Varvstoppa inte en v-twin!!!

MC Doktorn

Guest
vfr orre skrev:
Var på den beryktade "BOMBER-täffen"
Och efter en hel del :fyllisar så blev det dax för lite varvstoppsburnout :yoparty med Millen....
Efter ca, 10 min, nöp fanskapet :huvet
varning till alla ni med twin och framför allt Italienska :7peta BEWARE!!!!

Intelligent :rolleyes:
 

Rush

Kan man ändra här..
Gick med
2 Jul 2003
Ort
Uttran
Hoj
Hojlös......
-PLM- skrev:
Varför inte? Så länge ventilerna håller sig raka så är det inget problem.
Min motor har hållt längre än jag trodde, ska sympatirenovera den snart tror jag.

När ventilerna inte hänger med längre (följer Kammen), så studsar dom mot vipparmar mm, detta borde rimligtvis slå sönder den tänkta oljefilmen.

Kontentan borde bli kraftigt ökat slitage....

Sen finns ju risken att dom inte hinner undan innan kolven kommer upp (dyrt).

Varva på bara
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Undrar om inte livet har fler överraskningar i beredskap för dig. Beware !

En gammal bondgubbe tände pipan o stoppade sen tillbaka tändstickan i asken
varpå hela asken tog fyr. Han förbannade tändsticksfabrikanten.

Du får väl ta den amerikanska varianten och stämma dom. Om det nu inte redan står
i instruktionsboken att den inte bör rödvarvas stillastående under längre stunder.....
/u
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
på bikemeet förra året så försökte dom döda en sprillans ny 125a motor, tror det var märket Honda, genom att tokvarva den, men den bara gick o gick, till slut tömde dom den på olja :D men den knallade på som bara den. :)


Men nu var väl inte det en privat hoj.


Otur för dig, men fasen tokvarva i 10 min, då är man nog ganska bra på lyset :hihi :fyllisar

Tolf
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är svårt att sätta fingret på det, men på nåt sätt är det lite häftigt när en motor rasar. Helst ska det va mycket oväsen och delar som flyger åt alla håll också. :rock

Lite konstigt ändå om en såpass ny hoj inte har nåt som helst skydd mot sån behandling, om inte elektroniskt varvstopp så i alla fall t.ex. överhettningsskydd eller nåt sånt.
 

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
Ja men det här väl var konstigt.. Gick den sönder av det lilla?? Jag tänker aldrig köpa Aprilia efter det här!! :klappar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tassen skrev:

men han skulle ha ett stälbart varvstopp och ställa ner det till kanske 8 krpm så borde det väll hålla bättre... annars tycker jag det är skit idiotiskt att stå där med helt kall motor och bara gasa gasa gasa.
jag har varit på lelles veckan å där somnade man till varvstopp och vaknade :hihi
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
En 916 med standardchip slår stopp vid runt 10.000, varvstopp finns normalt sett, går att kringgå med andra chip..

Angående vevstaksras efter 10 minuters fylleburnis: Konstigt va? (jag antar att du var full, en någorlunda nöckter person har mer omdömme än så om man inte är mer eller mindre efterbliven)

Föreslår att du provar med en japansk twin nästa gång så får vi se om den överlever bättre..

/B
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Ja jag säger då det och så får man jämt skäll när man påtalar dumheten i att varva motorn så högt länge.
Det har inte med twinnar att göra, rad4orna rasar de med om man beter sig dumt.

Vad är det häftiga med sånt här, har ni inte växellådor eller?
 

MC Doktorn

Guest
En Std Mille har stopp vid 10500RPM motsvarar kolvhastigheten 23,65m/s
En R6 motsvarar det ca 16000 rpm med denna hastighet tror ni den skulle klara detta varvtal i 10 min?? under en burnout :rolleyes:
 
Last edited:

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
vfr orre skrev:
Var på den beryktade "BOMBER-täffen"
Och efter en hel del :fyllisar så blev det dax för lite varvstoppsburnout :yoparty med Millen....
Efter ca, 10 min, nöp fanskapet :huvet
Väl hemma i Sverige igen, skruvade jag av motorn och lämnade in den...
Tydligen så har båda vevstakarna blivit krökta....
Jag vet inte hur många gånger jag har nämt frasen: "Italiensk skit!!" men dyrt kommer det sannolikt att bli....
Nu kan man ju tycka att det är lite :kocko att plåga motorn som jag gjorde men det är lätt att va efterklok, och jag är helt övertygad om att om det va en japsare så hade det varit lungt.....
Men ,men, man lär sig så länge man lever, och jag skriver detta som en varning till alla ni med twin och framför allt Italienska :7peta BEWARE!!!!

Hehe ja vad e de man säger.....E huvudet dumt får PLÅNBOKEN lida.. :klappar
 

Suzuki Matte

Guest
Trasha på Orre!!!

Låter härligt Orre!!!!! :yoparty
Skönt att höra att du har Hööööööööööjjjt lite varvstoppies.... :tummenupp
Vi hörs ! :fyllisar
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
PacMan skrev:
Det är svårt att sätta fingret på det, men på nåt sätt är det lite häftigt när en motor rasar. Helst ska det va mycket oväsen och delar som flyger åt alla håll också. :rock

Lite konstigt ändå om en såpass ny hoj inte har nåt som helst skydd mot sån behandling, om inte elektroniskt varvstopp så i alla fall t.ex. överhettningsskydd eller nåt sånt.




Håller med du! ett riktigt praktskott är en upplevelse, jag har dödat ett antal volvo :3freak motorer med allför entusiastisk överladdning! ballt när startmotorn hänger å dinglar i +kabeln o man kan titta på marken genom motorn :)


då var det skitmotorer med std prylar i så det gjorde ju inget..

har man en fin å dyr motor så är det inte så kul. jo eller nä.. eller lite :brinnerup
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Citat "Ingemar Stenmark" det är inte lönt o förklara nå´t för en som in´t begriper nå´t :slut citat.

personligen tycker jag att han ska köpa den dyraste motorcykeln på marknaden o göra samma sak med gång efter annan ,, förr eller senare så måste ju pengarna ta slut så vi slipper tomtar som dessa i fortsättningen.

Du har aldrig kört snöskoter eller hur . i skidoo och lynx skotrar så sitter det rotax motorer.

En Std Mille har stopp vid 10500RPM motsvarar kolvhastigheten 23,65m/s
En R6 motsvarar det ca 16000 rpm med denna hastighet tror ni den skulle klara detta varvtal i 10 min?? under en burnout

En 916 med standardchip slår stopp vid runt 10.000, varvstopp finns normalt sett, går att kringgå med andra chip..

Angående vevstaksras efter 10 minuters fylleburnis: Konstigt va? (jag antar att du var full, en någorlunda nöckter person har mer omdömme än så om man inte är mer eller mindre efterbliven)

Föreslår att du provar med en japansk twin nästa gång så får vi se om den överlever bättre..

/B

Intelligent
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top