"Varvstopp" vid 4k hojen går skit. Hjälp!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
crackmac skrev:
jag vet inte hur pass torr du fick tanken efter sköljningen men om det är lite vatten kvar har det antaglien lagt sig under bensinen (tyngre) och är det enda som kommer i nu? bara en fundering...
Testa att vrida på bräsnlekranen med slangen ur och få ut lite i nån kopp eller så och kolla om det finns vattenfläckar.

Men som sagt, det är ju bara en fundering.. och så har du antagligen redan kollat det här :)
har gjort så några ggr... :gnissla och tillockmed hält ut en hel del + tömt förgasaren 3-4ggr.. mekat HELA dagen idag men ingen framgång.. dessvärre har hojen gått sämre och sämre.. :4skrika
Det jag funderade på också var att om det kommer vatten . då borde den väl inte gå igång?..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
På min moppe blev det ungefär sådär efter att den blivit sur när jag höll på att justera förgasaren. Då fick man elda/byta stiftet samt tömma förgasaren och dra runt motorn så all bensin åkte ur.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bearing skrev:
På min moppe blev det ungefär sådär efter att den blivit sur när jag höll på att justera förgasaren. Då fick man elda/byta stiftet samt tömma förgasaren och dra runt motorn så all bensin åkte ur.
Jättebra tipps.. men tyvär har vi redan provat allt såntdär..
Kanske värt att prova det igen.. ifs.. men den startar ju.. jättelätt.. så om den bara hade surat så hade den säkert förbrukat det efter nån min på tomgång.. men så är inte fallet.. tyvär..
 

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Paris
Hoj
Ninja zx6r
jag tycker det låter som nålen och de "stora" munstycke eller att den tjuv drar luft.
hur är avgaserna nu ? e dom vita eller blåa ? rycker det mer än vanligt ?
har du kollat gnistan på tändstiftet om den hoppar om kring på tändstiftet eller e den som vanligt ?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
micke85 skrev:
jag tycker det låter som nålen och de "stora" munstycke eller att den tjuv drar luft.
hur är avgaserna nu ? e dom vita eller blåa ? rycker det mer än vanligt ?
har du kollat gnistan på tändstiftet om den hoppar om kring på tändstiftet eller e den som vanligt ?
Tjuvluft har vi tyvär inte kunnat prova om den drar i brist på startgas.. men då tycker jag att den borde rusa upp i varv och inte ligga där och dö..
Avgaserna är nog vita JA.. inte kritvita direkt. .. och det ryker relativt mycket må jag säga .. men det gör alltid 2taktare.. spec när dom är kalla så jag vet inte om det är mer än vanligt.. men mycket rök det i af..
Provat med 2 tändstift.. men det har gett samma reaktion..
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!!!!!!

En vild gissning men stor chans att felet är för mycket luft!!!
En choke ger juh inte mer sås utan mindre luft så man får fetare blandning.
Så jag skulle nog hänga på ett orginal filter!!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
TOKER skrev:
En vild gissning men stor chans att felet är för mycket luft!!!
En choke ger juh inte mer sås utan mindre luft så man får fetare blandning.
Så jag skulle nog hänga på ett orginal filter!!
Det tycker jag låter konstigt.. Satt nämligen innan idag och analyserade hur choken fungerade.. och det var en extra kanal från flotörhuset med eget munstycke osv.. alltså inget med luften att göra... ger bara extra bensin..
Visst.. öppet luftfilter på men allt detta har som sagt funkat i 22 mil.. har känslan av att nåt har "gått sönder" i förgasaren eller nåt .. eh.. jag är kasst på sånthär.. men imorn ska det provas en annan fugge.. 2mm större i för sig men det ser man i af om hojen startar och går lite normalare..
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
........

visst kan den ösa in mer bränsle med men resultatet blir samma fetare blandning med andra ord utan choke för mycket luft med lite bättre men förmodligen aldelles för mycket luft ändå.
Varför jag tror detta är för jag fick de där symptomen när jag hängde på openair på min depå moppe trots att jag bestycka om den!!!


philsson skrev:
Det tycker jag låter konstigt.. Satt nämligen innan idag och analyserade hur choken fungerade.. och det var en extra kanal från flotörhuset med eget munstycke osv.. alltså inget med luften att göra... ger bara extra bensin..
Visst.. öppet luftfilter på men allt detta har som sagt funkat i 22 mil.. har känslan av att nåt har "gått sönder" i förgasaren eller nåt .. eh.. jag är kasst på sånthär.. men imorn ska det provas en annan fugge.. 2mm större i för sig men det ser man i af om hojen startar och går lite normalare..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
TOKER skrev:
visst kan den ösa in mer bränsle med men resultatet blir samma fetare blandning med andra ord utan choke för mycket luft med lite bättre men förmodligen aldelles för mycket luft ändå.
Varför jag tror detta är för jag fick de där symptomen när jag hängde på openair på min depå moppe trots att jag bestycka om den!!!
sura är att jag fastnat är 7 mil hemmifrån och kan inte testa originalgrejorna.. :huvet Luftburken och det andra munstycket + originalavgassystemet ligger ju hemma i garaget..
Nu som hojen går .. ca 1k .. (gasar jag så stiger den inte.. bara blurrar) så dör den när jag chokar.. innan när den lyckades hålla 4-5k så sjönk varvet när jag chokade.. så den mår ju inte bättre utav mer bränsle.. behöver antagligen mer luft eller mindre bräsle..
Det lustiga är att om nåt har hänt i förgasaren typ täpts till eller nåt så borde den ju inte få MER bränsle.. detta känns jättelustigt..
 

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Indian Scout 600cc -23
........

bara att täcka för filtret med tejp lr dylikt för mindre luft = fetare blandning!!
bara täcka över typ minst halva filtret och se om det blir bättre lr sämre ska dock sleepa nu men tror nog att det borde lösa sig om du inbillar dig att den får för mycket luft därav vita avgaser den går för snålt..

philsson skrev:
sura är att jag fastnat är 7 mil hemmifrån och kan inte testa originalgrejorna.. :huvet Luftburken och det andra munstycket + originalavgassystemet ligger ju hemma i garaget..
Nu som hojen går .. ca 1k .. (gasar jag så stiger den inte.. bara blurrar) så dör den när jag chokar.. innan när den lyckades hålla 4-5k så sjönk varvet när jag chokade.. så den mår ju inte bättre utav mer bränsle.. behöver antagligen mer luft eller mindre bräsle..
Det lustiga är att om nåt har hänt i förgasaren typ täpts till eller nåt så borde den ju inte få MER bränsle.. detta känns jättelustigt..
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
TOKER skrev:
bara att täcka för filtret med tejp lr dylikt för mindre luft = fetare blandning!!
bara täcka över typ minst halva filtret och se om det blir bättre lr sämre ska dock sleepa nu men tror nog att det borde lösa sig om du inbillar dig att den får för mycket luft därav vita avgaser den går för snålt..
Stiftet blev blött och väldigt svart.. Vita avgaser skulle lika väl kunna vara vattenånga.. eller?.. :confused:
Om den går med rätt blandning kanske.. fast då med lite vatten i så tänder den inte så bra.. = dåligt varv.. vad vet jag.. :tungan
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
Stackare........inge kul med strulande hoj.

Häll soppa i en pet-flaska el likn med en soppaslang direkt till förgasaren. Gör oxå lufthål i flaskan.

Då vet du att den får soppa fram till förgasaren. Din tank verkar lite skum.

Hade en cross som jag körde första vintern då "nya" soppan kom. Helt plötsligt började den hugga å tjuvstanna. Ja blev sur å drog ur den.......då varvade den som bara fa.. tills ......nöp.
Var KLEGG i förgasaren, "nya soppan" + vatten å kyla = KLEGG. Alltså han fick inge soppa. :3freak
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
Stackare........inge kul med strulande hoj.

Häll soppa i en pet-flaska el likn med en soppaslang direkt till förgasaren. Gör oxå lufthål i flaskan.

Då vet du att den får soppa fram till förgasaren. Din tank verkar lite skum.

Hade en cross som jag körde första vintern då "nya" soppan kom. Helt plötsligt började den hugga å tjuvstanna. Ja blev sur å drog ur den.......då varvade den som bara fa.. tills ......nöp.
Var KLEGG i förgasaren, "nya soppan" + vatten å kyla = KLEGG. Alltså han fick inge soppa. :3freak
Har kollat igenom tanken och fixat och lagat och donat med kranen .. dom senaste 3ggr vi kollat på det så har det flödat på jättefint utan några somhällst problem.. gick att tömma full tank genom hela slangsystemet.. ( drog ur slangen från förgasaren) ganska fort så utan problem det heller.. så stop i kranen är det inte längre..
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
philsson skrev:
Har kollat igenom tanken och fixat och lagat och donat med kranen .. dom senaste 3ggr .........

Tänder den alla gånger kolven är i topp ?

Går det att tömma ur soppa med bra flöde genom dräneringen i förgasaren

Bara spånar..
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
philsson skrev:
Har kollat igenom tanken och fixat och lagat och donat med kranen .. dom senaste 3ggr .........

Tänder den alla gånger kolven är i topp ?

Går det att tömma ur soppa med bra flöde genom dreneringen i förgasaren

Bara spånar..
Ja, den tänder jättefint MEN!.. av någon anledning så vill den inte varva upp.. det är i af inte elektroniskt.
Dreneringsskruven är igennitad på förgasaren så man får tömma den genom att ta loss underkåpan.
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
philsson skrev:
Ja, den tänder jättefint MEN!.. av någon anledning så vill den inte varva upp.. det är i af inte elektroniskt.
Dreneringsskruven är igennitad på förgasaren så man får tömma den genom att ta loss underkåpan.

Om du ger han soppa genom filtret (luftfiltret).....hur reagerar han då ? :va
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
Om du ger han soppa genom filtret (luftfiltret).....hur reagerar han då ? :va
har inte kunnat prova.. hur menar du då.. typ spruta i soppa med en sprejflaska eller nåt då?.. det har jag inte testat.. Men det är ju knappt så att motorn orkar vara igång nu.. man vet inte vad den slocknar av.. orkar knappt som sagt vara igång.. :( så det går inte testa så mycket..
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
philsson skrev:
Ja, den tänder jättefint MEN!.. av någon anledning så vill den inte varva upp.. det är i af inte elektroniskt.
Dreneringsskruven är igennitad på förgasaren så man får tömma den genom att ta loss underkåpan.

Finns ingen bottenplugg på förg ?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Återfall skrev:
Finns ingen bottenplugg på förg ?
har funnits.. antagligen nån gång.. man ser vart den ska sitta men det är en nit där istället.. kanske så att gängan gått sönder eller nåt.. så att någon har pluggat den.. 10e ägaren så jag kan inget veta.. men det har funnits där ... pluggat nu som sagt.. men man hittar andra sätt att tömma fuggen på..
 

Återfall

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Honda CRF 450 sm
philsson skrev:
har inte kunnat prova.. hur menar du då.. typ spruta i soppa med en sprejflaska eller nåt då?.. det har jag inte testat.. Men det är ju knappt så att motorn orkar vara igång nu.. man vet inte vad den slocknar av.. orkar knappt som sagt vara igång.. :( så det går inte testa så mycket..

Typ, ta bort luftfiltret så du ser förg-öppningen eller genom filtret med en sportflaska så det kommer droppvis med ökande flöde för att se om han tar det.
Eller oxå kanske en dust med startgas fö att se om han varvar upp då.

Ökar han i varv med bensin-duttandet så e de j de han vill ha.
Även om han ökar med gasen så e de ju bränsle han vill ha. :confused:
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top