nick burn
Sporthojsnörd
Stavat fel har du heller aldrig gjort förstår jag
Trodde det handlade om snabba mc-förare i denna tråd men ack vad fel jag hade...
Trodde det handlade om snabba mc-förare i denna tråd men ack vad fel jag hade...
Stavat fel har du heller aldrig gjort förstår jag
Mat Oxley:
"Doohan rode around safer tracks on (slightly) safer motorcycles and wearing much better riding gear, but he was surrounded on all sides by similar factory bikes ridden by Kevin Schwantz, Wayne Rainey, Eddie Lawson and Wayne Gardner; almost certainly the most competitive period in Grand Prix history. And he beat the lot of them, frequently.
But by 1997 Doohan was racing alone, hence his famous "racing is boring as shit, right now". The other Superheroes had retired, most of them hurt or scared of getting more beaten up than they already were. In 1997 his main rivals were Tadayuki Okada and Nobuatsu Aoki – heroes but not superheroes. Alex Criville would've been up there too but he mangled a thumb at Assen.
And what of today? Without doubt it is one of the most competitive periods in almost 70 years of Grand Prix racing. Most races are won by two or three seconds and the pace is pitiless. Márquez has to deal with Valentino Rossi, Jorge Lorenzo and Dani Pedrosa, which is a tougher job than dealing with Venturi or Okada, but not as tough as dealing with Schwantz, Rainey, Doohan, Lawson and Gardner."
http://www.motorsportmagazine.com/opinion/motogp/m-rquez-vs-hailwood-percentages
Jag gör ofta fel och erkänner det mer än gärna. Jag tyckte ditt inlägg var ett bra inlägg som höjde tråden. Jag försökte mig på ett skämt angående namnet på banan som inte gick hem hos dig, och det ber jag om ursäkt för.
Det ska inte upprepas.
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?
Race fastest lap
Rossi: 75
Doohan: 46
Marquez: 32
Stoner: 29
Lorenzo: 27
Schwantz: 26
Roberts Sr: 24
Men vad säger egentligen detta? Att Rossi är 2,6 ggr snabbare än Stoner?
http://www.motogp.com
Nja man bör dividera det med antalet körda race för att få snabbhetsfaktorn.
Å då blir det väl Stoner?
Ser att det var tre år sedan någon skrev i den här tråden. Är det så att alla svarar Marc Marquez nu?
Gäller det en bombarrepa på bulten så är nog Roller i täten.
Jag tror jag kan vinna över honom.
Giacomo Agostini måste ju nämnas i det sammanhanget, med tanke på hur han fullkomligt sopade banan med alla andra samtida förare.
Vad gäller MM vs CS tror jag faktiskt att CS har/hade mer rå skill än MM, men MM är nog den bättre taktikern av de två.
När Agostinis dominans på 60- och 70-talet kommer på tal så bör man väl ta i beaktande att konkurrensen knappast kan ha varit knivskarp. Se till exempel hur det såg ut säsongen 1968. Han vann alla 350-race och alla 500-race. Säsongen efter vann han de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Samma sak säsongen efter den: vann de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Om det funnits ett halvdussin likvärdiga hojar i startfältet är det knappast troligt att utfallet sett ut så. Så om det var hans förmåga eller hans material som sopade banan med alla andra samtida tycker jag är en berättigad fråga (när Agostini inte vann var det hans teamkompis som gjorde det).
Du missade(med vilje?) Agostini's 117 fastest laps i din lista...
Vad som är än viktigare är väl ändå antalet race starter gentemot antalet snabbaste race varv?
Den statistiken ser ut såhär:
Agostini: 117 snabbaste varv på 194 starter ger ett medel på 0,60
Rossi: 75 snabbaste varv på 341 starter ger ett medel på 0,21
Doohan: 46 snabbaste varv på 137 starter ger ett medel på 0,33
Hailwood: 37 snabbaste varv på 152 starter ger ett medel på 0,24
Marquez: 32 snabbaste varv på 143 starter ger ett medel på 0,22
Stoner: 29 snabbaste varv på 176 starter ger ett medel på 0,16
Lorenzo: 27 snabbaste varv på 243 starter ger ett medel på 0,11
Schwantz: 26 snabbaste varv på 105 starter ger ett medel på 0,24
Roberts: 24 snabbaste varv på 60 starter ger ett medel på 0,40
Av detta lär vi oss att Agostini, med överlägset material och (i det närmaste) obefintlig konkurrens, är snabbaste föraren genom alla tider (statistiken ljuger inte ).
Därefter kommer Kenny Roberts med Doohan som god trea.
Statistik är bra, och den går att använda på fler än ett sätt...
Allt beror på vilka delar av statistiken man vill ta med i sina beräkningar...
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|