Vattenmantlad kamin

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Skriver till allsmäktige SH.
Jag funderar på en kåk. Den har el element idag, med krypgrund som är ca 1-1,5m.
Sitter en gammal contura kamin där. Huset är på ca 140kvm. Värms idag av luftvärmepump och eldning samt lätt stöttning utav element. Sitter en 300L nibe VV från 05.

Min plan är att byta kamin till en vattenmantlad, få ner acctankar i krypgrunden och dra rör för vattenburet system. Tanken är att kunna få 1m3 i som minst i lagring.
Kamin 3-500L acctank 500-1000L.
Tanken är att detta system ska dockas med solfångare i framtiden. Ansluta den VV som sitter där idag att den får ta sitt vatten från acctankar. För att få den jobba så lite som möjligt.
Elpatron ska inte anslutas, utan detta blir ett "gratis" värme system. Där L/L pumpen får stå för underhållsvärme mm. Dra ut element till varje rum är fullt möjligt genom krypgrunden.

Nu till frågan. Går detta? Vad ska jag tänka på vad behövs för annat krafs (för tusentals kr) som jag ej tänkt på?
Vad kan sådant tänkas kosta?
Kamin 30-50
Acctank 10-30
Rör 10
Element 1000x 11= 10-15
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Spontant undrar jag vad du skall ha för kamin som klarar värma hus/vv samt ladda tankarna, låter som en ganska stor pryl, typ 30kw.

Sen måste du ha styrning till tankarna, typ laddomat, men 30t får du tekniktank och slav samt styrning. I övrigt ser det hyfsat ut.

Men å andra sidan har jag alltid lyckats räkna med för lite utgifter.:gnissla
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Va fn skrev ju ett svar nyss. Ja ja får väl skriva om.

Man kanske får ha mindre acctankar innan man investerat i solfångare.
Hur ska man veta utan hjälp utav SH.
Normal kamin hemma värmer 2-4kW till rummet och 7-12 på vattnet. En sån kanske inte räcker?
Eller är min fundering bara att glömma och investera i en L/V pump direkt och bara stöd värma med veden.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Va fn skrev ju ett svar nyss. Ja ja får väl skriva om.

Man kanske får ha mindre acctankar innan man investerat i solfångare.
Hur ska man veta utan hjälp utav SH.
Normal kamin hemma värmer 2-4kW till rummet och 7-12 på vattnet. En sån kanske inte räcker?
Eller är min fundering bara att glömma och investera i en L/V pump direkt och bara stöd värma med veden.

Tycker också att L/V pump verkar vettigare. Det blir ju iofs en installationskostnad men den får man ju ändå om man vill ha vattenburet. Är det gamla fönster i huset så se till att byta samtliga till moderna och isolera vinden om det inte är gjort. Dom två åtgärdena gör en enorm skillnad. Se till att fixa det innan pengar läggs på flashiga kök och badrum...
 

axel.villamo

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2010
Ort
Lund
Hoj
cb600f -06
Va fn skrev ju ett svar nyss. Ja ja får väl skriva om.

Man kanske får ha mindre acctankar innan man investerat i solfångare.
Hur ska man veta utan hjälp utav SH.
Normal kamin hemma värmer 2-4kW till rummet och 7-12 på vattnet. En sån kanske inte räcker?
Eller är min fundering bara att glömma och investera i en L/V pump direkt och bara stöd värma med veden.

Kontrollera hur mycket strålningsvärme kaminen ger till rummet. Det kan bli problem med för mycket strålningsvärme när du laddar ackarna. En kamin har oftast inte i närheten lika bra verkningsgrad som en vedpanna.
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Eldar mot 1000liter acc.tankar med en panna på 40kw och pannan är lite för stor för så lite vatten. Skäggot är något på spåren när han säger minst 30kw, iallafall om det skall värma såväl luft som vatten annars måste Du elda hela tiden för att få någon värme till tankarna och då har liksom vitsen med tankar försvunnit.:3freak

Svär väl i kyrkan nu men på Byggahus.se finns ett stort gäng entusiaster som lever för den här typen av frågor. :crash

*Duckar*
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu har jag inte tid att svara men när du vet vad du ska ha på ett ungefär så kan du pm'a mig så ska jag hjälpa dig med att få fram bra grejer till bra priser då jag sysslar en del med sådana prylar.
Jag ska själv ha en vattenmantlad kassett på 20kW för att stödja min fjärrvärme, där jag går både in och ut på returen för att lura systemet med returvärmen= betalar mindre till fjärrvärmebolaget.
Annars är din idé god, bättre än att investera i L/V om du har tillgång till ved eller gillar att elda.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu har jag inte tid att svara men när du vet vad du ska ha på ett ungefär så kan du pm'a mig så ska jag hjälpa dig med att få fram bra grejer till bra priser då jag sysslar en del med sådana prylar.
Jag ska själv ha en vattenmantlad kassett på 20kW för att stödja min fjärrvärme, där jag går både in och ut på returen för att lura systemet med returvärmen= betalar mindre till fjärrvärmebolaget.
Annars är din idé god, bättre än att investera i L/V om du har tillgång till ved eller gillar att elda.

Det ska jag komma ihåg.
Det här är aktuellt i sommar eller så. Sen kan jag behöva delvis hjälp med arbetet. Allt kan inte jag göra.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tycker också att L/V pump verkar vettigare. Det blir ju iofs en installationskostnad men den får man ju ändå om man vill ha vattenburet. Är det gamla fönster i huset så se till att byta samtliga till moderna och isolera vinden om det inte är gjort. Dom två åtgärdena gör en enorm skillnad. Se till att fixa det innan pengar läggs på flashiga kök och badrum...

Nya fönster, isolerat så det räcker i både tak och golv. Känner till fastigheten väldigt väl.
Ved har jag men kanske inte obegränsat just nu, ska dock investera i en liten ved skog. Nån som har några ha till salu? Inom 30mil från Sthlm.
L/V är ju billig i jämförelse med mina planer. Men den kostar massa El i drift. Elda är ju gratis förutom arbetet med veden.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Spontant undrar jag vad du skall ha för kamin som klarar värma hus/vv samt ladda tankarna, låter som en ganska stor pryl, typ 30kw.

Sen måste du ha styrning till tankarna, typ laddomat, men 30t får du tekniktank och slav samt styrning. I övrigt ser det hyfsat ut.

Men å andra sidan har jag alltid lyckats räkna med för lite utgifter.:gnissla

Behövs det alltså ca 30kW panna för att värma så mycket vatten. Då blir det svårt med kamin då dom ger mindre.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Behövs det alltså ca 30kW panna för att värma så mycket vatten. Då blir det svårt med kamin då dom ger mindre.

En kamin får du räkna har strålningvärme, så en 30kw kamin kanske lämnar sisådär 25 till vattnet.

Sen är jag ingen expert, men vedpannor börjar väl i storleksordningen 25kw, därav mitt antagande.

Sen får du elda satan för att få värme till tankarna och du har fortfarande spillvärme i rummet med kaminen. Så mot slutet kanske du har tretti grader i vardagsrummet, vilket iaf skulle få mig att få spader.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
En kamin får du räkna har strålningvärme, så en 30kw kamin kanske lämnar sisådär 25 till vattnet.

Sen är jag ingen expert, men vedpannor börjar väl i storleksordningen 25kw, därav mitt antagande.

Sen får du elda satan för att få värme till tankarna och du har fortfarande spillvärme i rummet med kaminen. Så mot slutet kanske du har tretti grader i vardagsrummet, vilket iaf skulle få mig att få spader.

Jag såg något sådant framför mej. Endast exempel
http://www.nordicvarmesystem.se/site/userfiles/produkter/Nexus Aqua.pdf
Sen acctank, solfångare. Men det kanske är för fjuttigt att köra värme med?
Man kanske måste L/V till.
http://www.nordicvarmesystem.se/site/userfiles/Nordic LV Hybrid Mitsu.pdf
I den sista pdfen så visar dom ett komplett system, bara det att jag vill skippa elpatron. Finns ju även en L/L redan monterad.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ett tips är att sätta dit elpatron på tanken även om du inte använder den. Aldrig fel med fler alternativ, packar luftpumpen ihop i samband med att du reser bort och inte kan elda kan den vara bra att ha. Kostar ju inte något i sammanhanget, man kan ha den ursäkrad om man vill vara säker på att den inte drar något. Eller så ställer du den att gripa in väldigt lågt för att förhindra att tanken fryser.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag såg något sådant framför mej. Endast exempel
http://www.nordicvarmesystem.se/site/userfiles/produkter/Nexus Aqua.pdf
Sen acctank, solfångare. Men det kanske är för fjuttigt att köra värme med?
Man kanske måste L/V till.
http://www.nordicvarmesystem.se/site/userfiles/Nordic LV Hybrid Mitsu.pdf
I den sista pdfen så visar dom ett komplett system, bara det att jag vill skippa elpatron. Finns ju även en L/L redan monterad.

Fast då är nog tanken:hihi att värmepumpen är den primära värmekällan och att du har möjligheten att snåla med ved när det passar.

Sen är som sagt elpatron rätt bra, är du på semester och värmepumpen får fnatt mitt i vintern är det rätt bra att ha en.

Sen är legionella rätt omysiga saker, tydligen.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ett tips är att sätta dit elpatron på tanken även om du inte använder den. Aldrig fel med fler alternativ, packar luftpumpen ihop i samband med att du reser bort och inte kan elda kan den vara bra att ha. Kostar ju inte något i sammanhanget, man kan ha den ursäkrad om man vill vara säker på att den inte drar något. Eller så ställer du den att gripa in väldigt lågt för att förhindra att tanken fryser.

Det är ju klart att man har en patron men utan driftstid. Bara som säkerhet.
Kör ju så idag. Då säkrar jag kåken på 12 grader med pannan. Resten eldas.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Fast då är nog tanken:hihi att värmepumpen är den primära värmekällan och att du har möjligheten att snåla med ved när det passar.
Ett problem är att en kamin i vardagsrummet är ett krav. Måste ju vara snyggt. Det går inte att få bygglov för en till skorsten. Så man kan på inget sätt få en riktig vedpanna i drift. Vilket skulle vara det bästa.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Tycker det verkar vara psykiskt ansträngande att elda med ved. Varenda vedeldare man träffat genom åren pratar inte om annat än just ved. När jag jobbade på bygge fanns det en del vedgubbar där och dom dammsög stället på spillbitar som dom fyllde bilen med och släpade hem till vedpannan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker det verkar vara psykiskt ansträngande att elda med ved. Varenda vedeldare man träffat genom åren pratar inte om annat än just ved. När jag jobbade på bygge fanns det en del vedgubbar där och dom dammsög stället på spillbitar som dom fyllde bilen med och släpade hem till vedpannan.

Tycker jag också. Men som komplement till en värmepump tycker jag det kan funka bra. Värmepumpen funkar dåligt när det blir för kallt och dessutom så har man värme även om strömmen går.

Själ har jag tittat på vattenmantlad vedspis som för att kunna elda på lite de kallaste dagarna samt kanske någon enstaka kall höstkväll. Dock ligger det en bit in i framtiden för min del.
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jag håller med Skäggot.

Installera en L/V-pump och elda med i en kamin ved de få dagarna det är väldigt kallt ute, eller om strömmen går.
Eller om du har en tjej som vill ha 32 grader i vardagsrummet.
Det är en sak om man tycker det är kul att elda med ved och har det som ett intresse. Men det är väldigt mycket tid som går åt till vedeldningen om man slår ut det på ett år. :)

/J
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Tycker det verkar vara psykiskt ansträngande att elda med ved. Varenda vedeldare man träffat genom åren pratar inte om annat än just ved. När jag jobbade på bygge fanns det en del vedgubbar där och dom dammsög stället på spillbitar som dom fyllde bilen med och släpade hem till vedpannan.

Jag har ved, ficklampor och mopeder som jag pysslar med.
Bästa med ved är att man jobbar med det året om nästan. Det ska fällas, kubbas, klyvas, staplas. Sen ska det byggas om i vedboden. Sen det eviga kånkandet in/ut från vedboden.
För mej är det ett sätt som håller kroppen igång och en bra anledning att slippa andra hussysslor så som städa, diska, laga mat. Det är roligt helt enkelt.
Finns ju både städhjälp och hemköring på käk. Så varför göra något utav det?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top