Vem är snabbast genom tiderna?

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Stavat fel har du heller aldrig gjort förstår jag :Bugar
Trodde det handlade om snabba mc-förare i denna tråd men ack vad fel jag hade...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Mat Oxley:
"Doohan rode around safer tracks on (slightly) safer motorcycles and wearing much better riding gear, but he was surrounded on all sides by similar factory bikes ridden by Kevin Schwantz, Wayne Rainey, Eddie Lawson and Wayne Gardner; almost certainly the most competitive period in Grand Prix history. And he beat the lot of them, frequently.

But by 1997 Doohan was racing alone, hence his famous "racing is boring as shit, right now". The other Superheroes had retired, most of them hurt or scared of getting more beaten up than they already were. In 1997 his main rivals were Tadayuki Okada and Nobuatsu Aoki – heroes but not superheroes. Alex Criville would've been up there too but he mangled a thumb at Assen.

And what of today? Without doubt it is one of the most competitive periods in almost 70 years of Grand Prix racing. Most races are won by two or three seconds and the pace is pitiless. Márquez has to deal with Valentino Rossi, Jorge Lorenzo and Dani Pedrosa, which is a tougher job than dealing with Venturi or Okada, but not as tough as dealing with Schwantz, Rainey, Doohan, Lawson and Gardner."

http://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/m-rquez-vs-hailwood-percentages
 

Smagatusk

Guest
Stavat fel har du heller aldrig gjort förstår jag :Bugar
Trodde det handlade om snabba mc-förare i denna tråd men ack vad fel jag hade...

Jag gör ofta fel och erkänner det mer än gärna. Jag tyckte ditt inlägg var ett bra inlägg som höjde tråden. Jag försökte mig på ett skämt angående namnet på banan som inte gick hem hos dig, och det ber jag om ursäkt för.

Det ska inte upprepas.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mat Oxley:
"Doohan rode around safer tracks on (slightly) safer motorcycles and wearing much better riding gear, but he was surrounded on all sides by similar factory bikes ridden by Kevin Schwantz, Wayne Rainey, Eddie Lawson and Wayne Gardner; almost certainly the most competitive period in Grand Prix history. And he beat the lot of them, frequently.

But by 1997 Doohan was racing alone, hence his famous "racing is boring as shit, right now". The other Superheroes had retired, most of them hurt or scared of getting more beaten up than they already were. In 1997 his main rivals were Tadayuki Okada and Nobuatsu Aoki – heroes but not superheroes. Alex Criville would've been up there too but he mangled a thumb at Assen.

And what of today? Without doubt it is one of the most competitive periods in almost 70 years of Grand Prix racing. Most races are won by two or three seconds and the pace is pitiless. Márquez has to deal with Valentino Rossi, Jorge Lorenzo and Dani Pedrosa, which is a tougher job than dealing with Venturi or Okada, but not as tough as dealing with Schwantz, Rainey, Doohan, Lawson and Gardner."

http://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/m-rquez-vs-hailwood-percentages

Skrivet 2014, och mycket har ändrats sedan dess. 2016 års säsong kommer närmare GPs gyllene era än någon annan säsong som varit sedan dess, och nästa år ser ut att kunna bli ännu mer av samma. Vi har tre stycken titelhållare i MM, VR och JL som alla är titelkandidater åtminstone halvvägs genom säsongen. Nästa år bör MV sälla sig till gruppen. Sedan har vi DP, AI och AD som, även om de inte kanske kommer ta titeln (med undantag av DP som varit smärtsamt nära så många gånger) är snabba och gudabenådade förare som kan stångas i toppstriderna.
Det återstår att se hur CC utvecklas under resten av säsongen, om han kan fortsätta vara med i toppen, isf har vi ju en till förare som tillsammans med DP, AI och AD kan vara med och stångas och bjuda på hårda, jämna fajter.
KTM och Aprilia får väl förhoppningsvis fart på sina maskiner med, så det kan bli ännu tajtare i toppstriderna.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att bara titta vilka som har lägsta varvtiden genom tiderna lär inte göra någon rättvisa. Det är ju bara att jämföra däck vad gäller bredd och gummiblandning så inser man att ingen tidtagning är relevant. Snabbast genom tiderna handlar i min värld om hojkontroll och att hitta gränsen för materialet man sitter på.

Då förstår ju alla varför Rossi är snabbast genom tiderna.:arsele
 

Johyy K

Medlem
Gick med
28 Aug 2015
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha WR450F, Suzuki DR650
Under dem åren som jag kollat på RR så tycker jag nog Casey Stoner ligger bra högt upp då han nästan alltid kunde hitta de maximala ur det materialet han satt på! en grymt talangfull förare.

Började följa Motogp i slutat av Mick doohan´s karriär och även han tycker jag hade något xtra.

Just nu måste ändå Marques vara en av dem snabbaste som verkar få ut de mesta ur Hondan.

Rossi är nog den som haft högst snitt någonsin som hela tiden lyckas få ut mycket av det material han sitter på.

Snabbast någonsin? Ingen aning men måste jag säga någon får de bli Casey Stoner:tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tycker att jämföra något så utvecklingsintensivt blir generellt svårt och som flera påvisat ganska beroende av samtida konkurrens.

Förartyperna är inte ens i närheten av varandra och inte heller körtekniken. Från början så var säkert förmågan att bedöma själva banan och underlaget helt avgörande och den egenskapen vann både hälsa och mästerskap. Senare var det nog mer körbetonat där man måste kunna hantera mc i många olika moment t.ex. däckslitage, mellangas, sladd, bränsleförbrukning mm. Idag så behöver förarna "bara" gasa, bromsa och växla vilket såklart har gjort att man måste utveckla andra saker för att bli bäst. Enligt VR så är det stor skillnad idrottsmannamässigt idag jämfört med för 10-15år sen med träning osv, förstå då hur stor skillnad det var för 30-40år sen.
Jag tror inte du kan jämföra dåtidens mästare med nutidens för dom var bra på helt olika saker. Idaq så är man precisionsspecialister medans förr var man allkonstnärer. Skulle du sätta MM på en tvåtakt på en 5m bred väg strödd med höbalar eller Agostini på Aragon med 250hk är dom nog inte alls lika bra som tvärtom.

VR ser väl ut att vara den störste universaltalangen med alla fabrikat och konfigurationer han åkt men snabbast vette fn...
 
Last edited:

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Jag gör ofta fel och erkänner det mer än gärna. Jag tyckte ditt inlägg var ett bra inlägg som höjde tråden. Jag försökte mig på ett skämt angående namnet på banan som inte gick hem hos dig, och det ber jag om ursäkt för.

Det ska inte upprepas.

Jag taggar ned med..
Vi hojåkare måste hålla ihop
Väl mött på gata o bana:krama
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?

Race fastest lap
Rossi: 75
Doohan: 46
Marquez: 32
Stoner: 29
Lorenzo: 27
Schwantz: 26
Roberts Sr: 24

Men vad säger egentligen detta? Att Rossi är 2,6 ggr snabbare än Stoner?

http://www.motogp.com

Nja man bör dividera det med antalet körda race för att få snabbhetsfaktorn.

Å då blir det väl Stoner? :banana
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Nja man bör dividera det med antalet körda race för att få snabbhetsfaktorn.

Å då blir det väl Stoner? :banana

Om du orkat läsa hela tråden innan du svarat så hade du sett att den frågan redan är avklarad... :fakta
Tyvärr har Stoner näst sämst statistik... Bara Lorenzo är sämre...
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har funderat vidare på detta med snabba varv, snabbast varv säger inte alltid vem som är snabbast enligt mig. Den som vinner mest är snabbast. Känner en förare mycket väl som oftast vinner men sällan med stor marginal, för honom gäller just att vinna och då han tror sig veta att han är snabbast så kan han tryggt köra lite långsammare än vad som är max. Anpassar farten efter oppositionen, kör i stort sett aldrig på max men sätter heller inte alltid snabbaste varv i racen även om det vad jag tror vore möjligt för honom att klippa en sekund på varvtiderna om det behövs. Detta är dock inte på någon högre nivå men taktiken borde vara lika även i VM, att köra så långsamt som möjligt men ändå vinna. De som sätter snabbast varv kanske samtidigt bränner däcken, vurpar oftare, vinner mer sällan osv.
Valentino när han var som bäst körde knappast 100% men Biaggi, Sete, Barros och de andra satsade nog allt och de satte nog ofta bästa varvtiderna. Gissar att Marquez 2014 inte heller åkte runt och gav järnet, han vann ändå för han visste att ingen skulle nå honom och det tog väl 8 race eller liknande innan han inte vann.
Det finns inte VM i bästa varvtid.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Jag förstår din tanke och; Ja, snabbast är inte alltid lika med bäst.
Men nu var ju frågan just "vem är snabbast" och inte "vem är den bästa"...
:banana
 

Vanvan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda S-Wing 150
Ser att det var tre år sedan någon skrev i den här tråden. Är det så att alla svarar Marc Marquez nu?
 

Bifogat

  • fabio-quartararo-dan-marc-marquez.jpg
    fabio-quartararo-dan-marc-marquez.jpg
    51.9 KB · Visningar: 48

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ser att det var tre år sedan någon skrev i den här tråden. Är det så att alla svarar Marc Marquez nu?

Inte nödvändigtvis, jag skulle nog säga att han är den mest kompletta föraren för tillfället. Men snabbast genom tiderna vet jag inte.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Har man brådis mellan Stockholm - Uppsala, så är väl spökryttaren den man bör ta rygg på.

Gäller det en bombarrepa på bulten så är nog Roller och DanTheMan i täten.

Guy Martin är ganska snabb på en vacker ö i väst-europeiskt klimat.


Angående ”åka fort i ring” så finns det nog några GP-piloter som är snabba.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det är en intressant frågeställning faktiskt, sen måste man hålla isär banåka och det som kallas Real Roadracing.
Det finns ingen som varit bäst på båda om vi inte går ända tillbaka till Hedenhös...
Hojarna och kanske framförallt däcken blir ju bara bättre och bättre så frågan är om man ska jämföra med det som historiska förare presterat eller om man tänker sig tex Wayne Rainey på en modern hoj.

På Real RR lägger jag rösten på Joe Dunlop
På bana är jag mer osäker...om man lägger med utvecklingen som varit de senaste 20-25 åren lutar det åt Geten, han är fortfarande kapabel att vinna race (även om det är ett tag sen) men han är där fortfarande.
Det får bli Rossi.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
John Surtees såklart.

Enda som vunnit både 350,500 i flera år och sedan Formula1 samt första att vinna isle of man 3ggr på raken.

Svårslaget.
 
Last edited:

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Giacomo Agostini måste ju nämnas i det sammanhanget, med tanke på hur han fullkomligt sopade banan med alla andra samtida förare.

Vad gäller MM vs CS tror jag faktiskt att CS har/hade mer rå skill än MM, men MM är nog den bättre taktikern av de två.


När Agostinis dominans på 60- och 70-talet kommer på tal så bör man väl ta i beaktande att konkurrensen knappast kan ha varit knivskarp. Se till exempel hur det såg ut säsongen 1968. Han vann alla 350-race och alla 500-race. Säsongen efter vann han de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Samma sak säsongen efter den: vann de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Om det funnits ett halvdussin likvärdiga hojar i startfältet är det knappast troligt att utfallet sett ut så. Så om det var hans förmåga eller hans material som sopade banan med alla andra samtida tycker jag är en berättigad fråga (när Agostini inte vann var det hans teamkompis som gjorde det).





Du missade(med vilje?) Agostini's 117 fastest laps i din lista...
Vad som är än viktigare är väl ändå antalet race starter gentemot antalet snabbaste race varv?

Den statistiken ser ut såhär:
Agostini: 117 snabbaste varv på 194 starter ger ett medel på 0,60
Rossi: 75 snabbaste varv på 341 starter ger ett medel på 0,21
Doohan: 46 snabbaste varv på 137 starter ger ett medel på 0,33
Hailwood: 37 snabbaste varv på 152 starter ger ett medel på 0,24
Marquez: 32 snabbaste varv på 143 starter ger ett medel på 0,22
Stoner: 29 snabbaste varv på 176 starter ger ett medel på 0,16
Lorenzo: 27 snabbaste varv på 243 starter ger ett medel på 0,11
Schwantz: 26 snabbaste varv på 105 starter ger ett medel på 0,24
Roberts: 24 snabbaste varv på 60 starter ger ett medel på 0,40

Av detta lär vi oss att Agostini, med överlägset material och (i det närmaste) obefintlig konkurrens, är snabbaste föraren genom alla tider (statistiken ljuger inte :fakta).
Därefter kommer Kenny Roberts med Doohan som god trea.


Statistik är bra, och den går att använda på fler än ett sätt...
Allt beror på vilka delar av statistiken man vill ta med i sina beräkningar...



Då var det väl inte så stort fokus på motoreffekten, alltså antalet hästar kontra motorstorlek på de olika tävlingsklasserna!

Var det inte därför Giacomo Agostini var bäst eftersom han körde väl en mycket effekt starkare hoj (MV Agusta) jämfört med sina konkurrenter?

MV Agusta var väl bäst då för att krama ur mest effekt från sina motorer & det var därför tror Giacomo Agostini med MV var överlägset då....

Eller är jag helt ute & cyklar:va
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top