Vem är Sveriges bästa mekaniker?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
I have a dream....

jag drömmer om att man kan lämna in MCn någon stans på måndag,
och vara 95% säker på att man kan hämta ut den en vecka senare.

Jag vill inte höra "problem med centrallagret",
inte heller "det här är en mycket komplicerad reparation som kommer att dra ut på tiden/pengarna".
Inte "Tja det skiter väll jag i, åk tillbaka till inköpsstället".
Inte ens ett litet "vi måste beställa mera delar, vet inte när dom kommer".
Inga repiga kåpor, inga "försäkringsbolaget krånglar".
Definitivt inte "Måste felsöka mer, det var värre än vi trodde".

Allt jag vill är att kunna lämna in cykel och vara säker på att få den vid utlovad tid, fullständig reparerad.
Har tyvärr dåliga erfarenheter av mekaniker, ska inte gå in på detaljer men det är bra att lossa slanklämman runt oljefiltret innan man byter det, bra att stoppa in insexnyckeln i bott så att inte skruven blir rund osv....

Jag vill alltså ha en egen seriös mekaniker, som har en inneboende vilja att göra ett bra jobb.
Om inte alla meckar på hans firma är så seriösa så vill jag kunna boka just den personen. Jag skiter i om det kostar tio kronor mer per timme så länge som personen stämmer in på ovan beskrivning.
Vart finns han/hon?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Mest i Skövde, men åker till Gbg och Sthlm då och då så allt däremellan är av intresse.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Alla delar till alla hojar finns inte i lager det vore lite för dyrt som du (kanske) förstår, men dröm du vidare det skadar ju ingen, frånsett ditt eget psyke:D

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Alla delar till alla hojar finns inte i lager det vore lite för dyrt som du (kanske) förstår, men dröm du vidare det skadar ju ingen, frånsett ditt eget psyke:D

Jo jag fattar att inte alla delar finns i lager, men vanliga delar borde finnas i lager.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Andreas på Meca i Bjusås!!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu mekar ju jag med min hoj själv. Men om jag av ngn outgrundlig anledning vart tvungen att lämna bort den så skulle isf bli Jörgen B på Supertwin, eller Nille på MC-Experten eller Patrik på Racerepairs. Men det är ju i Sthlmstrakten det.

/J

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Nu mekar ju jag med min hoj själv. Men om jag av ngn outgrundlig anledning vart tvungen att lämna bort den så skulle isf bli Jörgen B på Supertwin, eller Nille på MC-Experten eller Patrik på Racerepairs. Men det är ju i Sthlmstrakten det.

/J

Taget.

-------- -----------
Bara för att förtydliga, jag är inte ute efter bra mekaniker i betydelsen fått diplom eller kan skruva skruvar snabbt, utan i betydelsen vilja att göra ett bra jobb. En sådan männsika som lider när han hör en motor som mår dåligt, som funderar över varför tändstiften har konstig färg och inte bara byter dem, osv.

Kvitto är också ett krav. Dels för min egen skull och dels för att kunna visa upp att saker är gjorda vid försäljning.

Tack Sportbike & Vegas för tipsen :tummenupp

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Andreas på Meca i Bjusås!!

Lätt bästa mekanikern som jag har erfarenhet av. Säger aldrig nej till nåt och fixar problemet på kort tid. Billigt är det där också.
Jag rullade in min hoj i garaget, killen pallar upp den och monterar av framhjulet.
10 minuter senare och typ en 50lapp, eller hundring fattigare (vitt!) har han skiftat däck och monterat tillbaks hjulet.
Säg den firman som fixar det när man kommer oanmäld...

Kan dock vara en bit att åka från Skövde till Bjurs för att få en hoj fixad :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Taget.

-------- -----------
Bara för att förtydliga, jag är inte ute efter bra mekaniker i betydelsen fått diplom eller kan skruva skruvar snabbt, utan i betydelsen vilja att göra ett bra jobb. En sådan männsika som lider när han hör en motor som mår dåligt, som funderar över varför tändstiften är sotiga och inte bara byter dem, osv.

Kvitto är också ett krav. Dels för min egen skull och dels för att kunna visa upp att saker är gjorda vid försäljning.

Det är precis det jag menar också, man ska kunna lämna hojen till ngn man litar på. Det är ju för mig oerhört mycket viktigare än om meken påstås kunna göra ett motorbyte på 30 minuter.

Det som är viktigt för mig är meken stannar upp söker rätt på info om han/hon känner att han inte kan ngt, istället för att bara skruva vidare och chansa på tex vilket åtdragningsmoment det ska vara på en känslig detalj osv. Att han är självkritiskt och ödmjuk inför tekniken. En mek som hellre offrar 10 min på att ringa ngn kollega som vet bättre eller kolla i verkstadshandboken istället för att bara hålla masken och chansa. Sådana mekar kan skruva med alla märken.

/J

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Ingel här på forumet är en hejjare på att mecka. Har bland annat hjälpt mig med att hänga upp regplåt, allt detta helt gratis.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR

En seriös verkstad tar hem delarna INNAN hojen lämnas in.
Vanliga servicedetaljer som olja, filter och stift skall ju rimligtvis finnas på hyllan vid inlämningstillfället.

Tyvärr känner jag bara en mekaniker som uppfyller alla mina kriterier.
"Själv är bäste dräng"

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
klart bästa i skåne är Nordbecks mc i tomelilla.
han är ungefär som du beskriver fast inom rimliga krav. jag har testat många kända och stora mc mekaniker men ingen har imponerat på mig såsom denna lilla firma.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En seriös verkstad tar hem delarna INNAN hojen lämnas in.
Vanliga servicedetaljer som olja, filter och stift skall ju rimligtvis finnas på hyllan vid inlämningstillfället.
Jepp. De ska kunna beställa hem grejjerna innan och uppskatta hur lång tid jobbet kommer att ta så att de slipper ha hojen ståendes hos sig i onödan. Och det har de flesta verkstäder jag varit i kontakt med kunnat göra. T.ex. så skulle jag inte acceptera att en service på en mc tar mer än en dag.

Långa väntetider brukar det bli när det är något som inte går som förväntat och de t.ex. måste beställa fler delar. Jag tycker att bannemig varenda grej man ska ha som de inte har hemma tar "en vecka" att få hem.

2e3r

Som en blixt från klar himmel...
Gick med
18 Oct 2004
Hoj
gr
Kan rekomendera både mc-kompaniet i väring och tibro mc-service.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år