Vattenrör som spricker - har min svärfar rätt?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Jag har en svärfar som är mycket envis och bestämd i sin uppfattning om sommarstugans VA-system. Söker efter vederhäftig kunskap som bevisar att han har fel och att det vore möjligt att använda stugan på vintern.

Han menar att eftersom huset inte värms upp på vintern måste alla vattenledningar tömmas fullständigt för att dessa inte ska spricka när det blir kallt. Därför genomför han en vansinnigt omständlig procedur varje höst: på toaletten lossas ett rör där han med munnen blåser så att vattnet i denna ledning töms i en liten kopp i ett annat rum. Sedan vrids en huvudkran för husets vattenförsörjning under ett lock på tomten av. Oändlig tid läggs ner på att få varenda liten droppe vatten ur rören på toaletten till den här koppen. En del andra procedurer som jag aldrig har invigst i genomförs också. Allt är väldigt omständligt och tar gott och väl 1,5 timme för honom att bli klar med. Huset är på ca 50 kvm, har ett litet kök, en liten toalett utan dusch och en varmvattenberedare från 70-talet på ca 30 liter.

Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att vara såhär noggrann? Det innebär att ingen tillåts använda huset under den kalla årstiden, vilket är väldigt synd.

Last edited:
Ja, han har rätt. Varenda droppe är kanske överdrivet, men i princip tomt - ja.

Det är klart att du kan använda stugan utan vatten...

Ja, i princip har han rätt. Men lite överdrivet är det att tömma varenda droppe. Bara isen har utrymme att expandera på är det ingen fara, ett alternativ om ni vill använda stugan på vintern är att har ett litet flöde igenom. Då dröjer det länge innan det fryser på, beror förvisso på hur bra isolerat huset är.

Han har rätt, ledningar och sånt kan frysa sönder. Varför inte trigga honom lite till och hävda att han måste hälla t-sprit i alla avlopp också? Take it to the extreme liksom.

Men nog fan kan man vara i stugan ändå, det är ju bara att ta med sig en dunk vatten?

.

Jag har en bekant som har en liten stuga. I denna har vattenrören frusit sönder två vintrar pga att de varit vattenfyllda. Första gången var vattnet på, vilket innebar en skojjig fontän, andra året var vattnet av och då slapp hon iaf. översvämningen.

På ClasOhlsson säljer de någon slags frostvakt för vattenledning (deras webbsida är nere just nu). Kan det kanske vara något alternativ att montera, så slipper man joxa? Det förutsätter iofs att vattenrören är åtkomliga.

Thermal skrev:
2596413 Ja, i princip har han rätt. Men lite överdrivet är det att tömma varenda droppe. Bara isen har utrymme att expandera på är det ingen fara...
Så har jag också tänkt: måste man verkligen öppna ledningarna och blåsa för att vattnet ska ha "tillräckliga utrymme" att expandera i när det fryser?

Lurch skrev:
2596415Varför inte trigga honom lite till och hävda att han måste hälla t-sprit i alla avlopp också? Take it to the extreme liksom.
Jo, det vore förvisso kul att jävlas lite med honom. Men vi vill kunna vara där på vintern.

timm skrev:
2596418På ClasOhlsson säljer de någon slags frostvakt för vattenledning (deras webbsida är nere just nu). Kan det kanske vara något alternativ att montera, så slipper man joxa? Det förutsätter iofs att vattenrören är åtkomliga.
De är åtkomliga. Men eftersom han inte har så stor tilltro till mitt kunnande verkar det osannolikt att han skulle överlåta stugans VA-system i händerna på något från Clas Ohlsson. Men jag ska kolla vad det är.

Eftersom proceduren skall göras varenda sen-höst perennt, så varför inte installera avtappningsventiler på lämpliga lågpunkter? Tipsa honom om det så kanske du stiger i graderna lite och får låna stugan på vintern... :rolleyes:

Frostvakt? Jaha, vad skall den göra då? Tipsa om att det blir kallt? Det är nog billigare med en termometer, eller så kan det vita på marken ge en hint.

Nej, skall du använda vattnet så blir det nog till att smälla på en värmekabel + isolering.

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2596438
Frostvakt? Jaha, vad skall den göra då? Tipsa om att det blir kallt? Det är nog billigare med en termometer, eller så kan det vita på marken ge en hint.

Nej, skall du använda vattnet så blir det nog till att smälla på en värmekabel + isolering.

En frostvakt är en grunka som ser till att vad-det-nu-är inte fryser. Kan vara t.ex ett element som står inställt på +5.

Det jag menade fanns på Classe är en (precis som du själv föreslår) värmekabel med tempreglering som monteras på rören och håller dem ovanför fryspunkten.

(Vill han inte köpa dem på Classe finns det sådana att köpa lite varstans.:tummenupp )

Last edited:
Turbo-Puh skrev:
2596438 Eftersom proceduren skall göras varenda sen-höst perennt, så varför inte installera avtappningsventiler på lämpliga lågpunkter?

Varför är detta inte gjort. Gammal kåk tydligen. Men avtappningsventil(er) på lägsta punkt i systemet så fixas ju tömning på noll tid.

Badger skrev:
2596485 Varför är detta inte gjort. Gammal kåk tydligen. Men avtappningsventil(er) på lägsta punkt i systemet så fixas ju tömning på noll tid.

Indeed. Och har man dessutom tänkt till så man lägger dem med någon grads fall (i tex torpargrund) så räcker det med två st. En på varman och en på kallan. Om det nu finns vv, annars räcker ju en.

timm skrev:
2596483 En frostvakt är en grunka som ser till att vad-det-nu-är inte fryser. Kan vara t.ex ett element som står inställt på +5.

Jag vet vad det är, du missade poängen. Jag menade att den inte förhindrar att det fryser, bara varnar. Och då hävdar jag att det räcker med att titta på termometern. Vidare så är det ju ganska meningslöst om man inte bor i huset, eftersom ingen lär veta om att den varnar ändå.

Last edited:
Nyteknik skrev:
2596390 Söker efter vederhäftig kunskap som bevisar att han har fel...
App app app, sluta svara att Nyteknik har fel. Han söker ju inte svar på frågan, han söker bevis för att svärfar har fel. :D

Tyvärr måste jag dock sälla mig till de som inte lyder din uppmaning. Finns det vatten kvar i ledningarna som sedan fryser går ledningarna sönder. Men det är ju inte fråga om att det måste vara snustort.

Allt är väldigt omständligt och tar gott och väl 1,5 timme för honom att bli klar med.
Han kanske har råkat ut för att behöva byta rör i en sommarstuga någongång och tog honom säkert mycket mer än 1,5 timme. Kan förstå att han hellre lägger den tiden än blir sittande med massa jobb i vår, billig försäkring om man har lite tid över.

Jag vet vad det är, du missade poängen. Jag menade att den inte förhindrar att det fryser, bara varnar. Och då hävdar jag att det räcker med att titta på termometern. Vidare så är det ju ganska meningslöst om man inte bor i huset, eftersom ingen lär veta om att den varnar ändå.
Man kopplar frostvakten till ett element som ser till att värmen går på när det blir kallt ute. Simsalabim så slipper man frysta rör till så liten energikostnad som möjligt (istället för att lämna elementen på hela vintern även när det är varmare än +5 ute).

Det handlar alltså inte om att du får ett SMS som säger "Nu går rören sönder, sucker!"

SSB skrev:
2596512 Man kopplar frostvakten till ett element som ser till att värmen går på när det blir kallt ute. Simsalabim så slipper man frysta rör till så liten energikostnad som möjligt (istället för att lämna elementen på hela vintern även när det är varmare än +5 ute).

Det handlar alltså inte om att du får ett SMS som säger "Nu går rören sönder, sucker!"

Haha... Det var kul! Vad förvånad man skulle bli om man fick ett sånt sms! :D

However; Till saken. Det finns en uppsjö värmekablar med inbyggda givare, istället för oldschool-varianten med extern känselkropp ala Danfoss. Fördelar? Smidigare installation samt att du får temperaturen där rören är belägna istället för någon helt annanstans. Ett bra sådant exempel är torpargrund.

Dock faller nog förslaget med värmekabel på sin egen orimlighet eftersom jag fattade det som att huset var helt ouppvärmt. Isf måste man dra värmekabeln och isoleringen ända upp till blandaren och sen värma blandaren på något sätt. Skulle inte tro det.

Kan ni leva utan vatten i kranen så bor ni ju där iaf.

Det krångligaste för er del blir det här med bajseriet. Ta med en potta eller åk till närmsta 24h-öppna mack.

Dusch kan ni alltid betala en femma för på närmsta camping.

Samla ihop dunkar och åk upp.

Se till att det finns grundvärme på i huset så att vattnet inte kan frysa.
Använder ni kojan ofta brukar det inte vara svårt.
Det är värre vid snabba temperaturomslag, då värmen kanske inte räcker till och det kan frysa ändå.
I princip gör svärfarsan din rätt, jag hade gjort likadant, fast en kompressor hade nog fått tömma ledningarna och jag hade hällt glykol i wc-cistern, golvbrunnar och tagit ur insatserna i blandarna.

Sweedo skrev:
2596583 Se till att det finns grundvärme på i huset så att vattnet inte kan frysa.
Visst, det är ju det enklaste. Men min svärfar menar att kostnaden att hålla denna värme under vintern blir orimligt hög.
Sweedo skrev:
2596583I princip gör svärfarsan din rätt, jag hade gjort likadant, fast en kompressor hade nog fått tömma ledningarna och jag hade hällt glykol i wc-cistern, golvbrunnar och tagit ur insatserna i blandarna.
Jag förstår förvisso att man måste göra någonting men undrar om det finns fog för hans oro att ingen annan kan göra detta och om det inte går att göra på ett enklare sätt.

Kompressor
Hur skulle man använda den? Blåsa vatten in i blandaren och bli av med allt vatten i systemet?

Avtappningskran/ar
"Lägsta punkten" i systemet? Var den är beror ju på var man räknar början på systemet. Är det lätt att installera sådana eller behöver man hjälp av en rörmokare?

Nyteknik skrev:
2596602 Avtappningskran/ar
"Lägsta punkten" i systemet? Var den är beror ju på var man räknar början på systemet. Är det lätt att installera sådana eller behöver man hjälp av en rörmokare?

Nej, var den är beror på hur systemet är gjort. Men generellt så kommer man ju in genom bottenplattan, och en AV strax över VM är ju lämpligt.

AV = avstängningsventil
VM = vattenmätare

Stäng av huvudkran och öppna alla kranar som finns inne, så har jag gjort flera gånger och det verkar funka bra. Beror väl kanske på att det är ett tacksamt system där majoriteten av vattnet i rören försvinner genom självfall men lite finns kvar i diverse krökar. Min erfarenhet & tro är att det räcker med att det finns mycket luft i systemet för att vattnet ska kunna expandera tillräckligt.

Turbo-Puh skrev:
2596608 Nej, var den är beror på hur systemet är gjort. Men generellt så kommer man ju in genom bottenplattan, och en AV strax över VM är ju lämpligt.

AV = avstängningsventil
VM = vattenmätare
"kommer in genom bottenplattan"? Du mäste förstå att jag inte kan terminologin. Har aldrig meckat med VVS.

Jag tänker att "lägsta punkt" där vattnet bör rinna ut kan ju befinna sig på ett otillgängligt ställe under huset eller så. Vattenmätaren sitter i det här fallet vid golvet inne på toaletten under handfatet. Där lossar han rören och börjar blåsa ( :3freak :lol ) tills inget mer vatten kommer ut ur ett rör under varmvattenberedaren.

Jag fattar egentligen inte vad han gör eller hur systemet fungerar...

Johan skrev:
2596621 Stäng av huvudkran och öppna alla kranar som finns inne, så har jag gjort flera gånger och det verkar funka bra. Beror väl kanske på att det är ett tacksamt system där majoriteten av vattnet i rören försvinner genom självfall men lite finns kvar i diverse krökar. Min erfarenhet & tro är att det räcker med att det finns mycket luft i systemet för att vattnet ska kunna expandera tillräckligt.
Det räcker med en liten sträcka med bakfall för att ledningen skall sprängas...
Vatten är lurigt, så det är bättre att vara försiktig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick