Chrille skrev:
Nu måste du väl ändå tänka fel?? Orkar inte räkna och fundera nu men det låter inte rimligt.
Om projektilen färdas 4 km i horisontalen vid en vinkel på ca 39 grader så skulle jag påstå att det är omöjligt att den "når högre" än vad den "når långt" när vinkeln från horisontalen stiger mot 90 grader.
Med ditt resonemang skulle ju en crosshoj kunna hoppa 20 bussar långt men iaf 50 bussar högt om han bara använde en brantare ramp.
Har jag hjärnblödning?
edit/Ta en vattenslang med en samlad stråle och se hur långt du maximalt kan nå med den. Ta sedan och se hur högt du kan nå med den....
Jag började fundera på mitt resultat som jag själv tyckte verkade lite mysko och kom fram till följande:
Nej, jag tänkte inte fel, jag bara underskattade luftmotståndet som ju såklart blir snorhögt. Skjuter du en kula i vakuum med vinkeln 39 grader får du Vy=sin39*930=585m/s och Vx=cos39*930=716m/s
I såfall skulle kula retardera till v=0 på 59 sekunder, vilket skulle innebära att den färdats 59*716=42244m, därefter skulle den vända neråt och accelerera till 585m/sekund innan markanslaget och fortfarande ha kvar sin Vx vilket innebär att sträckan skulle bli 84488m.
Så är det.