Vem är din GP-idol och varför?

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Min favvor är helt klart Hopkins. Det går ju inte så kanonbra för honom men jag tycker att han kämpar på bra ändå.
Jag har lite svårt för Rossi. Skitbra kille men känns så "självklar" hela tiden.

Hayden har ju också kämpat på bra denna säsong och det har ju gett resultat. :tummenupp

/Marielle

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Av dom nu aktiva är det Rossi. Tycker den här säsongen motiverar varför på ett bra sätt. Trots alla problem med hoj, däck osv så är han ändå där uppe och slåss för titeln... dessutom med en förbannat bra chans att ta den. Han är grym på att köra hoj, han måste ha nerver av stål för att palla trycket år efter år och han har aldrig gett upp. Trots att det såg rätt mörkt ut för ett tag sen. Dessutom är det kul att se honom in action.

Favourite of all times: Kevin Schwantz! Behövs nog inga ytterligare kommentarer.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Min första idol var Kenny Roberts dä och anledningen var att han körde Yamaha och var bäst, var inte så gammal.
Efter det var det Eddie Lawson, Christian Sarron ( där kan vi snacka regngud!) och såklart Wayne Rainey.
Av de nu aktiva är ju Rossis storhet svår att blunda för. Andra som jag gillar är Pedrosa, Checa och de Angelis.

sandstream skrev:
2483733 Jaha, vi räknade med 80cc också, isf my bad.
(Visste inte ens att de tävlade i den klassen)

Men då säger vi så här: Spencer är den som senaste vann de två största klasserna samma år :)
(Eller har ni något mer trumfkort med någon som var burkslav i sidovagnsklassen samma år som de vann någon annan klass :lol)
Lite nördigt tabellgrottande är aldrig fel, specieltl om man vill slå någon på fingrarna. :)

Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Rossi - för att han är en spjuver och en vinnare!
Daijiro Katoh - Antagligen den enda som skulle kunnat utmana Rossi på allvar. Tyvärr gick han ur tiden alldeles för tidigt.
Tetsuya Harada - lågmäld och ultrasnabb.. Kommer aldrig glömma när han satte aprilias v-twin i pole på Mugello.. Helt enormt!
Garry Mc Coy - slajdande banbrytare!

/Jörgen

Dr.Bike

Guest
RocketQueen skrev:
2483759 Min favvor är helt klart Hopkins. Det går ju inte så kanonbra för honom men jag tycker att han kämpar på bra ändå.
Jag har lite svårt för Rossi. Skitbra kille men känns så "självklar" hela tiden.

Hayden har ju också kämpat på bra denna säsong och det har ju gett resultat. :tummenupp

/Marielle

You're my man!(?) (woman?) Säger man så till en tjej!? :D
Helt rätt iaf! (Även om just Hopkins inte är MIN favvo)

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Jag är för gammal för att ha några idoler. Däremot har jag några favoriter:

Alla kategorier och alla tider: #34 :tummenupp Även om jag motvilligt måste erkänna att Rossi förmodligen är alla tiders största. Dock är inte Italiens svar på Carolina Klüft min favorit precis. Inte heller surkarten Doohan som aldrig vågade prova annat än honda.

#34 kräver väl ingen närmare förklaring men uttalandet om att hans klassiska omkörning Rainey inte var något taktisk manöver utan berodde på att Rainey bromsade så tidigt, är obetalbart.

John Koshinsky (gudabenådad talang), Max Biaggi (stenhård, dedikerad, får en massa oförtjänt skit som säkert har sin grund i bögrykten som jag ifrågasätter om de är sanna), W Gardner (hans sätt att rädda sladdar med knät), Haga (en riktig stolle som gör grymma omkörningar) och Randy Mamola (ingen har väl varit närmare att vurpa utan att göra det än han) ligger också bra till i min bok. :tummenupp

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hajen5 skrev:
2486977 Inte heller surkarten Doohan som aldrig vågade prova annat än honda.
Varför hålla det mot honom? Folk byter för att få mer pengar och/eller en bättre hoj. Doohan satt redan på bästa hojen till bästa pengarna så varför skulle han byta? Att Rossi bytte för att "se om det gick" eller någon annan romantiskt flummig teori är bara skitsnack. Han kom inte överens med Honda.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neutral skrev:
2487012 Varför hålla det mot honom? Folk byter för att få mer pengar och/eller en bättre hoj. Doohan satt redan på bästa hojen till bästa pengarna så varför skulle han byta? Att Rossi bytte för att "se om det gick" eller någon annan romantiskt flummig teori är bara skitsnack. Han kom inte överens med Honda.

Skitsnack, ja hur definerar men det? Det är väl när man tvärsäkert uttalar sig om något man inte har en aning om eller hur?

Sen kanske jag skall lägga till att vad jag egentligen avsåg var just att det är svårt att avgöra hur mycket bättre Doohan var än sin samtid då han satt på överlägset maskinmaterial. Alldeles oaktat hans motiv. Precis som Rossi bevisar sin storhet genom att inte göra det också alldeles oaktat hans motiv (som ju varken du eller jag egentligen känner till).

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hajen5 skrev:
2487024 Skitsnack, ja hur definerar men det? Det är väl när man tvärsäkert uttalar sig om något man inte har en aning om eller hur?
Jag har läst uttalanden från både Doohan och Rossi i frågan som jag baserar mitt uttalande på. Förarna planerar inte sina karriärer utifrån att vi som publik ska tycka att det är skoj och slumpartat.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neutral skrev:
2487043 Jag har läst uttalanden från både Doohan och Rossi i frågan som jag baserar mitt uttalande på. Förarna planerar inte sina karriärer utifrån att vi som publik ska tycka att det är skoj och slumpartat.

Se även edit ovan. Nä det tror inte jag heller men att bevisa sin storhet kan jag tänka mig är något tilltalade för personer med stort ego - det har förmodligen de flesta på den nivån.

När man nått den nivå som Doohan och Rossi nådde så har karriärmålen antagligen redan nåtts och då kanske man behöver nya triggers?

Likväl är Doohan en surkart (även om han numera ser litet gladare ut). :hihi

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
hajen5 skrev:
2487024 Sen kanske jag skall lägga till att vad jag egentligen avsåg var just att det är svårt att avgöra hur mycket bättre Doohan var än sin samtid då han satt på överlägset maskinmaterial.
Men det talar ju bara för Doohan då det var han som utvecklade Hondan, ofta direkt mot Hondas egen vilja. Dessutom var det minst fyra helt likvärdiga maskiner ute så det var ju inte som på Agos tid. Doohan var ofta irriterad över att Honda lät övriga förare ta del av hans setup så de hade ju alla möjligheter att slå honom - förutom att de alla var sämre än honom.

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neutral skrev:
2487078 ... Doohan var ofta irriterad över att Honda lät övriga förare ta del av hans setup så de hade ju alla möjligheter att slå honom ...

Just den typen av missunsamhet som Mick hade en förmåga att visa är ju det som gör att jag har litet svårt för honom. Men visst erkänner jag gärna att han hör till de allra största genom tiderna. Visst skall han ha credit för att han utvecklade hondan - men den var j i alla fall utvecklingsbar till skillnad från Kevin Schwants Suzuki (man kunde ju ändå inte begära att han skulle konstruera en ny motorcykel åt Suzuki) därför ifrågasätter jag om han egenligen var en bättre förare än t ex Kevin Schwants.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Allt går ju att tolka på olika sätt förstås men mest blir det ju spekulationer, det är ju prototyper det handlar om, hur vet man vilken hoj som var bäst? En sak är säker, de bästa förarna har vunnit på alla hojar. Kevin vann ju på Suzukin och Beattie gjorde det också efteråt så hur dålig var den egentligen? Det får vi aldrig reda på. När Doohan började köra var NSR:en usel enligt hans mening (det var Yamaha man skulle ha då) så man får anta att han transformerade den helt under sin tid, en högst nödvändig egenskap som han delar med Rossi. Betydligt fler är de förare som kan köra fort när allt stämmer men de kan själva inte få det att stämma utan de verkar mer övertygade om att det var slumpen som avgjorde att hojen kändes bra. Kevin rankar jag mer som Capirossi, bländande ibland men bara ibland som sagt.

Last edited:

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Neutral skrev:
2487128 Allt går ju att tolka på olika sätt förstås men mest blir det ju spekulationer, det är ju prototyper det handlar om, hur vet man vilken hoj som var bäst? En sak är säker, de bästa förarna har vunnit på alla hojar. Kevin vann ju på Suzukin och Beattie gjorde det också efteråt så hur dålig var den egentligen? Det får vi aldrig reda på. När Doohan började köra var NSR:en usel enligt hans mening (det var Yamaha man skulle ha då) så man får anta att han transformerade den helt under sin tid. Kevin rankar jag mer som Capirossi, bländande ibland men bara ibland som sagt.

Capirossi blandar topprestationer med mediokra d:eek:. Kevin blandade topprestationer med krascher och motor-ras. Märk väl att jag inte tycker att säsongen -93 (då han vann VM s a s på walkover) var den bästa utan snarare -89 då han grundmurade sitt rykte om "vinna eller försvinna".

Last edited:

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Ärr-sexa
eppe skrev:
2483292 Rossi... åkte på tio sek tillägg. tror han körde om under gulflagg eller nåt åt de hållet... tänkte jaha nu va de kört. Sen går karljävlen o vinner me tolv sek nånting o spöar tvåan me dryga två sekunder trots tillägg...
Ja jäklar, det rejset glömmer jag aldrig! Samma säsong gjorde Rossi fler uppkörningar, inte lika spektakulära, men det var som att oberoende om vad arrangörerna än hittade på (vilket han iofs förtjänade, man ska ju inte köra om när det är gulflaggat), så "gillade" han läget, gasade på mer och vann med stor marginal ändå! Klart att killen är bäst, helt outstanding! :tummenupp

Sen kan man förstås tycka att det är tråkigt, men han förtjänar kungatiteln ändå! Det är ju inte Rossis fel att ingen kan matcha/"klå" honom!

En annan sak som var klart skoj och imponerande var att alla "klagade" på att Rossi vinner för att han har bästa hojen (Honda). Så byter han till typ sämsta märket och vinner ändå! :bow :bow :bow

Men visst, denna säsong är ju lite extra spännande just för att Rossi inte redan vunnit helt överlägset efter halva säsongen. Vinner gör han ändå till slut. ;)

:)

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...