Veckans problem v08

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Problemet v05 löd:
Man ser ofta tevereportage från olika delar av världen där människor skjuter med handeldvapen rakt upp i luften för att fira något.

Frågan är hur den avlossade kulan kommer tillbaka till jorden. Har den samma hastighet som vid avlossningen ? Vilken hastighet slår den ned med ? Det borde rimligtvis ske en hel del olyckor där folk eller djur/hus/bilar blir skadade av alla dessa vilda skjutningar.

Förslag på svar:
Det finns åtskilliga anekdoter, men inte så mycket fakta, kring frågan om den över hela världen spridda seden att skjuta rakt upp i luften för att fira något. På många håll är det förbjudet. En något konformad projektil brukar falla med platta änden ner. Man har ofta hittat sådana projektiler nedborrade några millimeter eller mer, exempelvis i tjäran på platta tak. De flesta projektiler når så högt att de under återvändandet antar gränsfarten, där tyngdkraft och luftmotstånd balanserar varandra, och farten sedan inte ökar ytterligare. Då spelar det ingen roll vad utgångsfarten från vapnet var. Gränsfarten beror av projektilens storlek och form, och brukar ligga kring 60-90 m/s (220-320 km/h). Det kan jämföras med utgångsfarten cirka 30 m/s när en tränad person kastar en lätt sten, och för en golfboll, cirka 70 m/s. De återvändande projektilerna är normalt inte livsfarliga. Sannolikheten att man skall träffas är också mycket liten. Men under olyckliga omständigheter kan skadorna bli svåra eller dödande.

Veckans fråga (v08)
Det är förvånansvärt hur länge ett batteri till ett kvartsur varar, speciellt när man ser att sekundvisaren stoppar och startar en gång per sekund. Varför låter man inte visaren gå med konstant hastighet i stället för med ryckig rörelse? Eller tillvaratas kanske sekundvisarens "bromsenergi" och återanvänds vid det efterföljande accelerationsförloppet?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Är det inte en kristall som sänder ut pulser som driver visarna :va

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Ska bli intressant att se ifall vi har några elektriker här. Har för mig att det inte har med energi att göra, utan mer en praktisk sak för att klockan ska gå så exakt som möjligt.

Therudeboy

Guest
berggren_martin skrev:
Ska bli intressant att se ifall vi har några elektriker här. Har för mig att det inte har med energi att göra, utan mer en praktisk sak för att klockan ska gå så exakt som möjligt.

Nu vet jag ju inte alls nåt men om den tickar för att den ska gå så exakt som möjligt, då går ju precis alla rolex och breitling fel efter som dom inte tickar utan snurrar utan stopp.

Stånkan

Rock on!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
KTM
Det som åker upp måste komma ner.

Förra året så var det ett bröllop någonstans i Irak där det sköts i luften med handeld vapen för att fira de nygifta. Amerikanska trupper trodde de var under beskjutning och kallade in flygunderstöd. Så, efter att bröllopsgästerna accpeterat den lilla risk att få sina egna kulor i huvudet så fick de så mycket mer, tre 250 kilos "kulor" som gjorde processen kort med bröllopsfesten.

En liknande händelse hände i Serbien under NATO "belägringen".

Man måste alltid tänka ett steg längre, precis som när man kör hoj.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Hmmm..

Kulan borde ju stanna upp längst upp och sedan falla, och då kommer väll dragningskraften in i bilden.

Klockan: om man öppnar en klocka så har man små vikter som pendlar inne i klockan därav hackar det..
En tex rolex hackar också om den är batteridriven, men när visaren flyter så är det på en sån klocka man får dra upp för hand (finns även fake rolex som flyter) den förklaringen fick jag i singapore av en herre som sålde fake klockor

Dino Velvet

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
Ingen
Speed kills...

Har läst i Illustrerad vetenskap för något år sedan att kulan "kommer tillbaks" med en hastighet som räcker för att tränga igenom kläder och vår hud. Om kulan är dödlig :död eller "bara" skadar beror på var den träffar och med vilken vinkel.

När ska vägverket sopa bort all grus på vägarna i Blekinge :va

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
stony skrev:
Hmmm..

Kulan borde ju stanna upp längst upp och sedan falla, och då kommer väll dragningskraften in i bilden.

Klockan: om man öppnar en klocka så har man små vikter som pendlar inne i klockan därav hackar det..
En tex rolex hackar också om den är batteridriven, men när visaren flyter så är det på en sån klocka man får dra upp för hand (finns även fake rolex som flyter) den förklaringen fick jag i singapore av en herre som sålde fake klockor

Rolex drar upp sig själva när man har dom på armen och rör på den.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Therudeboy skrev:
Nu vet jag ju inte alls nåt men om den tickar för att den ska gå så exakt som möjligt, då går ju precis alla rolex och breitling fel efter som dom inte tickar utan snurrar utan stopp.
Har inte rolex analogteknik?

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
I vakum skulle den komma i exakt samma hastighet som den sköts upp med, och motsvarande vinkel från uppskutningen...

för att kunna beräkna exakthastighet måsta man räkna kulans cv-värde
och att luftens täthet varierar med höjden... det blir en avancerad ekvation :p

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Therudeboy skrev:

Rolex och Breitling är mekaniska, inte kvartsur... right?

Stånkan

Rock on!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
KTM
för att kunna beräkna exakthastighet måsta man räkna kulans cv-värde
och att luftens täthet varierar med höjden... det blir en avancerad ekvation

Räkna med ett CDo=0.16 (på väg ner) för kulan och använd ett reynoldstal 7e-4. Ett medeltal (1.1) för luftdensiteten (0-ca 3000m) medans viskositeten (1.789e-5) kan antagas vara konstant for det temperatur intervallet.

Blir givetvis en integral men det går ju.....

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Therudeboy skrev:

Eller så är alla rolex o breitlings dyra för att man vill ha en icke tickande klocka som går rätt.

Har faktiskt ingen aning, men skulle gissa på att det har med just exaktheten att göra, istället för någon eventuellt energibesparing.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
landen skrev:
Många skolor, sjukhus och andra större lokaler har ju just klockor som går konstant.
Japp, men alla dom är centralstyrda. Där behövs inte pulsen för att hålla jämn takt.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Gick nyss ut o sköt upp min breitling med en slangbella i luften,den kom ner igen.Knäckte hela matteproblemet med ens,mensa nästa. :D

uris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
frugan
Det låter som om denna tråd är till för mig som är urmakare.
Jag kan säkert inte svara på alla frågor och undringar eftersom jag inte är helt på det klara vad gäller elektroniken som sådan.

Om vi börjar med veckans fråga så är det så att en kristall STYR pulserna till en liten elmotor som har två poler. Den snurrar ett halvt varv för varje puls den får. Sen reglerar man med hjälp av utväxling via ett antal hjul så att det halva varvet motsvarar en sekund på tavlan.

Det är inga problem att få det att se ut som om sek.visaren "flyter" fram. Om du skulle se en klocka med Q verk där sek.visaren flyter fram så tittar du inte tillräckligt noga.

Nu måste jag dra, men jag återkommer imorgon och fortsätter svara på de påståenden som finns i tråden.

/Micke

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
I klockan finns en kvartskristall (kiseldioxid) som matas med ström från batteriet och då börjar vibrera vid en bestämd frekvens (som bestäms av kristallens form och storlek). En mikroprocessor "transformerar" sedan ner den höga frekvensen till en betydligt långsammare växlande spänning (en hertz, alltså en växling per sekund) som i sin tur går till en liten spole. Spolen får en magnet att flytta sig fram och tillbaka i takt med svängningarna och den magneten driver sedan själva urverket med dess kugghjul. Därav den tickande rörelsen.

Klockor som går med en jämnt släpande sekundvisare är i regel drivna av en fjäder eller en elmotor.

Edit: uris var snabbare. Och urmakare, så lyssna på honom.

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...