Även kulvert är vettigt att inhandla i Polen och radiatorer är mer än halva priset mot ledande leverantör i Sverige och 30-40% billigare än Lenhovda. Sistnämnda tillverkar dock allt i Sverige vilket gör det roligare att handla av dem istället för att skicka pengarna utomlands. Jag satte upp mina nya specialbeställda Lenhovda-radiatorer för 2 veckor sedan och de gick på 8500:-, Purmo ville ha strax under 20k enligt lista.
Varför går det inte att installera en ny skorsten, förbud på papper? Detta går att kräva förklaring till och även få ett förbud hävt om man vet hur man ska gå tillväga.
Jag samarbetar med en kille som monterar alla möjliga skorstenar och jag brukar vara med honom och glidgjuta och renovera en del skorstenar, om du vill ha lite tips och råd så kan du alltid maila så vidarebefodrar jag dina frågor.
Vedpannor finns från lägre än 30kW, de minsta börjar på ca 12kW för standardpanna med sedvanlig frontmatning och fläktdrag. Något lägre finns med självdrag men de kan på sin höjd värma direkt mot slinga för att ge något alls och då i ett liiiiitet hus...
Jag beställde precis en 25kW vedpanna till föräldrarnas hus då deras har spruckit i svetsarna och den provisoriska lagningen håller inte många dagar till.
De har en 32kW som laddar mot 3kbm acctankar och värmer ca 230kvm hus och varmvatten. De har egen skog och då är inte valet så svårt men jag har sagt åt honom att installera L/V med en liten vedpanna som stöd och sen kränga lika mycket ved de eldar, så blir det mindre jobb men mer stålar
Nya pannan blev en 25kW då den har betydligt högre verkningsgrad än den gamla som mer än väl räckte till för deras kåk. Elpatronen på 9kW har aldrig varit igång de 17 år pannan har suttit och den funkade inte
nu när de behövde den...
Angående acctankar, krypgrunden låter inte som en bra idé i min värld men det låter jag vara osagt. Går det inte att installera högbyggande men inte så djupa tankar bakom en ny vägg som du bara reglar ut och isolerar bredvid pannan, som ska sitta i ett rum som används fattade jag det som?
Så ska jag göra med min eventuellt, bygger ut väggen ca 80cm, smackar in en 18kW kassett (4/14) och sen två tankar på vardera 0,9kbm alternativt en större i källaren under kaminen men där vill jag eventuellt ha ledigt för annat.
Jag håller helt och hållet med dig om att det är en ganska bra fysisk aktivitet som är jäkligt avkopplande, känslan av att komma hem med sågspån ända in i kallingarna efter en svettig januaridag i skogen är svårslagen, speciellt om man har tagit sig dit i valfritt 4x4-fordon
Nu sitter jag och fyller i ordern till Stihl då jag tyckte att svärfar ska ha en ny motorsåg och när jag berättade att jag har ca 40% på priset så var han inte så svårövertalad om att byt ut sin gamla Partner