Vattenmantlad kamin som komplement till luft/vatten-pump

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ytterligare effektivitet får du om du skickar gaserna på din luftvärmepump så den kan plocka ut den sista värmeenergin.Har sett många nya kaminer och t.o.m. många nya villapannor som har vattenmantlad förbränningskammare utan keramisk isolering.

Jag hade då inte låtit rökgaserna kondensera på en kylare som inte är avsedd för det, den lär sätta igen rätt fort, korrodera sönder och droppa sura/giftiga restprodukter över taket/till dagvattnet.

De flesta vattenmantlade kaminer som säljs idag har keramiskt isolerad eldstad.
Så härav kommer de upp i verkningsgraderna du/ni nämner. Jag tror inte TS behöver vara orolig att få hem en nytillverkad kamin där veden ligger mot vattenmantlat järn.

Oisolerad vs isolerad eldstad i en vattenmantlad kamin är ju dock främst en miljöfråga tycker jag.

Det finns tyvärr gott om kaminer utan keramik i det billigare segmentet, det var därför jag poängterade att det var viktigt att välja en med.
Det tar klart längre tid att få någorlunda fart på brasan i en oisolerad, vattenmantlad eldstad så närmiljön blir verkligen lidande med ökad risk för klagomål/osämja i grannskapet som följd. Jag har 60 grannhus inom en radie på 100m så det kommer alltid finnas folk som stör sig på något.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vid vedeldning har du alltid pyrolys i brandmaterialet. Temperaturen och syretillgången i resten av brandhärden avgör om pyrolysprodukterna förbränns komplett.
Läste *nånstans* att man bör komma upp i en temperatur av ca 1500 C för fullständig förbränning (vissa kolväten brinner svårare än andra) och har du en förbränningskammare i vattenkylt stål, så är det nog svårt att komma upp i dom temperaturerna.Nej, själva brandhärden skall vara keramiskt isolerad för högsta effektivitet, sedan plockas all värmeenergi ur rökgaserna på väg ut. Ytterligare effektivitet får du om du skickar gaserna på din luftvärmepump så den kan plocka ut den sista värmeenergin.Har sett många nya kaminer och t.o.m. många nya villapannor som har vattenmantlad förbränningskammare utan keramisk isolering.

Jag tror sotarna och kamintillverkarna konspirerar...

Du har rätt i att förbränningen blir försämrad.

Men man måste ju även beakta hur värmen därefter tas tillvara. Men vattenmantlad kamin kan ju värmen sparas i en acktank och sedan kan värmen i huset hållas kring önskade säg 20 grader under många timmar, kanske rent av ett dygn.

Utan möjlighet att ackumulera värmeenergin så har du ett antal dåliga alternativ att välja på. Stryp syretillförseln för att det ska brinna långsamt och inte bli för varmt i huset. Då är du tillbaka till din låga temperatur.

Elda på och låt det bli 30 grader varmt i huset så att energin lagras i husets massa. Då har du dels obehagligt varmt men energiflödet genom väggar och fönster ut till kråkorna ökar också markant. Sedan kanske man väntar tills det är 16 grader innan man återigen gör upp eld.

Du har då ett förhållandevis okomfortabelt hus som du dels måste elda ofta och dels har ojämnt temperatur. Jämfört med den vattenmantlade varianten.

Jag själv vill ha en vattenmantlad köksspis framför allt för att jag vill slippa stiga upp mitt i natten och elda.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det drog ut på tiden men nu premiär eldar jag i vår Haas & Sohn Aquaris kopplad till 500l Exotank. Säsongen är ju tyvärr nästan slut men jag ska försöka få till ett dygn utan kompressorstart för att se vad som är uppvärmning och vad som är hushållsel.

Vi har typ halverat elförbrukningen mot tidigare ägare. Vi är färre och har inte uppvärmd badtunna men känns ändå bra. Nu kommer man ju krossa förbrukningen, särskilt kalla dagar.

Kostade ganska mycket, men kanske bara 20 000 mer än om vi satt in en vanlig kamin som bara slösar energi.

Inte vi som valt tapet.
b11dc51826b36867b758f4cb1c0beeb1.jpg

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...