Vem bär egentligen ansvaret?

Vems ansvar är det?

• Antal röstningar
    0

Smagatusk

Guest
Inget snack om det. Självklart fortköraren. Hört talas om vårdslöshet i trafik? Faller i samma kategori som fortkörning. En vänstersvängare kan omöjligt se om du kommer i 150 eller 70 eller 50, på de få sekunder man har på sig att titta i backspegeln. Ska en vänstersvängare räkna med att bakomvarande KAN komma i 150 knyck, kommer han att stå där till dödagar för att vara säker. Är det uppskattat av bakomvarande trafikanter?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Näe, men där är ju ansvarsfrågan inte så svår att svara på heller... I 150 på 50-väg är det ju inte mycket som talar för mcn men jag tror ju knappast att alla mc-i-sidan-olyckor beror på 3ggr skyltad hastighet...
Nej, jag håller med till fullo, många olyckor har skett när mcn kör under hastighetsgränsen också. Men det vore ju att ljuga sig blå om man hävdar att alla hojåkare alltid håller hastighetsgränserna. Dessutom är det många som alltid hävdar att det alltid är bilisternas fel, även när dom ligger där i gipsvaggen. Det jag vill få fram är en debatt om ansvarstagande i trafiken :)

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
assumption is the mother of all fuck ups

Bilen antog att motorcykeln körde lagligt*; motorcykeln antog att bilen skulle lämna företräde. Bådas ansvar, men vad spelar det för roll egentligen när man som knutte får smaka asfalt?

*Sunt förnuft får avgöra vad som är rimligt. Som jag ser det är bilens ansvars omvänt proportionenligt mot motorcykelns hastighet....

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vem bär egentligen ansvaret?
aftonbladet naturligtvis.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Alla i trafiken har ett ansvar. I detta fall lägger jag allt ansvar på Mc´n som kör 3ggr hastigheten. Skall man som trafikant utgå från alla (OMIFALATT) situationer skulle ju inget fungera.

Sin sak om man kör 60-70 kanske, men är det sådan vansinneskörning så tycker jag inte att övriga trafikanter skall behöva räkna med att det kommer en idiot i 150 knyck

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och det blev det!
Bra dessutom!!
Antagligen en betydligt bättre tankeställare än alla kampanjer NTF o Vv kan hitta på...

Japp, en sund diskution här där dom potentionella fortkörarna/olycksoffren finns ger så ofantligt mycket mer än någon tafflig kampanj på anslagstavlan i tv, eller en aldrig så glansig fyrfärgsbroshyr som man bläddrar men inte läser på bilprovningen samtidigt som man stilla ber en bön om att rosthålen på kombin inte ska vara allt för uppenbara.

För hand upp, hur många av ER har tagit en broshyr från VV och verkligen läst den?
Enda stället jag ÖHT kommer i kontakt med dom är just på bilprovningen.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Bilistens solklart.

Om inte bilisten kan vänta tills h*n kan avgöra huruvida h*n kan köra ut utan att riskera en olycka så ÄR det bilistens fel.

Man antar inte, man kör helt enkelt inte ut där man inte vet. eller åtminstånde gjort en ordentlig bedömning.
Om man inte kan avgöra hur snabbt ett fordon närmar sig får man helt enkelt vänta med att köra ut tills man kan avgöra det eller fordonet passerat.

Hur skulle det se ut om vi alla bara antog att alla håller trafikreglerna.
Jag skulle varit sönderkörd, tror inte det går en vecka utan att det händer 2-3 incidenter där jag håller laglig hastighet och bilister/lastbilar svänger rakt ut framför mig (oftast utan att blinka) och tvingar mig att antingen väja eller bromsa eller så är det något pucko som lägger sig 1 meter bakom mig i sin SUV.
kul att bli rammad av den för att man bromsar för vad det nu än månde vara man känner att man behöver bromsa för, ett djur eller kanske grus, något som bilister inte direkt bryr sig speciellt mycket om.

Skulle jag anta att andra trafikanter ser mig skulle jag antagligen inte leva speciellt länge till.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Enkelt svar eftersom jag varit med om denna fråga i rättsak.

Det är bilistens fel eftersom denna inte har framfört sitt fordon utan risk för bakomvarande och framförvarande trafikanter..

MC´n kan bära en del av ansvaret i och med att den bryter mot hastigheten MEN det är på bilistens ansvar att ändra färdriktning utan risk för andra..

Det döms säkert i ett sånt här fall att bilisten har förmildrande omständigheter eftersom MC bryter mot hastigheten. Men som sagt, BILENS FEL!!

Inget att spekulera i eftersom så ser lagen ut.. punkt...

Smagatusk

Guest
Bilistens solklart.

Om inte bilisten kan vänta tills h*n kan avgöra huruvida h*n kan köra ut utan att riskera en olycka så ÄR det bilistens fel.

Man antar inte, man kör helt enkelt inte ut där man inte vet. eller åtminstånde gjort en ordentlig bedömning.
Om man inte kan avgöra hur snabbt ett fordon närmar sig får man helt enkelt vänta med att köra ut tills man kan avgöra det eller fordonet passerat.
Tror du inte fenomenet infinner sig där alla fegisar kommer att stå i all evighet, just för att vara HELT SÄKRA, och väntar tills det är fritt i 3 kilometer i vardera riktning? Snacka om att det blir köbildning. Se till att gasa där det är minimal risk för olyckor istället. Det kan omöjligt vara bilistens fel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Skulle jag anta att andra trafikanter ser mig skulle jag antagligen inte leva speciellt länge till.

Man måste få förutsätta att andra i trafiken följer trafikens spelregler, det är själva grunden i att kunna samverka i trafiken.
Jag förutsätter nästan alltid att jag inte får möte på min sida av wire-räcket, utan att dom andra följer reglerna och kör på rätt sida.
Jag förutsätter att alla andra i trafiken stannar för rött ljus, annars skulle jag aldrig våga köra genom en korsning.

Att du sedan inte antar att du syns är ju jättebra, om nu en bil på sidan vägen skulle anta att du kör lagligt.

Smagatusk

Guest
Enkelt svar eftersom jag varit med om denna fråga i rättsak.

Det är bilistens fel eftersom denna inte har framfört sitt fordon utan risk för bakomvarande och framförvarande trafikanter..

MC´n kan bära en del av ansvaret i och med att den bryter mot hastigheten MEN det är på bilistens ansvar att ändra färdriktning utan risk för andra..

Det döms säkert i ett sånt här fall att bilisten har förmildrande omständigheter eftersom MC bryter mot hastigheten. Men som sagt, BILENS FEL!!

Inget att spekulera i eftersom så ser lagen ut.. punkt...
Du har dessvärre rätt, men frågan är om det är rätt moraliskt sett? Undrar hur domen sett ut om det hade varit åtskilliga vittnen som alla sagt att MC kom åt helvete för fort. Låt säga att en snuthäck varit i kön och kunde intyga att det varit en kraftig hastighetsöverskridning från hojens sida. Hur hade det sett ut då?

Smagatusk

Guest
Man måste få förutsätta att andra i trafiken följer trafikens spelregler, det är själva grunden i att kunna samverka i trafiken.
Jag förutsätter nästan alltid att jag inte får möte på min sida av wire-räcket, utan att dom andra följer reglerna och kör på rätt sida.
Jag förutsätter att alla andra i trafiken stannar för rött ljus, annars skulle jag aldrig våga köra genom en korsning.

Att du sedan inte antar att du syns är ju jättebra, om nu en bil på sidan vägen skulle anta att du kör lagligt.
Håller helt med! Hur skulle det se ut om ingen kunde lita på nån i trafiken? Alla hade stått med värsta tamburförlamningen i alla korsningar. Även vid grönt...

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Du har dessvärre rätt, men frågan är om det är rätt moraliskt sett? Undrar hur domen sett ut om det hade varit åtskilliga vittnen som alla sagt att MC kom åt helvete för fort. Låt säga att en snuthäck varit i kön och kunde intyga att det varit en kraftig hastighetsöverskridning från hojens sida. Hur hade det sett ut då?

Jag hade vittnen, och bilen fick fel, hag höll iofs hastigheten just då,, helt ärligt. Men det döms som bilens fel men bilisten döms under förmildrande omständigheter som sagt om MC´n också gjort fel.. som i detta exempel. Kanske dom får en varning bara. Bilen i mitt fall fick betala allt på försäkringen och indraget körkort några månader..

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det skulle passa bra som överskrift på en gravsten...

Huvudet på spiken, det spelar igentligen ingen roll vems fel det är, på mc drar man ändå alltid kortaste strået vid en olycka, och därför bör man anpassa sin körning efter att bilförare kan göra oväntade manövrar, förkörsrätt eller inte.

Jag brukar alltid tänka att alla billister är totala idioter som varken ser, hör, eller tänker, och är kapabla till vad fan som helst, det har räddat mig flera gånger, för även om det inte alltid är sant, så räcker det att en är det på fel ställe, för att jag får åka likbil därifrånt, tragikt men sant.

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Det skulle passa bra som överskrift på en gravsten...

Sant,, trigiskt. Men så det ut.

Å andra sidan så är det överrepresenterat bland olyckor att bilen "trodde" oftast att man e moped.. En kille i Malmö blev påkörd på en 50väg, Han höll ca 30 och bilen trodde han var moped. ??? mm, jag vet... Nu ligger killen utan kännsel från nyckelbenen o ner. 24 år detta år... Bilen fick en varning..

Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Om man kör i 150 km/h på 50-väg så är man fullständigt dum i huvet!!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sant,, trigiskt. Men så det ut.

Å andra sidan så är det överrepresenterat bland olyckor att bilen "trodde" oftast att man e moped.. En kille i Malmö blev påkörd på en 50väg, Han höll ca 30 och bilen trodde han var moped. ??? mm, jag vet... Nu ligger killen utan kännsel från nyckelbenen o ner. 24 år detta år... Bilen fick en varning..

Många länder tar bort vänstersvängar från 90 vägar genom att ha en avfart höger och sedan en överfart. Men det är inte ens lönt för dom är ju övertygade om mittrecken oxå, så diskussion är inte ens lönt.

Jaha, så mopeder skall man minsan krocka med då? det måste fan vara den dummaste ursäkten jag hört på länge. :va

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år