Veckans problem V05

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Senaste frågan ställde jag v50 som löd så här:

Fråga v 50:
Är det teoretiskt möjligt att bygga en farkost som med hjälp av elektromagnetism använder jordens magnetfält för att motverka gravitationen och på så vis sväva tyngdlöst?

Förslag på svar:
En magnetisk kraft på en elektrisk ledare verkar alltid i ett plan vinkelrätt mot magnetfältet. För att en kraft skall kunna vara helt vertikal, det vill säga. motriktad gravitationen, måste därför magnetfältet vara horisontellt orienterat. Även där detta är uppfyllt (på jordens "magnetiska ekvator") uppstår problemet att även om man riktar en ström i en ledare i rak östlig riktning och därmed erhåller en vertikal kraft, så måste förstås ledaren slutas, dvs. den måste någonstans leda tillbaka västerut. Hälften av slingan kommer påverkas av en motriktad kraft. Det blir som att försöka lyfta sig själv i håret. Att apparaten lyckas slita sönder sig själv är det bästa man kan hoppas åstadkomma.

Veckans problem:
Fråga v05:

Man ser ofta reportage på TV från olika delar av världen där människor skjuter med handeldvapen rakt upp i luften :machinegu för att fira något eller kanske bara skjuta av sig lite.

Hur kommer den avlossade kulan kommer tillbaka till jorden? Det borde rimligtvis ske en hel del olyckor där folk eller djur/hus/bilar blir skadade av alla dessa vilda skjutningar.

Lycka till!!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Den fortsätter stiga tills den tillsatta rörelse-energin (explosion av krut) avtar och den påverkas då som allt annat innanför atmosfären med viss densitet att den faller tillbaka mot gravitationen. Hur den gör det bestäms väl av vissa tyngdlagar såsom hastigheten bestäms av dess vikt, storlek etc.
En kula som faller i 200km/h gör nog både ont och vållar skada.

Så tror jag det ligger till iaf! :gnissla Sen vad ni matematikprofessorer har att säga om mitt uttalande spelar ingen roll då jag endast har läst matte A och fysik B och kan ej beskyllas för felaktigheter :D

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Teoretisk så är chansen liten att den skulle träffa någon eftersom den antagligen skjuts upp flera kilomerer upp i luften för att sen dras ner mot jorden.
Och för att den sen ska lyckas träffa någon...

de blir som att träffa en femma i ett glas på två metershåll....

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Den åker igenom halva universum och in i ett svart hål, sedan ploppar den ut ur en tvättmaskin på Burgrevegatan.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Skjuter du rakt upp träffar den iaf inte dig. Den bärs nog en bra bit bort av knuffande vindar m.m.

Jag såg på TV en gång o nån hade tydligen träffats av en kula mitt i stan och reagera först inte, utan det var först senare när han blev stoppad i metalldetektor eller vad det var som han undersökte ett sår i huvet vari det hittades en kula. Vem vet, kanske var från just ett sånt här fallande objekt...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jo men risken finns ju? Tänk dig att alla talibaner (är väl ett par miljarder MINST) skjuter iväg en laddning a' 35 skott per ak47, då är det inte många som vill vara utomhus kan jag tro...... :)

Och vad händer OM man blir träffad? Jag tror på skallskador modell grövre men itne så stora som om du skulle bli skjuten vertikalt och innan dragningskraften gjort sitt, då har en kula betydligt högre hastighet.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ingen av er stollar som gjort lumpen???? Om man planerar en skarp skutnig så finns tabeler hur långt kulan kommer att färdas innan den slår i backen

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Dee_cati skrev:
Jo men risken finns ju? Tänk dig att alla talibaner (är väl ett par miljarder MINST) skjuter iväg en laddning a' 35 skott per ak47, då är det inte många som vill vara utomhus kan jag tro...... :)

Och vad händer OM man blir träffad? Jag tror på skallskador modell grövre men itne så stora som om du skulle bli skjuten vertikalt och innan dragningskraften gjort sitt, då har en kula betydligt högre hastighet.

Kulan kommer att penetrera en vanlig kropp då kraften uppåt blir lika stor som neråt... tror jag...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
ecce skrev:
Kulan kommer att penetrera en vanlig kropp då kraften uppåt blir lika stor som neråt... tror jag...

Det tror inte jag. SKjuter du den uppåt färdas den uppåt tack vare sin energi från explosionen, den energin sitter inte kvar när kulan har ändrat riktning tack vare gravitationen. Och den gravitation den utsätts för är inte lika kraftig som energin den fick från explosionen.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
McB skrev:
Den åker igenom halva universum och in i ett svart hål, sedan ploppar den ut ur en tvättmaskin på Burgrevegatan.
Vaddå, på Chat Noir då eller?? :lol

Jag tror att den flyger upp ett jävla tag, sen dimper den ner nånstans i havet... Eller, mjo, det finns ju faktiskt 2/3 hav på jorden, så sannolikheten att den dimper ner i vattnet är större tror jag. Eller nåt.

:hej

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det är väl bara att sitta och räkna på luftmotståndet. Den lär inte försvinna ut ur atmosfären i första taget utan kommer att vända och börja accellerera med 35 km/h varje sekund. Så småningom balanseras g av luftmotståndet, gissningsvis vid ett par, tre hundra km/h.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
berggren_martin skrev:
Det är väl bara att sitta och räkna på luftmotståndet. Den lär inte försvinna ut ur atmosfären i första taget utan kommer att vända och börja accellerera med 35 km/h varje sekund. Så småningom balanseras g av luftmotståndet, gissningsvis vid ett par, tre hundra km/h.

Bestäms inte även accelerationen av föremålets vikt och yta? Som sagt, endast läst fysikA men det låter mysko att det finns en bestämd konstant för just accelerationen. Men det stämmer säkert, men varför?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Dee_cati skrev:
Bestäms inte även accelerationen av föremålets vikt och yta? Som sagt, endast läst fysikA men det låter mysko att det finns en bestämd konstant för just accelerationen. Men det stämmer säkert, men varför?
Det är naturligtvis bara i början som accelerationen är g, dvs 9,82 m/s2. Sen minskar den successivt till 0 pga luftmotstånd.

freddg

Kompis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TT600R -98, Honda CB650f -14
Exakt denna fråga har jag undrat över hur länge som helst, men varje försök att fundera ut en klurig lösning har bara resulterat i ett miserabelt misslyckande. :huvet

Väntar otåligt på lösningen.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Dee_cati skrev:

Om man försummar luftmotståndet, vilket inte kan göras när det gäller större objekt, blir hastigheten n=sqr(2*g*h), där g=9,82 m/s^2, h=höjden objekten faller från.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Ett vapen har inte tillräcklig kraft för att skicka iväg en kula så högt att den inte faller tillbaka. Jag skulle tippa på att kulan istället skulle brinna upp av luftmotstånden om man nu tillförde den kraft som behövs.

I USA skadas faktiskt alltid några stycken av fallande kulor varje nyår då vissa amerikaner tycker man ska fira in det nya året med skott i luften. Det är bara att söka lite så kan man läsa om det. Tex här!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, men i detta fallet så funkar itne det mao då man inte vet höjden.... Sen är det ju andra atmosfär-förhållanden där den når sin max-höjd så den kanske accelerar snabbare i början.... Skitsamma, jag tror inte den kommer till marken med samma röresleenergi som den hade uppåt.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Ingen som sett the mexican?

Vad som kommer upp måste komma ner. Klart som korvspad.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Hur gör polisen när dom skjuter varningsskott eg.?
Skjuter dom i marken har dom den uppenbara rikoschett-risken och skjuter dom upp i luften kommer ju kulan ner efter en stund.

Tänkte på det när jag läste om ett av dödsfallen med polisens nya jaktammunition där polisen skjutit ett varningsskott när en vettvilling med yxa var ute efter honom.

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...