Vem är Sveriges bästa bredbandsleverantör?

Vem är sveriges bästa bredbandsleverantör?

• Antal röstningar
    0
Jag har haft både Telia och BBB och har faktiskt varit nöjd med båda.
Telia strulade i princip aldrig under dom år jag hade det och dom levererade den bandbredd dom skulle. Dock kör dom precis som många andra med att man måste binda sig för minst 12 månader när man tecknar med dom.
BBB hade inte det (Bara 3 mån uppsägningstid) och jag fick telefonin nästan gratis. Hos Telia får man ju pynta samma pris för telefonen oavsett var man har internet.
Jag skulle säga att av Telia och BBB så är dom två likvärdiga i stort sett. Förutom att BBB har alternativet 20/3 som jag nog tänkte skaffa. Kör nu ett 8/1 och får väl ungefär 7,5/0,95 när jag kollar med bredbandskollen. Ungefär vad man kan förvänta sig med andra ord. Men jag bor ganska nära telestationen.

Fundering. Priserna på bredband sjunker ju hela tiden. Hur kommer det sig att alla operatörer låter dig som befintlig kund ha kvar det gamla, högre priset trots att det egentligen sjunkit. För att få det nya måste du ringa och bråka. Fattar dom inte att man blir förbannad och byter då???

Är det verkligen ingen myt att trådlösa telefoner stör Wifi-nät? :va

Annars:
Telenordia, nu Glocalnet: Mycket bra. Hade i två år under bredbandets barndom och njöt av kalasfin och 100% avbrottslös uppkoppling medan Telia-suckers satt och grät hemma när de hade internet fem minuter per timme, känt av de som känner mig för "D-Link-syndromet."
Ryktades om ofantligt långa telefonköer, men vem i helvete behöver ringa support?
"Ja, nej, den guuula sladden ska in i den guuula porten, inte i den gröna."

Telia(2007): Typ bra. Jovars.

BBB: Helvetes stjärttomtar med dolda avgifter och komplett värdelös uppkoppling. Nonchalant inställning hos de anställda, med ursäkter som "er kabel ligger för nära vitvaror exempelvis kylskåp, micro, kaffebryggare, vattenpipa, knullgunga, etc." Saker som finns i köket i alla hem. Och bredbandet erfordrar att man pluggar in modemet i "första jacket."
Och var sitter det nånstans i gemene mans hem?
Just det.. I köket..

Och som bonus: Kort recension om deras IP-telefoni.
Dessa gick att ringa till från hemtelefonen:
1. Någon enstaka operatör. Ibland.

Dessa kunde ringa hit:
1.Ingen. Eller jo.. Det kom fram ett samtal ibland, men det bröts snart så det löste sig.

Dessa gick definitivt inte att ringa:
1. Betalnummer(blocket, etc).
2. Typ alla.

Så mycket nytta hade man av hemtelefonen: 1 av 10
BBB's vilja att åtgärda problemet: 1 av 10
BBB's vilja att ta ut en tidigare onämnd "uppsägningsavgift av IP-telefoni" á 1200 kr: 10 av 10

Slutbetyg: En evighet i helvetet! :mad:

Last edited:
Vad för ni för hastighet med BREDBANDSKOLLEN?

Jag får med BBB ADSL (från jobbet):

Skicka: 0,87
Ta emot: 4,39

17:16 Folk börjar komma hem ifrån jobbet.

Skicka: 16,21MBit/s
Ta emot: 61,55MBit/s

Har 100/10 men har alltså snabbare upp:)

Men brukar ha snabbare ned, ca 75MBit/s har jag fått på tptest

Nu vet du vad du har att se fram emot, en DVD-film kommer ned på 5 min:yoparty

Sanning med modifikation?

Du kan ha en fiber och ända köra i max 1Mbit/s. Allt beror på hur din operatör har satt upp sitt nät. Dessutom kanske du valt en isp medd kass peering, och som köper transit som bara är på ett fåtal Mbit.

Så... det finns inget annat sätt att att läsa lite tester och dra sina egna slutsatser. I slutändan är det många faktorer som begränsar vad för hastigheter man kan få. :gnissla

Jo självfallet, det finns ju alltid flaskhalsar o allt möjligt o olika leverantörer me diverse kass teknik i sitt nät.
Men rent generellt så är fiber the shit så att säga.
Det är nya fina "ledningar" o inga gamla kopparledningar från 50-talet med varierande längd o kvalite överallt i huset.

Lyckligt lottad med BBB fiber 100/10 vilket kostar min arbetsgivare 320kr/mån :D

Bra fart! Mycket stabilt. Inga problem so far (1 år).

Vad för ni för hastighet med BREDBANDSKOLLEN?

Jag får med BBB ADSL (från jobbet):

Skicka: 0,87
Ta emot: 4,39

Mina resultat med Kungälv energi, 30/30 genom fiber. Kostar 219 kr/mån.
Ta emot resultatet kan man nog ta med en nypa salt för jag har varit uppe i hastigheter runt ca 70 Mbit (betalar för 30).

Skicka: 25.29 Mbit
Ta emot: 21.68 Mbit

Jag röstade på BBB för jag hade deras 24/1 tjänst innan vi fick drog in fiber. Det fungerade klockrent de åren jag hade det. Låg på ca 17 Mbit ner, de ställde ner hastigheten för att få stabilare uppkoppling.

Last edited:
Mina erfarenheter sträcker sig till Com Hem och Telia.

Hade i förra lägenheten Com Hem och det var allt annat än bra, uppskattar det till nästan ett avbrott i månaden som jag märkte av.
Oftast en del väntan i kö vid kundservice per telefon men jag fick alltid ett bra och trevligt bemötande.

Bor sedan dryga halvåret i en ny lägenhet med Telia Fiber 100/10 vilket kostar mig 320:-/månad. Har under denna tiden upplevt ett avbrott som då även drabbade TV och bredbandstelefoni.

Resultatet från Bredbandskollen.se är ju svårt att klaga på! :)

Bifogat

• bredbandskontrollen_liten.JPG
    bredbandskontrollen_liten.JPG
    8.1 KB · Visningar: 49
Jag ska ta och ringa ordförande i samfälligheten och pusha för att vi ska dra in fiber! Det lär inte ske över en natt och tills dess måste man ha nåt vettigt.

Jag tror att man får the most bang med BBB. Men Comhem skull ge den smidigaste riggen hemma. Telia leder pollen stort dock. Kan det kanske endast bero på att dom har flest kunder, som dessutom är lojala?

Snacka med Stokab och be dom dra fram en stokab-punkt. Sen kan du välja vilken fiberoperatör du vill utan att binda dig i långa avtal. Hett tips.

Glocalnet eller Bredbandsbolaget ? same same but diffrent Telenorägt bägge delar.
Telia är väl stabilast men dyrast har jag kommit fram till... fiber kan man bara drömma om här på landet

Jag har Bredbandsbolaget som ska ge mig 8/1, men garanterar mig runt 4mbit ner. I verkligheten fungerar det som bäst 200kb/s ner och 80kb/s upp. Ringer man de och frågar varför så har de dålig utrustning vid mig och det finns inga planer på att förbättra den. Bor i Haninge. Piss BBB!

När det gäller ADSL så spelar det egentligen ingen som helst roll vilken leverantör ni har. Utan grunderna till alla problem är allt som oftast relaterat till själva ledningen som går från telefonstationen hem till er.

På denna ledningen kan man ha många olika leverantörer, försår ni vad jag menar? :)
Det som skiljer i pris, är oftast supporten man får.

Inte riktigt sant då operatören i vissa fall kan sätta upp en egen
ändutrustning i stationen eller hyra av skanova (som typ har monopol).
Så att med en bra ledning och en bra ändutrustning = bra
bra ledning dålig ändutrustning = skit

jämför ändutrustningen med ex. hemma routrar vissa fungerar bättre vissa sämre.

Mvh Pho

BBB: Helvetes stjärttomtar med dolda avgifter och komplett värdelös uppkoppling. Nonchalant inställning hos de anställda, med ursäkter som "er kabel ligger för nära vitvaror exempelvis kylskåp, micro, kaffebryggare, vattenpipa, knullgunga, etc." Saker som finns i köket i alla hem. Och bredbandet erfordrar att man pluggar in modemet i "första jacket."
Och var sitter det nånstans i gemene mans hem?
Just det.. I köket..

Slutbetyg: En evighet i helvetet! :mad:

Håller med om allt du skrivit om BBB. Skulle aldrig skaffa en enda tjänst från dem om jag så fick betalt för det. Och aldrig kortare än 40 min telefonkö till supporten.

Har kört Tiscali som sen blev Spray (crap :mad:), BBB och Telia. Jag ska aldrig mer byta ifrån Telia. Bra kundsupport, korta väntetider (även om det är jobbigt att höra "Det är nu 300 före dig i kö" så går det fort, aldrig väntat mer än 10 minuter.) och aldrig en nertimme.

Tjejen har ComHem 8/1 i Malmö och hon har uppkoppling varannan dag ungefär. Centrala Malmö.

Telia? Vinner. Har Telia på bredband, hemtelefon och mobil och kommer nog aldrig byta bort det.

EDIT: ADSL 8/1 klockan 21.00 på kvällen: 7,05/0,83.

Telia 24/2,5

Skicka: 2,06
Ta emot: 12,47

Tror jag pröjsar runt, 365kr/mån med nått slags förval bla bla

Nu efter att man suttit med supporten 2 gånger och gnällt så funkar det faktiskt riktigt bra. Fick 1300 kb downstream och ca 100kb upstream när jag testade igår (det återstår att se hur stabilt det e).

Dom skruvade ner farten från 24 till 18 mbit vlket gjorde att det inte blev massa förlorade paket som gör att det harkar upp sig hela tiden som jag förstår det.

Som det känns nu ser jag ingen anledning att byta. Börjar det dyka igen så byter jag till Comhem. Eftersom BBB skulle inte direkt skulle innebära nån skillnad, same shit different name.

Inte riktigt sant då operatören i vissa fall kan sätta upp en egen
ändutrustning i stationen eller hyra av skanova (som typ har monopol).
Så att med en bra ledning och en bra ändutrustning = bra
bra ledning dålig ändutrustning = skit

jämför ändutrustningen med ex. hemma routrar vissa fungerar bättre vissa sämre.

Mvh Pho

Jämför man % antalet strul med ledning kontra utrustning på station så vinner ledning. (Räknar inte med kundutrustning)
Med min tid på telias support i ryggen vill jag påstå att minst 95% av alla kunder jag tog emot var relaterat till saker utanför stationen.

Sen har du helt rätt i det du säger - inget starkare än den svagaste länken :)
Måste tillägga att jag fattade tycke för olika tillverkare & deras utrustning på stationen :rolleyes:

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick