Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ytterligare effektivitet får du om du skickar gaserna på din luftvärmepump så den kan plocka ut den sista värmeenergin.Har sett många nya kaminer och t.o.m. många nya villapannor som har vattenmantlad förbränningskammare utan keramisk isolering.
Jag hade då inte låtit rökgaserna kondensera på en kylare som inte är avsedd för det, den lär sätta igen rätt fort, korrodera sönder och droppa sura/giftiga restprodukter över taket/till dagvattnet.
De flesta vattenmantlade kaminer som säljs idag har keramiskt isolerad eldstad.
Så härav kommer de upp i verkningsgraderna du/ni nämner. Jag tror inte TS behöver vara orolig att få hem en nytillverkad kamin där veden ligger mot vattenmantlat järn.
Oisolerad vs isolerad eldstad i en vattenmantlad kamin är ju dock främst en miljöfråga tycker jag.
Det finns tyvärr gott om kaminer utan keramik i det billigare segmentet, det var därför jag poängterade att det var viktigt att välja en med.
Det tar klart längre tid att få någorlunda fart på brasan i en oisolerad, vattenmantlad eldstad så närmiljön blir verkligen lidande med ökad risk för klagomål/osämja i grannskapet som följd. Jag har 60 grannhus inom en radie på 100m så det kommer alltid finnas folk som stör sig på något.