Vegan, Vegetarian och.. Köttätare?

ganzo

Suparhjälte...
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Ingen
Det skulle kunna kallas selektivätare...lr finsmakare kanske?

Min högst personliga åsikt är att kött är gott, därför är det min rättighet att äta det. Och nej, jag tänker inte diskutera denna politiskt okorrekta åsikt! :tungan
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
GuW skrev:
alltså är det ni veganer/vegetarianer som är djurplågare som låter djuren bli gamla och dö en plågsammare död.

kanske stämmer men åt inte alla så mycket kött så slapp djuren vara i koncentrationsläger, var ett program om djuruppfödning och missförhållanden på TV för några år sen, det var inte nådigt, utöver det finns kalvar som svälts till döds :död för att köttet ska bli en viss smak eller så, djur som transporteras hur långt somhelst för slaktning osv.
 

Kerplunk

Den dagen den sorgen...
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
-
KGK skrev:
kanske stämmer men åt inte alla så mycket kött så slapp djuren vara i koncentrationsläger, var ett program om djuruppfödning och missförhållanden på TV för några år sen, det var inte nådigt, utöver det finns kalvar som svälts till döds :död för att köttet ska bli en viss smak eller så, djur som transporteras hur långt somhelst för slaktning osv.

Människan är grym... :(
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Finns inga vettiga argument förutom ens eget intresse möjligen till att äta kött i de mängder vi gör i västvärlden. Sedan att det får räccka som anledning är en annan sak, men man behöver inte försöka få det till något nödvändigt eller trevligt för djuren som blir uppätna.
 

Max©

pannkaka
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Karlstad
Hoj
R1
zoddri skrev:
Vi började diskutera detta under lunchen idag och kom inte fram till nåt vettigt.
Vad är den korrekta termen för en person som endast väljer bort vissa typer av mat på grund av smaken och inte några moraliska grunder? Köttätare och allätare var de vanligaste förslagen men finns det nån allmän term för detta som kan användas? :confused:

"Inte speciellt hungrig" :tomten
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
zoddri skrev:
Syftade mera på att man äter kött men inte gillar exempelvis köttbullar p.g.a. smaken/konsistensen. Eller nåt liknande.

"normal" är också en bra variant men kanske inte så uppskattad av alla.. :)

vad kallas det när man inte gillar rotmos? pannkakor? kroppkakor? fisk? spenat?...

shit vad många nya namn på människorgrupper vi måste skapa om varje enskild
maträtt/ingrediens ska få en egen anti-det-grupp...
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
Markus skrev:
Finns inga vettiga argument förutom ens eget intresse möjligen till att äta kött i de mängder vi gör i västvärlden. Sedan att det får räccka som anledning är en annan sak, men man behöver inte försöka få det till något nödvändigt eller trevligt för djuren som blir uppätna.

Det är rätt intressant egentligen, så fort folk får reda på att någon inte äter kött så börjar de försvara köttindustrin och förlöjliga vegetarism. Börjar man sen att försvara sig och fråga varför de tycker så och vad de själva har för erfarenheter av vegetarism så är man genast en jättejobbig och ska inte lägga sig i hur andra lever och framförallt äter!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Markus skrev:
Finns inga vettiga argument förutom ens eget intresse möjligen till att äta kött i de mängder vi gör i västvärlden. Sedan att det får räcka som anledning är en annan sak, men man behöver inte försöka få det till något nödvändigt eller trevligt för djuren som blir uppätna.

Det där var bannemig det vettigaste jag sett dig skriva, någonsin.
:jisses

Mår du bra? :hihi

Zita skrev:
Det är rätt intressant egentligen, så fort folk får reda på att någon inte äter kött så börjar de försvara köttindustrin och förlöjliga vegetarism. Börjar man sen att försvara sig och fråga varför de tycker så och vad de själva har för erfarenheter av vegetarism så är man genast en jättejobbig och ska inte lägga sig i hur andra lever och framförallt äter!

Ja, folks reaktioner är ibland på gränsen till underhållande.

Guilt is a bitch. :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om man väljer att äta kött heller inte är helt upp till var och en, hoppas bara att folk gör valet på goda grunder och med kunskap om vad de stoppar i sig.
Själv äter jag väldigt lite kött, knappt en gång i veckan, antagligen mest på grund av att jag inte orkar hålla på med det när man bara lagar åt sig själv. :rolleyes:

En viktigare fråga: Vad kallas det när man upplever fiskpinnar som erotiska?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Zita skrev:
Det är rätt intressant egentligen, så fort folk får reda på att någon inte äter kött så börjar de försvara köttindustrin och förlöjliga vegetarism. Börjar man sen att försvara sig och fråga varför de tycker så och vad de själva har för erfarenheter av vegetarism så är man genast en jättejobbig och ska inte lägga sig i hur andra lever och framförallt äter!

Jag har aldrig sett köttätare demonstera utanför en salladsbar, bränna upp gränsakstransportbilar eller på annat sätt förlöjligat grönsaksätare.
(byt ut grönsaksbar mot hamburgerbar, grösakslastbil mot SCAN bil och förlöjligat grönsaksätare mot kallat köttätare för mördare)

Jag äter kött (och grönsaker), om jag får in en tallrik med kött sås potatis och ärtor, så petar jag bort ärtorna eftersom inte jag äter sådant.
Peta bort köttet då, hur svårt kan det bli?
Om jag bjuds på middag så ringer jag inte i förväg och kräver ärtfri mat.
Är det några som kräver särbehandling och propsar på sin sak är det grönsaksätare.

Jag har förövrigt en bekant som inte äter kött, fisk och kyckling äter han och vi har aldrig haft några kontroverser, inte ens då han bjöd mig på broccoligratäng.
 

Kerplunk

Den dagen den sorgen...
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
-
Rikkard skrev:
Vi har ätit kött i flera miljarders miljoners år så varför sluta?
Det vore ungefär som att sluta gå, springa eller pippa. Eller? :confused:

Det är ju som att säga att människan har krigat i miljaders miljoners år, så varför sluta? :va

Det argumentet håller liksom inte...

ganzo skrev:
Det skulle kunna kallas selektivätare...lr finsmakare kanske?

Min högst personliga åsikt är att kött är gott, därför är det min rättighet att äta det. Och nej, jag tänker inte diskutera denna politiskt okorrekta åsikt! :tungan

Jag tyckte också kött var gott tills för nio år sedan då jag insåg att det skälet inte var starkt nog och mitt samvete sa ifrån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Orca69 skrev:
Om man väljer att äta kött heller inte är helt upp till var och en, hoppas bara att folk gör valet på goda grunder och med kunskap om vad de stoppar i sig.
Själv äter jag väldigt lite kött, knappt en gång i veckan, antagligen mest på grund av att jag inte orkar hålla på med det när man bara lagar åt sig själv. :rolleyes:

Jag har ända sedan jag var väldigt liten varit delaktig i att mata dom små djuren samt slakt och styckandet av det kött jag äter.
Jag vet att dom djuren har mått bra när dom har vuxit upp, och att slakten har gått rätt till.
Dessutom har jag bekanta som har jobbat på slakteriet här i stan, och jag litar på att alla oseriösa djurhållare sorteras bort av slakterier i sverige, därför köper jag bara svenskt kött.

Orca69 skrev:
En viktigare fråga: Vad kallas det när man upplever fiskpinnar som erotiska?

Det kallas sjuk perversion!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kerplunk skrev:
Det är ju som att säga att människan har krigat i miljaders miljoners år, så varför sluta? :va

Det argumentet håller liksom inte...



Jag tyckte också kött var gott tills för nio år sedan då jag insåg att det skälet inte var starkt nog och mitt samvete sa ifrån.


Kriga har man alltid gjort, men man behöver inte delta
Hamburgare kommer alltid finnas, men man behöer inte äta
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
GuW skrev:
Jag har aldrig sett köttätare demonstera utanför en salladsbar, bränna upp gränsakstransportbilar eller på annat sätt förlöjligat grönsaksätare.
(byt ut grönsaksbar mot hamburgerbar, grösakslastbil mot SCAN bil och förlöjligat grönsaksätare mot kallat köttätare för mördare)

Dom du talar om tillhör en minoritet, hur många procent av vegetarianerna tror du gör sånt? Jag menar den "vanliga vegetarianen" som för många år sedan valde bort köttet och idag bara vill leva och behandlas som en vanlig person. Den som drar sig för att säga att han/hon är vegetarian för att slippa dom klassiska frågorna om när man senast brände upp en scan bil eller släppte ut minkar. Jag kan tänka mig att det blir ganska jobbigt efter några år att aldrig kunna slappna av och att alltid behöva försvara sig och känna att man alltid måste stå till svars för andras handlingar. Även om det enda du har gemensamt med dom är att du är vegetarian.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Zita skrev:
Dom du talar om tillhör en minoritet, hur många procent av vegetarianerna tror du gör sånt? Jag menar den "vanliga vegetarianen" som för många år sedan valde bort köttet och idag bara vill leva och behandlas som en vanlig person. Den som drar sig för att säga att han/hon är vegetarian för att slippa dom klassiska frågorna om när man senast brände upp en scan bil eller släppte ut minkar. Jag kan tänka mig att det blir ganska jobbigt efter några år att aldrig kunna slappna av och att alltid behöva försvara sig och känna att man alltid måste stå till svars för andras handlingar. Även om det enda du har gemensamt med dom är att du är vegetarian.

Jag tror inte att vanliga vegetarianer utsätts för så mycket sådant som du beskriver, så länge dom inte säger "hur kan du sitta där och tugga lik" till dom som sitter mittemot i lunchrummet och äter kött, jag tror inte heller att det är så vanligt med militanta grönsaksätare...
Föresten, har du eld?
:hihi
 

Kerplunk

Den dagen den sorgen...
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
-
GuW skrev:
Jag tror inte att vanliga vegetarianer utsätts för så mycket sådant som du beskriver, så länge dom inte säger "hur kan du sitta där och tugga lik" till dom som sitter mittemot i lunchrummet och äter kött, jag tror inte heller att det är så vanligt med militanta grönsaksätare...
Föresten, har du eld?
:hihi

Jag drabbas rätt ofta av detta, även om jag inte är en militant vegan och inte gör någon stor grej av att jag är vegetarian. Värst är grabbiga killar som för sitt liv inte kan förstå hur man kan avstå från kött.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Rikkard skrev:
Vi har ätit kött i flera miljarders miljoners år så varför sluta?
Det vore ungefär som att sluta gå, springa eller pippa. Eller? :confused:

Är lite annorlunda idag med massindustrin och missförhållandena som finns idag, hav som är utfiskade osv., historiker menar att man förr inte åt så mycket kött, idag har det gått till överdrift.
 
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top