Vem är Bäst Genom Tiderna???

Dr.Bike

Guest
En del stora mästare var bra för att:

a: Alla konkurrenter var dåliga

b: För att de i absolut knivskarp konkurrens ändå utmanövrerade motståndarna

Det jag fikar efter är alltså: Kan en del s.k storheter ha varit just så stora som de var, bara för att de satt på en ojämförligt bra hoj/var så mycket mer överlägsna p.g.a nån ny (av dem själva) uppfunnen körteknink, (a´la Jarno Saarinen med det maximalt nedvinklade styret, och hang-outen som exempel).

Jag får iaf en känsla i maggropen att det är mycket jämnare nuförtiden, och för att vara lika överlägsen som Ago eller nån annan var DÅ, så krävs så ofantligt mycket mer nu.
Därför vill jag tro att Rossi är störst trots allt.

Hissa eller dissa.

Och...
@ madhonda: Nu ser t.om DU att jag hyllar din älskling! ;)

Rossi utan tvekan.. Sedan att karln hoppar in och provkör för Ferrari´s F1 stall och kör skiten ur deras andre förare säger en del om hans talang för motorfordon. Även på Rally banan ger han bra resultat..
..

Ja, med fjolårsmotorn ja, som inte fick användas irl pga nya regler! Den hade ca 150 hk mer än vad de andra hade att "leka" med så att...

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Var det inte en filur som tog både gp-bucklor på både gp-hoj och i en F1bil?

Annars var väl Eddie Lawson en grym gp-pilot om man nu skall vara som de flesta här och name-droppa en förare som inte kidsen känner till...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Känns tyvärr som om man får titta till motocrossen för att hitta världens bästa motorcykelförare.

Exempel Starbikers (Superbikers) i Mettet, hit är förare från olika dicipliner inbjudna för att tävla mot varandra. Stefan Everts har vad jag vet inte tränat mycke supermoto, han körde in på en andraplats, Regis Laconi hittar vi på tolfte plats, 3 sek per varv långsammare :)

Ricky Carmichael är också en överdrivet bra förare :tummenupp

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Var det inte en filur som tog både gp-bucklor på både gp-hoj och i en F1bil?

Annars var väl Eddie Lawson en grym gp-pilot om man nu skall vara som de flesta här och name-droppa en förare som inte kidsen känner till...
John Surtees, 3 ggr 500 champ och 1 ggn F1.
Lawson minns jag personligen bara från då han vann på Cagivan i regnet på Hungaroring, stort i sig, men hans 4 VM borde rimligen få en och annan att hylla honom som störst, men mkt sällan hör man ngt om detta.
Någon som var med och såg honom i sin storhetstid som har några synpunkter?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Som att jämföra vinsorter av olika årgång.
Svårt.
Rossi är nog ett av namnen, så också Doohan och Agostini.
Kenny SR var också outstanding några år.

Lustigt att folk inte nämner 12+1 mannen Angel Nieto.
Fast han ju bara moppetitlar som vissa beskriver det!

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
2 titlar på bra material och se en kräftgång såfort han inte fick de bästa prylarna. Han må vara en av de mest underhållande men inte bäst som förare.

Ja han var en man av folket,,,,,,,,,,,, träffade honom på VM i Anderstorp på 1980:talet var alltid en glad kille,,,,,,,,, han gav alltid allt..........

Borrade hål i hjälmen så han kunde röka med hjälmen på,, snacka om cool kille:yoparty

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
3046035 Ja han var en man av folket,,,,,,,,,,,, träffade honom på VM i Anderstorp på 1980:talet var alltid en glad kille,,,,,,,,, han gav alltid allt..........

Borrade hål i hjälmen så han kunde röka med hjälmen på,, snacka om cool kille:yoparty
Ett trick han snodde av Graeme Crosby.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot

Lawson minns jag personligen bara från då han vann på Cagivan i regnet på Hungaroring, stort i sig, men hans 4 VM borde rimligen få en och annan att hylla honom som störst, men mkt sällan hör man ngt om detta.
Någon som var med och såg honom i sin storhetstid som har några synpunkter?

Lawson var lågmäld & oskrävlig, ...lite RR:ens Björn Borg. Men fyra titlar i stenhård konkurrens säger sitt (Steady-Eddie var ett passande smeknamn).
...vilket är det som i mina ögon tar udden av Doohans prestation lite. Kändes som att det var ett vakuum av supertalanger under hans vinnarera, förutom honom själv.

För att fokusera på RR, ..så vill jag talangmässigt klumpa ihop Rainey, Lawson, Gardner, Doohan & Schwantz på delad andraplats efter Rossi. Schwantz hade det lilla extra, men alltför sällan & under för kort tid för att peta ner "dom andra".
Dom ännu äldre stötarna kan jag för lite om för att bedöma + att förutsättningarna erorna emellan är för olika för att mäta dom mot varandra enl mig.
(PS ...petar in lite mer i "Gamla GP-bilder"-tråden för oss gamla träbockar)

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Bara RR?

Har som så många andra vart på Isle of man.
Och visst blir man imponerad!

Joey Dunlop ja shit där har det vart många sköna killar. Har väl inte vart så många som det gått sådär superbra för inom racingen. Men har man kört ett varv på slingan där så uppskattar man farten dom tar sig fram på :tummenupp

Joey fick väl 26 vinster i nästintill alla klasser?

Han tycker jag är vass,,eller var...

/H

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Man kan ju även skilja på bästa "rider" och bästa "racer". Schwantz och Sarinen är för mig de bästa förarna medan Rossi är den bästa racern. Schwantz och Sarinen var de råa talangerna som kunde köra skiten ur vad som helst medan Rossi är en mer komplett racer som inte är bäst på något men jämnast och snuskigt bra på allt.
Sedan har vi killar som Lawson som är väldigt underskattad, han vann på Yamaha och Honda, en NSR som alla andra tyckte var totalt hopplös, och hade samma kvalitéer som Rossi dvs ett komplett paket. I samma skola vara även Rainey och Doohan som kunde kompensera vissa brister med en osannolik vinnarskalle.
Äldre herrar som Ago, Hailwood, Surtess, Read och vinstmaskiner som Angel etc blandar sig också i.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
1: Mike "the bike" Hailwood
2: Agostini o Saarinen
Underhållningspris: Barry Sheene
Bästa svenska RR: Kjell Watz o Kent Andersson (med Peppe o Skölden en avgrund under)

Bästa utom RR: Erik Stenlund, Rikardsson, Jösse, Hansson o Carlqvist

Last edited:

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jag får böja mig för Stefan Everts, Rossi har en bit kvar till denna bragd.

* 10 gånger världsmästare i motocross.
* 101 Grand Prix-vintser.
* Vann 14 av 15 GP säsongen 2006.
* Andra man att bli världsmästare i alla tre klasserna MX1/MX2/MX3 (125/250/500cc).
* Han vann 3 GP på en och samma dag, 125, MXGP och 500.
* Enda föraren som har vunnit VM på alla de fyra japanska märkena: Suzuki, Kawasaki, Honda och Yamaha.

Måste nog hålla med! Rossi är och har alltid varit en favorit inom RR, men ser man till vad Everts presterat, och även inom en så mycket mer fysiskt krävande disciplin, så är det inte mycket att diskutera.
De tre bästa IMHO:
1. Stefan Everts
2. Valentino Rossi
3. Joey Dunlop

...Skulle dock gärna sett hur det hade sett ut på RR-scenen som Katoh fått leva och fortsätta.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning