Vattenmantlad kamin

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Långsamt är rätt. Den ska inte chockas.
Sen när den är i drift ska den inte eldas hela kvällen utan en brasa på morgonen och en på kvällen. Jag håller inte på att fyller på så som man eldar i kamin utan det är 2 brasor per dygn som gäller i mitt hem.

På hösten när säsongen börjar tar det ca en vecka innan jag eldar fullt. Jag börjar väldigt försiktigt för den ska värmas långsamt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Varför vattenmantlat?
För högsta effektivitet behövs hög förbränningstemperatur och då ska brandhärden vara isolerad och energin tas från rökgaserna.
Vattenmantling sänker brandhärdens temperatur och därmed effektivitet.

Det kan ju vara så att man vill ha en vattenmantlad för att distribuera värmen enklare...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varför vattenmantlat?
För högsta effektivitet behövs hög förbränningstemperatur och då ska brandhärden vara isolerad och energin tas från rökgaserna.
Vattenmantling sänker brandhärdens temperatur och därmed effektivitet.

Det bästa vore naturligtvis ett väl isolerat förbränningsrum samt efterbrännkammare, avancerad styrning av lufttillförsel och rökgaskylare med kondensavlopp för att ta hand om värmen effektivt. Nu handlar den här tråden dock om kaminer man kan/vill ha i vardagsrummet och inte vedpannor.

Sen tror jag inte att min kamin kyler härden mycket mer än en luftkyld järnkamin eftersom jag har keramik runt härden som delvis isolerar. Större delen av värmeöverföringen sker troligtvis utanför förbränningsrummet strax innan kaminröret. Ska man jaga effektivitet i en kamin så är det nog bättre att fokusera på bra styrning av lufttillförseln och att lyckas krama ur värmen ur rökgaserna än att få en varmare härd.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hemma hos mej kör jag ju en tälstenskamim med 390Kg sten. Tror den väger runt 500tot.
Den håller värmen bra i 10h sen tappar den fort. Dom säger 20h men 10 är mer verklighet.
Den står centralt placerad och i en två våningskåk. Där håller man tempen väligt bra med den. Gör av med 10k kW/år i huset. Samt 6-10kubik ved.
Men nu snackar jag och tjejen om att flytta ihop och i det tilltänkta nya boendet står en felplacerad kamin. Så som dom väligt ofta gjorde på 80talet. Man räkna med att Conturans fläkt skulle lösa alla problem. Visst det gör den men det låter ju som fn. Det är ju även på 16kW eller så.
Sen kan man även vräka in 20kubik i den per år utan problem.
Nu söker jag bra kamin, kunna distrubera ut värmen på ett bra sätt och kunna ha eftervärme. Så som i mitt hus är guld. Komma ner i el och inte elda för kråkorna.
I huset är det nya fönster, bra isolerat mm. Men vanliga el element. En L/L pump och 80tals kamin.
Jag tror att vattenmantlat är lösningen. Då får man ut värmen på ett bra sätt utan fläktar mm.
Frågan är bara hur "stort" man ska bygga systemet.

Hur era kakelugnar(ja det heter ugn) ser ut, eldas i mm skiter jag i i denna tråd.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Eftersom du har krypgrund går det ju enkelt att dra in ett enrörs-system med plusprisol som du isolerar ytterligare/alternativt kör vanlig prisol som du klär in i grunden.
På några stället kanske du till och med kan gå från rum till rum med utanpåliggande kromrör genom väggar bara?

Bästa vore ju en vedpanna, då skulle jag tippa på att det rör sig om ungefärliga kostnader:
Panna ~18-20kW fläktstyrd ca 7000:-
Skorsten ca 5000:- (1,5m isolerad, resten oisolerad) alternativt runt 11000:- för en rostfri isolerad 5 meter om man lägger på utsidan av ett tvåvåningshus då murstock inte gick att nyttja.
Element, som du säger runt 1000:-/styck för ett likvärdigt C22 på drygt 2kW (600x1400)
Rör samt kopplingar, ca 8000:-
Acctank, allt från gratis och uppåt beroende på vilka krav som finns.
Cirkulationspump, lite givare etc ca 3000:-
Installation gjord av rörkrökare efter att du har gjort grovinstallationen (hänga element, dra rör, ställa in panna etc) ~ 20h á 500:- sen rot på det= 5000:-

Sen en felmarginal på 50% :)rolleyes:) eftersom det är jag som har räknat...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Eftersom du har krypgrund går det ju enkelt att dra in ett enrörs-system med plusprisol som du isolerar ytterligare/alternativt kör vanlig prisol som du klär in i grunden.
På några stället kanske du till och med kan gå från rum till rum med utanpåliggande kromrör genom väggar bara?

Bästa vore ju en vedpanna, då skulle jag tippa på att det rör sig om ungefärliga kostnader:
Panna ~18-20kW fläktstyrd ca 7000:-
Skorsten ca 5000:- (1,5m isolerad, resten oisolerad) alternativt runt 11000:- för en rostfri isolerad 5 meter om man lägger på utsidan av ett tvåvåningshus då murstock inte gick att nyttja.
Element, som du säger runt 1000:-/styck för ett likvärdigt C22 på drygt 2kW (600x1400)
Rör samt kopplingar, ca 8000:-
Acctank, allt från gratis och uppåt beroende på vilka krav som finns.
Cirkulationspump, lite givare etc ca 3000:-
Installation gjord av rörkrökare efter att du har gjort grovinstallationen (hänga element, dra rör, ställa in panna etc) ~ 20h á 500:- sen rot på det= 5000:-

Sen en felmarginal på 50% :)rolleyes:) eftersom det är jag som har räknat...

Billig panna, vad är det för någon?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Billig panna, vad är det för någon?

Kollade bara några i min prislista, har inga märken framför mig utan bara mina artikelnummer. Men om vi säger så här, de är inte svensktillverkade för här får man betala hutlöst mycket för pannorna.
En fullt funktionsduglig panna med 10 års garanti på svetsar, 5 år på värmeväxlare, 2 år full garanti på övrig funktion.
Runt 80% verkningsgrad, vedträn upp till 60cm, digital styrning av fläkt mm. Det man behöver i en normal villapanna helt enkelt.

Jag säljer dock ovanstående pannor på 16-20kW för 10500:- inkl frakt men 7-8000:- är mitt bruttoinköp på dessa, exklusive frakt.
Det går att hitta ännu billigare men då är det inte samma garantier och säkerligen av någon anledning...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kollade bara några i min prislista, har inga märken framför mig utan bara mina artikelnummer. Men om vi säger så här, de är inte svensktillverkade för här får man betala hutlöst mycket för pannorna.
En fullt funktionsduglig panna med 10 års garanti på svetsar, 5 år på värmeväxlare, 2 år full garanti på övrig funktion.
Runt 80% verkningsgrad, vedträn upp till 60cm, digital styrning av fläkt mm. Det man behöver i en normal villapanna helt enkelt.

Jag säljer dock ovanstående pannor på 16-20kW för 10500:- inkl frakt men 7-8000:- är mitt bruttoinköp på dessa, exklusive frakt.
Det går att hitta ännu billigare men då är det inte samma garantier och säkerligen av någon anledning...

Ok, har hört flera som varit intresserade av dylika pannor, men ingen som kommit till skott och kunnat ge ett utlåtande.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ok, har hört flera som varit intresserade av dylika pannor, men ingen som kommit till skott och kunnat ge ett utlåtande.

Jag kan återkomma med ett utlåtande inom kort då jag ska installera en nästa vecka förhoppningsvis. Hittills har de bra skickats vidare men jag har fått ett utlåtande från en skåning som har eldat frisk i flera år i en av de modeller jag importerar, det var han som tipsade om dem.
Samma pannmodeller brukar säljas under olika namn/färger men det är grundstommen som är intressant då det finns skräp och ännu mer skräp och sedan ett gäng prisvärda modeller.
Jag är helt inne på att kasta in bergvärme i huset för minsta möjliga arbete men tanken på en effektiv pelletspanna känns också lockande, speciellt när jag får tag på grymt billig pellets i utlandet där jag köper pannorna. Men det är ju jobbigt att behöva sköta en sån anläggning, speciellt när jag har underhållsfri fjärrvärme idag...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag kan återkomma med ett utlåtande inom kort då jag ska installera en nästa vecka förhoppningsvis. Hittills har de bra skickats vidare men jag har fått ett utlåtande från en skåning som har eldat frisk i flera år i en av de modeller jag importerar, det var han som tipsade om dem.
Samma pannmodeller brukar säljas under olika namn/färger men det är grundstommen som är intressant då det finns skräp och ännu mer skräp och sedan ett gäng prisvärda modeller.
Jag är helt inne på att kasta in bergvärme i huset för minsta möjliga arbete men tanken på en effektiv pelletspanna känns också lockande, speciellt när jag får tag på grymt billig pellets i utlandet där jag köper pannorna. Men det är ju jobbigt att behöva sköta en sån anläggning, speciellt när jag har underhållsfri fjärrvärme idag...

Apapap, inte sidoimportera pellets utan ett pröjsa co2 skatten.:7peta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag kan återkomma med ett utlåtande inom kort då jag ska installera en nästa vecka förhoppningsvis. Hittills har de bra skickats vidare men jag har fått ett utlåtande från en skåning som har eldat frisk i flera år i en av de modeller jag importerar, det var han som tipsade om dem.
Samma pannmodeller brukar säljas under olika namn/färger men det är grundstommen som är intressant då det finns skräp och ännu mer skräp och sedan ett gäng prisvärda modeller.
Jag är helt inne på att kasta in bergvärme i huset för minsta möjliga arbete men tanken på en effektiv pelletspanna känns också lockande, speciellt när jag får tag på grymt billig pellets i utlandet där jag köper pannorna. Men det är ju jobbigt att behöva sköta en sån anläggning, speciellt när jag har underhållsfri fjärrvärme idag...


Bergvärme har och gillar jag, men funderar att installera en kassett i öppna spisen bara för att.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har du någon vattenmantlad vedspis med glasad vedlucka? Behöver inte ha så hög effekt eftersom den främst ska vara för extravärme när det är för kallt för värmepumpen.

Ingen fristående, de verkar inte vara så vanliga. Men vattenmantlad insatskamin med glaslucka finns, den minsta på 15kW (4luft/11vatten) kostar ca 8000:- ink moms exklusive frakt. Jag kan kolla med leverantören nästa vecka om de kan få fram mindre och fristående, annars murar man upp en snygg spis med Ytongblock som man kastar på lite puts på, det är gjort på en dag för en novis och några timmar för en expert.

Jag kan återkomma i en ny tråd sen när jag ska påbörja uppbyggnaden av en ny eldstad i ett nybyggt hus som jag håller på gör färdigt just nu. Det ska bli en fet jäkla spis murad i Ytongblock, själva insatsen är 110cm bred. Dock ej vattenmantlad.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu har du tappat bort mig. Vill du ha en vedspis du kan laga mat på, med glaslucka :va Jag misstolkade dig nog.

Om du nu är rörmokare och dessutom säljer kaminer så måste du väl ändå veta vad som menas med en vedspis? Det är en spis som värms med ved. Här har du en från blocket med glaslucka. Just denna är inte vattenmantlad. Dock finns dom även vattenmantlade och det är en bra sådan jag söker till rätt pris.
 

Bifogat

  • vedspis.jpg
    vedspis.jpg
    44.9 KB · Visningar: 180
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top