Vattenplaning !!

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Vattenplaning ett inte helt inaktuellt ämne just nu antar jag.
Vad har ni för erfarenhet det, hade varit kul att höra.

Hur känns det ? är det kört om man får det eller går det att reda ut?

Körde igår i stort ösregn med 3-4 cm vatten på vägbanan, då kommer tankarna upp om hur fort vågar man köra igentligen.

Jag kör med sporttouring däck vilket känns betydligt tryggare än beg rr däck.

Kom nu inte med kommentarer som " vem kör när det regnar" och sådant :)
I så fall lär det nog inte bli många mil på hojen i år.

Låt höra :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har tyvärr inte någon större erfarenhet av vattenplaning av hojen, skulle nog inte vilja undersöka det heller, men man vet ju vad halt och lätt det är att låsa upp bromsar bara när det är blött ute, man vet ju att med bilen så när det planar så kör man för fort genom vatten, men då har man 4 däck, med en handflata i varje däck som markontakt, på en hoj har du 2 däck med markontakt motsvarande plånet på en tändsticksask på varje hjul..varje hjul har ju mindre kontakt med vägen, det innebär ju att det måste forsla undan MINDRE vatten än motsvarande ett bildäck, ofta har ju BRA däck fina kanaler att forsla undan vatten med MEN o andra sidan så väger en hoj med förare kanske bara en 5 del mot en bil, så det är nog jämt ut där!!

Är dock ganska övertygad om att när man väl får vattenplaning på hoj, och det går för fort(alldeles för fort att hämta hem), så skall man nog ha tur att hämta hem det släppet, skillnad kanske om det bara är en pöl man kör igenom och det blir torrt efter men är hela körbanan blöt.

VRID AV RULLEN VID BLÖTT VÄGLAG!!! Enda o bästa tipset!!!!
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
jag kör med rennsport...= inte bra i regn


vanliga däck :D är mycke snällare att ha å göra med i regn (störst skilnad märks vid nelägg


kollade lite temperaturer på däcken..
vi var 6 hojjar som följdes
varmast var däcken på hojjen om hadde skjuss (han hadde3kg i dom ungefär)
mina supersoft var kallast (har 2.1 både fram och bak)


man halkar om kring en bra stund innan man får vatten planing
(då kan varma däck funka)



för övrigt är det fränt att spinna i hög fart :tummenupp
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Inte för att jag vattenplanat med MC men med moppe kanske inte riktigt samma sak men men. Man bromsar sen så känns det som om bromsen inte tar, sen så kommer bakdelen närmar framdäcket i sneställ.. sen så släpper framdäcket också ligger man där pladask på asfalten :kocko
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Man har ju hört om endel olyckor nu som har hänt i samband med regn, de vita vägmarkerningarna skulle ju varit gjorda med färg som var utblandat med sten och grus så de kanske inte varit så snorhala.

Jag brukar alltid se till att komma mellan de vita linjerna i samband med omkörning i våt vägbana.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tycker inte det är roligt att köra i regn, därför kör jag inte heller fort i regn. Med vanliga gatdäck får man passa sig ordentligt när man lägger ner, köra rakt fram går göra rätt fort, det är iaf min erfarenhet. Vattenplaning har jag bara fått en gång och det var rakt fram med en crosshoj (höga dobbar alltså), den gången gick det rätt bra men det kändes som att köra på flytande ren is om man säger så. Tror knappast man har någon som helst chans att reda upp det när man fått planing med lite nerlägg, det kändes då som så. Kör man på ren is utan dubbdäck så har man iaf ingen chans att rädda när det väl släppt. Nån fysikguru kan säkert rätta mig hur mycke friktion det skiljer mellan ren is och vatten (som i vattenplaning).

Play it safe e mitt råd utifrån min erfarenhet iaf. Jag har kört två vintrar på snöföre utan dubb och med vanliga landsvägsdäck och beteer mig ungefär likadant på sommaren när det regnar riktigt ordentligt, dvs gasa lagomt på rakorna å jämngas/rulla genom kurvorna, skulle väl kännas riktigt taskigt att krasha i regn? ;)

*Edit, Med vattenplaning menar jag som i att köra i en såpass djup vattenpöl att man helt tappar kontakten med underlaget, ifall jag har fel defination
*Edit2, Med att åka säkert menar jag att man åteminstone håller hastighetsbegränsningarna, om inte annat så kan det ju rädda en från de blå
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
När jag körde upp till Kullen i morse så fick jag vattenplaning (tror jag). Kom körande mellan Göteborg och Alingsås och det regnade rejält höll nog strax över 140 knyck när varvtalet ökade för någon eller några sekunder. Det var när jag körde rakt fram så det hände inte så mycket mer än att hojen bara riste till lite :) Varför jag fick planing just där har jag ingen aning om, var visserligen en lite vattensamling som ran tvärs över vägen och mitt bak däck börjar att bli lite dåligt. Men jag har kört mycket fortare än så i redigt med regn :va Kanske bara ett täcken på att man inte skall lite på underlaget när det regnar :3freak
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
bebbe skrev:
Men jag har kört mycket fortare än så i redigt med regn :va Kanske bara ett täcken på att man inte skall lite på underlaget när det regnar :3freak
Jag trodde att jag var rätt bra på köra i regn oxo, tills jag kvaddade min trafikförsäkrade bil, då fick man både tänka med plånboken och hur det skulle ha slutat på motorcykel, vilket innebär att nuförtiden kör jag väldigt försiktigt i regn.
Det släpper ganska tvärt när det väl släpper i regn (utifrån min erfarenhet på standardhockeypuckar), accelererade du vid tillfället så behöver det inte alls ha släppt fram, det är så lurigt :) På kemora regnade det första dagen, trots att det inte vällde ner så släppte det på precis alla växlar på rakorna, trots att man höll tillbaka på gasen. Nu har jag kanske risiga däck men det lär ju vara fler som har det oxo!
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
det känns ungefär som å köra i redig fart ut i 40cm pudersnö med blankis under.. = bromsar å det är snörhalt!!!!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Har bara fått lite släp på de vita linjerna(de är snor hala när det regnar)

Men annars så har det inte varit några problem i hastigheter 180-200km/h(Obs beror på hur mycket det regnar,om det är 5cm-> vatten över hela vägen så lär det bli väre.)
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
har tillämpat det vid 2 tillfällen, knepigt nog på samma plats :rolleyes: och liknande sittuationer: halvtaskiga däck(dåligt mönster kvar män ändå lagliga) mindre laglig hastighet, omkörning och spårig vägbana( svårt att se när vägen "flyter").
resultatet blev ett rejält vobbel, hojen kändes ungefär som det ser ut när man skickar en klick fett i en alldeles för varm panna :va ........... typ
tänkte "jag vill inte!!!" knep åt som fan runt tanken och drev på med gasen.
vet inte om det är rätt eller fel men det fungerade dom gångerna :tungan
men med bra däck och rimlig fart så är det ingen större fara, däremot är det lite varning för: vita linjer, kullersten, in och ut ur korsningar/cirkulationer, av och påfarter (helt enkelt ställen där bilarna hinner blöda lite x-tra eller att det frestar på gummit) och sisst men inte minst brunslock :yoparty
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Körde från Linköping till Norrköping i torsdags. Det var hällregn. Skulle köra om på dubbelfiligt, där ena filen var nyasfalterad och vatten samlades mellan filerna. Just i "pölen" släppte bakhjulet, spann som f-n och ville komma i mål före framhjulet. Vet inte hur jag lyckades få hojen i kurs igen. Sedan var det inga problem att hålla 150-160 hela vägen hem. Genomsurt skinnställ och frusen som man var... Jaa, helt riktigt. Man är dumihuvet som gasar på i sånt väder och en stel förare är en farlig.. etc etc... zzzzzzzz.

Fräscha Metzeler MZE4 bak och Sportec M1 fram.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Tror inte att man behöver oro sig för vattenplaningen då du har en mycket lite yta däck som ska tränga undan vattnet.
Visst man kan säkerligen få det i hög fart. Dock blir det så halt på våt vägbana så ditt största bekymer är inte vattenplaning utan halkan.

Min erfarenhet som twinförare är den att när jag släpper gasen för att motorbromsa så börjar bakhjulet sladda vid våt vägbana. Det är lite vidrigt :)
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Sen så får man se upp med sånna där lagningar i vägen som bara är utav tjära, dvs jämnsvart. Där fixade jag ett vackert bredställ vid inbromsning. Det gick bara i ca 30km/h i innerstan och det hade precis börjat dugga. Men det räckte mer än väl... Det slutade lyckligt ändå.

Dock höll det på att gå riktigt illa idag med bilen... Det sitter några risiga åretruntdäck på, och det är bakhjulsdrift, och inte någon som helst last i bak.
En ganska tvär och svepande sväng upp på motorväg. Jag håller typ 60km/h, och så känner jag plötsligt hur baken släpper... Fan tänker jag, och släpper gasen och lyckades häva skiten innan jag behövde smaka på skyddsräcket.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag fick lite tendens till vattenplaning i helgen. Hade lite lite nerlägg i en svepande kurva och bakdäcket släppte men greppade fort igen så det hann bara slingra sig lite på vägen. Ganska odramatiskt, men kör man fort kan det nog bli dumt.

EDIT: Vill passa på att varna för dieselplaning oxo, speciellt på vägar där man vet att det är mycket lastbilstrafik. Hade en spännande upplevelse i Lundbytunneln i förra veckan. Tur att fläcken "tog slut" innan jag hamnade i väggen.
 
Last edited:

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Har haft vattenplaning vid två tillfällen. Båda gångerna med slitet framdäck. Styret blir lätt att vrida och hojen reagerar inte alls på vad man gör med styret (om ni nu tror att man inte styr med styret så läs någon tråd om motstyrning). Hade väl ca 100 knyck, rak väg så det var bara att invänta fästet igen... Inte vidare dramatiskt, kan dock tänka mig vad som hade hänt vid nedlägg eller fulgas och planing på bakdäcket..... mindre bra.
 

iskalla_killen

Boooooring
Gick med
14 May 2004
Ort
Gävle
Hoj
VTR1000F - Såld :( Letar nytt...
cool_adde skrev:
Sen så får man se upp med sånna där lagningar i vägen som bara är utav tjära, dvs jämnsvart. Där fixade jag ett vackert bredställ vid inbromsning. Det gick bara i ca 30km/h i innerstan och det hade precis börjat dugga. Men det räckte mer än väl... Det slutade lyckligt ändå.

Precis! Sådana lagningar är värsta som finns i regnet. Känns som att åka över isfläckar och man behöver inte gasa eller bromsa för att det ska kännas vidrigt.

Men vattenplaning har jag inte fått. Inga planera på att testa heller... verkar farligt.
 

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Uppland
Hoj
1999, Honda Blackbird
Gillar inte gatstenar (de små fyrkantiga) när det regnar. De blir grymt hala. Finns en del ställen i Sverige där man lagt gatsten i rondeller etc. Känns inte helt lyckat ur hojperspektiv. :kocko

//daniel
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top