Veckans problem V05

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
En kula måste ha en utgångshastighet på 11200 m/s för att komma ut ur jordens gravitationsfält, den sk flykthastigheten. Eftersom ett höghastighetsvapen, typ M16, har en utgångshastighet på strax över 1000m/s så kommer kulan helt enkelt att bromsas av gravitationen och börja falla tillbaka, då kulan är aerodynamiskt ganska gynnsamt utformad så kan den nå hastigheter på 100m/s eller mer på vägen ner vilket gör att man bör undvika att få den i skallen. Givetvis verkar också luftmotståndet.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det längsta du kan skjuta (dmax) med en AK5 är ca 3900 meter. Då får du sikta i 39 graders vinkel mot marken. Om du står på Sergels torg och skjuter rätt upp i luften så är risken stor att du träffar nån sate. Med stor risk menar jag att du inte bör försöka...

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Jag funderade oxå på detta en gång i tiden. Sen åkte jag till Kosovo och fick svaret.

Jo, folk blir skadade av dessa kulor. Vi hade en man som fick en sådan kula snett uppeifrån strax under nyckelbenet. Han bar endast t-shirt och den gick in i kroppen.

Dock så har den ju inte samma energi kvar som när den är på väg upp så därför var kulan ganska intakt när dom plockade ut den. Den hade inte splittrats och den hade heller inte trängt in så långt.

Då mannen bodde i en by med ganska stor hotbild så trodde vi att han först blivit skjuten "på riktigt" och höjde då beredskapen en aning. Men eftersom kulan var så intakt och skadorna så små och detta hände i samband med en större festlighet så återgick beredskapen efter ett par timmar då doktorerna tittat närmare på det hela.

Kulan var en 7,62, förmodligen från en ak47 eller liknande. Jag minns inte vad den bössan har för utgångshastighet men den e lägre än en AK5. Skulle gissa på runt 800m/sek. Men som sagt, den energin finns inte kvar när kulan slutat rotera och vänt.

En AK5 har väl ett D-max (så långt kulan kan flyga om man skjuter den i optimal vinkel) på 4,2 Km om jag inte minns fel? Nån som orkar leta upp nån bok från lumpen? :)
Det innebär ju att om du skjuter den rakt upp så kommer den inte ens att flyga 4 Km rakt upp.

/Lucky9

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Förvånadsvärt många okunniga fysiker här... :hihi

I pipan kommer kulan ha en hög acceleration. Initialt kommer kulan att öka kraftigt i hastighet. När den lämnar pipan kommer den inte accelerera längre utan jordens dragningskraft och luftmotståndet börjar direkt bromsa kulan. Till slut är all hastighet uppäten och kulan vänder. På väg nedåt så accelererar kulan initialt med jordens dragningskraft. Fast ju högre hastighet kulan får desto högre blir luftmotståndet och desto mindre acceleration får den. Till slut är accelerationen 0 eftersom jordens dragningskraft inte orkar dra kular fortare genom atmosfären.

Energin som är kvar när väl kulan slår ner är inte alls samma som den hade när den lämnade pipan eftersom luftmotståndet har ätit upp en hel del enegi i form av värme.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jo, en 5.56 kula från AK5 kommer med all säkerhet att gå mer än 4km rakt upp, det har inget att göra med hur långt den färdas vid optimal vinkel. Tänk dig själv att utgångshastigheten är 930m/s, sen retarderar den med g=9.82m/s(försummat luftmotstånd), detta innebär att den når hastigheten 0 efter 94.7 sekunder och under denna tid har den tillryggalagt s=(a*tt)/2=44000meter rakt upp i luften, i verkligheten har vi ju också luftmotståndet att ta hänsyn till, men högre än 4000 meter kommer den garanterat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zormin skrev:
Förvånadsvärt många okunniga fysiker här... :hihi

I pipan kommer kulan ha en hög acceleration. Initialt kommer kulan att öka kraftigt i hastighet. När den lämnar pipan kommer den inte accelerera längre utan jordens dragningskraft och luftmotståndet börjar direkt bromsa kulan. Till slut är all hastighet uppäten och kulan vänder. På väg nedåt så accelererar kulan initialt med jordens dragningskraft. Fast ju högre hastighet kulan får desto högre blir luftmotståndet och desto mindre acceleration får den. Till slut är accelerationen 0 eftersom jordens dragningskraft inte orkar dra kular fortare genom atmosfären.

Energin som är kvar när väl kulan slår ner är inte alls samma som den hade när den lämnade pipan eftersom luftmotståndet har ätit upp en hel del enegi i form av värme.

Och det är ju verkligen inte det som vi redan konstaterat fast med andra ord bara!? :kocko

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Dee_cati skrev:
Och det är ju verkligen inte det som vi redan konstaterat fast med andra ord bara!? :kocko
Det är bara massa "tror jag" i alla inlägg. Jag såg det som att ingen var säker.

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Dee_cati skrev:
Den fortsätter stiga tills den tillsatta rörelse-energin (explosion av krut) avtar och den påverkas då som allt annat innanför atmosfären med viss densitet att den faller tillbaka mot gravitationen. Hur den gör det bestäms väl av vissa tyngdlagar såsom hastigheten bestäms av dess vikt, storlek etc.
En kula som faller i 200km/h gör nog både ont och vållar skada.

Så tror jag det ligger till iaf! :gnissla Sen vad ni matematikprofessorer har att säga om mitt uttalande spelar ingen roll då jag endast har läst matte A och fysik B och kan ej beskyllas för felaktigheter :D

Hur lyckades du läsa matte A och fysik B? Naturprogram utan matte ? ... Typo?

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag skulle inte vilja ha en kula i huvet om den så släpptes från 10 meters höjd.

Ingen som vet om hur det va med polisen när dom varningsskjuter?

Har även en till fråga för er som kan "vapen", i filmer när det "klickar".
Är inte det omöjligt, eftersom manteln åker väl tillbaks när magget är slut.

Så visst kan det väl klicka, men dom borde ju då veta om att det är slut, såg detta nyligen i en relativt ny film. Kommer ej ihåg vilken. Men vapnet var en beretta.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zormin skrev:
Det är bara massa "tror jag" i alla inlägg. Jag såg det som att ingen var säker.

hehe, ok... och då har du rätt med andra ord för att du inte skriver med ordet "tror" i texten? Det har du säkert, men det var lite av en dumförklaring av oss andra bara..... Det har ju itne varit med i aftonbladet dessa teorier så de är säkert sanna :D

Villeee, det ska stå fysikA såklart. Skrev först matteA och efter A kommer B därför blev det så antagligen :) Kommer inte läsa mer heller antagligen, sög ju med båda ämnena.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:
Jag skulle inte vilja ha en kula i huvet om den så släpptes från 10 meters höjd.

Ingen som vet om hur det va med polisen när dom varningsskjuter?

Har även en till fråga för er som kan "vapen", i filmer när det "klickar".
Är inte det omöjligt, eftersom manteln åker väl tillbaks när magget är slut.

Så visst kan det väl klicka, men dom borde ju då veta om att det är slut, såg detta nyligen i en relativt ny film. Kommer ej ihåg vilken. Men vapnet var en beretta.

Polisen använder hålspetsammunition just för att minska risken för rikoschetter. Varningsskott skjuter man i marken en bit till sidan av "målet".

Vill du förtydliga det där med klickandet? Jag fattar inte vad du menar.Först säger du att det är omöjligt och sen att det kan klicka. :va

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Chris Ash skrev:
Polisen använder hålspetsammunition just för att minska risken för rikoschetter. Varningsskott skjuter man i marken en bit till sidan av "målet".

Vill du förtydliga det där med klickandet? Jag fattar inte vad du menar.Först säger du att det är omöjligt och sen att det kan klicka. :va

Nej men när dom står mot varandra i filmer och båda har varsin pistol (finns ett antal sådana scener). Och det klickar för både eller någon av dom. Men när alla skott är slut åker väl mateln tillbaks på vapnet och då borde ju dom veta att det är slut eller?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
landen skrev:
Nej men när dom står mot varandra i filmer och båda har varsin pistol (finns ett antal sådana scener). Och det klickar för både eller någon av dom. Men när alla skott är slut åker väl mateln tillbaks på vapnet och då borde ju dom veta att det är slut eller?

Beror på konstruktionen av vapnen. Den Svenska AK5an har tex inte den typen av system pga en merkostnad på några 100lappar/vapen. Dock finns den i även med ett system som gör att manteln stannar i det bakre läget. Det är möjligt att Sverige också har några sådana vapen, vet ej.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
landen skrev:

Att du får eldavbrott behöver inte nödvändigtvis betyda att ammunitionen är slut. Fel på vapnet eller ammunitionen kan också vara en orsak. Fick tex två eldavbrott till följd av böjda tändstift på KSP 58 under min lumpartid.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Lurch skrev:
Jag är jävligt säker. dmax är 3900 meter. 39 grader. PUNKT.
Skrev du "tror jag" då? Nä, just det! ;) Jag betvivlar inte dina uppgifter.

Dee_cati skrev:
hehe, ok... och då har du rätt med andra ord för att du inte skriver med ordet "tror" i texten? Det har du säkert, men det var lite av en dumförklaring av oss andra bara.....
Jo, jag vet faktiskt. Ledsen om jag verkade som en besserwisser. Men du har ju skrivit "tror" i nästan alla dina inlägg. Det verkade som du hade koll men inte var säker på din sak. Då klev jag in för att hjälpa till. Sen får jag skit för det... Hygglo.

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
På tal om annat... Hade ett luftgevär en gång i tiden...Detta hade en utgångshastighet på 195m/s och av kaliber 22. Med denna bössan kom ja på den briljanta idén att skjuta rakt upp i luften..... :3freak Resultatet blev att efter ca:8-10 sek så hördes ett vinande ljud och kulan slog ner i backen ca:2 dm bakom mitt huvud.... Kraften av kulan va mer än nog för att göra ont som attans! Kommer aldrig att testa detta igen.... :kocko

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Jo, en 5.56 kula från AK5 kommer med all säkerhet att gå mer än 4km rakt upp, det har inget att göra med hur långt den färdas vid optimal vinkel. Tänk dig själv att utgångshastigheten är 930m/s, sen retarderar den med g=9.82m/s(försummat luftmotstånd), detta innebär att den når hastigheten 0 efter 94.7 sekunder och under denna tid har den tillryggalagt s=(a*tt)/2=44000meter rakt upp i luften, i verkligheten har vi ju också luftmotståndet att ta hänsyn till, men högre än 4000 meter kommer den garanterat.

Nu måste du väl ändå tänka fel?? Orkar inte räkna och fundera nu men det låter inte rimligt.

Om projektilen färdas 4 km i horisontalen vid en vinkel på ca 39 grader så skulle jag påstå att det är omöjligt att den "når högre" än vad den "når långt" när vinkeln från horisontalen stiger mot 90 grader.

Med ditt resonemang skulle ju en crosshoj kunna hoppa 20 bussar långt men iaf 50 bussar högt om han bara använde en brantare ramp.

Har jag hjärnblödning?

edit/Ta en vattenslang med en samlad stråle och se hur långt du maximalt kan nå med den. Ta sedan och se hur högt du kan nå med den....

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Zormin skrev:
Skrev du "tror jag" då? Nä, just det! ;) Jag betvivlar inte dina uppgifter.

Jo, jag vet faktiskt. Ledsen om jag verkade som en besserwisser. Men du har ju skrivit "tror" i nästan alla dina inlägg. Det verkade som du hade koll men inte var säker på din sak. Då klev jag in för att hjälpa till. Sen får jag skit för det... Hygglo.

Näe, det var inte meningen att ge dig skit även om det ser lite väl vasst ut nu i efterhand det jag skrev :) Jag skriver tror för jag vet faktiskt inte hur det ligger till, utan bara som jag uppfattar det hela. Som sagt, du har säkert rätt (jag också mao :D ) och jag menade inget illa. :kocko -smileyn är lite väl dum ibland :rolleyes:

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...