Vem är din GP-idol och varför?

MC Doktorn

Guest
All heroes are dead, F Spencers bragd att vinna 2 GP klasser samma år vara svårslaget.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:
2473359Eftersom du då skriver "han" så antar ju vilken svensk som helst att du syftar på Hayden, eller du håller inte med?!
My misstake. Jag menade att McCoy sladdade sig till tre segrar 2000 och visade att det faktiskt var både sjukt coolt och effektivt. Men det samma gäller ju för Hayden. Bara en handfull förare är snabbare än Hayden men det är inte för att Hayden sladdar som han inte har för vana att ligga först utan p.g.a. allmänt lägre aggressivitet/beslutsamhet (jämfört med Melandri, Rossi, Capirossi och andra förare som vinner oftare än Hayden). Se även hur Ben Bostrom körde i WSBK. Vansinnig instabillitet in i kurvor men snabbast av alla (under den korta period han var framgångsrik i WSBK).

Last edited:

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Gixxer 1000
Har följt GP sen 2000 och då är det inte så mycket att diskutera.
Rossi helt klart.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
MC Doktorn skrev:
2473399 All heroes are dead, F Spencers bragd att vinna 2 GP klasser samma år vara svårslaget.

jaja, Hailwood gjorde det och Ago gjorde det flera gånger.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
gthyni skrev:
2475380 jaja, Hailwood gjorde det och Ago gjorde det flera gånger.
...och Read, och Duke, och Martinez, och Hocking, och Surtees, och Ubbalio, och kanske ännu fler som jag inte minns.

EDIT: Anton Mang förståss.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Madhonda skrev:
2473383 Glöm nu inte dom maskinproblem han fått dras med. Hojhelvetet la ju av på LeMans...där han troligtvis hade vunnit, för han gjorde en sjujävla "uppkörning" innan.

Here we go again... ;)

Rossi ÄR (väl...) bäst ja. Men fortfarande är det ROLIGAST när någon av underdogsen vinner.
Min gissning är att detta är sista året för kungen.
Sen kommer Hayden och Pedrosa att dominera nästa års säsong.

Skall man klämma ur sig samma favoriter i denna tråden som vi gjorde i en identisk tråd för nåt år sedan? :)
Eller ska man vara kreativ?

Roligast är väl att Garry Mc Coy är tillbaka iaf!
En annan idol, som kört GP och jag känner är Leif Westergren!

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Dr.Bike skrev:
2475482 Here we go again... ;)

Rossi ÄR (väl...) bäst ja. Men fortfarande är det ROLIGAST när någon av underdogsen vinner.
Min gissning är att detta är sista året för kungen.
Sen kommer Hayden och Pedrosa att dominera nästa års säsong.

Skall man klämma ur sig samma favoriter i denna tråden som vi gjorde i en identisk tråd för nåt år sedan? :)
Eller ska man vara kreativ?

Roligast är väl att Garry Mc Coy är tillbaka iaf!
En annan idol, som kört GP och jag känner är Leif Westergren!
Westgren :fakta

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Rossi för hans sköna stil på sidan av banan.
Sen en förare som ingen tagit upp än men som jag tycker ska få nämnas är Dahjiro Katoh (Stavning?). Hade varit kul att se hur saker hade varit om han inte kraschat så olyckligt.

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
2007-FIREBLADE
Spencer var ju bara helt grym!! Sen vart favoriten Doohan både skicklig och verkar vara en trevlig person. Rossi har varit favoriten på sistonde men nu hoppas jag på Stoner han verkar duktig och sann!!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Ingen post från Valmers?
unsure.gif

sandstream

Guest
gthyni skrev:
2475380 jaja, Hailwood gjorde det och Ago gjorde det flera gånger.
Men Spencer var den senaste och med största sannolikhet den sista.
Som bekant brukar det bli tuffare konkurrens varje år i alla typer av sporter varför jag personligen rankar aktiva idrottsmän högre än de som var bra för 30-40 år sedan.
(Undantag finns men de är väldigt få)

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
2478667 Men Spencer var den senaste och med största sannolikhet den sista.
Som bekant brukar det bli tuffare konkurrens varje år i alla typer av sporter varför jag personligen rankar aktiva idrottsmän högre än de som var bra för 30-40 år sedan.
(Undantag finns men de är väldigt få)
Säker på att Spencer var den senaste att vinna två GP-klasser samma år ?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2478667...blir tuffare konkurrens varje år...varför jag personligen rankar aktiva idrottsmän högre än de som var bra för 30-40 år sedan.
Om man betänker att idrottsmän tills för ca 40 år sedan hade ett gentlemens agreement att inte träna (som proffs) utan mäta sina krafter genom att ta av sig kavajen och spotta i närvarna finns det ingen större anledning att imponeras så värst av dagens medicinerande, stenhårt tränande och av storföretag finasierade proffs. Det är egentligen ballare att man förr (jag tror det också gäller förare som Agostini, Hailwood etc.) nådde rätt så bra resultat med så anspråkslösa och primitiva metoder.

sandstream

Guest
RedBaron skrev:
2478680 Säker på att Spencer var den senaste att vinna två GP-klasser samma år ?
Japp, ingen har gjort det sedan han gjorde det 1985.
Nyteknik skrev:
2481050 Om man betänker att idrottsmän tills för ca 40 år sedan hade ett gentlemens agreement att inte träna (som proffs) utan mäta sina krafter genom att ta av sig kavajen och spotta i närvarna finns det ingen större anledning att imponeras så värst av dagens medicinerande, stenhårt tränande och av storföretag finasierade proffs. Det är egentligen ballare att man förr (jag tror det också gäller förare som Agostini, Hailwood etc.) nådde rätt så bra resultat med så anspråkslösa och primitiva metoder.
Det fanns rätt gott om proffs 1966 i många olika sporter och går man 10 år till framåt i tiden till 1976 var det såklart ännu fler, dvs för 30 år sedan.
Visst, Stenmark och Borg var grymma på sin tid men de hade såklart inte haft en chans idag.

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
John Kocinski

för hans heroiska race 94 tror ja det var
på en cagiva 500, vann ett race också vill jag minnas

Bifogat

• 133844YEgd_w.jpg
    133844YEgd_w.jpg
    31.9 KB · Visningar: 50
  • Cagiva_Kocinski_700p.jpg
    Cagiva_Kocinski_700p.jpg
    84.4 KB · Visningar: 50
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hopkins - Vet inte riktigt varför men av nån anledning känns det som att vi liknar varrann på något sätt.

Biaggi - Är en sucker för förare som måste kämpa mot någon "överlägsen", och Biaggi har gjort det på ett härligt sätt

Stoner - Imponerade på mig i början av säsongen och hans körstil är härlig.

Dessa är de jag hejjat på under denna och förra säsongen iaf, sen det här med att idolera, det är jag dålig på.

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
Katana1100
Glömde alla bort Joey Dunlop???Inte för att det gick att begripa vad han sa men köra hoj det begrep man att han kunde...Eller är var det bara jag som gillade honom...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...