Vem betalar?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kommer att tänka på en kompis som fick sin fireblade stulen utanför sin lägenhet en natt (detta var runt millennieskiftet).

Den hade han skriven på sin farsa som bodde ute på landet och han hade aldrig suttit på en motorcykel i hela sitt liv.

Någon vecka efter stölden så ringer en från försäkringsbolaget och pratade lite allmänt med gubben. Tror det var länsförsäkringar där han även hade lite bilar och traktorer mm försäkrade. Efter en stund så halkade försäkrings killen in på motorcyklar och frågade allmänt om just hans fireblade. Han frågade bland annat hur många växlar den hade & hur många kubik motorn var på gubben hade inte en blekaste aning. Efter en stund så sa han rent ut att det var grabbens motorcykel och han bara står som ägare. Tror dom fick dubbla självrisken sen löste det sig (kan komma ihåg fel)
Lindrigt, imho.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Framkommer det exakt vad lastbilen gjorde för fel? Alltså varför han var vållande? Jag kanske har missat det :va
Enligt tidningen var det några personbilar framför lastbilen som körde ihop och lastbilen väjde och hamnade i broräcket. Enligt tidningarna försökte lastbilens försäkringsbolag få personbilarnas försäkringar att betala en del av skadorna men jag vet inte vad resultatet blev.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vill jag? Åh fy fan... :dummer

Lyckas jag orsaka materiella skador för hundratals miljoner när jag är ute och kör motorcykel kommer jag kräva att bli klassad som SHs bästa bombare någonsin :hihi

Det mest intressanta är dock, vad var lastbilens försäkringspremie? :va
Om du är vållande och får ett annat fordon att generera kostnader i den storleksordningen? Pröjsar du?

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Enligt tidningen var det några personbilar framför lastbilen som körde ihop och lastbilen väjde och hamnade i broräcket. Enligt tidningarna försökte lastbilens försäkringsbolag få personbilarnas försäkringar att betala en del av skadorna men jag vet inte vad resultatet blev.
Tack för förklaringen :) Då skulle jag säga att lastbilschaffisen förmodligen borde haft lite mer avstånd till framförvarande, han kanske borde tom borde anammat miggens tips angående "defensiv körning" i tunga fordon :hihi

Jag kanske borde bli körskollärare :unsure:

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
Tack för förklaringen :) Då skulle jag säga att lastbilschaffisen förmodligen borde haft lite mer avstånd till framförvarande, han kanske borde tom borde anammat miggens tips angående "defensiv körning" i tunga fordon :hihi

Jag kanske borde bli körskollärare :unsure:
Personbilarna kanske körde om lastbilen och körde in med för kort avstånd innan de kolliderade.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Om du är vållande och får ett annat fordon att generera kostnader i den storleksordningen? Pröjsar du?
Om du går på gatan och halkar på hundskit och råkar drämma din påse hembränt i pannan på tant Agda som avlider på plats, erkänner du brott? :fakta

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Personbilarna kanske körde om lastbilen och körde in med för kort avstånd innan de kolliderade.
Det kanske de gjorde, och om det gick att bevisa hade personbilarna definitivt kunnat anses vållande :tummenupp

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Sen har mina försäkringsbolag alltid varit tydliga med att man har gott om tid på sig att anmäla en fordonsskada, ingen stress där inte verkar det som i min erfarenhet iaf :va

Snackar vi en total skrotning kan man ju kanske tycka det är konstigt att det inte anmälts direkt, men det verkar inte finnas något regelrätt krav på det vad jag förstått, kan ha fel såklart :)
Trygghansa har krav på 30 dagar eller iaf hade, vet inte hur de har det idag, men de nekade mig ersättning för att jag anmälde efter mer än 30 dagar.

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Trygghansa har krav på 30 dagar eller iaf hade, vet inte hur de har det idag, men de nekade mig ersättning för att jag anmälde efter mer än 30 dagar.
Låter onekligen skumt :va Kanske är olika tid för olika typer av skador, men summan av kardemumman är väl att hålla stenkoll på hur länge man har på sig i så fall :)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om du går på gatan och halkar på hundskit och råkar drämma din påse hembränt i pannan på tant Agda som avlider på plats, erkänner du brott? :fakta
Skulle jag bli åtalad om det är styrkt att jag halkade, tror du? Tror innehållet i påsen spelar mindre roll. Haken är ett material som kan åsamka skada. Väsentligare hur mycket jag hade i blodet.
Jag menar att du potentiellt är vållande som mötesolycka vid omkörning, ej iakttagit väjningsplikt, fylla etc, mm och att annat fordons manövrar då kommer få allvarligare konsekvenser.

Edit;
Här kan man höra hur obenägna vi kan vara att axla ansvar. Jag vet inte säkert hur benägen jag är till detsamma. Det här är tröttsamt att lyssna på men exemplet tycker jag är talande, särskilt fruns gapande. Håll till godo. Det jobbiga bildspelet säger allt om förloppet.

Last edited:

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Skulle jag bli åtalad om det är styrkt att jag halkade, tror du? Tror innehållet i påsen spelar mindre roll. Haken är ett material som kan åsamka skada. Väsentligare hur mycket jag hade i blodet.
Jag menar att du potentiellt är vållande som mötesolycka vid omkörning, ej iakttagit väjningsplikt, fylla etc, mm och att annat fordons manövrar då kommer gå allvarligare konsekvenser.
Hehe jag förstår vad du menar såklart :krama Men någonstans blir det lite argument i absurdum att dra in söndersprängda broar i försäkringspremierna för motorcyklar kan jag tycka :) Jag har tex i tidigare trådar efterfrågat exempel på när motorvägskörningar i hög hastighet med hoj medfört allvarliga personskador på medtrafikanter och blivit lämnad tomhänt. Jag tror likaså att jag blir lämnad tomhänt här om jag efterfrågar exempel när en motorcyklist lyckats orsaka materiella skador till mångmiljonbelopp, men jag blir nog nästan i extas om jag blir motbevisad :hoppskrat

Och ja det där klippet är ett bra exempel på lite vad jag menar med att många inte riktigt förstår eller följer väjningsplikter speciellt duktigt tyvärr...

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
Hehe jag förstår vad du menar såklart :krama Men någonstans blir det lite argument i absurdum att dra in söndersprängda broar i försäkringspremierna för motorcyklar kan jag tycka :) Jag har tex i tidigare trådar efterfrågat exempel på när motorvägskörningar i hög hastighet med hoj medfört allvarliga personskador på medtrafikanter och blivit lämnad tomhänt. Jag tror likaså att jag blir lämnad tomhänt här om jag efterfrågar exempel när en motorcyklist lyckats orsaka materiella skador till mångmiljonbelopp, men jag blir nog nästan i extas om jag blir motbevisad :hoppskrat

Och ja det där klippet är ett bra exempel på lite vad jag menar med att många inte riktigt förstår eller följer väjningsplikter speciellt duktigt tyvärr...
Olyckan i Falkenberg kunde ju ha inträffat om en bakhjulsåkande motorcyklist direkt efter omkörning vält framför lastbilen. Försäkringsbolagen måste ju ta höjd för alla typer av trafikolyckor även sådana som hittills aldrig har inträffat.

Nyheter
Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...