Vem är din GP-idol och varför?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
2470872 Han [Hayden] är en spark rakt upp i häcken på RR-förståsigpåarna. Det borde väl tilltala dig, förresten?
För mig är han mycket mer:

• Hans kommersiella/glatta framtoning blir en symbol för amerikansk kulturimperialism.
• GP-racing ska vara aggressiv körning och/eller attityd. Hayden saknar gadd.
• Han är en outsider i GP-sammanhang men har aldrig utnyttjat detta till sin fördel. Det hade varit coolt om han hade varit utpräglat respektlös/arrogant mot GP-etablissemanget. Lite som Gobert (eller Biaggi när han kom till 500). Eller tvärtom: varit bortkommen och blyg men ändå kört snabbt och respektlöst. I båda fallen hade det skapat nerv och/eller nyfikenhet.

Jag gillar bl.a. Doohan, Biaggi och Pedrosa. De visar alla en smått obegriplig hängivenhet och målmedvetenhet för racing som tilltalar mig. Man anar nästan galenskap i deras fokuserade blickar. Självklart är alla förare i GP hängivna och målmedvetna. Men några få utmärker sig genom att blotta en extra glöd som när den kombineras med ett visst mått hemlighetsfullhet gör mig intresserad. Jag är t.ex. betydligt mer intresserad av att läsa om deras inre drivkrafter än Hayden som i mina ögon saknar något intressant, något för mig att lista ut och undra över.
 

Bifogat

  • 59787-max-biaggi.jpg
    59787-max-biaggi.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,034
Last edited:

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Nyteknik skrev:
2470929 För mig är han mycket mer:

• Hans kommersiella/glatta framtoning blir en symbol för amerikansk kulturimperialism.
• GP-racing ska vara aggressiv körning och/eller attityd. Hayden saknar gadd.
• Han är en outsider i GP-sammanhang men har aldrig utnyttjat detta till sin fördel. Det hade varit coolt om han hade varit utpräglat respektlös/arrogant mot GP-etablissemanget. Lite som Gobert (eller Biaggi när han kom till 500). Eller tvärtom: varit bortkommen och blyg men ändå kört snabbt och respektlöst. I båda fallen hade det skapat nerv och/eller nyfikenhet.

Jag gillar bl.a. Doohan, Biaggi och Pedrosa. De visar alla en smått obegriplig hängivenhet och målmedvetenhet för racing som tilltalar mig. Man anar nästan galenskap i deras fokuserade blickar. Självklart är alla förare i GP hängivna och målmedvetna. Men några få utmärker sig genom att blotta en extra glöd som när den kombineras med ett visst mått hemlighetsfullhet gör mig intresserad. Jag är t.ex. betydligt mer intresserad av att läsa om deras inre drivkrafter än Hayden som i mina ögon saknar något intressant, något för mig att lista ut och undra över.

Och vem är din idol?
Detta var ju snarare en sammanställning över varför hayden inte är en värdig världsmästare. (vilket jag iof håller med om)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Manhattan skrev:
2470950 Och vem är din idol?
Läs mitt inlägg igen:
Nyteknik skrev:
2470929Jag gillar bl.a. Doohan, Biaggi och Pedrosa. De visar alla en smått obegriplig hängivenhet och målmedvetenhet för racing som tilltalar mig. Man anar nästan galenskap i deras fokuserade blickar. Självklart är alla förare i GP hängivna och målmedvetna. Men några få utmärker sig genom att blotta en extra glöd som när den kombineras med ett visst mått hemlighetsfullhet gör mig intresserad.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Förr - Doohan. Motivering han var bäst helt enkelt.

Nu - Rossi. Han är grymmast på att köra hoj. Även om han kvalar dåligt är han med i toppen och fightas. Det finns ingen som han köra upp sig igenom fältet och köra om som den killen. En gudabenådad förare helt enkelt.
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Hayden och Hopkins tilltalar mig pga att när jag började kolla GP så var dem nya och framförallt unga och alla andra höll på Rossi/Biaggi och det var kul med lite föryngring/förnyelse.
Nu börjar dem ju bli erfarna och en ny generation har kommit och det är också kul, specielt eftersom dom är så grymma från start. Men jag får nog säga att Hayden fortfarande känns som favvo, inte minst för hans sladd-skills!

/N
 

MinnieF1Mouse

Vem behöver en hel liter för att ha kul
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Ullared
Hoj
Mv Agusta F4 750. Ducati 750F1.
Pedrosa! :Bugar Han är en stilåkare, det ser alltid så mjukt och fint ut. Han är lika bra som Rossi, men han kör inte fult så som Rossi faktiskt gör ibland. Det finns en gräns mellan hårt/tufft och fult. Tyvärr befinner sig Rossi på fel sida om den linjen lite väl ofta. Det är lite synd eftersom han ju är så duktig att han inte hade behövt köra så... Omkörningarna på yttern imponerar alltid, men de då han knör sig in på innern och liksom trycker ut den han passerar är inte lika imponerande, särskilt inte de gånger då han behöver stötta sig på den andra föraren.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ållrajjt, här kommer mina kandidater…

Först ut är SÅKLART allas vår lille, käre Stiggy.
Detta för att han är en sådan ödmjuk kille i sin framtoning och att ALLA hans fadäser i GP- sammanhang enkom berott på kassa team, kasst maskinmatrial (japp, Stiggys teamkompis körde åttor runt honom med samma maskin – måste varit en dopad maskin eller nå’t) – helt enkelt en LYSANDE representant/ambassadör för svensk motorsport i internationella sammanhang!

Sedan vill jag även framhäva Capirex – detta med ett speciellt räjjs i minnet.
Året (här vår våra kära rr – entusiaster hjälpa mig på traven med VILKET år detta var, har lyckats(!) med konststycket att förtränga det ur minnet) Capirex satte av sin teamkollega(!) Tamada genom att torpeda(!) honom i sista svängen och således bli världsmästare i 250- klassen före Tamada.
Att det sedan kostade honom teamet (han blev utsparkad!) är ju underordnat…





Vaddå ”jag sarkastisk”…..?
:rolleyes:
 

Simpa

Hel igen!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg/Onsala
Hoj
Jodå
Idolen är Kevin Schwantz :tummenupp
Om föredettingar gills. :D
Mycket vinna eller krascha där.
 

Bifogat

  • kevinsalide.jpg
    kevinsalide.jpg
    79 KB · Visningar: 149

Oro

Hej hopp!
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Bor används bland annat i kärnkraftverk som neutro
Hoj
3 havreracers o 1 par beg regndäck till en 125r
El Presidente skrev:
2471070 Ållrajjt, här kommer mina kandidater…


Sedan vill jag även framhäva Capirex – detta med ett speciellt räjjs i minnet.
Året (här vår våra kära rr – entusiaster hjälpa mig på traven med VILKET år detta var, har lyckats(!) med konststycket att förtränga det ur minnet) Capirex satte av sin teamkollega(!) Tamada genom att torpeda(!) honom i sista svängen och således bli världsmästare i 250- klassen före Tamada.
Att det sedan kostade honom teamet (han blev utsparkad!) är ju underordnat…


Du menar Harada, 1998? Och det fanns en lucka... :rolleyes: :tungan
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Haga.

Även om han bara fick göra ett ganska kort inhopp i gp, synd.
Har varit min Idol/favorit sen jag såg honom köra med R7:an på laguna seca -00.

I övrigt får det väl bli Rossi för han visar en sån glädje för att köra motorcykel hela tiden..
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det FANNS en lucka..! :mattias

http://www.youtube.com/watch?v=8HOvK4SFpDA

Nu är inte jag så insatt men är den omkörningen verkligen så ful (nej, jag har inte sett det innan)? :va
Jag tycker mest det ser ut som att Harada är ouppmärksam och får skylla sig själv, men det är ju jag, jag är hockeyfantast.

Min personliga GP-idol har alltid varit Mick Doohan, han var den bäste, sätt honom på en hoj och han kör ifrån folk. Sen måste jag säga att Hopkins imponerar djupt, hans karriär. Jag hoppas nån sätter honom på en potent hoj till nästa säsong så han får chansen att utvecklas.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
GP - Av föredettingar så kommer Kevin först. Hans kombination av körglädje, galenskap, mod, jävlaranamma, kompromisslöshet och frispråkighet gör att han i mina ögon är den mest underhållande föraren av de som inte längre är aktiva.

Av de som kör fortfarande så kan jag inte annat än säga Rossi.
Speciellt nu när han inte har den bästa hojen är det intressant.

Av de som kanske inte sett sin peak i karriären än så känner jag lite extra för Marco Melandri, som vinner då och då på sin Honda.
Men han skulle gärna få vara lite kaxigare, han kunde gott malla sig lite mer när han kört i från Regalskeppet Repsols gossar, som nu senast i Australien.

De förare som jag inte tycker tillför MotoGP något av underhållningsvärde är Hopkins, Cardoso, Hoffman,Elias och i år även Tamada.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Rossi utan tvekan. Varför? Först och främst för att vi e landsmän :) men oxo för att han är sportslig och vågar be om ursäkt. Han är inte dryg eller kaxig utan mycket ödmjuk trots hans överlägsenhet.

Vidare är det kul att se honom köra när han väljer skumma spårval och håller på ute på banan... det frambringar en del skratt ibland. Ju större pressen är på honom, desto bättre kör han. Antar att han är född utan närver. :va
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
isse skrev:
2471018 ...inte minst för hans sladd-skills!

/N

De andra är garanterat lika bra på att sladda, men de låter bli eftersom det inte är snabbaste sättet att ta sig runt banan!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kevin för hans extrema satsningar. Helt vansinniga race jämnt, och som någon skrev, det var verkligen vinna eller försvinna som gällde.
Rossi i nutid, härlig lirare som får saker att se så enkelt ut, fiskörning är inte hans melodi, så högt upp som möjligt, alltid.
Doohan gillade jag aldrig speciellt även om han var en hojtalang utan dess like, gillade dock honom för att alltid sikta på varvrekord/race-tidsrekord oavsett hur mycket han ledde med.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Doohan, alltid och för evigt! :yoparty För att han körde så fort han bara kunde i alla situationer. Det var lika spännande att kolla sista varvet om han ledde med 10-20 sekunder för han satsade fullt ändå. Respekt.

Även en heroisk insats när han kör sista tävlingarna -92 i uselt skick och konkurrenterna bara skakar på huvudet. När han vurpade på Laguna Seca och benet vek sig när han försökte resa sig så var tårarna (mina) inte långt borta.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Peter Lindén klappar mitt hjärta lite extra för även om han aldrig var någon stjärna i GP-cirkusen.
Han var väl lite av en idol i mitten av 80-talet eftersom han körde RR och dessutom flög Viggen.

Freddie Spencer gillade jag också men troligtvis mest för att han var en av de få stora jag han se live på 80-talet (kid-info: Nej, tävlingarna sändes inte i Sverige på den tiden).
EDIT: Han var den siste som vann både 250 och 500 samma år.

Rossi är dock den ohotade mästaren alla kategorier och den jag anser som den bäste föraren genom tiderna.
Ingen jag har sett tidigare har varit så komplett som Rossi och kunnat anpassa sin körning i princip oavsett vad som händer.

Doohan i all ära, han var grym och en av de bästa genom tiderna, men ett race med honom var ungefär lika spännande som att se Karelin mot Tomas Johansson :näsblod
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
sandstream skrev:
2471286 Doohan i all ära, han var grym och en av de bästa genom tiderna, men ett race med honom var ungefär lika spännande som att se Karelin mot Tomas Johansson :näsblod
Så med den logiken är Hulk Hogan en bättre brottare än Karelin då? :tungan :D


Jag har haft svårt att hitta en ny favorit efter Doohan, självklart är Rossi bäst men jag har inte brytt mig på samma sätt. Nu anar jag dock att Pedrosa kan bli en ny favorit. :tummenupp
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Rossi, för att det är Rossi :) . Saknar ord, han är bara suverän. När han testar något som inte gav någon fördel så är han uppe i bakhjulet direkt i nästa kurva igen(och provar något nytt :tummenupp ), gör någon annan liknande försök så tar det flera varv innan de är uppe i bakhjulet på framförvarande igen.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top