Vattenmantlad kamin

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
En viktig fråga är placeringen av Acc tankarna. Jag skulle inte rekomendera någon att sätta dessa i en krypgrun då dom kommer att påverka daggpunkten aldeles för mycket. Risken är att du bygger in ett fuktproblem.
En krypgrund är en ganska komplicerad historia som man inte ska exprimentera för mycket med för när det går snett då blir det dyrt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag håller med Skäggot.

Installera en L/V-pump och elda med i en kamin ved de få dagarna det är väldigt kallt ute, eller om strömmen går.
Eller om du har en tjej som vill ha 32 grader i vardagsrummet.
Det är en sak om man tycker det är kul att elda med ved och har det som ett intresse. Men det är väldigt mycket tid som går åt till vedeldningen om man slår ut det på ett år. :)

/J

Skäggot har sagt mycket vettigt.
Elda dom kalla dagarna?? Jag eldar varje dag. På höst så är det min enda värmekälla på vintern kompletterar jag med lite el. I mitt hus idag har jag vattenburet och en vanlig täljstenskamin i vardagsrummet. Klarar mej utan el fram tills att det är minus dygnet runt. Sen står pannan på 12-14 grader som underhålls värme. Resten eldas. Men mitt nuvarande hus har kaminen placerad mitt i huset och är två våningar.
Det jag är på G till är enplanshus med "fel" placerad skorsten. Kaminen står i bortre hörnet.
Nu tänkte jag när jag har chansen ta det hela ett steg till.
I framtiden ska det även bli solceller på taket för att kunna få ett så nära noll resultat som möjligt på el.
Kanske kan man flytta kaminen till en mer central plats när man väl håller på, men det drar ju med sig ganska mycket extra arbete. Det var där vattenmantlade kom på tanke. Då sprider man värmen väldigt enkelt.
Ett sätt kan ju vara att ha en vattenmantlad kamin med 3-500liter i sig och köra det rakt ut på en element slinga, med en termostatstyrd cirkulationspump. Då får man ut värmen i rummen. Men måste förlita sig på L/L pumpen som sitter där idag.
Skippa stora acctankar och bufferhållning, varmvattenberedaren får då jobba kvar som idag. Skulle bespara väldigt mycket arbete. Och säkert ved också.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Skäggot har sagt mycket vettigt.
Elda dom kalla dagarna?? Jag eldar varje dag. På höst så är det min enda värmekälla på vintern kompletterar jag med lite el. I mitt hus idag har jag vattenburet och en vanlig täljstenskamin i vardagsrummet. Klarar mej utan el fram tills att det är minus dygnet runt. Sen står pannan på 12-14 grader som underhålls värme. Resten eldas. Men mitt nuvarande hus har kaminen placerad mitt i huset och är två våningar.
Det jag är på G till är enplanshus med "fel" placerad skorsten. Kaminen står i bortre hörnet.
Nu tänkte jag när jag har chansen ta det hela ett steg till.
I framtiden ska det även bli solceller på taket för att kunna få ett så nära noll resultat som möjligt på el.
Kanske kan man flytta kaminen till en mer central plats när man väl håller på, men det drar ju med sig ganska mycket extra arbete. Det var där vattenmantlade kom på tanke. Då sprider man värmen väldigt enkelt.
Ett sätt kan ju vara att ha en vattenmantlad kamin med 3-500liter i sig och köra det rakt ut på en element slinga, med en termostatstyrd cirkulationspump. Då får man ut värmen i rummen. Men måste förlita sig på L/L pumpen som sitter där idag.
Skippa stora acctankar och bufferhållning, varmvattenberedaren får då jobba kvar som idag. Skulle bespara väldigt mycket arbete. Och säkert ved också.

Tror du är inne på något där, en mantlad kamin med några element och skapligt med vatten, typ 300l och låta luft/luft-pumpen hålla 16 grader när det tryter.

Det låter som du är typen som gärna går och petar i ett vedträ då och då, är du av den kalibern funkar en mantlad kamin eller kakelugn ypperligt.

Sen är det klart, består din familj av en kärring och fyra döttrar skulle jag satsa på en tekniktank som enda försörjning av varmvatten.:tungan
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har en liten billig vattenmantlad kamin som eldas flera timmar varje dag. Den funkar bra såtillvida att jag kan sprida värmen i huset; den ger inte så fasligt mycket strålningsvärme jämfört med en vanlig kamin så det går att elda rätt länge utan att det blir för varmt i vardagsrummet. Den ser dessutom ut som en rätt snygg vanlig kamin vilket var önskvärt.

Det som är mindre bra är att verkningsgraden suger. För att få ut någon nämnvärd effekt till vattnet måste man elda så pass hårt att rökgastempen ur skorstenen ligger på många hundra grader. En större, dyrare modell som den som länkades funkar nog bättre men frågan är om det blir bra nog för att stå för all värme på ett kostnadseffektivt sätt.

I mitt fall skulle det ändå installeras kamin, vattenburen värme, solfångare och acctankar och eftersom jag gör allt själv så det blev inte så stor extrakostnad att köra vattenmantlat.

Jag kollar på att bygga en rökgaskylare för att krama ur mer värme och därmed öka effektiviteten ordentligt, det skulle i bästa fall kunna göra att jag kan använda min kamin som huvudsaklig värmekälla annars får det bli en L/V-pump.

Om du tror att acctankarna (nästan) aldrig kommer vara tomma kan det vara värt att kolla på en tappvattenautomat isf Niben för att sänka elförbrukningen ytterligare och att kunna klämma ur så mycket värme som möjligt ur tankarna. Det gäller att utnyttja tankvolymen effektivt om man inte vill elda konstant.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Blev fel tänkt.

Får nog skissa på det här.
Prity W24 får ganska bra kritik, billiga också under 10k och ger 26kW till vattnet.
Radiatorer ska min Polske vän kika på åt mej i polen. Transport där ifrån är inget problem då jag jobbar där ibland och har lager mm utanför Warzawa. Under 1000kr/st(här hemma). Vilket blir 10 000
Rör mellan panna och acctank.
http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-thermotwin-25-25/
40mm rören är under 500kr/m vilket ger 10m 5000kr.
Den här får jag in i garaget
http://www.rinkabyror.se/artikel/rinkabytank-750-l/?select=true
10 000kr
Sen senare när VV beredaren pajjar så köper man en till med VV beredare i sig och ställer där den står idag.
Alt tar mer plats ur garaget och kör dubbla direkt. ev 16k till dvs. Blir nog enklare med rör.

Då är vi på 35k + ev 16. Sen ska man ha upphängning, radiator rör. Ev ny skorsten.
Att göra detta under 100k ser ut som möjligt. Då kanske man till och med kan leja in folk som kan göra delar utav arbetet.
Tillkommer ju cirkpump, termostater, skarvar mm.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur mycket tjänar du på allt detta då? är de värt allt jobb.
jag har 128kvm och bara 150 liter men gammal beredare.
luft luft, kakelugn som tar ca 5kubik ved om året samt även jag lätt stöttning av element eft -10
och jag kan inte tjäna många mer kronor per år.
då bor jag även i s-svall med lite kallare klimat.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Även kulvert är vettigt att inhandla i Polen och radiatorer är mer än halva priset mot ledande leverantör i Sverige och 30-40% billigare än Lenhovda. Sistnämnda tillverkar dock allt i Sverige vilket gör det roligare att handla av dem istället för att skicka pengarna utomlands. Jag satte upp mina nya specialbeställda Lenhovda-radiatorer för 2 veckor sedan och de gick på 8500:-, Purmo ville ha strax under 20k enligt lista.

Varför går det inte att installera en ny skorsten, förbud på papper? Detta går att kräva förklaring till och även få ett förbud hävt om man vet hur man ska gå tillväga.
Jag samarbetar med en kille som monterar alla möjliga skorstenar och jag brukar vara med honom och glidgjuta och renovera en del skorstenar, om du vill ha lite tips och råd så kan du alltid maila så vidarebefodrar jag dina frågor.
Vedpannor finns från lägre än 30kW, de minsta börjar på ca 12kW för standardpanna med sedvanlig frontmatning och fläktdrag. Något lägre finns med självdrag men de kan på sin höjd värma direkt mot slinga för att ge något alls och då i ett liiiiitet hus...
Jag beställde precis en 25kW vedpanna till föräldrarnas hus då deras har spruckit i svetsarna och den provisoriska lagningen håller inte många dagar till.
De har en 32kW som laddar mot 3kbm acctankar och värmer ca 230kvm hus och varmvatten. De har egen skog och då är inte valet så svårt men jag har sagt åt honom att installera L/V med en liten vedpanna som stöd och sen kränga lika mycket ved de eldar, så blir det mindre jobb men mer stålar :D
Nya pannan blev en 25kW då den har betydligt högre verkningsgrad än den gamla som mer än väl räckte till för deras kåk. Elpatronen på 9kW har aldrig varit igång de 17 år pannan har suttit och den funkade inte
nu när de behövde den...

Angående acctankar, krypgrunden låter inte som en bra idé i min värld men det låter jag vara osagt. Går det inte att installera högbyggande men inte så djupa tankar bakom en ny vägg som du bara reglar ut och isolerar bredvid pannan, som ska sitta i ett rum som används fattade jag det som?
Så ska jag göra med min eventuellt, bygger ut väggen ca 80cm, smackar in en 18kW kassett (4/14) och sen två tankar på vardera 0,9kbm alternativt en större i källaren under kaminen men där vill jag eventuellt ha ledigt för annat.

Jag håller helt och hållet med dig om att det är en ganska bra fysisk aktivitet som är jäkligt avkopplande, känslan av att komma hem med sågspån ända in i kallingarna efter en svettig januaridag i skogen är svårslagen, speciellt om man har tagit sig dit i valfritt 4x4-fordon :Bugar
Nu sitter jag och fyller i ordern till Stihl då jag tyckte att svärfar ska ha en ny motorsåg och när jag berättade att jag har ca 40% på priset så var han inte så svårövertalad om att byt ut sin gamla Partner :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jodå ny skorsten går men på samma plats som den gamla. Att få in en till och kunna placera pannan(då blir det panna) i boden eller garaget vore det bästa, men i tätbebyggt område får man inte det godkänt, tror jag dvs. Kanske ska undersöka detta noga.
Har plats i garaget för tankar där skulle det gå att få in två 750 tankar eller så mycket man vill offra, trodde man kunde ha dom i kryp grunden, men efter lite enkel forskning inser jag att det inte är att rekommendera.

När jag har säkrat min ved så ska jag investera i en ny bra såg jag med. Har haft förmånen att köra några jonsered samt husqvarna. Kompisen köpte en partner, provade den i 1h innan jag åkte 10mil och hämta jonsereden.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu sitter jag och fyller i ordern till Stihl då jag tyckte att svärfar ska ha en ny motorsåg och när jag berättade att jag har ca 40% på priset så var han inte så svårövertalad om att byt ut sin gamla Partner :)

Bara fylla i för två sågar då, behöver en smidig såg. :tungan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ser inget problem med att göra om en del av garaget till pannrum, håller man sig till reglerna med brandskydd samt höjd på skorsten så bör även det gå i tätbebyggt område.
Min granne eldar surved var och varannan dag och jag bor mitt i smeten. Förvisso ett gammalt pannrum men eftersom du inte har eldningsförbud så bör det gå vägen.
I morgon ringer du till din kommuns bygglovsansvarige och begär ett förenklat utlåtande om nyinstallation av värmekälla eller vad de kallar det, de har på pränt vad som gäller inom stadsplanerat område och bör kunna ge svar direkt på telefon. Om det är negativt, begär ut alla handlingar i ämnet och lusläs dem så att du vet vart du ska hitta kryphålen.
En riktig panna är ju klart mycket vettigare och sen en multitank för framtida solceller etc och sedan en vanlig acctank före i serie från pannan. Tror jag, experterna kan nog ge dig bättre svar på utformning av systemet men jag har en grym rörmokare som gör alla mina jobb och han kan det mesta om du inte känner någon som har koll på systemuppbyggnad.

Du har pm om sågen btw.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför vattenmantlat?
För högsta effektivitet behövs hög förbränningstemperatur och då ska brandhärden vara isolerad och energin tas från rökgaserna.
Vattenmantling sänker brandhärdens temperatur och därmed effektivitet.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Tror du är inne på något där, en mantlad kamin med några element och skapligt med vatten, typ 300l och låta luft/luft-pumpen hålla 16 grader när det tryter.

Det låter som du är typen som gärna går och petar i ett vedträ då och då, är du av den kalibern funkar en mantlad kamin eller kakelugn ypperligt.

Sen är det klart, består din familj av en kärring och fyra döttrar skulle jag satsa på en tekniktank som enda försörjning av varmvatten.:tungan

Nej! Kakelugnar ska man inte elda i hela dagen. De sätter man en liten brasa i på morgonen och en liten på kvällen. Resten av dygnet bilar den och avger skön go värme. Elda för helsike inte så som i en kamin i kakelugnen!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej! Kakelugnar ska man inte elda i hela dagen. De sätter man en liten brasa i på morgonen och en liten på kvällen. Resten av dygnet bilar den och avger skön go värme. Elda för helsike inte så som i en kamin i kakelugnen!

Du har ingen kakelugn va?

Men rätt i sak, man skall inte tokelda i en kakelugn, men att sätta en enskild brasa för att få upp den i temp är att tokelda.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi har kakelugn fast utan kakel.En liten brasa räcker inte för att få upp värmen i den.Brukar väl bli att vi lägger in ca 3-5 gånger på kvällen
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ni har en ugn således? :confused:
Brukar man elda i dem?:7peta

(Kunde inte låta bli) :crash
Rörspis fungerar som en kakelugn.Folk brukar se ut som frågetecken när man säger man har en rörspis.Så då får man säga att den är som en kakelugn utan själva kakelplattor
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag laddar min kakelugn med ca 9-10 vedträn varje kväll(liten öppning och fullproppad).
är fortfarande så pass varm på morgonen att de behövs inte eldas, skulle tro den är runt 40-50 grader på kvällen efter,runt kanalerna iaf.
eldar jag morgon o kväll får jag inte lika mycket glöd för jag måste elda mindre och tappar lite strålningsvärme.
önskade jag kunde ha den öppen när den glöder så man kunde få mer strålningsvärme ut på kvällen.
men luktar lite då.
tror olika kakelugnar beter sig olika.
 
Last edited:

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Du har ingen kakelugn va?

Men rätt i sak, man skall inte tokelda i en kakelugn, men att sätta en enskild brasa för att få upp den i temp är att tokelda.

Jo jag har en gammal fin kakelugn som eldas på vinterhalvåret.
Underbar värme den sprider i mitt hem.
En brasa på morgonen och en på kvällen håller den varm och go hela dygnet.
Ganska lik denna är min.
Nysatter-kakelugn-1923.jpg
Själv då? Hur ser din ut?


Man kan få lite tips på http://www.alltomkakelugnar.se/elda-och-varda-din-kakelugn/elda-smart
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo jag har en gammal fin kakelugn som eldas på vinterhalvåret.
Underbar värme den sprider i mitt hem.
En brasa på morgonen och en på kvällen håller den varm och go hela dygnet.
Ganska lik denna är min.
View attachment 377400
Själv då? Hur ser din ut?


Man kan få lite tips på http://www.alltomkakelugnar.se/elda-och-varda-din-kakelugn/elda-smart

Nuvarande är ett gammalt härke från/runt 1900-talets början.

Varken jag eller tidigare ägare har lyckats elda sönder den, så något rätt måste vi ju göra.

Men att snabbt med en brasa komma upp i värme är fel, att smyga upp den är fortfarande mest skonsamt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top