Vem är Bäst Genom Tiderna???

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Det är väl rätt uppenbart att vad som avses med det är att Mick tog fem raka titlar efter en olycka som hade avslutat de flestas karriär och då gör du en jämförelse med Rainey, alltså innan Doohans olycka..? :va

Kevin som exempel lade ju av på topp p g a Rainey och betydligt mindre allvarliga skador så skillnaden i just målmedvetenhet och vilja dem emellan är enorm enligt mig.

Kevin tävlade mot Wayne och ingen annan, när han lade av tröt motivationen totalt samtidigt som hans kropp började säga ifrån. Att säga att det skiljde enormt i motivation mellan han och Mick är bara nys, det handlar om två olika individer som bör bedömas individuellt. Kevin var lika psykotisk som Doohan när Rainey var med.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Kevin tävlade mot Wayne och ingen annan, när han lade av tröt motivationen totalt samtidigt som hans kropp började säga ifrån. Att säga att det skiljde enormt i motivation mellan han och Mick är bara nys, det handlar om två olika individer som bör bedömas individuellt. Kevin var lika psykotisk som Doohan när Rainey var med.

Det där låter väldigt tillrättalagt enligt mig. Man får finna sig i att jämföras med alla man kör mot.

I enskilda race har jag inget problem med Kevins vinnarskalle men över hela karriären matchar ingen Doohans järnvilja.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
De flesta är nog överens om att det knappast skiljde något väsentligt i talang mellan Rainey, Schwantz och Doohan. Vem som vann tror jag berodde vem som för tillfället var minst skadad och/eller körde på rätt däckfabrikat.

inte överens..
Jag tycker ATT det skiljer väsentligt i talang, Schwantz har oöverträffad sådan..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det där låter väldigt tillrättalagt enligt mig. Man får finna sig i att jämföras med alla man kör mot.

I enskilda race har jag inget problem med Kevins vinnarskalle men över hela karriären matchar ingen Doohans järnvilja.

Doohan's hårdaste motståndare var Rainey, Schwantz och Biaggi, de körde inte ens under alla hans titlar.
Kevin och Doohan var väl de som slog sig mest, kevin hade väl inte ett så allvarligt benbrott som Doohan, men bägge körde många lopp trasiga i kroppen, rainey skada var ju sådan att man inte kommer tillbaka från den alls tyvärr.
Så nog hade de alla en vilja av järn. Sen kan man väl tycka att det var tråkigt att kevin inte fortsatte rejsa Doohan, men som han själv sagt flera gånger, det var rainey han ville slå, resten sket han i.
Det som var ball med Doohan var att han rejsade klockan när han inte hade något motstånd.

Det hade vart riktigt kul med ett race of champions, Doohan, Rossi, Schwantz, Lawson, Rainey(drömlagad), vilka alla är från någorlunda modern tid, på likadana hojar som de fått köra in sig på ett par veckor.
Tror det hade stått mellan Rossi och Schwantz..

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
OK. Då var det inte så stor skillnad i målmedvetenhet och vilja heller?
Som sagt: innan Doohans benskada på Assen -92 (då han i alla seriösa bedömares ögon såg ut att bli det årets 500-mästare) hade ingen av de bästa varit lika allvarligt ute och kommit tillbaks; för att ta fem raka titlar skulle det visa sig. Om om inte hade varit hade Doohan varit 500-mästare 1992-2000 då han säkert hade passat på att lägga hjälmen på hyllan.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3098088 Som sagt: innan Doohans benskada på Assen -92 (då han i alla seriösa bedömares ögon såg ut att bli det årets 500-mästare) hade ingen av de bästa varit lika allvarligt ute och kommit tillbaks; för att ta fem raka titlar skulle det visa sig. Om om inte hade varit hade Doohan varit 500-mästare 1992-2000 då han säkert hade passat på att lägga hjälmen på hyllan.
Om ej om etc.
Nu vände jag mig mot er premiss för att bedömma målmedvetenhet coh järnvilja bestod i om man kommit tillbaka från en skada eller inte. Antagligen för att det passar er hjältes gloria bäst. Att påstå att rainey och Lawson inte hade samma järnvilja och målmedvetenhet är som Chris Ash säger nys.

3097945 Det där låter väldigt tillrättalagt enligt mig. Man får finna sig i att jämföras med alla man kör mot.

Man får finna sig i att jämföras med dem man rejsar mot och Doohan spöade aldrig Rainey frisk eller skadad. :fakta
Ingen som blir trippel mästare under "the golden era" saknar järnvilja.

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Spammar lite på ämnet o "järnvilja" kan ju såklart bestå i oxå att man har farten o bevisligen e champ men får inte till matrealet o får risiga bitar från fabriken o inget vill stämma..en del åker hem o skiter i att köra men Nicky biter ihop uppträder som d proffs han e o kämpar vidare d e järnvilja o stor personlighet o uppskattad egenskap bland en förövrigt stor skara egotrippade snorungar i roadracing VM..

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men d e ett bra tag innan Nicky "mr Dirt" Hayden e i d andra förarnas liga när d gäller vilja. :näsblod

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Men att komma tillbaka från en skada kan ju inte vara enda premissen för om man är målmedveten och har järnvilja? Just viljan att vinna var ju Raineys största styrka och det som gjorde att han vann tre titlar och aldrig fick stryk av en frisk Doohan tex.
Kevin har jag inte sagt ngt om.
Vi måste välja någon bedömningsgrund för motivation och jag har svårt att se hur exemplet att komma tillbaks efter en allvarlig skada skulle vara orättvist eller fel. Jag påstår inte att Rainey inte hade samma kapacitet i det här avseendet som Doohan men han fick aldrig chans att visa det; hans enda riktigt allvarliga skada var som sagt inget man återhämtar sig ifrån. Att Rainey "aldrig fick stryk av Doohan" stämmer om man med stryk bara menar att komma efter någon i sammandraget. Doohan stod på pallen under sin första säsong i 500 (1989) och vann året efter på Hungary Ring 25.442 sek före tvåan Lawson.

:yoparty

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Man får finna sig i att jämföras med dem man rejsar mot och Doohan spöade aldrig Rainey frisk eller skadad. :fakta

Du ignorerar uppenbarligen hur säsongen -02 utspelade sig. Att säga aldrig och med det enbart mena titlar är väl ändå att utelämna otroligt mycket? Doohan dominerade -02 betydligt mer än vad Rossi gjorde -06 och ändå blev någon annan mästare. I mina ögon var Hayden mer förtjänt av sin titel än Rainey. Men jag glömde att Rainey körde Yamaha... :rolleyes:

Var är min transponder för övrigt? :mad: :tungan

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Du ignorerar uppenbarligen hur säsongen -02 utspelade sig. Att säga aldrig och med det enbart mena titlar är väl ändå att utelämna otroligt mycket? Doohan dominerade -02 betydligt mer än vad Rossi gjorde -06 och ändå blev någon annan mästare. I mina ögon var Hayden mer förtjänt av sin titel än Rainey. Men jag glömde att Rainey körde Yamaha... :rolleyes:
Du skriver -02 när du menar -92. I övrigt allt rätt.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Var är min transponder för övrigt? :mad: :tungan

Jag har enorm respekt för Mick Doohan, en av mina absoluta favoritförare genom tiderna, men 1992 körde han Big Bang och Michelin, en kombination som var överlägsen helt enkelt. Inget annat år var han ens i närheten av att prestera samma resultat mot Rainey och Schwantz, inte ens 1994 var han så långt före Kevin på racen. Snackar man ner Hayden för att han var på rätt plats vid rätt tillfälle och hade tur är man i mina ögon en hycklare om man ser 1992 som ett "bevis" på hur mycekt bättre Doohan var än Kevin och Wayne.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag har enorm respekt för Mick Doohan, en av mina absoluta favoritförare genom tiderna, men 1992 körde han Big Bang och Michelin, en kombination som var överlägsen helt enkelt. Inget annat år var han ens i närheten av att prestera samma resultat mot Rainey och Schwantz, inte ens 1994 var han så långt före Kevin på racen. Snackar man ner Hayden för att han var på rätt plats vid rätt tillfälle och hade tur är man i mina ögon en hycklare om man ser 1992 som ett "bevis" på hur mycekt bättre Doohan var än Kevin och Wayne.
Å andra sidan tror jag att NSR var ett sämre paket än YZR och RGV 1989-1991.

Jag har aldrig hävdat att Doohan var mycket bättre än Rainey och Schwantz. Tvärt om tycker jag det finns tydliga belägg för att de var precis lika gudomliga talanger. Doohan har själv sagt om Schwantz att "his straight out speed was unbeliveble", underförstått att Schwantz hade förmågan att göra det smått omöjliga med en 500.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x

Det tror jag också. Att NSR blev så bra efter det är främst Doohans/Burgess förtjänst, det var de som utvecklade den mot alla andra, t ex HRC som gick helt fel väg enligt Mick. Att någon stannar i ett team och "får" en bra hoj med tiden ska inte ligga dem till last i jämförelser, tvärtom är det en styrka och nödvändighet att kunna utveckla materialet.

Skillnad på i år t ex där Stoner knappast kan ha haft mycket med nya Ducatin att göra med tanke på att den dominerade redan från början. Han hade heller inte kört Bridgestone utan fick bara gotta sig åt fördelarna.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Det handlar isåfall om mycket mindre skillnader jämfört med 1992 då Big Bang närmast revolutionerade 500-klassen. Doohan har själv berättat att han kunde ligga och åka ifrån Schwantz med ca 30 sekunder på ett regnrace utan att ta i. Även ett inbitet "Doohan-fucko" måste inse att de spelade med olika villkor 1992.

1989 vann ju Lawson VM på en Honda så helt kass kan den inte ha varit. YZR var nog bästa paketet 90-91.

Men visst jag håller med i sak, att särskilja Rainey, Schwantz och Doohan åt är min själ inte lätt. De var alla tre så bra att de kunde slå varandra head to head när som helst, det var snarare fråga om vem som hade fixat inställningarna och valt rätt däck för helgen.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning