Ni har en ugn således?
Brukar man elda i dem?
(Kunde inte låta bli)
Stora täljstenare heter ju ugn ocg dom eldar man ju i. Brorsan har en 2,5tons tulikievi eller hur det stavas.
Ni har en ugn således?
Brukar man elda i dem?
(Kunde inte låta bli)
Varför vattenmantlat?
För högsta effektivitet behövs hög förbränningstemperatur och då ska brandhärden vara isolerad och energin tas från rökgaserna.
Vattenmantling sänker brandhärdens temperatur och därmed effektivitet.
Varför vattenmantlat?
För högsta effektivitet behövs hög förbränningstemperatur och då ska brandhärden vara isolerad och energin tas från rökgaserna.
Vattenmantling sänker brandhärdens temperatur och därmed effektivitet.
Eftersom du har krypgrund går det ju enkelt att dra in ett enrörs-system med plusprisol som du isolerar ytterligare/alternativt kör vanlig prisol som du klär in i grunden.
På några stället kanske du till och med kan gå från rum till rum med utanpåliggande kromrör genom väggar bara?
Bästa vore ju en vedpanna, då skulle jag tippa på att det rör sig om ungefärliga kostnader:
Panna ~18-20kW fläktstyrd ca 7000:-
Skorsten ca 5000:- (1,5m isolerad, resten oisolerad) alternativt runt 11000:- för en rostfri isolerad 5 meter om man lägger på utsidan av ett tvåvåningshus då murstock inte gick att nyttja.
Element, som du säger runt 1000:-/styck för ett likvärdigt C22 på drygt 2kW (600x1400)
Rör samt kopplingar, ca 8000:-
Acctank, allt från gratis och uppåt beroende på vilka krav som finns.
Cirkulationspump, lite givare etc ca 3000:-
Installation gjord av rörkrökare efter att du har gjort grovinstallationen (hänga element, dra rör, ställa in panna etc) ~ 20h á 500:- sen rot på det= 5000:-
Sen en felmarginal på 50% rolleyes eftersom det är jag som har räknat...
Billig panna, vad är det för någon?
Kollade bara några i min prislista, har inga märken framför mig utan bara mina artikelnummer. Men om vi säger så här, de är inte svensktillverkade för här får man betala hutlöst mycket för pannorna.
En fullt funktionsduglig panna med 10 års garanti på svetsar, 5 år på värmeväxlare, 2 år full garanti på övrig funktion.
Runt 80% verkningsgrad, vedträn upp till 60cm, digital styrning av fläkt mm. Det man behöver i en normal villapanna helt enkelt.
Jag säljer dock ovanstående pannor på 16-20kW för 10500:- inkl frakt men 7-8000:- är mitt bruttoinköp på dessa, exklusive frakt.
Det går att hitta ännu billigare men då är det inte samma garantier och säkerligen av någon anledning...
Ok, har hört flera som varit intresserade av dylika pannor, men ingen som kommit till skott och kunnat ge ett utlåtande.
Jag kan återkomma med ett utlåtande inom kort då jag ska installera en nästa vecka förhoppningsvis. Hittills har de bra skickats vidare men jag har fått ett utlåtande från en skåning som har eldat frisk i flera år i en av de modeller jag importerar, det var han som tipsade om dem.
Samma pannmodeller brukar säljas under olika namn/färger men det är grundstommen som är intressant då det finns skräp och ännu mer skräp och sedan ett gäng prisvärda modeller.
Jag är helt inne på att kasta in bergvärme i huset för minsta möjliga arbete men tanken på en effektiv pelletspanna känns också lockande, speciellt när jag får tag på grymt billig pellets i utlandet där jag köper pannorna. Men det är ju jobbigt att behöva sköta en sån anläggning, speciellt när jag har underhållsfri fjärrvärme idag...
Kollade bara några i min prislista...
Jag kan återkomma med ett utlåtande inom kort då jag ska installera en nästa vecka förhoppningsvis. Hittills har de bra skickats vidare men jag har fått ett utlåtande från en skåning som har eldat frisk i flera år i en av de modeller jag importerar, det var han som tipsade om dem.
Samma pannmodeller brukar säljas under olika namn/färger men det är grundstommen som är intressant då det finns skräp och ännu mer skräp och sedan ett gäng prisvärda modeller.
Jag är helt inne på att kasta in bergvärme i huset för minsta möjliga arbete men tanken på en effektiv pelletspanna känns också lockande, speciellt när jag får tag på grymt billig pellets i utlandet där jag köper pannorna. Men det är ju jobbigt att behöva sköta en sån anläggning, speciellt när jag har underhållsfri fjärrvärme idag...
Har du någon vattenmantlad vedspis med glasad vedlucka? Behöver inte ha så hög effekt eftersom den främst ska vara för extravärme när det är för kallt för värmepumpen.
Ingen fristående, de verkar inte vara så vanliga. Men vattenmantlad insatskamin...
Vänta nu? Vedspis? En sån som man kan laga mat på också? Som insatskamin?
Nu har du tappat bort mig. Vill du ha en vedspis du kan laga mat på, med glaslucka Jag misstolkade dig nog.
Heter inte det Kökspanna?
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari