provade men ingen skillnad.. :3freak Hojen gick SKITBRA! utan filtret men kasst när filtret satt på. Nu har jag tagit bort filtret för att rengöra.. ska prova om den går rent med nytvättat filter.. men borde den verkligen spotta ut avgaser den vägen.. fattar NADA INGET!.. tycker den borde suga istället och inte se ut som ett extra utblås.. Hojen lär ju förbruka en hel den onödig bensin + att jag lär få rengöra filtret med jämna mellanrum.. :4skrika

Såhär antar jag att det inte ska vara.. men vad kan det bero på om inte reed ventilerna?.. Tänkt klippa ut egna i kolfiber imorgon och montera se vad som händer. får bli biltema se om dom har..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Med 125 i storlek på huvudmunstycket mot 110 original finns det en anledningen till varför den går bättre utan luftfilter.

Om du får ett reverserat flöde även på väldigt höga varvtal kan du ha en dålig reed-ventil och/eller dåliga kolvringar. Den inströmmande luften har ju en massa/vikt och över en viss luftflödeshastighet/varvtal så hinner inte massan i inluften att vända för att komma ut genom förgasaren bakvägen - om nu inte det är något jätteknas på din motor.
rengjorde filtret och nu går hojen som en dröm igen.. tack till alla fina människor som hjälper till här.. jätteschysst.. får köpa mig ett lite mindre munstycke att köra med. :yoparty
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Twice skrev:
Är du rädd att den inte får tillräckligt med luft genom orginalfiltret så kan du ju borra upp några hål i luftburken.

Sålänge du inte har några grova modifieringar på motorn så ska du nog se att orginal räcker gott och väl. Tillverkarna chansar ju inte direkt när dom utformar grejjerna.

Lycka till! :tummenupp
Jo det är mycket sant.. ska se nu om det går bra med distansen jag bygt mellan luftfiltret och förgasaren.. men nu är det ut och köra som gäller!!.. hejs svejs!.
 

Wandaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
drz 400 -05
Hej på er!

Jag får be så hemskt mycket om ursäkt för mitt "falska" inlägg inatt, ang denna tråd!

Någon har lyckats komma in på mitt namn/lösenord!

Har nu bytt detta givetvis, men för alla er som såg inlägget, kan jag inte mer än be om ursäkt! :(
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Wandaa skrev:
Hej på er!

Jag får be så hemskt mycket om ursäkt för mitt "falska" inlägg inatt, ang denna tråd!

Någon har lyckats komma in på mitt namn/lösenord!

Har nu bytt detta givetvis, men för alla er som såg inlägget, kan jag inte mer än be om ursäkt! :(
vad det nu stod... inget att be om ursäckt för.. inte du som skrev.. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top