Vem är din GP-idol och varför?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
2481197 Visst, Stenmark och Borg var grymma på sin tid men de hade såklart inte haft en chans idag.
Det där är j-t orättvist mot dem att säga så. De hade vinnarinstinkt och fysiska förutsättningar att bli bäst då och inget säger att de inte hade räckt till i dag också. Du kan väl inte tro att evolutionen rör sig så mycket under 30 år? Eller är en hösäck som du mycket mer avancerad i dag än för 30 år sedan? :D

Cliff Barnes skrev:
2481295 John Kocinski

för hans heroiska race 94 tror ja det var
på en cagiva 500, vann ett race också vill jag minnas
Fantastisk förare, om än nervig, på världens genom tiderna snyggaste hoj!

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
2481197Det fanns rätt gott om proffs 1966 i många olika sporter...
Vilka sporter? Vilka proffs?

Det stämmer inte. Idrottsmän i mitten av 60-talet som livnärde sig på sin idrott var mycket sällsynta. Spelade man t.ex. fotboll i dåtidens Allsvenskan hade man ett heltidsjobb och tränade med laget på fritiden. Likadant med skidåkare och friidrottare.

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Jaha, bröder o systrar. Nu kommer jag med med min åsikt, och en liten fundering.Det sägs ju att "everyone loves a winner" men jag är isåf undantaget. Jag ha alltid älskat underdogs.
Vet inte varför men så fort nån blir överlägsen tycker jag det bara blir tråkigt. Den värsta tråkmånsen var Doohan, även om man måste beundra hans prestation.
Rossi kan man ju inte kalla tråkig direkt, men ååååh vad glad jag blir om nån annan vinner. Det är ju så boring att hålla på nån som man i princip vet i förväg ska vinna.
Diskuterade en gång med en kille som höll stenhårt på Shumacher, när han skulle vinna F1-vm för sjunde året i rad (typ). Jag fattar inte vad det är för kul när samma kille vinner varje gång.
Ja Ja, Alla är vi ju olika.

Mina "idoler" är som följer:

Kevin Schwantz, Randy Mamola, i forntid

I nutid:
Capirex (trots incidenten med Harada, som jag såg direkt när det begav sej. Den videosnutt som nån länkade till tidigare på forumet visar inte hela sanningen. Det spår capi. tar är helt fel om man ser hur nästa kurva kommer. C hade inte ens hållt sej på banan om han inte hade stöttat sej på H.)

öööööh.................var var jag........... jo...........,
Stoner,
och i viss mån Pedrosa, fast han är det tråkvarning på, TY(här vågar jag mej på en profetia),
Han kommer troligen att bli näste överlägsne tråkmåns som åter kommer att få mej att bara titta på 125 racing för där är det oftast finfin racing(jaja jag vet att Bautista är överlägsen iår)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Neutral skrev:
2481327 Det där är j-t orättvist mot dem att säga så. De hade vinnarinstinkt och fysiska förutsättningar att bli bäst då och inget säger att de inte hade räckt till i dag också. Du kan väl inte tro att evolutionen rör sig så mycket under 30 år? Eller är en hösäck som du mycket mer avancerad i dag än för 30 år sedan? :D

Exakt, kolla på rena fysiska prestationsidrotter som tex friidrott, man sprang under 10 sekunder och hoppade en bra bit över 8 meter i längd redan på 60-talet. Ge Calvin Smith,Pietro Mennea och Bob Beamon tillgång till dagens skor, dagens träningsmetoder (och dagens dopingpreparat?;)) och de hade naturligtvis presterat ännu bättre.

Gudabenådade talangen Jesse Owens hoppade för övrigt 8.15 i längd och sprang låga 10 på 100 meter på kolstybb och barfota redan på 30-talet. Längdresultatet hade varit 10 cm från pallen i förra VM....

Det är lite som Kenny Roberts SR sade. En bra förare är en bra förare, han nämnde en amerikansk legend som tävlade med Indian runt 1915-1920 nån gång och var helt överlägsen konkurrensen, en dåtidens Rossi eller Doohan. Hade man satt honom på en Honda RCV211V idag hade han tillhört toppskiktet i MotoGP var Kung Kennys tips och jag säger inte emot.

sandstream

Guest
Neutral skrev:
2481327 Det där är j-t orättvist mot dem att säga så. De hade vinnarinstinkt och fysiska förutsättningar att bli bäst då och inget säger att de inte hade räckt till i dag också. Du kan väl inte tro att evolutionen rör sig så mycket under 30 år? Eller är en hösäck som du mycket mer avancerad i dag än för 30 år sedan? :D
Vad jag menar är att de flesta typer av sporter låg på en helt annan nivå och utövarna kunde klämma några bärs kvällen före match utan att det spelade så stor roll.
Vi människor har självklart inte förändrats på 30 år men förutsättningarna för att lyckas i dag i de flesta sporter är så oändligt mycket mindre.
Det krävs mycket mer träning och ren talang räcker inte lika långt som det gjorde för 30 år sedan. Och för att orka med den träningen krävs ett speciellt psyke som många av de gamla "mästarna" kanske aldrig hade.
De fåtal comebacker som gamla hjältar gjort har ju oftast slutat som en pannkaka (orsakerna till det varierar såklart från fall till fall).

Men det här är ju en väldigt teoretisk diskussion då ingen kan bevisa något
Nyteknik skrev:
2481361 Vilka sporter? Vilka proffs?

Det stämmer inte. Idrottsmän i mitten av 60-talet som livnärde sig på sin idrott var mycket sällsynta. Spelade man t.ex. fotboll i dåtidens Allsvenskan hade man ett heltidsjobb och tränade med laget på fritiden. Likadant med skidåkare och friidrottare.
Nu pratar jag inte enbart om lilla Sverige där man kunde vara rörmokare på dagen och spela allsvenskfotboll på kvällen (det kunde man för övrigt en bit in på 80-talet, tex i Blåvitt).

Hört talas om USA?

Chris Ash skrev:
2481448 Exakt, kolla på rena fysiska prestationsidrotter som tex friidrott...
Så du menar att tex Nacka Skoglund som kunde lunka runt med bollen i en kvart utan att någon gick på honom hade varit lika bra som tex Ronaldinho?
Att Björn Borg hade varit lika överlägsen på gräs idag och lätt slagit tex Roger Federer?

Med ert resonemang har ju idrottarna inte utvecklats alls utan det är enbart materialet som blivit bättre, eller?

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Är bara 22 år så jag har bara koll på de senaste 7-8årens roadracingförare. Mick Doohan var ju helt fenomenal. Men favoriten är nog ändå Rossi. Hann bara se Doohans senaste år. Men Rossi fick in mig i MotoGP:t på allvar..
En mer underhållande förare får man ju leta efter:tummenupp

En pajas, kung och förebild på samma gång:)

Fist Woman

Guest
eftersom jag är en gammal jävel så säger jag:
Eddie Lawson som nr 1 och Kewin Schwantz som nr 2. Motogp i all ära, men det var sensationellt när eurosport började direktsända tävlingar.
Dessutom kunde man äta frukostbuffe samtidigt som sina idoler på skandic i Gislaved när de körde GP på anderstorp.
Fan vad jag saknar det.

Nannor

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2005
Hoj
GSX 1100F
isse skrev:
2471018 Hayden och Hopkins tilltalar mig pga att när jag började kolla GP så var dem nya och framförallt unga och alla andra höll på Rossi/Biaggi och det var kul med lite föryngring/förnyelse.
Nu börjar dem ju bli erfarna och en ny generation har kommit och det är också kul, specielt eftersom dom är så grymma från start. Men jag får nog säga att Hayden fortfarande känns som favvo, inte minst för hans sladd-skills!

/N

:tummenupp

Du tog orden ur munnen på mig.
Eftersom det inte är så många som tror på Hayden så gör det oxå att mina förhoppningar lutar åt Nicky. Jag vill heller inte förringa Casey Stoner.
Det handlar så mycket om känsla inte bara kvaltider och bra placeringar, så är det för mig.

En tidigare favorit var Doohan.
Finns han med på något sätt nu?

Last edited:

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
sandstream skrev:
2482476 Vad jag menar är att de flesta typer av sporter låg på en helt annan nivå och utövarna kunde klämma några bärs kvällen före match utan att det spelade så stor roll.
Vi människor har självklart inte förändrats på 30............

Men allting är ju en spegling av den tid man lever i. Tidigare hade man inte tid att vara fullblodsproffs, de som var mästare då kanske skulle vara det idag också eftersom de tränade hårdare än alla andra och troligen skulle ha gjort det idag med. De var bättre på sin tid och troligen också idag om de varit unga nu.

Jag är också en älskare av underdogs, otippade som vinner utan att någon har trott på dem. En av mina idoler är dock Joey Dunlop, liksom alla nordirländare mer orädd än vad som är hälsosamt. Jag blev väldigt bedrövad när han förolyckades, enligt vad jag vet så skulle han ha slutat efter den säsongen när han gick bort.

m@trix^

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Yamaha R1
Håller med ang Rossi, har följt Rossi sedan 125. Han hade det svårt i början i GP med många vurpor och missar... Men nu är han nummer 1, byter från honda till yamaha för att få nya utmaningar och blir världsmästare samma år, han kommer att knyta sin 6 titel i år....

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
m@trix^ skrev:
2483031 Håller med ang Rossi, har följt Rossi sedan 125. Han hade det svårt i början i GP med många vurpor och missar... Men nu är han nummer 1, byter från honda till yamaha för att få nya utmaningar och blir världsmästare samma år, han kommer att knyta sin 6 titel i år....

Jag fick ont i magen varje gång jag såg honom första säsongen i Kungaklassen. Helvete va han föll till höger och vänster.. Nu förtiden verkar de aldrig highside:a längre:va
Satsa som FAN och bli bäst verkar hans måtto iallafall:tummenupp

Muppe

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
ER6 F
Såg en del grymma race av King Kenny han var helt klart en fighter .
Var på Anderstorp och kollade GP race i början av 80 talet såg en kille som var helt outstanding Wayne Gardener (Aus) Vart tog han vägen ?? har hört att han gick över till att köra på 4 hjul .......:va
Mick Dohann kultförklarad :tummenupp

Dr Rossi vad skall man säga vem kan slå honom när allt funkar ??

Håller mitt tips på att nästa "Gud" kan heta Stoner i efternamn

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Muppe skrev:
2483101 Såg en del grymma race av King Kenny han var helt klart en fighter .
Var på Anderstorp och kollade GP race i början av 80 talet såg en kille som var helt outstanding Wayne Gardener (Aus) Vart tog han vägen ?? har hört att han gick över till att köra på 4 hjul .......:va
Mick Dohann kultförklarad :tummenupp

Dr Rossi vad skall man säga vem kan slå honom när allt funkar ??

Håller mitt tips på att nästa "Gud" kan heta Stoner i efternamn
Gardner bidde så småningom världsmästare i 500cc (1987). Tidigt nittiotal bytte han till stödhjulsracing och tävlade i Australien och Japan ett antal år.

eppe

51 veckor kvar
Gick med
4 Jun 2005
Hoj
Husabusaberg
Rossi.
varken kan eller vill va så exakt som många innan mig...
va nått race förra eller förrförra året. rossi åkte på tio sek tillägg. tror han körde om under gulflagg eller nåt åt de hållet... tänkte jaha nu va de kört. Sen går karljävlen o vinner me tolv sek nånting o spöar tvåan me dryga två sekunder trots tillägg. Precis som han kan göra vadsom helst me en hoj bara han verkligen vill.

innan ni spöar mig me dom "rätta" fakta om detta tillfälle så tänk på att ja heller uillar o skrämmer svensson på söndagar:tummenupp

sandstream

Guest
RedBaron skrev:
2481279 Zårry, men Jorge Martinez gjorde det 1988.
Gustav O skrev:
2483424 Jag var såååå sugen på den straffsparken men jag kunde ju inte beröva dig det efter det fina upplägget.
Jaha, vi räknade med 80cc också, isf my bad.
(Visste inte ens att de tävlade i den klassen)

Men då säger vi så här: Spencer är den som senaste vann de två största klasserna samma år :)
(Eller har ni något mer trumfkort med någon som var burkslav i sidovagnsklassen samma år som de vann någon annan klass :lol)

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...