Vem är snabbast genom tiderna?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tycker också det var intressant hur sävligt tempot ser ut att vara. Naturligtvis går det nog ruskigt fort, och tv-produktionen gör väl sitt till men visst känns det som att de är ute och söndagskör jämfört med ett motorcykelrace anno 2016.

Man kan ju också fundera på hur van Lucchinelli var med både hoj och bana. Han ser ut att ha kört i ett vassare tempo när han körde GP-motorcykel:
Det såg sannerligen ut att gå snabbare på Assen 1981 än på Daytona 1985.

En väsentlig del av förklaringen kan väl vara skillnaden mellan:

500, fyra cylindrar tvåtakt, vätskekylning
750, två cylindrar, fyrtakt, luftkylning

Kan det verkligen stämma att Harleyn gjorde 274 km/h?

http://www.riderfiles.com/harley-davidsons-last-great-road-race-machine/
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Sen kanske man inte ska dra för stora växlar angående hur snabb den generationens förare var av hur det gick i något farmar-race på Daytona 1985.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Du missade(med vilje?) Agostini's 117 fastest laps i din lista...
Vad som är än viktigare är väl ändå antalet race starter gentemot antalet snabbaste race varv?

Den statistiken ser ut såhär:
Agostini: 117 snabbaste varv på 194 starter ger ett medel på 0,60
Rossi: 75 snabbaste varv på 341 starter ger ett medel på 0,21
Doohan: 46 snabbaste varv på 137 starter ger ett medel på 0,33
Hailwood: 37 snabbaste varv på 152 starter ger ett medel på 0,24
Marquez: 32 snabbaste varv på 143 starter ger ett medel på 0,22
Stoner: 29 snabbaste varv på 176 starter ger ett medel på 0,16
Lorenzo: 27 snabbaste varv på 243 starter ger ett medel på 0,11
Schwantz: 26 snabbaste varv på 105 starter ger ett medel på 0,24
Roberts: 24 snabbaste varv på 60 starter ger ett medel på 0,40

Av detta lär vi oss att Agostini, med överlägset material och (i det närmaste) obefintlig konkurrens, är snabbaste föraren genom alla tider (statistiken ljuger inte :fakta).
Därefter kommer Kenny Roberts med Doohan som god trea.


Statistik är bra, och den går att använda på fler än ett sätt...
Allt beror på vilka delar av statistiken man vill ta med i sina beräkningar...


Hade inte väntat mig att Marquez har fler race starter än Doohan, men ifs så räknas ju Marquez starter i alla GP klasser och Doohan körde väl bara störta klassen.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
har några förslag som jag tror skulle platsa på listan Mike Hailwood,Barry Sheen eller Joey Dunlop
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
aj fan glömde måste vara lokalpatriot Kent Andersson
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
tja världsmästare 2 gånger är väl ändå något
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Hade inte väntat mig att Marquez har fler race starter än Doohan, men ifs så räknas ju Marquez starter i alla GP klasser och Doohan körde väl bara störta klassen.

Ja, det är bara starter i alla klasser inom MotoGP som denna statistik gäller.
Vad alla de nämnda personerna gjort utöver detta har vi tyvärr ingen statistik på! :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tidsmaskinen måste gå åt båda håll, flyttar vi fram hailwood har han inte en chans, men inte MM heller om vi flyttar bak honom, eg är detta omöjligt och meningslöst.

sen undrar jag, snabbast över hur lång tid, sin karriär, sitt bästa år, lopp, varv?

nåväl, om vi antar utjämnande faktor att alla andra va verksamma det år som mitt bidrag va det så blir det som följer:
snabbast någonsin under sitt bästa år, Schwantz
snabbast någonsin under sitt bästa lopp, ABE Suzuka 1994 (körde ifrån Doohan, Schwantz mfl som 18årigt wildcard)

Commence the shitstorm..
(sidospår, Vincent Phillippe är tiofaldig RR världsmästare i långlopp, ingen annan har bemästrat sina konkurrenter så många varv)
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Är det någon mer än Rossi som vunnit vm både på tvåtakt och fyrtakt?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Snabbast på banornas bana, Nürnberg Ring (enligt mig...) är Helmut Dähne på en RC30 med mycket moderat modifiering. Tycker han förtjänar att nämnas i dessa sammanhang :rock
 

Smagatusk

Guest
Snabbast på banornas bana, Nürnberg Ring (enligt mig...) är Helmut Dähne på en RC30 med mycket moderat modifiering. Tycker han förtjänar att nämnas i dessa sammanhang :rock

Och rättegångarnas rättegång var Nürburgringprocessen, eller? :hihi
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Du missade(med vilje?) Agostini's 117 fastest laps i din lista...
Vad som är än viktigare är väl ändå antalet race starter gentemot antalet snabbaste race varv?

Den statistiken ser ut såhär:
Agostini: 117 snabbaste varv på 194 starter ger ett medel på 0,60
Rossi: 75 snabbaste varv på 341 starter ger ett medel på 0,21
Doohan: 46 snabbaste varv på 137 starter ger ett medel på 0,33
Hailwood: 37 snabbaste varv på 152 starter ger ett medel på 0,24
Marquez: 32 snabbaste varv på 143 starter ger ett medel på 0,22
Stoner: 29 snabbaste varv på 176 starter ger ett medel på 0,16
Lorenzo: 27 snabbaste varv på 243 starter ger ett medel på 0,11
Schwantz: 26 snabbaste varv på 105 starter ger ett medel på 0,24
Roberts: 24 snabbaste varv på 60 starter ger ett medel på 0,40

Av detta lär vi oss att Agostini, med överlägset material och (i det närmaste) obefintlig konkurrens, är snabbaste föraren genom alla tider (statistiken ljuger inte :fakta).
Därefter kommer Kenny Roberts med Doohan som god trea.


Statistik är bra, och den går att använda på fler än ett sätt...
Allt beror på vilka delar av statistiken man vill ta med i sina beräkningar...

Den här statistiken böjer jag mig för! Tack för den!
 

Smagatusk

Guest
Det är förstås så att du inte förstår vilken bana jag menade eller det kanske var föraren som var okänd för dig...
Kom igen... Det är ju lite komiskt att du anser banan vara så viktig att du nämner den som "banornas bana", också vet du inte ens vad den heter.

Den får du faktiskt bjuda på. :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top