vaxning av plast

THOR_MX

min click
Gick med
1 Sep 2008
Ort
porrhaga
Hoj
2 st husabergare
tja finns det något vax man kan ha på plasten till min husaberg?
har hört att det ska gå att ta vax till båtar! någon som vet?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
vinylglans från biltema funkar perfa. ta de inte på sadeln dock, de blir halt som fan.
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Ha det inte i bilen bara. Jag överdoserade rätt rejält å lukten förvinner ju aldrig. :wunderbaum



ta det på ratten:tummenupp. blir svingött grepp. jag lovar:rolleyes:

jag har inte presenterat vinylglansflaskan för 740n än, så tack för tipset. men på hojen funkar det som sagt prima.
min brorsa tyckte om den när han åkte moppe. fiffan va fort de tog slut:mad:
 

THOR_MX

min click
Gick med
1 Sep 2008
Ort
porrhaga
Hoj
2 st husabergare
Silikon har andra otrevliga saker i sig så det skulle inte jag använda på plast överhuvud taget. Varför inte använda ett bra vax?
Det fungerar med vanligt bilvax.

tror du det skulle fungera med bilvax?
prata med en på jobbet som jobbar med rekond, och han trodd inte att det skulle gå med bilvax. men som sakt så är jag tveksam om silikon sprej.
har fått för mig att det mattar ner plasten efter ett tag:confused:
 

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Västkusten
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Silikon har andra otrevliga saker i sig så det skulle inte jag använda på plast överhuvud taget. Varför inte använda ett bra vax?
Det fungerar med vanligt bilvax.

Vanligt bilvax fungerar inte! Jag gjorde just misstaget, det blev en riktigt matt och äcklig yta, vaxet repar den känsliga thermoplasten för mycket....

Men i ren desperation: Är det ingen som har något bra medel till detta? Hojen är ju svinblank när den är ny! :huvet
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Vanligt bilvax fungerar inte! Jag gjorde just misstaget, det blev en riktigt matt och äcklig yta, vaxet repar den känsliga thermoplasten för mycket....

Men i ren desperation: Är det ingen som har något bra medel till detta? Hojen är ju svinblank när den är ny! :huvet

Jag tror du generaliserar väl grovt. Det finns kassor av bilvaxer som fungerar finfint på hojplast. Sedan beror det ju även vad plasten på just din hoj är tillverkad av.
En sak man skall hålla långt borta från plasten på Yamaha är i alla fall WD-40 då det mattar ner plasten rejält. -Jag begick misstaget när jag skulle ta väck fläckar från klistermärken.

Är det någon som har testat glycerin på plasten? Det skall jag göra så fort jag kommer ihåg det när jag står i garaget nästa gång.
 

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Västkusten
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Jag tror du generaliserar väl grovt. Det finns kassor av bilvaxer som fungerar finfint på hojplast. Sedan beror det ju även vad plasten på just din hoj är tillverkad av.
En sak man skall hålla långt borta från plasten på Yamaha är i alla fall WD-40 då det mattar ner plasten rejält. -Jag begick misstaget när jag skulle ta väck fläckar från klistermärken.

Är det någon som har testat glycerin på plasten? Det skall jag göra så fort jag kommer ihåg det när jag står i garaget nästa gång.


Möjligt, men jag har gått igenom 14 olika märken och minst lika många olika sorter utav vax. (jobbar på mekonomen) Och jag får verkligen inget bra resultat! Jag har en vanlig thermoplast(stavning) dvs, sån plast som sitter på cross/enduro/motard i 9 fall av 10!

alltså ingen speciell plast alls.
Men har du tips är jag villig att testa!:tummenupp
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Möjligt, men jag har gått igenom 14 olika märken och minst lika många olika sorter utav vax. (jobbar på mekonomen) Och jag får verkligen inget bra resultat! Jag har en vanlig thermoplast(stavning) dvs, sån plast som sitter på cross/enduro/motard i 9 fall av 10!

alltså ingen speciell plast alls.
Men har du tips är jag villig att testa!:tummenupp

http://www.sonax.se/s988200.html Funkar fint på plast.

Men som sagt innan i tråden så ska inte en cross/enduro/motard glänsa;)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Siliconspray är väl beprövat och ställer inte till några problem om man bara håller det från sadel och annat som inte bör bli halt. Tar ju inte så lång tid innan allt ser så djävligt ut ändå så det är utom all räddning, o då köper man ny plast.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top