Vem betalar?

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Längtan är över, SHs nykrönta favoritskribent är tillbaks! Efter fantastiskt genombrott med högst okontroversiella ”Mekanik mot trafik” som hamnat i topp 7 % av mest lästa trådar på SH fortsätter Miggens äventyr mot hojvärldens horisonter :hihi Det är nu dags för försäkringsbolagen att gråta blod, deras ekonomi och logik är upplagd för kastrering av en rabiat plastraketsforskare :hojraket

Beräknad lästid: Cirka 7 minuter :oops:

OBS: Följande inlägg innehåller galghumor, om man inte klarar av mörk humor (typ Monty Python) alternativt är väldigt mjäkig överlag, läs inte detta inlägg!

TLDR VERSION:
Höj självriskerna!

Med det avklarat, dags att angripa försäkringsbolagen och deras absurda premier för motorcyklar! :smasha

När jag blev intresserad av MC-världen 2022 påtalade min polare att försäkringarna var helt absurda. Inte för att jag misstrodde honom, men när jag kollade upp hur pass illa det var blev jag förvånad trots förvarning, fy fan… :skrämd

Problematiken vad gäller försäkringar för motorcyklar är egentligen främst gällande sporthojar, och vad detta beror på behövs nog ingen överdriven förklaring gällande, men vi tar det ändå.

Någonstans runt 2005 (plus eller minus några år) började sporthojarna erbjuda ”extrem” prestanda på en nivå som aldrig tidigare skådats. Startskottet för dem ”moderna” supersporthojarna anser jag vara GSXR-1000 K1 som släpptes 2001. Ska man jaga sporthojar längre bak i tiden än så hamnar man någonstans runt 1969 och Honda CB750, av förståeliga skäl skippar jag den biten.

Med 160 glada hästar, kåpor och aerodynamik som underlättar och möjliggör hastigheter en bra bit över 250 kmh, närmare 300, så var GSXR-1000 K1 en fantastisk maskin för fullblodsracers och gemene fartglade man. Som jämförelse hade tex BMWs M5a 2001 400 hästar, ni kan räkna ut själva att motorcykeln skrattade åt en sån ”snabb” bil i över toppskiktet av prestandabilsklassen :lol

Nu är jag ingen försäkringsexpert, men såvitt jag kan förstå så började försäkringspremierna för sporthojarna springa iväg på allvar någonstans runt eller efter 2010. När jag sitter och läser gamla Fastbikes recensioner blir jag nästintill chockad av att läsa om helförsäkringar på supersporthojar för ca 20 000 per år, det är mindre än vad jag i dagsläget betalar för en trafikförsäkring på motsvarande fordon…

Så vad var det som hände? Ganska enkelt egentligen, försäkringsbolag är vinstdrivande, maskinerna hade nått en prestandanivå som ”knäckte” pusslet :yoparty

Det blev helt uppenbart att försäkra dessa maskiner för cirka 1/6 av nypriset (har lite svårt att hitta exakta siffror men i runda slängar) var helt ohållbart. Det betyder inte enbart att den hojen helst ska ägas i 6 år utan att vara inblandad i ett försäkringsärende, utan att den vidare gärna ska gå ett par år utöver detta för att statistiskt kunna garantera vinst för försäkringsbolaget. Det gick lite sisådär med dem förhoppningarna…

Det blev relativt snabbt tydligt för försäkringsbolagen att dessa så kallade ”supersport” hojar hade nått absurda nivåer prestanda som för många inte klarade av att hantera. Det hjälpte inte heller att hojtillverkarna i västenlig anda fortsatte förbättra prestandan och successivt öka hastighetskapaciteten på dessa fantastiska maskiner (trots så kallade ”Gentleman´s agreement” på en 300 spärr, som för övrigt är praktexempel på patetiskt frihetskastrerande översitteri, men detta för en annan tråd) :felämne

Supersport blev synonymt med cancer för försäkringsbolagen, och om jag inte har helt fel här (möjligt att jag har det) så försökte man vägra erbjuda supersports hojarna försäkring rakt av. Enligt lag var det tyvärr så för försäkringsbolagen att de var skyldiga att erbjuda åtminstone trafikförsärking för dessa fordon, jobbigt va? Detta ledde till att försäkringsbolagen satte skyhöga premier som kontring, en helförsäkring för en supersport hoj kunde plötsligt vara mer än fordonets pris på mindre än ett år. För skojs skull kan detta jämföras med att pröjsa flera hundratusen per år för att helförsäkra en Volvo V90…

Vad som har hänt på senare tid är att även nakenhojarna har börjat få ”extrem” prestanda på samma sätt som sporthojarna, till en början verkar det som att försäkringsbolagen inte riktigt hängt med i denna utveckling (?), men den som lever får se. En Superduke med 180 häst har mer fartresurser än min Zx6r med 130 tex :4skrika

Rimligtvis kommer försäkringsbolagen anpassa sig och justera premier i direkt relation till hästkrafter på hojarna, detta kanske de redan gör, vet faktiskt inte. Vad jag däremot vet är att det är humor på hög nivå när man försöker fixa försäkring på en 1000cc supersport. Dessa hamnar nämligen i den högsta ”riskklassen” som är en 7a (?) hos bla Folksam. Här följer i runda slängar en sammanfattning av mitt samtal till dem efter att de sagt upp min på/avställning försäkring utan att ens meddela mig, vilket ledde till att när hojen skulle ställas på en härlig sommarhelg mellan fredag-måndag, ja då får man upp ett felmeddelande från Transportstyrelsen om att fordonet står utan försäkring, trevligt…

Snubbe på Folksam: Ja hej och hjärtligt välkommen till Folksam! Hur kan jag stå till din tjänst denna fina sommardag?
Miggen: Ja hej, jag undrar varför ni har sagt upp min försäkring utan att meddela mig?
Snubbe på Folksam. Jamen det ska vi absolut kika på, det går säkert att lösa ska du se!

*Registreringsnummer och hojens personlighet framkommer*

Snubbe på Folksam: Jaha… Mmm… Ja okej, då ser jag den här ja, det är en sån där supersport…
Miggen: Det är en sporthoj ja.
Surpuppa på Folksam: Aa… Mmm, okej… Jadu då är det såhär att den har blivit rödflaggad av vår riskgrupp.
Miggen: Öhh, va?
Surpuppa på Folksam: Ja alltså den har ställts på och av väldigt mycket, och den här typen av fordon ligger i vår riskklass 7 som är vår högsta riskklass, så vår riskgrupp har rödflaggat den.
Miggen: Öhh, jaha? Så jag har ingen försäkring på den längre? Varför har ni inte meddelat mig om det?
Surpuppa på Folksam: Jo alltså du kan få en försäkring, men vår riskgrupp har skrivit här att om du ska försäkra den i framtiden så måste du ta en hel eller halvförsäkring, du får inte behålla den försäkringstypen du har haft.
Miggen: Okej, är det en dator som har gjort den här bedömningen eller är det människor? Jag har inte haft ett enda försäkringsärende på över tio år…
Surpuppa på Folksam: Nej det är våra medarbetare på riskgruppen som gjort den bedömningen, du får inte fortsätta med den här typen av försäkring.
Miggen: Och du tycker den bedömningen är rimlig?
Surpuppa på Folksam: Absolut!
Miggen: Alltså, om jag smäller med den hojen så är det väl störst sannolikhet att det bara är jag som drabbas?
Surpuppa på Folksam: Ja men om du åker av och hamnar i diket och inte kan jobba-
Miggen: Jag är timanställd, jag är schemalagd typ två dagar framåt…
Surpuppa på Folksam: Det spelar ingen roll! Den här typen av fordon är överrepresenterade och vår riskgrupp har flaggat ditt fordon så enkelt är det!
Miggen: Jaha, men varför kunde ni inte ha meddelat mig om det då? Nu står jag utan försäkring och hojen ska ut i helgen, kunde ni inte åtminstone meddelat mig?
Surpuppa på Folksam: Såhär kan vi göra, jag kan erbjuda dig en hel eller halvförsäkring åt dig om du-

*klick*

När man har att göra med försäkringsbolagen som ägare av sporthojar kan man alltså inte förvänta sig speciellt mycket trevlighet eller hjälpsamhet. Till det här ska jag tillägga att prestandabilarna jag haft har kunnat försäkras för en bråkdel av mina hojar. Det var synd att jag inte drog ut på samtalet med Folksam lite längre eftersom jag har haft bil med högre topphastighet än någon av mina hojar, och jag kör förmodligen mina bilar värre än mina hojar, ni kan själva lista ut vilken av de två fordonstyperna som orsakar mer skador på motpart om någonting går snett :7peta

Och det leder oss till den skojiga anekdoten som utlovades :hihi

Innan jag hade hunnit skrapa ihop någorlunda information angående hojar generellt hade jag ett samtal med en handlare vi kan kalla för Kalle. Kalle hade på något sätt haft insyn i den omtalade dödsolyckan i Upplands-Bro 2003, det hängde tydligen ihop med hans arbete inom försäkringsbolag. Han beskrev att när det gäller dödsolyckor så delegeras dessa utanför kommunen, kanske tom länet (osäker här). Detta för att folk som kan ha personlig knytning till ärendet inte ska bli inblandade, ett väldigt rimligt koncept tycker jag. Jag själv var mycket dåligt påläst vid det här laget och ansåg att hojar varken var speciellt snabba (hör på den va), eller speciellt farliga för andra trafikanter. På extremt härlig norrländska förklarade Kalle situationen för en högst ovetandes Miggen :3freak

Miggen: På hoj känner jag ju att man mest utsätter sig själv för risk jämfört med bil.
Kalle: Ja… Mjo… Va ju den där MC olyckan i Bro där tre personer dog…
Miggen: Tre? Hur då? Vare tre på hojar eller?
Kalle: En på hoj, två i en bil.
Miggen: Två i bil dog? Hur fan gick det till?
Kalle: Hojen drog rätt in i sidan, fick hela bilen o volta runt. Va väl nån sån där sporthoj sa de, gick som fan…
Miggen: Bilen voltade…?
Kalle: Jajamän, flera varv sa de, blev bara massa köttfärs däri…
Miggen: Åh fy fan…

Kalle harklade sig och bytte lugnt prilla medan en extremt talande tystnad avbröt konversationen, min skepticism angående hojars hastighet och kapacitet hade nyss blivit fullkomligt spräckt :Rockbanan
 
Last edited:

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
DEL 2

Det finns bilder från olycksplatsen men vi skippar det, jag är inte överdrivet insatt i olyckan och tycker inte bilderna tillför något för själva försäkringsdebatten. Ett klipp som däremot gör det är följande:


Ett bra exempel på en olycka som är omöjlig att undvika som motorcyklist, och som medför betydligt större risk för ett försäkringsbolag än om den drabbade sitter i en bil. Den svarta bilen var stulen och föraren avled. Pickup föraren klarade sig. Motorcyklisten fick allvarliga skador men klarade sig med livet i behåll. På grund av hur USA fungerar så fick motorcyklisten ingen ersättning för sina skador och fick bekosta sjukvården själv, den som orsakade olyckan hade ju brunnit upp :brinnerup

Trots detta kvarstår faktum att i majoriteten av olyckor där MC och bil är inblandade är risken för bilisten att bli allvarligt skadad mikroskopisk i jämförelse med hojförarens. Vad gäller Upplands-Bro kan jag konstatera att den inblandade bilen var en småbil av äldre modell, krocksäkerhet obefintlig mao.

Något jag hade velat se här i Sverige är fler alternativ från försäkringsbolagen, en trafikförsäkring med självrisk är en idé. Man tecknar alltså en trafikförsäkring men kan välja en självrisk på säg 50 000 för att täcka skador på motpart om man blir vållande. Detta skulle gynna samtliga inblandade då hojföraren kan få lägre premie, försäkringsbolagen får större ekonomiska garantier, och hojföraren får ett ekonomiskt incitament att hålla sig i kragen. Högre självrisker generellt hade jag velat se för alla försäkringar. Även ett försäkringsalternativ som enbart är bundet till motpartens skador hade varit gynnsamt, alltså en trafikförsäkring där man avskriver allt annat kopplat till den vållande, såsom utebliven inkomst osv. Vet inte hur detta ser ut i detalj i dagsläget men dessa typer av alternativ är något som hade kunnat underlätta mycket för motorcyklister. SMC, någon? :va

Avslutningsvis är det inte mycket mer att säga, det här ämnet avverkades pga en kommentar i förra tråden som triggade min irritation mot försäkringspremierna, förslag på framtida ämnen tas gärna emot men kan få ge företräde åt vilt, mörkerkörning, Gösta (nejdå det har vi betat av), min första (definitivt inte sista) MC skada, uppkörningar/förarprövare (jag har mer erfarenhet än de flesta här), snutjag (även helikoptrar), riskutbildningarna, skyddsutrustning, däck/broms, trafikolyckor (djupdykning), osv…

På återseende, allt gott! :wiggle
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om ingen köper en jättesnabb motorcykel på grund av skyhög försäkring kommer ju ingen att drabbas av det elände en sådan motorcykel skulle kunna orsaka. Supersäkert och ekonomiskt!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag betalar 451kr/månad för avställningsbar Trafikförsäkring för GSX1300R.
OK för mig, som jag minns var erbjudandet ca 350kr/månad för ej avställningsbar.
Helförsäkringspremierna för MC tycker jag väldigt bra visar vad reservdelar kostar till nya hojar.
tex plastdelar som originalkåpor på sporthojar.
En liknande explosion i helförsäkringpremier lär visst drabbat Elbilar.
Det som förr var en buckla i bottenplåten, inget att bry sig om, är idag ibland en skrotad elbil.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För de som inte orkar läsa allt så bad jag ChatGPT sammafatta ordbajseriet i två meningar och fick följande:

"Miggen återvänder med ett inlägg som kritiserar försäkringsbolagens orimligt höga premier för sportmotorcyklar, som blivit en ekonomisk utmaning för både ägare och bolag själva på grund av deras extrema prestanda.
Han delar även sina egna erfarenheter av att försöka försäkra sin supersporthoj, vilket belyser bristen på förståelse och rimlighet från försäkringsbolagen gentemot motorcyklister."


1742730327255.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
*host* Speciellt punkt nummer två är ju ett stort skäl till att sporthojar kraschar ofta... :rolleyes:

ChatGPT
Kopiera
Sporthojar anses ibland vara farligare än andra typer av motorcyklar, men det beror på flera faktorer. Här är några aspekter att överväga:
  1. Prestanda och hastighet: Sporthojar är designade för hög hastighet och prestanda, vilket kan leda till mer riskfyllda situationer om föraren inte är erfaren eller om man kör på olämpliga sätt.
  2. Körställning: Sporthojar har en mer framåtlutad körställning, vilket kan påverka hur föraren hanterar motorcykeln, särskilt i svåra situationer. Denna körställning kan också göra det svårare att se och reagera på trafik och hinder.
  3. Erfarenhet: Många som kör sporthojar är unga eller oerfarna förare som kanske inte har den nödvändiga kompetensen för att hantera motorcykelns kraft och hastighet.
  4. Körstil: Sporthojar uppmuntrar ofta en mer aggressiv körstil, vilket kan öka risken för olyckor. Föraren kan frestas att köra snabbare eller ta fler risker.
  5. Säkerhetsutrustning: Oavsett typ av motorcykel är det viktigt att använda rätt säkerhetsutrustning, såsom hjälm, jacka, handskar och stövlar. Sporthojar kräver ofta att föraren är mer medveten om säkerhetsaspekterna.
Det är viktigt att notera att faran inte enbart ligger i motorcykelns typ, utan i förarens erfarenhet, körstil och ansvar. En medveten och ansvarstagande förare kan köra en sporthoj säkert, medan en oansvarig förare på en annan typ av motorcykel också kan utsätta sig för risker.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
…och värt att ha i minnet förutom att Försäkringsbolaget är vinstdrivande och lever av att placera våra pengar som vi betalar in i deras bolag.

Sedan är de stora kostnaderna inte relaterade till hojen utan till eventuella invaliditetsersättningar och liknande som inte sällan blir följden av sk ”sporthojsolyckor”.
De kan handla om miljonbelopp, årligen, livet ut.

Premien sätts därför på en nivå som skall hålla fel ägare borta från sporthojen snarare än att spegla kostnaden för skador på hojen.

Ett enkelt sätt att runda problemet är att köra sporthoj på bana. Köra så fort man vill, umgås med likasinnade och en vurpa blir ändå sällan dyrare än ett halvårs trafikförsäkring.

Sedan kan man ha en annan hoj för allmän trafik.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
TS får det att låta som någon sorts moralpanik från försäkringsbolagens sida när han i själva verket har tänjt så mycket på villkoren för sin försäkring att bolaget anser att den ekonomiska risken blir för stor för att fortsätta tillhandahålla försäkring åt honom. Sen kan man väl tycka att bolagen borde inse att avställningsbar försäkring inte fungerar anno 2025 och inte erbjuda det, men det är ju i praktiken också vad som hänt här.
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
*host* Speciellt punkt nummer två är ju ett stort skäl till att sporthojar kraschar ofta... :rolleyes:

ChatGPT
Kopiera
Sporthojar anses ibland vara farligare än andra typer av motorcyklar, men det beror på flera faktorer. Här är några aspekter att överväga:
  1. Prestanda och hastighet: Sporthojar är designade för hög hastighet och prestanda, vilket kan leda till mer riskfyllda situationer om föraren inte är erfaren eller om man kör på olämpliga sätt.
  2. Körställning: Sporthojar har en mer framåtlutad körställning, vilket kan påverka hur föraren hanterar motorcykeln, särskilt i svåra situationer. Denna körställning kan också göra det svårare att se och reagera på trafik och hinder.
  3. Erfarenhet: Många som kör sporthojar är unga eller oerfarna förare som kanske inte har den nödvändiga kompetensen för att hantera motorcykelns kraft och hastighet.
  4. Körstil: Sporthojar uppmuntrar ofta en mer aggressiv körstil, vilket kan öka risken för olyckor. Föraren kan frestas att köra snabbare eller ta fler risker.
  5. Säkerhetsutrustning: Oavsett typ av motorcykel är det viktigt att använda rätt säkerhetsutrustning, såsom hjälm, jacka, handskar och stövlar. Sporthojar kräver ofta att föraren är mer medveten om säkerhetsaspekterna.
Det är viktigt att notera att faran inte enbart ligger i motorcykelns typ, utan i förarens erfarenhet, körstil och ansvar. En medveten och ansvarstagande förare kan köra en sporthoj säkert, medan en oansvarig förare på en annan typ av motorcykel också kan utsätta sig för risker.


Jo, men vad begär du av TjötGPT?

Jag har läst samma idiotantagande hos rabiata trafiksäkerhetsmänniskor - men jag kan antingen avfärda tramset eller gå i polemik.

TjötGPT läser och tror på det den läser - och för det vidare som sanning.

Makten i framtiden kommer ligga hos den som säger samma sak flest gånger på olika plattformar. Dennes världsbild - hur skev den än är kommer att plockas upp av AI och kavlas ut som verklighet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, men vad begär du av TjötGPT?

Jag har läst samma idiotantagande hos rabiata trafiksäkerhetsmänniskor - men jag kan antingen avfärda tramset eller gå i polemik.

TjötGPT läser och tror på det den läser - och för det vidare som sanning.

Makten i framtiden kommer ligga hos den som säger samma sak flest gånger på olika plattformar. Dennes världsbild - hur skev den än är kommer att plockas upp av AI och kavlas ut som verklighet.

EcksakCt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Vilket svammel, och TS har noll koll på hur försäkringar funkar. Men kökkenmöddingen var kanske bara menad som ett skämt?

Vem har krönt Miggen till favoritskribent förresten? 🤣 Vi har högre krav än så här väl?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Hi hi, roligt tråd.
Tänker att rent generellt brukar ju en tråd spåra ur en hel del efter ett tag, men här kanske vi kan se ett omvänt förfarande…
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte riktigt. Men tack för att du deltar i diskussionen.

...så varifrån fick ChatGPT idén att detta skulle vara en korrekt utsaga?

Körställning: Sporthojar har en mer framåtlutad körställning, vilket kan påverka hur föraren hanterar motorcykeln, särskilt i svåra situationer. Denna körställning kan också göra det svårare att se och reagera på trafik och hinder.
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
*host* Speciellt punkt nummer två är ju ett stort skäl till att sporthojar kraschar ofta... :rolleyes:

ChatGPT
Kopiera
Sporthojar anses ibland vara farligare än andra typer av motorcyklar, men det beror på flera faktorer. Här är några aspekter att överväga:
  1. Prestanda och hastighet: Sporthojar är designade för hög hastighet och prestanda, vilket kan leda till mer riskfyllda situationer om föraren inte är erfaren eller om man kör på olämpliga sätt.
  2. Körställning: Sporthojar har en mer framåtlutad körställning, vilket kan påverka hur föraren hanterar motorcykeln, särskilt i svåra situationer. Denna körställning kan också göra det svårare att se och reagera på trafik och hinder.
  3. Erfarenhet: Många som kör sporthojar är unga eller oerfarna förare som kanske inte har den nödvändiga kompetensen för att hantera motorcykelns kraft och hastighet.
  4. Körstil: Sporthojar uppmuntrar ofta en mer aggressiv körstil, vilket kan öka risken för olyckor. Föraren kan frestas att köra snabbare eller ta fler risker.
  5. Säkerhetsutrustning: Oavsett typ av motorcykel är det viktigt att använda rätt säkerhetsutrustning, såsom hjälm, jacka, handskar och stövlar. Sporthojar kräver ofta att föraren är mer medveten om säkerhetsaspekterna.
Det är viktigt att notera att faran inte enbart ligger i motorcykelns typ, utan i förarens erfarenhet, körstil och ansvar. En medveten och ansvarstagande förare kan köra en sporthoj säkert, medan en oansvarig förare på en annan typ av motorcykel också kan utsätta sig för risker.

Men va i helv... Förbjud cruisers...! Nu...! Nu!! :mad:

Personligen ser jag en bred och fin vägren som längtar efter lite sällskap av en sporthoj i 200+ :hihi
 

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Inte riktigt. Men tack för att du deltar i diskussionen.
Den här tråden har ju förvånansvärt snabbt blivit nån slags förvrängd version av ”First they came” :va

De har iaf inte börjat förolämpa Peter Hickman, John Mcguinness och Michael Dunlop än, men det kommer nog :hihi
 
Nyheter
Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

Top