Vem är duktig på rostlagning?

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Någon som har något bra tips på vart man kan lämna en bil och få bytt lite plåt i bakskärmarna? (bara plåtjobbet, lack behöver jag inte hjälp med)

Söker någon som kan sin sak och tar lagom betalt - i Stockholm.

Gäller en Subaru Impreza GT -00, blå.

Last edited:
Hade den varit grön hade jag kunnat tipsa om en kille...

(kunde inte låtabli, vad har färgen med saken att göra om du ska lacka själv?)

Hade den varit grön hade jag kunnat tipsa om en kille...

(kunde inte låtabli, vad har färgen med saken att göra om du ska lacka själv?)

Haha, det ligger något i det. ;)
Ska dock inte lacka bilen själv... men det har ju inte heller med saken att göra egentligen.

har sätt att det sitter rostlagnings plakat uppspikat i något träd när man kör ut mot ekerö. har dock inget nr.

Varit i kontakt med någon plåtverkstad som vill ta på sig ett svartjobb vid sidan om?

Hade det varit i Skåne hade jag kunnat tipsa om en person som jag fick kontakt med via en lågprisverkstad. Bytte skärm på en Honda Civic och lät samma firma lackera den med tvåkomponents färg. Det är en gammal bil som knappt är värd en spänn. Lagningen håller än idag. Skulle nog lämna din Impreza GT till en firma som gör ett bra grundarbete. Viktigt om du vill att det ska hålla på sikt. Gör det ett dåligt jobb kommer du att få göra om arbetet + lackeringen om ett par år.

Av ren nyfikenhet. Är det stora rostproblem på den gamla Impreza GT?
De bilarna man ser i trafik verkar vara i rätt gott skick kosmetiskt. Vet att de som såldes via svenska generalagenten fick extra rostbehandling när de kom till Sverige.

Har du nån bild på hur det ser ut?
Japp! Har bilder. PM:a din mailadress så kan jag skicka dessa.

Varit i kontakt med någon plåtverkstad som vill ta på sig ett svartjobb vid sidan om?

Skulle nog lämna din Impreza GT till en firma som gör ett bra grundarbete. Viktigt om du vill att det ska hålla på sikt. Gör det ett dåligt jobb kommer du att få göra om arbetet + lackeringen om ett par år.

Är det stora rostproblem på den gamla Impreza GT?
Absolut! Jag betalar hellre lite extra och får det riktigt bra gjort, än att det börjar rosta igen om något år.

Har varit i kontakt med några företag i trakten men då jag inte gått på rekommendation så har jag ingen aning om de är bra eller inte.

Imprezans akilleshäl är just skärmkanterna bak, det är tyvärr inte alls ovanligt att de börjar rosta. I övrigt verkar de stå emot rost någorlunda.

Japp! Har bilder. PM:a din mailadress så kan jag skicka dessa.

Absolut! Jag betalar hellre lite extra och får det riktigt bra gjort, än att det börjar rosta igen om något år.

Har varit i kontakt med några företag i trakten men då jag inte gått på rekommendation så har jag ingen aning om de är bra eller inte.

Imprezans akilleshäl är just skärmkanterna bak, det är tyvärr inte alls ovanligt att de börjar rosta. I övrigt verkar de stå emot rost någorlunda.
En sak att tänka på är även att dörrnederkanter, skärmkanter och liknande punktsvetsade spaltskarvar rostar innifrån pga av att vatten kapillerar in. Så när du har fått det fixat: spruta ymnigt med tunnflytande hålrumsvätska med lång slang innifrån.

En sak att tänka på är även att dörrnederkanter, skärmkanter och liknande punktsvetsade spaltskarvar rostar innifrån pga av att vatten kapillerar in. Så när du har fått det fixat: spruta ymnigt med tunnflytande hålrumsvätska med lång slang innifrån.

Om det är en duktig plåtslagare som gör jobbet, så skall han rostskydda med tunnflytande på insidan :tummenupp

Om det är en duktig plåtslagare som gör jobbet, så skall han rostskydda med tunnflytande på insidan :tummenupp

Men sällan det görs. De skickar den till lack, och tänker inte på att bilen måste tillbaks och rostskyddas sedan.

Vilken bil på marknaden rostar absolut minst?

Det ska bli min nästa bil.

Jag kan leva med att byta bussningar, styrleder, bromsskivor och annat, men fy f-n för att svetsa rost, det kan bara inte finnas något tröstlösare arbete på en bil....

Men sällan det görs. De skickar den till lack, och tänker inte på att bilen måste tillbaks och rostskyddas sedan.

På de ställen jag jobbat så har vi gjort det direkt innan vi påbörjar monteringen. Men det är väl olika.

Har iallafall bytt bransch, slipper tänka på rostproblem :)

Jag kan leva med att byta bussningar, styrleder, bromsskivor och annat, men fy f-n för att svetsa rost, det kan bara inte finnas något tröstlösare arbete på en bil....

Audi S8? :D

Last edited:

Jo, men allt sånt helvete sitter ju med skruv som, trumvirrvel: tada, rostar och kärvar fast.

På de ställen jag jobbat så har vi gjort det direkt innan vi påbörjar monteringen. Men det är väl olika.

Det är ju bra, jag är också noga med det, har pysslat mycket man gamla bilar. Nu har jag dock den nyaste bilen jag ägt, en merca från 1980 som jag köpte -95, den är helt rostfri och har aldrig haft annat än blankt papper på besiktningen, gissa om jag har hålrumsbehandlat den :D

Jag vet bara hur många bilplåtsslagare/lackerare det finns som bara koncentrerar sig på ytfinnish. Hålrumsbehandlingen bör ju göras efter lack men innan man slår dit lister och beslag. Så det brukar ofta hoppas över. Jag har heller aldrig sett en däcksbytare som smörjer gängorna på hjulbultarna även om de säkert finns. (Här kommer GUW att hoppa in!:D )

Finns ju även många som spacklar direkt på plåten osv. Det kan man se varje avsnitt i bilbyggarprogrammen på discovery. Funkar inte så bra i sverige

Last edited:
Har iallafall bytt bransch, slipper tänka på rostproblem :)

Audi S8? :D

Så du äger ingen bil då?
Äger man en bil så är rost en realitet.

Golfen jag köpte i inlandet hade inte en rostfläck, efter en vinter här vid kusten där dom saltar vägarna är den rostig överallt.

Det gick åt en remsa 100x10cm för att få igenom den på besiktningen i år, plus några lappar på olika ställen inklusive framvagnsbalken.

Det är ju bra, jag är också noga med det, har pysslat mycket man gamla bilar. Nu har jag dock den nyaste bilen jag ägt, en merca från 1980 som jag köpte -95, den är helt rostfri och har aldrig haft annat än blankt papper på besiktningen, gissa om jag har hålrumsbehandlat den :D

Jag vet bara hur många bilplåtsslagare det finns som bara koncentrerar sig på ytfinnish. Hålrumsbehandlingen bör ju göras efter lack men innan man slår dit lister och beslag. Så det brukar ofta hoppas över.
Finns ju även många som spacklar direkt på plåten osv. Det kan man se varje avsnitt i bilbyggarprogrammen på discovery. Funkar inte så bra i sverige

Enda nackdelen med att ha verkligen fyllt en bil med rostskyddsmedel, är dagen då kapmaskinen och svetsen skall fram :D

Det blir ju alltid smetigt efter man har hålrumsbehandlat en bil. Det är ju nästan tanken, att det ska sippra ur och täta läckor. Det är väl därför det skippas.

Så du äger ingen bil då?

Golfen jag köpte i inlandet hade inte en rostfläck, efter en vinter här vid kusten där dom saltar vägarna är den rostig överallt.

Det gick åt en remsa 100x10cm för att få igenom den på besiktningen i år, plus några lappar på olika ställen inklusive framvagnsbalken.

Oftast så kör jag sönder eller går de sönder på annat vis än rost. Skickar hellre på skroten då istället.
En minimal del av ekonomin går till bilar. Men om dom bråkar med mig kan dom lika gärna dra :D

Last edited:
Enda nackdelen med att ha verkligen fyllt en bil med rostskyddsmedel, är dagen då kapmaskinen och svetsen skall fram :D

Det blir ju alltid smetigt efter man har hålrumsbehandlat en bil. Det är ju nästan tanken, att det ska sippra ur och täta läckor. Det är väl därför det skippas.

Ja när jag köpte bilen skickade jag den dessutom till de smått legendariska gubbarna bröderna Järn på Ekerö som då fortfarande var pigga och hade skylten uppe. De hade den en vecka och plockade isär den fullständigt innan de hålrums- och underredesbehandlade den. Så skulle min bil fatta eld så lär den brinna lika länge som en torpederad oljetanker :D

Men jag kör den inte på vintern så förhoppningsvis ska den få klara sig osvetsad även i framtiden. Peppar peppar :gnissla

Ja när jag köpte bilen skickade jag den dessutom till de smått legendariska gubbarna bröderna Järn på Ekerö som då fortfarande var pigga och hade skylten uppe. De hade den en vecka och plockade isär den fullständigt innan de hålrums- och underredesbehandlade den. Så skulle min bil fatta eld så lär den brinna lika länge som en torpederad oljetanker :D

Men jag kör den inte på vintern så förhoppningsvis ska den få klara sig osvetsad även i framtiden. Peppar peppar :gnissla

Haha, har du farligt gods-skylten på vid körning? :D

Så du äger ingen bil då?

Säg fan inte så.... min bil saknar lack på massa ställen men har levt i vilhelmina (bör va inlandet? inte lät mig vart ni drar gränser än) Så den är inte rostig... än :gnissla Nåja får väl lära mig svetsa ordentligt ivår...

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back